انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 14 من 21 الأولىالأولى ... 4101112131415161718 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 131 الى 140 من 208

الموضوع: تجربتي مع تخفيف الوزن ادخلي ولن تندمي**وسام افضل تجربه**

الردود
    1,025
    الف الف الف مبروووووووووووووووووووك وزنك الجديد ويارب توصلي للهدف الي تتمنيه

صراحه...استمتعت بتجربتك وحسيتها مفيده كثييييييييييييييييييييييييييييييير

حبيبتي ممكن تنصحيني ؟!!!محتاجه نصيحتك ياقلبي

انا قبل الزواج كان وزني 90 وبعد الحمل والولاده وصل الى 108وكل مره اسوي رجيم اتركه بسرعه لاني امل وماانتظم على الرياضه..ووزني ماينزل الا كيلو فقط فالاسبوع ويصيبني احباط واذا اتبعت رجيم الصنف الواحد يتساقط شعري بجنوووووون
    وحاولت ابحث فالنت عن اكلات تكثر الشعر وتخسس الوزن لكن مالقيت!!

مادري وش اسوي نصحيني الله يخليك لولادك يارب

بانتظار ردك حبيبتي

الردود
    3,012
    تعقيب كتبت بواسطة reemmariam عرض الرد
    لا شكرعلي واجب حبيبتي
    التغلب علي الاكل حبيبتي يكون بحاجات كتير منها انك ممكن تعصري نصف ليمونه علي زجاجه مايه ولما تحسي بالجوع تشربي منها الليمون المعصور علي الميه بيقلل من الشعور بالجوع وطالما الانسان عنده دافع ان شاء الله هينسي الاكل ويفتكر شئ واحد انه عاوز وزنه يخف
    وان شاء الله هتنزلي 20 ك اللي عاوزه تنزليهم في الوقت اللي تبغيه وبصحه وعافيه ان شاء الله بس انت لازم لازمتتبعي نظام غذائي وتلزمي نفسك بيه واكيد هتحقق الوزن اللي تبغيه طالما انت عندك هدف وان شاء الله تسافري ووزنك منخفض ووشك يكون مثل القمر متنسيش بقي اشربي مايه كتيررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر رررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر رررررررررررررررررررررررررر جدا

الله يسلمك ويرزقك الصحة والايمان امين

لاتوصي حريص انا من زمااان ولله الحمد معودة نفسي على الماء وشربه بحيث في الحالات العادية اشرب لترين ولو ماشية على نظام او تخفيف اكيد بيعدي ال 3 لترات

بس سامحيني لكن حضرتك لم تجيبيني على هذا القسم من سؤالي فساعيده عليكي سامحيني

طيب يااختي يعني قلتي ان التخبيصة كانت ماتطول اكثر من يوم , شنو الي كان يمنعك ويمنع نفسك من الاكلات الي تحبينها لما تضعف اراداتك يعني بحيث ماكان يكون يوم التخبيص الا مرة في الاسبوع .....

ماشاءالله قلتي ان الوزن كان يختلف من اسبوع لاسبوع , فلو في مرة كنت انتظمتي في اكلك لكن لم تري اي نتيجة في ذلك الاسبوع ياترى ماكنت تحسي بحزن واحباط بالتالي زعل وضيق وتفشي زعلك بالاكل؟

الردود
    390
    تعقيب كتبت بواسطة Um-Mujahid عرض الرد
    الله يسلمك ويرزقك الصحة والايمان امين

لاتوصي حريص انا من زمااان ولله الحمد معودة نفسي على الماء وشربه بحيث في الحالات العادية اشرب لترين ولو ماشية على نظام او تخفيف اكيد بيعدي ال 3 لترات

بس سامحيني لكن حضرتك لم تجيبيني على هذا القسم من سؤالي فساعيده عليكي سامحيني

طيب يااختي يعني قلتي ان التخبيصة كانت ماتطول اكثر من يوم , شنو الي كان يمنعك ويمنع نفسك من الاكلات الي تحبينها لما تضعف اراداتك يعني بحيث ماكان يكون يوم التخبيص الا مرة في الاسبوع .....

ماشاءالله قلتي ان الوزن كان يختلف من اسبوع لاسبوع , فلو في مرة كنت انتظمتي في اكلك لكن لم تري اي نتيجة في ذلك الاسبوع ياترى ماكنت تحسي بحزن واحباط بالتالي زعل وضيق وتفشي زعلك بالاكل؟
    السلام عليكم اختي
    كيف حالك يارب تكوني باحسن صحه وافضل وزن ان شاء الله
    لو وده اكيد حصل وبيحصل وهيحصل علي طول اني بهدلت الدنيا واكلت حلويات وطبعا ده بيحصلي وبحاول اتحكم فيه لاني في ايام البيريوت من كل شهر بيكون عندي كام يوم في الشهر عندي رغبه في اكل اي شئ حلو امامي باي شكل وممكن ماكلش اكل عادي بس لازم اكل حلويات طبعا ده غلط بس والله بس لو حد عنده حل يقولي
    المهم بعدها بشرب جنزبيل كتير جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااا يعني افضل طول اليوم اشرب جنزبيل عليه ليمون او شاي اخضر بالليمون عشان احرق اللي اكلته وبحاول اكتر برده من اكل الكرفس ده حبيبتي اللي بعمله لما ببهدل الدنيا اكتر من يوم
    واي سؤال تامري يا قمر
    تحياتي يا عسل

الردود
    3,012
    ياهلا اختي والله منورة والموضوع اكثر من رائع بتشجيعك وحرصك على الرد ومتابعتك

كلامك صحيح سبحان الله

بس هل ياترى حسب معلوماتك وتجربتك صحيح هذه المعلومة الي تقول
    لو الواحد انتظم على نظام معين ونزل وزنه ببطئ , لو خبص يوم او يومين حتى, لايظهر ولايبان عليه مباشرة في الميزان اقصد وممكن ان يتابع من غير ان يزيد ؟بما انه ملتزم من مدة

وهل صحيح الوزن لو الواحد اكتسبه اخر مدة ممكن يخسره بسرعة بما انه وزن جديد الاكتساب هل حسيتي هذا مع نفسك وجسمك؟

بارك الله فيك

الردود
    390
    تعقيب كتبت بواسطة Um-Mujahid عرض الرد
    ياهلا اختي والله منورة والموضوع اكثر من رائع بتشجيعك وحرصك على الرد ومتابعتك

كلامك صحيح سبحان الله

بس هل ياترى حسب معلوماتك وتجربتك صحيح هذه المعلومة الي تقول
    لو الواحد انتظم على نظام معين ونزل وزنه ببطئ , لو خبص يوم او يومين حتى, لايظهر ولايبان عليه مباشرة في الميزان اقصد وممكن ان يتابع من غير ان يزيد ؟بما انه ملتزم من مدة

وهل صحيح الوزن لو الواحد اكتسبه اخر مدة ممكن يخسره بسرعة بما انه وزن جديد الاكتساب هل حسيتي هذا مع نفسك وجسمك؟

بارك الله فيك
    شكرا حبيبتي اكيد النور اللي في الموضوع ده نورك
    علي فكرة انا سمعت من دكتور بهاء ناجي ودكتورة مني رادميس اننا لو في اي مناسبه فيها اكل وانت عارفه اكل المصريين كارثه لاي حد بيعمل رجيم
    الدكاترة قالواان نحاول نتناول الكعك او الجاتوهات في نصف اليوم عشان نحرق السعرات اللي دخلناها من الاكل الدسم ده في النشاط باقي اليوم او نعمل رياضه بعدها وبعد كده نرجع لنظام الغذائي تاني وانا طبعا مابعرف اعمل رياضه زي ما ذكرت من قبل بحاول احرق الاكل ده بالمشروبات الحارقه
    وعلي طول افضل اقول لنفسي لو الاكل بيزغلل عيني مهما اكلت كتير عمر ما طعم الاكل هيزداد حلاوه يعني هاكل قطعه زي ما هاكل ست قطع الطعم مش هيزيد حلاوه لا انا اللي هزيد في الوزن بصراحه ك ما تيجي نفسي تامرني بزياده الاكل اقول لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا يعني هو الاكل هيزيد طعامه لما ازود اكتر في الكميه
    بس وهكذا
    سعيده جدا بالتوصل معاكي

الردود
    3,854
    التكريم
    • (القاب)
      • خبيرة شعر متميزة
      • لؤلؤة شتوية نادرة
    (أوسمة)
    حبيبتي ريم اذا سمجتيلي حابة اسألك بعض الاسئلة؟
    بالنسبة للماء كم كنتي تشربي تقريبا في اليوم والاكثر قبل او بعد الاكل؟
    والحلويات لو أكلت مره واحدة حلو كل أسبوع او10 ايام هل هذا يضر اوشئ عادي وكذلك المعجنات ؟
    مع العلم اني اشرب طول الاسبوع المشروبات بدون سكر
    وهل استعملتي مع نظامك اي نوع من ادوية وكريمات التنحيف؟
    ياريت تفيديني حبيبتي لاني بادية نضام من 6 ايام معتمد على التخفيف وبدون مقالي وحلويات
    واشرب شاي اخضر بالزنجبيل بعد كل وجبة
    وضروفي حاليا لاتسمح بالرياضة لكن شغل البيت والبنات ربي يحفضهم كتير جدااااااا
    بس ان شاء الله ابتداء من نهاية الاسبوع راح ابدى اتنشى ساعة كل ليلة بأاذن الله تعالى
    واليوم اكلت حلو وبعدين زعلت جداا جدااااا ونفسيتي تعبت
    وبكرة بأذن الله ميزان وادعيلي يكون خير
    واليوم شربت شاي رويال لاني اعاني اكرمك الله من امساك مزمن

اسفة حبيبتي اذا كنت ازعجتك او طولت عليكي ومنتضرة ردك على نااار

الردود
    390
    تعقيب كتبت بواسطة العاشقه المعذبه عرض الرد
    الف الف الف مبروووووووووووووووووووك وزنك الجديد ويارب توصلي للهدف الي تتمنيه

صراحه...استمتعت بتجربتك وحسيتها مفيده كثييييييييييييييييييييييييييييييير

حبيبتي ممكن تنصحيني ؟!!!محتاجه نصيحتك ياقلبي

انا قبل الزواج كان وزني 90 وبعد الحمل والولاده وصل الى 108وكل مره اسوي رجيم اتركه بسرعه لاني امل وماانتظم على الرياضه..ووزني ماينزل الا كيلو فقط فالاسبوع ويصيبني احباط واذا اتبعت رجيم الصنف الواحد يتساقط شعري بجنوووووون
    وحاولت ابحث فالنت عن اكلات تكثر الشعر وتخسس الوزن لكن مالقيت!!

مادري وش اسوي نصحيني الله يخليك لولادك يارب

بانتظار ردك حبيبتي
    شكرايا غاليه لمرورك الكريم
    حبيبتي انت لو بترضعي دلوقت فامر تساقط الشعر ده عادي لو ما بترضعي فممكن يكون عندك انيمياء وهي سبب سقوط الشعر اعملي تحليل واعملي استشارة طبيه لطبيب يكتبلك علاج لتسقط الشعر اما لو الاكل اللي بيزود الشعر وبرده يخفف الوزن الجرجير مفيد اووووووي للشعر وكمان عشان بياخد وقت في الهضم فعملية هضمه بتستخدم سعرات حراريه كتير من الجسم
    وعلي فكرة ممكن يكون الانسان عنده انيمياء لكن لما يخفض وزنه الانيمياء تنخفض بشكل ملحوظ جدا
    واكثري من تناول جميع الخضروات الورقيه كلها مفيده للرجيم جدااا ومفيده للبشرة والشعر ولا تنسي زيت الزيتون ضعيه علي السلطه والفول وهكذا بس لو هتحطيه علي الاكل المطبوخ خليه في الاخر خالص بعد طهي الطعام حطي الزيت في الاخر عشان ميسخنش ووقتها يضر ما ينفع
    تحياتي لك واي سؤال ان شاء الله انا معاكي

الردود
    3,012

تعقيب كتبت بواسطة reemmariam عرض الرد
    شكرا حبيبتي اكيد النور اللي في الموضوع ده نورك

سعيده جدا بالتوصل معاكي

والله انا اكثر اختي بارك الله فيك وجزاك الله عني كل خير , وانا متابعةكل ردودك للاخوات وتشجيعك لهم

وسانتظر نتيجتكم بعد شهر عسى ولعل اكون انا ايضا نزلت شئ سافرحكم وان لم تسمعوا مني شئ معناه وانت كلك مفهومية ههه

الردود
    390
    تعقيب كتبت بواسطة اثينا عرض الرد
    حبيبتي ريم اذا سمجتيلي حابة اسألك بعض الاسئلة؟
    بالنسبة للماء كم كنتي تشربي تقريبا في اليوم والاكثر قبل او بعد الاكل؟
    والحلويات لو أكلت مره واحدة حلو كل أسبوع او10 ايام هل هذا يضر اوشئ عادي وكذلك المعجنات ؟
    مع العلم اني اشرب طول الاسبوع المشروبات بدون سكر
    وهل استعملتي مع نظامك اي نوع من ادوية وكريمات التنحيف؟
    ياريت تفيديني حبيبتي لاني بادية نضام من 6 ايام معتمد على التخفيف وبدون مقالي وحلويات
    واشرب شاي اخضر بالزنجبيل بعد كل وجبة
    وضروفي حاليا لاتسمح بالرياضة لكن شغل البيت والبنات ربي يحفضهم كتير جدااااااا
    بس ان شاء الله ابتداء من نهاية الاسبوع راح ابدى اتنشى ساعة كل ليلة بأاذن الله تعالى
    واليوم اكلت حلو وبعدين زعلت جداا جدااااا ونفسيتي تعبت
    وبكرة بأذن الله ميزان وادعيلي يكون خير
    واليوم شربت شاي رويال لاني اعاني اكرمك الله من امساك مزمن

اسفة حبيبتي اذا كنت ازعجتك او طولت عليكي ومنتضرة ردك على نااار
    هلا بيك حبيبتي
    الله يحفظلك بنوتاتك ويبارك فيهم يارب
    تقريبا المايه اشرب متوسط 3 لترفي اليوم بس ده طبعا غير المايه اللي في المشروبات
    والحمدلله لم استخدم اي ادويه او كريمات تنحيف
    الحلويات باكل مرة واحده بالاسبوع وده بيكون في اليوم الي باكل فيه وجبة غداء مفتوحه
    وبصراحه انا من عاشقات البيتزا والفطائر فغالبا بخلي البيتزا او الفطائر في اليوم المفتوح
    حبيبتي علي فكرة انت لازم من وقت لتاني تخلي في يوم تاكلي فيه بدون تقيد عشان متخليش جسمك يتعود علي كميات الطعام القليله فيقل معدل الحرق لما نخلي في يوم مفتوح ناكل وجبه غداء فيها شئ من الممنوعات او ناكل حلويات كده بتخلي جسمك يزود من معدل الحرق وبعد كده هترجعي لنظام تاني يعني كانك بتضحكي علي معدل الحرق في جسمك
    ان شاء الله اكلك للحلو مرة واحده ان شاء الله ما يضرك
    بس ياريت اختي تشوفي محتويات شاي رويال الملين عشان لو فيه سنامكي بلاش تاخدي منه لان السنامكي بيضر جداااااااااااااااا
    وعلي فكرة الشاي الاخضر يعتبر ملين جيد
    حبيبتي اي سؤال تاني ان شاء الله هنكون مع بعض ولا تقولي انك طولتي اكيد كلام الاحباءفي الله بتمر سريع جدا
    سعيده جداااااااا بالتوصل معاكي
    تحياتي

الردود
    3,854
    التكريم
    • (القاب)
      • خبيرة شعر متميزة
      • لؤلؤة شتوية نادرة
    (أوسمة)
    حبيبتي ريم الف الف شكر حبيبتي على اهتمامك وردك وكلامك جدا طمني وشجعني
    وان شاء الله حبيبتي نكون على تواصل
    واكيد حبيبتي ماراح اتردد اني اسألك اي سؤال بخصوص نضامي الغذائي
    مشكورررررره مرة ثانية حبيبتي وجزاكي الله عني الف الف خير

مواضيع مشابهه

1. تجربتي الشخصية في انقاص وزني ** وسام افضل تجربه **
    بواسطة هندباء في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 22
    اخر موضوع: 24-09-2012, 09:06 AM
  2. تجربتي مع المساج ... سر لا تحكي عنه لأعدائك ** وسام افضل تجربه **
    بواسطة روبي** في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 157
    اخر موضوع: 29-12-2010, 12:18 AM
  3. تجربتي مع خل التفاح** وسام افضل تجربه **
    بواسطة ام اسيد البابا في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 36
    اخر موضوع: 30-09-2009, 09:39 PM
  4. تجربتى مع خل التفاح ** وسام افضل تجربه **
    بواسطة دبدوبة الحبوبه في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 16
    اخر موضوع: 10-06-2009, 09:49 PM
  5. شو تجربتي مع المي........**وسام افضل تجربه **
    بواسطة مجدو في حصاد ركن التغذية والصحة
    الردود: 36
    اخر موضوع: 15-12-2007, 01:47 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ