انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 55 123451151 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 541

الموضوع: مدارس مدارس مدارس......البحث عن مدرسة

الردود
    202

coffee مدارس مدارس مدارس......البحث عن مدرسة

السلام عليكم
    ساعدوني ارجوكم ابنتي ستتم في اكتوبر القادم 4 سنوات ان شاء الله و اريد ان ابحث لها عن مدرسة لغات كويسة و عايزة اسأل عن الاتي:

1- امتى ميعاد التقديم بالضبط لاني ديلوقتي مش في مصر و عايزة اعرف التقديم بيبدأ امتى و ينتهي امتى، و هل في اولوية تقديم ام لا

2- عايزة مدرسة كويسة تكون في منطقة فيصل في القاهرة بأي مكان في فيصل، او في الهرم بس ما تكونش بعيدة اوي عن منطقية الطالبية و المطبعة و المناطق دي علشان ما تكونش بعيدة اوي عن البيت

3- المصاريف كام و الباص و الكتب و اليونيفورم، و ايه حكاية مصاريف الانشاءات دي و هي في كل المدارس و لا المدارس الجديدة بس

افيدوني ارجوكم لاني حاسة ان ميعاد التقديم قرب و مش عايزة السنة تفوت على البنت

مستنية ردكم بسررررررررررررررررررررعة

الردود
    26
    انا كنت بشتغل مدرسه فى احدى مدارس فيصل و ممكن ارشح لك كام مدرسه كويسه بس انا لا اعرف المصاريف لانى تركت الشغل من سنتين بس عموما مدارس فيصل و الهرم معقولين فى الاسعار و اسماء المدارس هى:
    1. رويال اكاديمى المريوطيه
    2.المستقبل لغات فى اخر فيصل ورا فندق قاعود
    3. علوى لغات المريوطيه فيصل ودى ممكن تكون غاليه شويه بس هى كويسه
    دول اللى انا فاكراهم دلوقتى بس انتى ليه مش بتفكرى تدخليها مدرس فى اكتوبر هى بعيده بس اسمع ان هناك مدراس كويسه اوى منهم مثلا مدرسه ايليت للغات فى الحى المتميز
    وعلىفكره ممكن تبحثى النت عن موقع اسمهSchools in Egypt و هتلاقى بيان كامل عن كل مدرسه و مستواه و المصاريف و كل شئ
    اتمنى ان اكون ساعدتك و ربنا يوفق بنتك

الردود
    202
    شكرا ليكي كتير
    هي اكتوبر فعلا بعيد اوي عني و انتي عارفة اليوم الدراسي كبير و مش عايزة البنت تقعد طول اليوم برة شوية مدرسة و شوية مواصلات طيب و امتى تذاكر و الهوم وورك و اللعب و التليفزيون دي كلها حاجات لازم هتحصل ده غير طبعا النوم و الاكل
    حكاية قريبة من البيت دي هتفرق معايا كتير ، انا عموما هدور على الموقع اللي قولتي عليه و اشوف
    المشكلة ان احيانا تلاقي مدرسة باسم كبير و تعرفي بعدين تلاقي الناس و اولياء الامور يقولوا ان مستواها بدأ يقل فانا مش عايزة اقع في المطب ده

لكن سمعتي عن مدارس الملكة اللي في فيصل هي كويسة و لا لأ و الاهتمام فيها اخباره ايه

اللي يعرف يساعدني ارجوكم انتوا عارفين مسألة المدارس دي بقت معضلة كبيرة

الردود
    202
    ايه يا جماعة هو مافيش حد في فيصل و الهرم ولا ايه

اروى انا دخلت الموقع بس ما استفدتش منه كتير لانه جايب اسماء المدارس و لو ليها موقع بيديه و ان كان اغلب المواقع واقعة، مافيش غير مدارس التجمعات و مدينة مصر هي اللي شغالة

هي ايه الحكاية مصر كلها بقت ساكنة هناك كل ما الاقي مدرسة يقول مدينة نصر، التجمع الاول، التجمع الخامس
    طيب و باقي القاهرة يعملوا ايه

انا عايزة رد ارجووووكم و خصوصا اللي ليه تجربة مع مدرسة سواء حلوة او وحشة يقول

الردود
    2,173
    ان شاء الله الاخوات اللى من القاهره يساعدونك

الردود
    202
    يا ناس ياهوووووه
    مفيش حد ساكن في فيصل ولا الهرم يدلني

طيب على الاقل اي حد يقول لي ميعاد التقديم بيبدأ امتى و ينتهي امتى

يا رب حد يرد عليا بقى

الردود
    34
    حبيبتى فى مدارس كتير بدأت التقديم من فترة
    بس انا ماعرفش مدارس الهرم وفيصل ايه

بس فيه مدرسة البشائر دى فى المعادىوبيشكرو فيها اوى
    وممكن تدخلى على السايت ده www.awlady.net فيه دليل للمدارس وانت اطلبيهم واعرفى اخبار التقديم ايه
    ولو تحبى أسألك انا فى المدارس مفيش مشكلة انت بس حددى وقوليلى عايزة مدارس ناشونال وللا امريكان وللا بريتيش
    فى انتظارك يا حبى

الردود
    202
    تسلمي لي حبيبتي

انا مش عايزة لا اميركان و لا بريتيش انا عايزة مدرسة لغات كويسة و يكونوا بيهتموا بالجانب التربوي الى جانب التعليمي دي نقطة مهمة اوي عندي، وطبعا يكون فيها اساليب التعليم الحديثة اللي ما تزهقش الطفل و في نفس الوقت تحببه في الدراسة، لان بنتي بتحب المذاكرة (حتى الان لانها مش اجباري و لانها بتشوفني انا و باباها بنذاكر) فمش عايزة اخسر النقطة دي

انا اسمع ان في مدارس الفاروق بالهرم بس مش عارفة دي فرع تاني للي في القاهرة الجديدة ولا دي مدرسة تانية، و مستواها ايه و اسعارها ايه مش عارفة

المشكلة اننا ديلوقتي مسافرين مش في مصر فمش قادرة اعرف اي حاجة و انا هنا الا من خلالكم لان حتى اهلي في الاقاليم يعني برضه مش هيعرفوا حاجة عن مستويات المدارس

الردود
    26
    السلام عليكم
    اسفه على التاخير موعد التقديم بيبقى فى شهر مايو و ممكن يختلف من مدرسه لاخرى و لكنى لا اظن انه يكون قبل ابريل ابدا بس عموما هحاول اسألك
    بالنسبه لمدرسه الملكه هى كويسه اوى بس مشكلتها انها فى فيصل وسط الزحمه و العمارات و انا عن نفسى لا احب المدارس التى بين الاحياء السكنيه او ذات الكثافه العاليه فى الفصول
    بالنسبه لمدرسه الفاروق اللى فى التعاون فى الهرم دى مش مدرسه لغات دى خاصه عربى بس ممتازه لكن برضه مشكلتها انها زحمه و كثافه الفصول عاليه جدا هناك و الفصول مختطله بين الاولاد و البنات وتقريبا مصاريف KG1 2000 جنيه بس على فكره بيدرسوا منهج E كويس و قوى
    و كمان مدرسه الملكه فيها قسم امريكان
    بصى انا هقولك كده من الاخر مش هتلاقى مدرسه لغات كويسه مجموع المصاريف فيها لا يقل عن 6000 جنيه
    آخر مرة عدل بواسطة arwa2008 : 10-03-2008 في 08:42 AM

الردود
    202
    تسلمي اروى مش مهم التأخير ما دام لسه الميعاد بدري، المهم انك رديتي تسلمي لي

مشكلة حكاية كثافة الفصول دي لانها مش بتدي للطفل فرصة يتعلم كويس ولا فرصة للمدرس انه يراقب الطفل كويس

لما يكون مجموع المصاريف كله على بعضه 6000 احسن لما يكون التقديم لوحده هو 6000
    هي صحيح كتير بس الواحد هيعمل ايه ( الحمد لله انها بنت واحدة مش اتنين و الا كنا شحتنا انا و باباها ) بس المهم انها تكون شاملة كله كله تقديم و باص و يونيفورم و كتب و الحاجات الغريبة اللي بيقعدوا يفصلوها حتة حتة دي
    انا عايزة لغات مش بس كورس E يعني دراسة science, social, math كله بالانجليزي، مش محبة فيه بس للاسف لان هو ده اللي باين ان فيه المستقبل ( ولو ان ده في علم الغيب) و علشان يسهل بعد كده الدراسة في الجامعة،
    ده غير اني ناوية ان شاء الله اهتم بيها في العربي و القرآن لان قريب من البيت معهد لتحفيظ القرآن و تعليم العربي كويس

كنتي قولتي لي على مدارس علوي، بس في ناس كتير خوفوني من حكاية المدارس اللي بيعملها شخص و يطلع بيها لانها انتشرت جدا خصوصا على طريق المريوطية فهل هي كويسة و ليها اسم و لا ايه
    انا فاكرة لما كنت في مصر كنت باشوف اسماء مدارس كتير ليها العجب بس من فيها ليها اسم و مين فيها عايز يلم فلوس و خلاص لان انتي عارفة الموضوع فيه تجارة شوية

و الله الواحد محتار، فين ايام زمان كان الاهل يختاروا اقرب مدرسة للبيت و خلصت على كده مش الهم اللي احنا فيه، لأ و لسه لو المدرسة مافيهاش نشاطات كويسة ندور على نادي ، و لسه اليوسي ماث ، و لسه النشاطات الفنيه و حاجات كتير كده عمالة تطلع و احنا عايزين لولادنا احسن حاجة لما حنهلك من الجري وراهم بس يا رب يطلعوا كويسين و يفيدوا البلد و الاسلام

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس مدارس مدارس... فيصل هرم جيزة
    بواسطة rody786 في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 28
    اخر موضوع: 16-04-2010, 03:00 AM
  3. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  4. نتائج البحث عن مدرسة ( مدارس الهرم )
    بواسطة rony_83 في المجلس العام
    الردود: 12
    اخر موضوع: 20-05-2009, 03:20 AM
  5. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ