انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 5 12345 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 45

الموضوع: الالتزام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تعالو نتكلم بصراحه ؟؟؟؟؟؟؟

الردود
    7,888

المواضيع المتميزة الالتزام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تعالو نتكلم بصراحه ؟؟؟؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .....
    احب ابدا كلامى بقصه صغيره. ف يوم خرجت انا واختى "مراهقه" وزوجى مع اصدقائه
    وانا واختى مع زوجاتهم.. 3 ازواج و 3 زوجات.. لاحظت اختى الصغيره ان الشخص الوحيد
    الى غير ملتزم" متدين" هو الى يجيد معامله زوجته ويكلمها بادب ويناديها بذوق ويضحك معها
    و و و ... فقالت لى اختى انا مش ناويه اتزوج انسان متدين ابدااااا...قلت ليه؟قالت لا ما بيعرفوا
    يحبوا؟؟؟؟؟ اعرف بنت كانت ف فتره عقد القران وقالت لزوجها" المتدين" قول لى احبك قالها
    قولى لا اله الا الله؟؟؟؟ ونعم بالله؟؟؟؟ لكن دى زوجتك وده حقها؟؟؟؟؟
    حبييباتى ارجو انكم تكونوا فهمتوا مقصدى... تعالوا نغير صوره الانسان المتدين للبنات المقبلات
    ع الزواج... ومين هو الانسان الملتزم فعلا .. البنات بدات تربط بين الالتزام والتزمت؟؟؟
    مين فيكو قبل ما تتخطب كانت تتمنى انسان متدين؟؟؟ ولا ده لم يكن ف اعتبارك؟؟؟
    ازاى ممكن ف رايك نقنع البنات ان هناك فرق بين رجل متدين ورجل ؟؟؟
    هل فعلا " المتدين" اقل رومانسيه من غيره ؟؟؟
    اسئله كتييير تخص هذا الموضوع والى تعرف نقاط تانيه ياريت تثيرها.... يلا يا بنات
    دعوه للنقاش................

الردود
    1,091

بكل بساطة المتدين و للأسف يضن أنه في دلعه لزوجته قد تتمكن منه أو تشغله عن الدين لكن هدا غلط و القاعدة ليست عامة بحكم تجربتي مع الرجل المتدين و يكون بعون الله زوجي العزيز حفضه الله فهو متدين لأبعد الحدود والحمد لله لا يفارق الاستغفار و قول لاالاه الا الله و الصلاة بوقتها ولكنه معي مراهق وطفل و حبيب و زوج

حبيبتي العيب ليس في ديننا العيب في من يأخده بجهالة و يضن أن الزوجة من الأشياء التي تفتن الزوج وتشغله عن العبادة أحمل كلاما كتيرا لكن التعبير يخونني لكنني
    متشبتة انه لعيب في الرجل لأنه لو أخد سيدنا و حبيبنا محمد عليه الصلاة و السلام قدوة له في حبه لزوجاته وهم أكتر من واحدة ولم يحرمهم من كلامه الطيب وهو يحمل في عاتقه رساله من رب العالمين
    فما بالك برجال اليوم لا يقوون على تحقيق الموازنة بين الدين و الدنيا هداهم الله
    هده وجهة نضري المتواضعة أخواتي مع إحترامي لوجهة نضركم

أختك في الله مغربية غريبة

الردود
    243
    هلا اختي موضوع في غااااااااااااااااايه الاهميه 00
    اتمنى اكون اول من رد عالموضوع 000!
    انا لاحظت ان اغلبيه البنات يقولوا انا مستحييييييييييييل اتزوج معقد يعقدني ؟؟؟
    ليه يابنات مو كل متدين معقد الدين يسر وانا عيلتنا ماقول انهم ملتزمين ومتشددين ومعقدين ولله الحمد متمسكين بعقيدتهم وعاداتهم وتقاليدهم بس عندي واحد من خوالي وواحد من عماني احسهم متشددين بس تشددهم حلو يعني وسط مو معقدين واحس من كلام زوجاتهم انهم رومانسيين 000
    وبالعكس ان لسه قالتلي وحده ان المتدين اكثر رومانسيه من العادي قلتلها كييييييف ؟ قالت لانو العادي مايغض النظر ورغبته الجنسيه من كثر مايشوف تخف اما المتدين يغض النظر ولايطالع الا مفاتن زوجته لذلك رومانسيته وطاقته لها وحدها ! اعتقد فهمتوني مابي اتعمق لأن الموضوع راح يشوفه الجنسين بالذات المراهقين000
    انا اعرف وحده متزوجه متدين رحت عندها زيااااااره وكانت لابسه نص كم ومكتوب بأعلى يدها (احبك) سألتها من كتبها واحد من اولادك قالت لا ابوهم ذكرت الله عليها واقتنعت ان مو كل متدين معقد 00
    عالعموم اتمنى اني قد افدتكم وشكرا يالغاااليه موضوع رائع00

الردود
    151
    أعتقد أن الحياء هو ما يمنع المتدين عن التعبير عن مشاعره تجاه زوجته أمام الناس ، فأبي متدين وكان يحب أمي رحمها الله جدا ، وزوجي كذلك يحبني جدا بس مش لازم كل الناس تشهد على حبه لي .. أما أخي الاكبر فالحمد لله قمة التدين و أمام الناس يعامل زوجته باحترام ممكن مره ينفعل عليها بس والله لا يتحمل ان احد يقول عليها كلمه وبيحبها جدا ،وبصراحه أنا أرى أن الرومانسيه بمعناها الحقيقي يجب أن تظل بين الزوج وزوجته امام الاولاد برضه عادي لأن الولد أو البنت لما يشوفوا أبوهم يحب لأمهم ويحترمها حيكونوا هما كمان كده مع أزواجهم ، أما أمام الناس فهذه الرومانسيه قد تجلب الحسد للزوجين .... موضوعك جميل وأرجو أن ينال حقه من النقاش .....

الردود
    587

heart2

ايه الموضوع اللى فعلا ماشاء الله رائع
    واللهى عندك حق انا لسه كنت بتكلم مع اقاربى البنات اللى لسه فى الكليات كنا بنتكلم فى موضوع قرب جدا من دا .
    موضوعك فعلا رائع وانا اكيد هتكلم معاكى فيه بس معلش اخويا للأسف جه دلواتى وعاوز الجهاز اول ما ادخل طبعاّ لازم اتفاعل مع موضوعك الرائع دا اللى فعلا يفيد بنات كتير. بارك الله فيكى.

الردود
    7,888
    حبيبتى مغربيه سعدت جدا لمرورك وحلوه جداا النقطه الى انتى اثرتيها وجديده على وهى ان الزوج المتدين يعتقد ان زوجته ممكن تشغله عن دينه؟؟؟؟ ربنا يهدى المسلمين يارب ......
    صدى الجروح انا قرات المعلومه دى قبل كده ان المتدين اكثر قدره على الحب عن الانسان العادى وده من عظمه دينا الى وضع اسس السعاده من غض بصر و و و.... الله يكرمك صدى على تناولك النقطه دى لانها حتقنع البنات بان المتدين انسان رومانسى ......
    جمانه هلا بيكى حبيبتى وطبعا انا معاكى ان ااحب لازم يكون بين الزوج والزوجه فقط لانه لما بيخرج عن النطاق ده يتسبب ف حسد ليهم او جرح لغيرهم ولكن زى ما انتى اتفضلتى الى يكون امام الناس هو الاحترام المتبادل ...... تسلملى افكارك جمانه

الردود
    1,905
    الغالية عمري لزوجي
    بالفعل موضوعك في القمة وأنا أشكرك علية
    ولقد قرأت ردود الأخوات وجميعها مقنعة .
    ولاكن أنا برأي المسألة ليست متدين لايعرف يحب وغير متدين يعرف يحب
    وطبعا أنا أقصد بكلمة *الحب *الحب بين الأزواج .
    المسألة تعود إلي شخصية الإنسان نفسة (تفكيرة +منطقة+ تربيتة+الأسلوب)
    بعض الرجال يكون متدين ومحترم جدا ولاكن هو يري من وجهة نظرة بأنه ليس واجب علية أن
    (يدلع)زوجتة قد لايسبها ولا يهينها( ولاكن معاملة فيها حنان ورقة وكلام حلو لأ لأنها غير موجودة
    في قاموسة ).
    قد يكون السبب التربية أو العادات السيئة .(زوجتك عيب تدلعها )
    وبعض الرجال غير متدين وقد يعامل زوجتة أسوأ معاملة .
    وبكل صراحة *عمري لزوجي *
    أنا مع الرجل المتدين ,من نعم اللة علي المرأة أن يرزقها رجل ذو دين .
    كلمة أمي الحبيبة (الذي يخاف من اللة لا تخافي منة,والعكس صحيح)
    وعلي فكرة بعض الرجال (يعامل زوجتة معاملة رائعة ولاكن ليس أمام الناس ,عندما يكونوا في منزلهم لوحدهم ,وأمام الناس يعاملها رسمي )
    وبعض الرجال العكس تماماً(أمام الناس يدلعها ويعاملها روعة ,ولوحدهم العين الحمرا)
    انا أسفة طولت عليك (كل هذا الكلام وكمان سوف أعود أنتظريتي )

الردود
    3,059
    موضوع جميل جزاك الله خير...
    والله الدين مايدخل في شي الا ويحليه
    ويزينه...
    وعلى قوله اختي ورده طيبه
    فعلا يعتمد على تربيته وافكاره
    وتخيلو لو صار زياده فيها دين
    وبعدين لو بنرجع للقران والسنه
    والله كرموا المراه وخلو التعامل معها
    على اساس اللين..
    واذا فيه رجال متعصبين صدقوني هذولا فاهمين غلط
    ...........................
    لان الدين معناتها اخاف من الله
    معناتها ما اظلم احد
    معناتها اخاف الله في الزوجه...
    والعكس صحيح الي مايخاف من الله خاف منه...
    ....................................

جزاك الله خيرعلى الموضوع القيم

الردود
    587
    فعلا جزاكى الله خيرا الموضوع دا هيفيد بنات كتير
    المتدين ...فيه بركه ديماّ فى كل حاجه
    الغير متدين .....اكتر حاجه عندوا اقل حاجه عند المتدين
    طبعا انا شايفه ان الجواز من متدين احسن...... ليه؟؟؟؟
    مش هؤلك كلام كله فى الدين لأننا كلنا عارفين قيمة الراجل المتدين ايه وعارفين الشرع بينص على ايه ...انما هتكلم معاكى فى العادى الحياه العاديه
    المتدين بيغض بصره... يعنى طول عمره مهما كانت زوجته وحشه مش هيشوف زوجه احسن منها وهيحس ديما انوا فى نعمه وكمان بيجى مشتاق لمراتوا ولنعمة وشهوة البصر ليها .
    المتدين مش بيكلم او بيتعامل مع بنات .....إلا من محارمه او لو فى الشغل يبأ على قد الشغل يعنى البنت او الست الوحيده اللى بيتكلم معاها بعد مامتوا هى زوجتوا يعنى عمروا مايروح يخلص كلامه وحكياته مع واحده معاه فى الشغل ويبأ فضفض وخلاص لأه هيبأ عاوز يروح البيت بسرعه عشان يفضفض لمراتوا اللى هى صحبتوا وصدقتوا يعنى مش بيوصل البيت ياكل وبنام وخلاص وكمان انسى الغيره اللى ممكن تجننا والخوف ان واحده تانيه بعد جواز 10سنين مثلا او سنتين تلفت نظر جوزك ولا ايه؟
    المتدين بيخاف ربنا ...يعنى بيراعى ربنا فيكى عامل حساب للى خلقوا يبأ اكيد هيعملك حساب .
    اللى مالوش خير فى اللى خلقوا مالوش خير فى اهلوا ولا فى حد .
    المتدين بيمشى على سنة سيدنا محمد....تخيلى هيعملك اذاى على الاقل ابل ما تتجوزا هيقرأ كتاب عن معاماه سيدنا محمد لزوجاته وهيحاول يقلده .يعنى عمروا ما مش هيحترمك وإلا يكون مش متدين .
    المتدين فى الخطوبه.....عارف حدوده كويس اوى وعارف ايه اللى ليه فى فترة الخطوبه ومش بيشيلك ذنوب .
    المتدين حبيب ربنا وحبيب رسوله وحبيب الناس كلها وحبيب خلق ربنا .
    النوع التانى ........الغير متدين.
    مش بيغض بصره ....فى شهر العسل واحده معديه وانتى لسه امبارح كان فرحك تلاقيه بيبص عليها وبيقولك اعملى شعرك ذى دى هههههههههههه تخيلى الفرسه بأ
    البنات اللى معاه فى الشغل اصحابه ........يعنى يشتكولوا من اللى فى البيت عندهم ويشتكلهم من مشاكلوا فى الشغل اما انتى ........بتاعت الاكل والشرب يشتقلك ذى مامتوا انما صحبتوا انسىىىىىىىىىىىىىما عندوا كتير يبصلك انتى ليه ...
    مالوش كبير ....متؤليش حاجه لمامتوا لو زعلك عشان هو عمروا ما هيعتبر بكلمها ولا حتى لباباه لأنوا مش بيخاف منوا ولا بيعملوا حساب ولا حتى بيخاف على زعلوا .
    ميعرفشى سيدنا محمد كان بيعامل زوجاتوا اذاى... كل اللى يعرفوا ان الزوجه لو الزوج طلب منها اى حاجه تلبيها من غير كلام وإلا ......من حقوا يضربها .
    فى الخطوبه بأ خدى عندك ......الت ادب وفاهم ان بدام اتخطبتى له بقيتى مراتوا يعنى خلاص انسى فهمانى وإلا كل يوم تفسخى خطوبتك من واحد مش متدين لو دا طلبك .
    مش حبيب ربنا ولا حبيب رسوله ويا عالم لو الناس حبتوا هيبؤا هما كمان ذيووووووو.

اسفه انى طولت وياريت اكون ادرت اوصل الصورتين للمتدين وإللى مش متدين
    يارب اجعلنا من المقربين اليك والى رسولك الكريم امين يارب العالمين .

الردود
    7,888
    ماشاء الله عيكى يا فتاه اسعدتنى جداااا المقارنه واتمنى ان كل البنات يقراوها
    لانها فعلا مهمه وانتى بيها وضعتى اساس حياه بارك الله فيكى... تعجبنى ارائك....
    حبيبتى ورد طيبه فعلا البيئه والتربيه والاسلوب لهم عامل قوى ف معامله الرجل لزوجته
    وعلى فكره زى ما شاف والده يعامل امه بنسبه كبيره حيكون بالمثل ومنتظره بقيه حوارك
    وطولى زى ما انتى عاوزه ... مش حتصدقينى لو قلتلك انى بستمتع بالنقاش معاكى......
    المميزه دعوه شخصيه الله يكرمك لفتت نظرى النقطه الحلوه الى اثرتيها وهى ان الاسلام كرم المراه
    اسعدنى جدااااااااا مرورك واعجابك بالموضوع ..........

مواضيع مشابهه

1. تعالو شوفو طقم البيبي ده وقوقولو رايكم بصراحه
    بواسطة farawlla07 في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 37
    اخر موضوع: 17-03-2008, 04:59 AM
  2. `•.¸¸.•´´¯`••._.• تعالو نتكلم عن هدايا المواليد `•.¸¸.•´´¯`••._.•
    بواسطة ام بودى2 في الأشغال اليدوية والتجارب المنزلية المتميزة
    الردود: 48
    اخر موضوع: 09-03-2008, 04:47 PM
  3. الردود: 48
    اخر موضوع: 09-03-2008, 04:47 PM
  4. تعالو نتكلم عن اجمل واحلى مراحل الحياه ( المراهقه )ومواقفها
    بواسطة عا شقة حبيبي في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 9
    اخر موضوع: 29-04-2005, 11:15 AM
  5. تعالو معنا نتكلم عن قناتنا الحبيبة المجد
    بواسطة السفيرة في الملتقى الحواري
    الردود: 21
    اخر موضوع: 09-04-2003, 02:43 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ