انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 101 من 249 الأولىالأولى ... 5191979899100101102103104105111151201 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1,001 الى 1,010 من 2485

الموضوع: مدارس مدارس............الجزء الرابع

الردود
    1
    انا ام محمد عندى اولادى فى مدارس لغات منهج امريكى فى السعوديه حابه انزل مصر واسجلهم فى مدارس تدرس نفس المنهج الصفوف ثانى خامس سادس كى جى وبيتى قريب من المريوطية بالهرم واسمع عن مدارس بلوم والاهرام ودريم لاند وجرين لاند وحفر الباطن عن طريق النت ولاكن لا اعرف شى عن مدارس مصر بحكم سفرى من 15 سنه من اخوتى ان يفيدونى عن المناسب واميلى انا وزوجى جمال للتواصل jamalfayfa@yahoo.com
    آخر مرة عدل بواسطة جمال ابراهيم : 17-04-2009 في 11:37 PM

بيـــــــــ فىـــــــتى الصوغــــــــــنن
    الردود
    2,074
    تعقيب كتبت بواسطة جمال ابراهيم عرض الرد
    انا ام محمد عندى اولادى فى مدارس لغات منهج امريكى فى السعوديه حابه انزل مصر واسجلهم فى مدارس تدرس نفس المنهج الصفوف ثانى خامس سادس كى جى وبيتى قريب من المريوطية بالهرم واسمع عن مدارس بلوم والاهرام ودريم لاند وجرين لاند وحفر الباطن عن طريق النت ولاكن لا اعرف شى عن مدارس مصر بحكم سفرى من 15 سنه من اخوتى ان يفيدونى عن المناسب واميلى انا وزوجى جمال للتواصل jamalfayfa@yahoo.com
    اهلا بيكى يا ام محمد معانا
    الموضوع الى احنا بنكتب فيه واللى زاد عن ال 100 صفحة بيدور كله عن نفس استفسارك
    ايه هو المناسب من المدارس
    ومعظمنا فعلا من منطقة المريوطية وفيصل والهرم فيا رييت تئدرى تتابعى الموضوع من الاول هتلائى اراء مختلفة عن النمدارس اللى بتسالى عليها

بس من خلال خبرتى بالموضوع هنا الكل تقريبا اجمع على بلوم انها ممتازة وفيها النظام الامريكى
    وفيه بردو شكرو فى مدرسة دريم لاند ولو حد من الاخوة عنده معلوملت اكتر عنها يفيدك اكتر منى

دول اكتر مدرستين من الى انتى ذاكرتيهم اتشكر فيهم

بالنسبة لحفر الباطن صحبتى سالت فيها وراحتها وبتئول هى تعليميا شكلها كويس بس المدرسة شكلها قديم اوى ومش حلوة دا اللى اتئالى

وربنا يوفق

الردود
    4
    مدارس بى كرنك للغات افضل مدارس مصر الجديدة كلها
    علميا وادبيا وكيفية التعامل مع الطلبة انها تتعامل معهم باسلوب علمى تربوى ولعل السبب فى ذلك هو ان ادارة المدرسة تعمل فى المجال التربوى اكثر من ثلاثون عام وانا عن تجربة فى هذة المدارس فلى ابنتان فى هذة المدرسة وان هذة المدرسةلها كثير من الامتيازات التى جعلت منها دائما الاولى على مدارس مصر الجديدة التعليمية فى جميع المسابقات وعلى راسها مسابقات اوئل الطلبة وهى التى توضح تفوق المدرسة علميا التى دائما مداس بى كرنك تحقق فيها نتائج مبهرة فى جميع مراحلها من المرحلة الابتدائية حتى الثانوية العامة ومن خلال تعاملى مع المدرسة لاحظت ان سبب تقدم وازدهار المدرسة عدة عوامل وهى :
    اولا :مديرة مدرسة :فهى استاذة تربوية لها خبرة عظيمة فى المجال التربوى فهى تهتم بكل كبيرة وصغيرة فى المدرسة ومنها على سبيل المثال لا على سبيل الحصر
    حضورها قبل الطابور الصباحى و اهتمامها منذ البداية بالاذاعة المدرسية لعلمها التربوى ان اهمية الاذاعة المدرسية كتنشيط لمعلومات الطلبة فى جميع اللغات (عربى _انجليزى _ فرنسى) وتنشيطهم رياضيا حتى يكون العقل السليم فى الجسم السليم
    واشراف مديرة المدرسة على كل شى فى المدرسة فى فهى تعامل الطلبة كانهم اولاد واحفادا لها وان كان لك ان تتاكدمن حب الطلبة فاحضر حفل خريجى مداس الكرنك وشاهد مدى الحبق بين الطلبة القدامى ومديرة المدرسة وكيفية معاملتهم لها
    ثانيا : وكيل مدرسة :على درجة عالية من الخبرة فى مجال الادرة على مستوى محافظة القاهرة وهذا مما مكنة من التعامل مع موسسة تعليمية بهذا الحجم على درجة عالية من الدقة
    ثالثا _ رؤساء اقسام: نادرا وتحدى ان يتجمع كل هؤلاء روساء الاقسام فى مدرسة واحدة فكلهم على درجة عالية من الخبرة العلمية كل منهما فى مادتة فخبرة كل منهما اكثر من ثلاثين عاما مما تمكنة من التعامل مع المدرسين وكيفية تدريبهم واعطائهم الارشادات التعليمية السليمة
    رابعا : هيئة تدريس :وهى معجزة ان تتجمع هيئة تدرسةعلى مستوى عالى علميا وتربويا فى جميع المواد ودرجة عالية من الثقافة العامة والسبب فى ذلك هو عند اختيار المدرس الذى يعمل فى المدرسة يخضع لعدة اختبارات فى غاية الصعوبة حتى يتهيا للعمل فى هذة المدرسة العريقة
    خامسا:انها اول مدرسة اجدها تتعامل فى مجال الشيتات الاسبوعية وهى عبارة عن مراجعة اسبوعية مع الطلبة لتمكنهم من مراجعة ما درسوة خلال اسبوع فى جميع المواد حتى تعودهم فى كيفية التعامل مع اسئلة الامتحانات
    سادسا :اداءات اسبوعية وامتحنات شهرية فاصبح الطالب لايهاب من امتحان اخر العام
    سابعا : حب الطلبة للمدرسة فى المدرسة الوحيدة التى يذهب اليها الطلبة لاخر يوم فى الدراسة وحتى فى ايام الاجازات تفتح المدرسة ابوابها للطلبة لممارسة الانشطة المختلفة
    ثامنا : مناهج بى كرنك للغات خاصة اللغات مختارة بعناية فائقة وتلاحظ هذا فى ابنائك فهم يتحدثون اللغة بطلاقة سواء الانجليزية او الفرنسية او المواد التى تدرس باللغة الانجليزية
    تاسعا : المدرسة الوحيدة التى توزع الكتب والكشاكيل على الطلبة قبل بدا العام الدراسى حتى يتسنى للطالب الدراسة من اول يوم

شكر من القلب لمدارس بى كرنك
    بطرس كرم والى امر طالبتان المدرسة

الردود
    4

مدارس بى كرنك للغات افضل مدارس مصر

[right]مدارس بى كرنك للغات افضل مدارس مصر الجديدة كلها
    علميا وادبيا وكيفية التعامل مع الطلبة انها تتعامل معهم باسلوب علمى تربوى ولعل السبب فى ذلك هو ان ادارة المدرسة تعمل فى المجال التربوى اكثر من ثلاثون عام وانا عن تجربة فى هذة المدارس فلى ابنتان فى هذة المدرسة وان هذة المدرسةلها كثير من الامتيازات التى جعلت منها دائما الاولى على مدارس مصر الجديدة التعليمية فى جميع المسابقات وعلى راسها مسابقات اوئل الطلبة وهى التى توضح تفوق المدرسة علميا التى دائما مداس بى كرنك تحقق فيها نتائج مبهرة فى جميع مراحلها من المرحلة الابتدائية حتى الثانوية العامة ومن خلال تعاملى مع المدرسة لاحظت ان سبب تقدم وازدهار المدرسة عدة عوامل وهى :
    اولا :مديرة مدرسة :فهى استاذة تربوية لها خبرة عظيمة فى المجال التربوى فهى تهتم بكل كبيرة وصغيرة فى المدرسة ومنها على سبيل المثال لا على سبيل الحصر
    حضورها قبل الطابور الصباحى و اهتمامها منذ البداية بالاذاعة المدرسية لعلمها التربوى ان اهمية الاذاعة المدرسية كتنشيط لمعلومات الطلبة فى جميع اللغات (عربى _انجليزى _ فرنسى) وتنشيطهم رياضيا حتى يكون العقل السليم فى الجسم السليم
    واشراف مديرة المدرسة على كل شى فى المدرسة فى فهى تعامل الطلبة كانهم اولاد واحفادا لها وان كان لك ان تتاكدمن حب الطلبة فاحضر حفل خريجى مداس الكرنك وشاهد مدى الحب بين الطلبة القدامى ومديرة المدرسة وكيفية معاملتهم لها
    ثانيا : وكيل مدرسة :على درجة عالية من الخبرة فى مجال الادرة على مستوى محافظة القاهرة وهذا مما مكنة من التعامل مع موسسة تعليمية بهذا الحجم على درجة عالية من الدقة [/
    [right]ثالثا _ رؤساء اقسام: نادرا وتحدى ان يتجمع كل هؤلاء روساء الاقسام فى مدرسة واحدة فكلهم على درجة عالية من الخبرة العلمية كل منهما فى مادتة فخبرة كل منهما اكثر من ثلاثين عاما مما تمكنة من التعامل مع المدرسين وكيفية تدريبهم واعطائهم الارشادات التعليمية السليمة
    رابعا : هيئة تدريس :وهى معجزة ان تتجمع هيئة تدرسةعلى مستوى عالى علميا وتربويا فى جميع المواد ودرجة عالية من الثقافة العامة والسبب فى ذلك هو عند اختيار المدرس الذى يعمل فى المدرسة يخضع لعدة اختبارات فى غاية الصعوبة حتى يتهيا للعمل فى هذة المدرسة العريقة
    خامسا:انها اول مدرسة اجدها تتعامل فى مجال الشيتات الاسبوعية وهى عبارة عن مراجعة اسبوعية مع الطلبة لتمكنهم من مراجعة ما درسوة خلال اسبوع فى جميع المواد حتى تعودهم فى كيفية التعامل مع اسئلة الامتحانات
    سادسا :اداءات اسبوعية وامتحنات شهرية فاصبح الطالب لايهاب من امتحان اخر العام
    سابعا : حب الطلبة للمدرسة فى المدرسة الوحيدة التى يذهب اليها الطلبة لاخر يوم فى الدراسة وحتى فى ايام الاجازات تفتح المدرسة ابوابها للطلبة لممارسة الانشطة المختلفة
    ثامنا : مناهج بى كرنك للغات خاصة اللغات مختارة بعناية فائقة وتلاحظ هذا فى ابنائك فهم يتحدثون اللغة بطلاقة سواء الانجليزية او الفرنسية او المواد التى تدرس باللغة الانجليزية
    تاسعا : المدرسة الوحيدة التى توزع الكتب والكشاكيل على الطلبة قبل بدا العام الدراسى حتى يتسنى للطالب الدراسة من اول يوم

شكر من القلب لمدارس بى كرنك
    بطرس كرم والى امر طالبتان المدرسة
    آخر مرة عدل بواسطة بطرس كرم : 18-04-2009 في 02:51 AM

الردود
    4
    تعقيب كتبت بواسطة sadina عرض الرد
    اهلا sweetkitty الانترفيو انا معايا شخصيا كان كله english لكن بنتي كان نطقها مش كويس لكن هم قعدوا معاها وقعدوا يشوفوا تعاملها ازاي واكيد كلامها كانت بتتجاوب معاهم لكن كلامها ما كان مفهوم عشان كانت نتتكلم لبناني على مصري على فرنساوي لكن انا حسيت من الانترفيو انهم عاوزين يشوفوني انا وبباها اكتر منها هي.على فكرة بنتي اجتماعية جدا ويمكن ده اللي حببهم فيها ونسوا موضوع كلامها والحمد لله دلوقت بتتكلم مصري واكيد english كويس جدا.لكن عاوزة اقولكم حاجة.مش لازم تستعجلوا التقدم مش حيبان قبل على الاقل 3 شهور من المدرسة.في ناس بتقعد تقول ان المدارس الانترناشيونال الدولية التدريس فيها كويس والمدرسين احسن عشان هم اجانب والكلام ده.انا عاوزة الفت نظركم على حاجة.المدارس دي حتلاقوا فيها اكتر من نص الطلاب مش مصريين والمحادثة بينهم وبين بعض اهم بكتير قوي من المدرسين والمحادثة في البيت كمان.يعني مش كل حاجة نبقى عاوزينها من المدرسة لازم المحيط كله يساعد.انا بنتي دلوقت مش بتقول بس كلمات هي ابتدت تقول جمل وكتيرة كمان وانا مش عاوزة اكتر من كدة دلوقت.انا اللي يهمني في المدرسة الى جانب التعليم,الاحترام والتربية والاخلاق.وكل اللي بقابلهم من اولياء الامور بيشكروا جدا من الناحية دي.
    جزاكى الله خير يا سادينا و ربنا يفرحك ببنوتك يارب و تكون من المتفوقين ..طيب ممكن اعرف اية نوع الاسئلة اللى كانت بتوجها ليكم بالانجليش و هل لازم الانجليش بتاع الام يكون بيرفكت لاننا الحمدلله كويسين فى الانجليش بس للاسف مش متعودين على المحادثة بيه خالص ولا فى الكلية ولا بعد ما خلصنا فانا مقلقة و عايزة اعرف بس اية اللى ممكن اتسأل فيه و هل ممكن اعمل الانترفيو من غير الاب ولا لازم يكون متواجد معايا

معلش انا عارفة انى صدعتك بس اصلى خايفة و محتاجة حد يطمنى

الردود
    549

byebye متشكرة قوي

تعقيب كتبت بواسطة adam_mh عرض الرد
    abeerbebo
    شكرا جدا علي ردك واهتمامك بي, الله يكرمك متنسيش تخبرينا بالمقابلة وربنا معاكي في موضوع الموارد البشرية
    ممكن سؤوال هوه التحويلات بتبتدي من دلوقتي, انا بنتي في الفاروق وليسه امتحاناتها كي جي 1 في 26/4
    ولا بروح احجز مكان .وممكن عنوانها بالظبط
    وانتي كده بنتك كده قبلوها .انتي ساكنه فين, انا التعاون فيصل,
    زقزوقة المزقزقه
    انا ساكنه تقريبا بجوار سرور ,يحوالي 10 دقائق, وانا زوجي عاوز يحول فيها للبنت, بس انا مش موافقه عشان مساحتها تقريبا مفيهاش حوش مش هاقولك جاردن, طبعا ولا العاب للأطفال, بس هيا عجباه لقربها منا لانه بخاف علي البنت قوي ومش بحب المدارس البعيده , بس احنا ليسه في نقاش وربنا يسهل وعلي فكره مصارفها السنه دي كي جي1 كانت 2100
    بالكتب, وكثافة الكلاس 25.
    ام جوري
    شكرا علي ردك ,انتي استقريتي علي ايه طبعا انا مش قادره احدد الا لما بنتي تخلص الأمتحانات.
    شكرا جزيلا يا adam_mh

أنا برده ساكنة قريب من سرور عشان كدة كنت بفكر فيها ، و شفت شكل المدرسة من برة بس و لاقيتها صغيرة جدا زي ما انت قولتي بالظبط
    و احنا زي ما بندور على مدرسة كويسة في الجانب التعليمي ، لازم ناخد في اعتبارنا الجانب الترفيهي برده و لو حتى بنسبة بسيطة ، لأن دول أطفال صغيرين ، و من حقهم يستمتعوا برده

و ع العموم ربنا يوفقنا جميعا في الاختيار

الردود
    549

منتظرين على أحر من الجمر

تعقيب كتبت بواسطة abeerbebo عرض الرد
    زقزوقة انتى وحشتينى كتير
    هى فاتحة السبت واصلا اى حد عايز ياخد جولة فى المدرسة لازم السبت مش فى اى يوم تانى يعنى لو عايزة تشوفيها الحقى بكرة عشان تلحئى تقررى وانا رايحة بكرة ان شاء الله لو حتروى قولى
    او ضفينى على الفيس بوك عشان ابعتلك تليفونى ونتفق نشوف بعض

abeerroushdy@hotmail.com
    دا ايميلى ضفينى من خلاله
    واى ام طبعا عايزة تضفينى مافيش مشكلة تشرفنى طبعا

باى يا جميلة
    بصي يا بيرو
    أنا احتمال كبير مقدرش أروح بكرة ، احتمال أروح أخر الاسبوع
    حاولي تسألي في كل التفاصيل زي ما قولتلك ، و تعالي قوليلنا التقرير المتين ، عشان لما نروح نبقى على بينة
    و ان شاء الله تعملي أبليكشن و ترتاحي بقى من الدوخة دي

و ياترى هاتروحي مدارس تانية و لا ايه ؟

احنا كلنا في انتظارك

و ان شاء الله أنا هاضيفك على الفيس بوك

الردود
    26
    السلام عليكم
    انا روحت قدمت لابنى فى مدرسة النزهه اللى فى طريق مصر الاسماعيلية انا لقيت المدرسة نظيفة حلوة اوى وحسيت انهم متدينين بس مش عارفة اللغة هناك ايه اخبارها ارجو الرد و ياريت لو حد يعرف حاجة عن مدرسة مينييس الدولية

الردود
    229
    تعقيب كتبت بواسطة abeerbebo عرض الرد
    تسمحيلى ارد عليكى فى بعض الاسئلة لانى مليت ابليكش عندهم لبنتى وعارفة شوية حاجات عنهم
    بالنسبة للتحويلات هما بيقبلوا والمقابلة للى بيحولوا بتكون بسيطة اوى
    ومافيش اسئلة للام ولا انترفيو (بس هما طلبونى يعملوا معاية جلسة بخصوص الموارد البشرية بصراحة مافهمتش من السكرتيرة حاجة فانا هروح السبت ان شاء الله واجى احكلكم كانو عايزين ايه)

هما بيفصلو الولاد عن البنات من رابعة ابتدائى
    ردا على كلامك عن المصرية الدولية هما بيفصلو الولاد عن البنات من اولى ابتدائى مش من رابعة

الردود
    229
    يا جماعة حد سمع عن مدرسة اسمها افاق دى فى الطريق الصحراوى وسمعت من ناس انها كويسة لو حد يعرف عنها حاجة ياريت يفيدنا

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  3. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ