انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 4 من 10 الأولىالأولى 12345678 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 31 الى 40 من 92

الموضوع: غساله الصحون

الردود
    17
    لسلام عليكم
    انا عندى غسالة كبيرة وايت وستينجهاوس ايطالى حقيقى رااائعة لكنها فى البيت الكبير
    و عند انتقالى لمدينة اخرى اشتريت واحدة صغيرة ماركة fradj قرفتنى فى عيشتى و باغسل على ايدية احسن و فى اقرب فرصة حاغيرها بواحدة كبيرة
    نصيحتى لكى و انا من مصر ايضا,""الغالى ثمنه فيه"" هاتى ماركة يمكن تكون اغلى شوية لكن حتحصلى على افضل نتيجة
    و من افضللللللل الماركات فى مصر ال"بوش" الألمانى لكنها غاااااااااااااااالية
    لذلك انصحك بالوايت وستنجهاوس سعرها معقول "بالمقارنة مع البوش" لكنها تحفة بس تكون ايطالى لأنى سمعت ان فيه منها تركى
    كمان لو لاقيتى سيمنز كمان رائع
    و ممكن غسل اوانى الطبخ مثل البايركس و التيفال و الاستينلس لكن الألمونيوم لأ لأنها تطوس و تبقع
    وعلى فكرة مش لازم تشطفى الحاجة قبل غسلها ممكن تمسحيها بكلينكس او باسفنجة المطبخ
    ارجو اكون افدتك
    و سلام

الردود
    322
    الف شكر يااختى وان شالله اجيبها لان غسيل الاطباق مشكله كبيررررررررررررره وشكرا لك اللى ردوا وافادونى ربنا يحفظكم جميعا

الردود
    99
    غسالة الصحون

تعالوا اجروا يا بنات اكتشاف خطيرمن اجله تستحق غسالة المواعين اغلى الاثمان.

ليلة البارحة كان عندنا مناسبة عائلية ، المناسبة اللى تتباهى فيها باغلى واحسن ما عندك من سرفيس سفره(كاطباق وكؤؤس الخ الخ )، واستعملت كل ما عندى واللى ما حصلت عليه الا بعد عدة سفريات للمشرق والمغرب وكنت فى كل مره احرص على ان يصلوا سليمين وألفهم بالملابس والقطن والخفاف واعيش على اعصابى حتى اصل بهم للبيت.
    الخلاصة : سبق وقلتلكم ان غسالتى معطوبه (ياحسره) منذ مدة وللان لم اجد من يصلحها ، تعرفوا كم طبق وكأس اتكسروا امس ، حدثوا ولا حرج .

يعنى لو كانت غسالتى سليمه واستعملتها فى غسل اطباقى وكؤؤسى ما كانت اتكسرت ولا حاجة . ما كان شىء اتزلفت اثناء الغسل ولا انزلق لان وضعه فى الكدس الموجود فى الصفاية على الحوض موش مظبوط.

ما اردت تأكيده وعن تجربة ، ان غسالة المواعين تغسل مواعينكم وتحافظلكم عليهم اثناء عملية الغسل.

تشجعوا واشروا لانها مكسب موش خساره.

سلمتم

الردود
    11
    غسالةالصحون

فين ألاقي غسالة الصحون في جدةمثل اللي عندك يالسرعة الهائلة

الردود
    99
    byebye غسالة الصحون

نهاركم سعيد ، وعامكم مجيد وعيدكم مبارك

على سيرة الغسالات رايت مؤخرا بالتلفزيون دعاية (فى محطة اعلانية ) عن غسالة صحون اسموها (الصحنجية) الباين انها للغسل الخفيف يعنى موش ( Heavy duty ) وشفتها فى الاعلان صغيره وموضوعه على دولاب المطبخ وموصوله بحنفية حوض المطبخ وقالوا انها تغسل حتى الخضار.

لو فيه وحده منكن شافتها على الطبيعة او جربتها اتقولى من فضلكن.

وكل عام وانتن بالف خير وعامكن سعيد ان شاء الله

الردود
    91
    اناايضا عندى غسالة الصحون ومرتاحة من غسل الاوانى بس ما غسلت قدور التيفال هل تنفع فى الغسالة

الردود
    99
    byebye غسالة الصحون

اهلا منى
    سؤالك عن غسل قدور التيفال ، انا دائما استبعد غسل القدور عموما لعمقها وحجمها اللى بالتآكيد غسلها حيكون على حساب قطع اخرى داخل الغساله ممكن تكون هذه القطع بجنب القدر او وراه فيحجب القدر تدفق المياه لهذه القطع ، ايضا ما اعرفه التيفال فى الغالب تطلى به قدور من الالمونيوم ، والالمونيوم ما انصح حد يدخله لغسالة الصحون لانى عن تجربه انسود الالمونيوم لما غسلته فى الغساله . والله وذوى الاختصاص اعلم.

الردود
    11
    إلى السرعة الهائلة ممكن مساعدة

ما رديت علي يالسرعة الهائلة فين ألاقي غسالة الصحون في جدة كمان ممكن أغسل قليل من الأواني فيها ولا لازم أعبيها يعني ممكن أغسل فيها على دفعات, كمان براريد الشاي,وكم درج فيها الصغيرة وهل تكفي لعائلة فيها أربعة أطفال بصراحة عاجبتني ماركة غسالتك
    وأسأل الله أن يبارك لك فيها ويديمها عليك نعمة .آسفة على الازعاج ,أرجوالرد على كل كلمة في سؤالي.عشان نفسي أشتري غسالة لكن محتارة
    لاتنسي فين مكانها في السعودية في أي محل لأننا سألنا عنها مالقينا.........

الردود
    142
    غسالة الصحون
    ما رديت علي يالسرعة الهائلة فين ألاقي غسالة الصحون في جدة كمان ممكن أغسل قليل من الأواني فيها ولا لازم أعبيها يعني ممكن أغسل فيها على دفعات, كمان براريد الشاي,وكم درج فيها الصغيرة وهل تكفي لعائلة فيها أربعة أطفال بصراحة عاجبتني ماركة غسالتك
    وأسأل الله أن يبارك لك فيها ويديمها عليك نعمة .آسفة على الازعاج ,أرجوالرد على كل كلمة في سؤالي.عشان نفسي أشتري غسالة لكن محتارة
    لاتنسي فين مكانها في السعودية في أي محل لأننا سألنا عنها مالقينا.........

الردود
    64
    اخواتى اياكم والجلايات الصغيرة او المتوسطة
    انا عندى المتوسطة ولا بتكفى اى شئ من الصحون وندمت انى جبتها المتوسطة فما بالكم بالصغيرة بس اقول الحق انا جبتها من نوع فريجيدير ومحترمة جدا ولا اشتكت

مواضيع مشابهه

1. غساله الصحون
    بواسطة بكره احلى1 في التنظيف والنتظيم والتجارب المنزلية والاجهزة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 15-06-2011, 10:43 PM
  2. بعد اذن المشرفات سوال عن غساله
    بواسطة منى77* في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 2
    اخر موضوع: 11-04-2009, 02:21 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ