انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 6 من 6

الموضوع: قلولي اعمل ايه

الردود
    7

قلولي اعمل ايه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ده اول موضوع لي فالركن و يمكن فالمنتدى كله و استسمح لانه عبارة عن مشكلة مشكلتي اني خجولة جدا انا متزوجة من اكثر من 9 سنين وحيائي منعني منالتواصل مع افراد عائلة زوجي تعرفوا اني للان ما بعرف لون عيون حمايا ابو زوجي و لا عمري دخلت معاه فحديث تعدى كلمتين ثلاثة كل الي بيا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته و عليم السلام او صباح الخير او مساء الخير انا مش ساكنة معاهم فبيت واحد بس زياراتي كثيرة تقريبا كل اسبوع المهم تعاملهم معي كان صعب صعب جدا من الاول تحكمات و شروط معيشية صعبة حتى اني فقدت شخصيتي معهم و حبي للحياة انا كنت بنت بشوشة بحب الضحك و الفرفشة مع اهلي بحب الطبخ مووووت و كنت كل ام احب اعمل حاجة كله متوفر ببيتنا لما تزوجت اصبحت اكل و اشرب حسب رغباتهم هم لو حبيت اعمل حلي ممنوع لانه مصيعة للوقت و الجهد و الفلوس و الاكل لو حبيت اللحمة هم بيحبوا الدجاج مش مهم ناكل دجاج لو عاللبس ديه مسمح و ديه ممنوع يعني حياتي تحكموا فيها من الاول حتسالوا وينه زوجي من كل ده حقلكم موجود بس و لا كإنههنا هو بيتقبل كل شي الا انك تشتكيله اهله على فكرة انا زواجي كان تقليدي مية مية يني اهلوا خطبوني حتى من غير ما هو يعلم يعني تم فرضي عليه لان الاهل هنا لهم كلمة وحدة تعمل الي عايزينه ليك كل الرضا لو رفضت ليك السخط و انتم عارفين و لا احد بيحب والديه يسخطوا عليه و يدعوا عليه المهم انا سلفي تزوج من مدة مش كثيرة و عروسته صغنونة تعالةا شوفوا تعاملهم معها و لا البرنسيسة كل الي بتحبوا متوفر لها الكلام المعسول اللاكل الشرب البس و انا اصبحت فالهامش تى الكلام مبقوش يكلموني غير كلمة لكلمتين و حمابا الي عمري ما فرحت بكلمتين منه بق يفرفش و يضحك معاها صبح و عشية ممكن تقولوا عني غيورة بس انا لاحظت غيرات كثيرة من يوم مجت العروسة الجديدة و اصلحت حسلسة جدا للكلام و الحركات فزياراتي لهم اصبحت عذاب لي برجع منها متازمة و نفسيتي زفت و محاتيش غير دموعي قلولي اعمل ايه و اتصرف ازاي

الردود
    1,241
    والله يا أختي حياتك لازم تعيشيها بأسلوبك إنتي مش بأسلوب حد تاني

والاكل يلي بتجبيه إعمليه وكل يلي بنفسك يعني ما يكون فوق طاقة زوجك وهو راضي برضوه اعمليه

حماتك وحكاكي على عينك وراسك عامليهم بالحسنى أو بعمنى إعملي يلي عليكي اتجاهم فقط يعني حبو يمزحوا اهلا وسهلا معاكي ما بحبوه عادي ولا يهمك

المهم زوجك ثم زوجك ثم زوجك

والله يصبرك ويعينك

الردود
    749
    انتي بتقولي انك مش عايشه معهم وبس بتزوريهم اسبوعيا
    هيدخلوا في لبسك واكلك ليه بقي وازاي
    ما تعملي الي انتي عايزاه في بيتك انت ملكته وهوه مملكتك الخاصه و
    وانتي سمحتلهم ليه من الاول يدخلوا في لبسك واكلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    من الاول كان لازم يكون فيه حدود للعلاقه ودايما الي بيرسم الحدود دي الزوجه عشان هيه صاحبة بيتها مش كده
    انتي لما سمحتيلهم من الاول بكده اتخذوا هذا الامر حق من حقوقهم
    وصدقيني لما تكوني عندك شخصيتك المستقله كتير هيحترموكي ويعملولك حساب
    لكن ان تكوني طوع امرهم فقد اصبحتي مجرد تابع فلا تشتكي الان مما انت السبب فيه
    ونصيحتي لكي استغلي فرصة انشغالهم بالعروسه الجديده وابدأي اعملي حدود لعلاقتك بيهم عشان ما يأثروش علي حياتك كده ويلغوا شخصيتك بهذا الشكل الؤذي لنفسيتك
    وابدأي استرجعي ما فقدتيه بوجودهم في حياتك
    واشعري زوجك بأنك عندما تتحكمي في امور منزلك بيكون ده افضل وسبب في سعادتك واسعاده ايضا
    وحاولي تعملي امسيات رومانسيه متجدده وفاجئيه بحلوياتك اللذيذه لكي تشعري زوجك بحبك وحتي يشعر بأنه من الممكن ان يكون سعيد معكي بعيدا عن اهله واكسبيه في صفك بدون اي تلميح منك سئ عن اهله بل تحدثي عنهم بكل احترام وياستي اعملي الحلي ده وخديه معكي هديه ليهم بمناسبة العروسه الجديده حتي لا يشعروا انك غيرانه منها لاي سبب
    بل انتي سعيده بها مثلهم ويكون ده وسيله حتي لكسب هذه العروسه الجديده
    وربنا يسعدك

الردود
    6,063

حياك الله اختي أمونة معنا آملين لك قضاء وقت ممتع بصحبتنا .

أختي أمونة :-

يبدو لي من خلال ما قرأت في مشاركتك أنك انسانه خجولة
    وهذا الخجل أشعرك بعدم الثقة في نفسك مما أوجد لدى أهل
    زوجك نوعا من السيطرة على حياتك وعلى تصرفاتك .
    ولطالما أن زوجك ليس من النوع الذي يحب ان تشتكي له
    فعليك أن تفتحي معه الموضوع من باب آخر ليس من باب
    الشكوى مثلا أي آتيه بأسلوب غير مباشر حتى يأخذ موقفا
    لجانبك .

أما معاملتهم لزوجة حماك الجديدة فهذا قد يكون لأنها جديدة
    عليهم وليس كما تتوقعين .
    ولذلك انصحك ان لا تبيني لهم أو لزوجك بأن هناك غيره من
    تعاملهم مع العروس الجديدة وانما ابقي على تصرفاتك كما هي
    وحاولي ان تكوني اكثر جرأة في اتخاذ المواقف الخاصة بك
    لانك كزوجة لك الحق في ابداء رأيك فيما يتعلق بأكلك وملبسك
    على الأقل .

أدعو الله لك ان ييسر لك امرك وان يوفقك في حياتك.

الردود
    7
    الله ما يحرمني منكم و من نصائحكم تعرفوا فعلا انا فيه حاجات كثيرة اتلغت من حياتي بسببهم و بسب خوفي كمان لاني بخاف جدا من المشاكل مبقدرش اواجهها و زي ما قالت مشرفتنا يمكن معنديش ثقة بنفسي لا مو يمكن اكيد افيش ثقة و اهل زوجي خلاص اتحكما في زي مقلتوا انا مرت علي مواقف معاهم كرهت فيها نفسي و زوجي و حتى اولادي كرهت نفسي لاني حاسة انه مبقاليشوجود و لا اهمية و ان الناس ديه جوزتني ابنها بس لاكون خدامة ليهم و ليه على فكرة انا عشت معاهم تحت سقف واحد امدة سنة تقريبا و عشت ايام ربي لا يعيدها كانت صعبة جدا و الي مصعبها اكثر سكناهلي الي قريب جدا من سكن اهل زوجي فكنت بصبر على حاجات لحتى ميعلموش و لا يسمعوا اني فزعل و لا فمحنة و خاصة ان ابي من النوع الصعب جدا جدا لدرجة انه لو جيت زعلانة تاكدوا انه حيرجعني لبيت زوجي غصب و حيطلعني غلطانة حتى لو كان كلامي صح ده طبعه ابي صعب انا بين نارين و الله لو احكيلكم من اليوم لبكرة مش حخلص لاني خلاص تعبت تعبت من كله و عايزة ارتاح تعرفوا انا خريجة جامعة بس لو تشوفوا وصلت لايه بعيشتي مع ناس و لا لها بالعلم صلة افكاري كلها اتغيرت طموحاتي خلاص ماتت و اندفنت مش عارفة االيومين دول بحس اني وحييدة و مليش حد انا اصلا مليش حد زوجي قطع كل صلة لي بصحباتي و مبزرش حد و مبيزرنيش حد اهلي لو جوني فمرة فالسنة و هله كمان مرة مش اكثر و لمدة ساعة او ساعتين بس آآح يا قلبي تعبت تعبت تعبت عمري محكيت لاحد و و لا اشتكيت بس خلاص مبقتش قادرة خصوصا زي مقلتلكم بعد التغير فالمعاملة لو تعرفوا اخوات زوجي بيكونا مجمعين لما بزورهم اول مدخل عليهم بيسكتوا اول مطلع و هات يا حكي و يا ضحك و ديه باعتبره قلة ادب من ناحيتهم بس بتجنب اقل رايي لاني زي ملت مبحبش المشاكل و بعرف زوجي كلمة توديه و كلمة تجيبه و هو بيصدقهم كثير انا دايما شايلاه فعنيه بس لو قال تعالينزور اهلي بحاول افنعه نخفف زياراتنا ليهم شوي بس لا مجيب بقله يزورهم لوحده مش مشكلة بس بيزعل و انا بتجنب زعله لانه صعب لا حيكلمني و لا حيقعدوو يحكي معي لايام كثيرة فمبعرفش اعنل ايه فبتنازل و باجي عنفسي و باذهب لزيارتهم غصب عني مع اني عارفة مقابلتهم لي مش حلوة اكيد حتتساألوا ليه هم بيعاملوني كده لسبب بسيط اني الي طلبت من زوجي سكن مستقل و تاكدوا اني مدكرتش عيلته بالغلط و لا مرة لا هي مرة بس يوم مظلموني من قلتلكم انهم عاوزين شغالة فمرة زوجي سافر و زوجي لو سافر لازم و محتم اروح مدة سفره اسكن ببيت اهله و عند اهلي مرفوض لان ابي مش حيرضى قال بيت زوجي انسب من قلتلكم انه صعب فعلى قد ما اشتغلت و مسحت و كنست كانوا اخواتوا الصغار بيخربوا كل شيء و بدل م يحاكوتي لا راحوا اشتكوني لاهليو يا ويلي ساعتها معرفتش آخد حقي منين من زوجي الي كان مسافرو قال محكمش على حاجة مشغتهاش او ابي الي صدق كلام حمايا او او او عشت شهور فجحيم لا عارفة اكام اهلي و لا كرامتي سمتلي ازور اهل زوجي الي ظلموني و نار مع زوجي الي كل يوم بيزن لانزورهم ديع عينة بس و الباقي افظع صدقوني بس نحمد ربنا اشياء كثيرة تغيرت من ساعتها يمكن هو ده الي خلاني انطوي على نفسي من ناحيتهم خوفي ليحساسبوني على حاجات معملتهاشش و خوفي من نظرة ابي إلي بالخصوص و كثير اجات انا طولت علكم بس اسمحوني و ادعولي ارجوكم ربي يهونها علي و يفرجها و يهديني للي فبه الخير لي و لزوجي و اولادي

الردود
    7,888
    حبيبتى فعلا انت مش عايشه معاهم ف نفس البيت فكيف يتحكموا فيكى؟؟
    انتى صاحبه الكلمه ف اكلك ولبسك ..... خلى عند ثقه بنفسك ولا تخافى ما دمتى على حق
    وبينى وبينك اهل الزوج عاوزين حدود من البدايه عشان العلاقه تكون واضحه وسليمه...
    حاولى تتكلمى معاهم وتناقشيهم ف مواضيع عامه وعرفيهم انك انسانه مثقفه واعيه
    عرفه الى ليها والى عليها....
    واالله يوفقه ويطمن قلبك ويريح بالك....

مواضيع مشابهه

1. تعالوا قلولي السبب
    بواسطة حرية مصرية في نافذة إجتماعية
    الردود: 8
    اخر موضوع: 17-05-2009, 01:35 AM
  2. قلولي ايش الحل
    بواسطة ورده وقمر في نافذة إجتماعية
    الردود: 13
    اخر موضوع: 28-02-2008, 11:16 AM
  3. كيف قلولي كيف؟
    بواسطة ascada في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 8
    اخر موضوع: 20-09-2006, 11:31 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ