انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 16 من 26 الأولىالأولى ... 6121314151617181920 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 151 الى 160 من 253

الموضوع: متابعة kg1 يلة ياماميهاااااات

الردود
    509
    أيوة ملك راحت المدرسة يوم 28 اكتوبر و من ساعتها مقعدتش الا لو فية حاجة
    انا معنديش كتاب فونكس لو عندك قلي بردو الرقم بتاعة و هو تبع ماكميلان و لا لأ
    و بعدين الحمد لله مفيش حالات ظهرت عندنا

الردود
    509
    قوليلي صحيح اه اسلوب التدريس عندكم

الردود
    1,354
    لوجو احنا اخدنا الاجازة لغاية الترم اللي جاي

الردود
    38
    ح تعملى ايه يا كوكى لغاية التيرم الجاى بتذاكروا ازاى قوليلى الاسلوب فى كل مادة خصوصا العربى ، وبالنسبة للفونكس يا ام ملك هو مش تبع ماكميلان هو تبع المدرسة وعليه اسمها ، المهم اسلوب التدريس عندنا والله ولا اعرفه لغاية دلوقتى علشان لوجى راحت بس اسبوع تقريبا ومتقطع كمان وانا باذاكر معاها قد ما اقدر وربنا يسهل ، بس برافوا والله ام ملك انك بتوديها كل الايام ماشاء الله ربنا يحفظها ويحفظ كل الاطفال ، بس تعرفى انا مش باوديها اصلا علشان كل ما انوى اوديها الاقى المدرسة فيها حالات طبعا لازم اخاف خصوصا لما تكون الحالات مؤكدة ومعروفة والمدرسة قفلت مرتين وهى دلوقتىى قافلة اسبوعين بس تعرفوا والله عبء كبير قوى اننى اقوم بدور المدرسة والبيت مع بعض خصوصا لما تكون اول بيبى يعنى مش عندى خبره خااااااالص وبجرب فى البنت وربنا يستر ، ياريت يا جماعة اللى زيى وبتذاكر لابنها او بنتها لوحدها تقوللى بتعمل ايه علشان الموضوع بجد مش سهل وربنا معانا كلنا يارب

الردود
    1,354
    ربنا معاكي ومعانا يا لوجو ... بالنسبة للانجليش هما باعتين شيتات للحروف كل حرف معاه مجموعة صور للكلمات اللي بتبدا بالحرف بقرا معاه الحرف واعرفه الساوند بتاع الحرف واقرا معاه الكلمات وبخليه يلونها ويعمل tracing لحرف بس مش بضغط عليه في الكتابة لانه في الترم ده مطالبين بس اروال
    العربي المدرسة عاملة كتاب ... فبكتب له الحرف اللي هنعمله علي السبورة علشان يعرف شكله وبعدين اقوله علي الكلمات واخليه يكتبه في الكتاب ويحل التمارين عليه
    بس طبعا الموضوع بيبقي صعب في التطبيق لانهم بيزهقوا بسرعة

الردود
    38
    اهلا بيكى كوكى ، المشكلة عندى فى العربى انهمفى الكتاب بيطلبوا كتابة الحرف فى اول الكلام وفى نصف الكلام وفى اخر الكلام وده تمهيد للكتابة بس المشكلة ان شكل الحرف زى مثلا ح و حـ وت و تـــ والبنت بتتلخبط ده غير طبعا اللخبطة بين العربى والانجليش يعنى تقوليلها مثلا تفاحة تقول apple طيب بالعربى يا بنتى تبدا بحرف ايه تقوللى a اقولها بالعربى يا حبيبتى تقوللى a برضه انا عايزة حرف ت وخدى من ده كتير بقى ، ده غير انهم فعلا بيزهقوا بسرعة لوجى بتزعل قوى لو كررت الكلام علشان تحفظ وتقوللى قولنا قبل كده خلاص ناخد بقى بريك ، كل دقيقة عايزة بريك ، ربنا يهديهم ويحميهم يارب وده المهم ، المهم يكونوا بخير وخلاص ، اتمنى نتابع مع بعض كلنا وربنا يعدى الايام دى على خير يارب

الردود
    38
    المدرسة بتاعة لوجى كاتية مواعيد الرجوع يوه 31 / 12 وده نهاية الاسبوعين بتوع الاغلاق بس مش جايبين سيرة الكى جى ومش عارفة اوديها والا اعمل ايه انا مرعوية لان الحالات كتير فى المدرسة ربنا يستر

الردود
    1,354
    لوجو ابني برضه يقولي احنا قولناها قبل كدة خلاص مش عايز تاني ههههههههههههه بس بالنسبة للعربي فعلا صعب احنا بناخد بس الحرف كشكل منفصل لكن متصل ماخدنهوش لانه بيلخبط فعلا ودي اول سنة ياخدوا عربي والعربي اساسا اصعب من الانجليش

الردود
    38
    صح يا كوكى عندك حق العربى اصعب فعلا بس كتاب المدرسة بتاع لوجى لازم نكتب الحرف عادى وكمان فى نص الكلام وفى اخره وفى اوله وادينا بنحاول ، تعرفى البنت بتكتب العربى من الشمال لليمين ، مشكلتى اننى مش باوديها المدرسة يعنى انا باقوم بدور البيت والمدرسة وده صعب قوى يعنى ممكن نكمل ورا المدرسة ده عادى لكن نقوم بالدورين ده المشكلة وكمان صعب قوى دروس من دلوقتى ده غير ان اللى ح تديها الدرس من المدرسة برضه يبقى عملنا ايه ؟ يالا ربنا يقوينا ويعدى الايام الصعبة دى على خير يارب ؟، عارفة اللى بافكر فيه دلوقتى التيرم التانى ح نعمل ايه فيه ؟ ح يكون فيه عدوى برضه وكمان التطعيم لو جه مش مضمون برضه ، ومتهيالى المدارس مش ح تسمحج بغياب تيرم كامل تانى يعنى سنة كاملة صعب مش كده ؟

الردود
    38
    قولولى يا ماميهات ايه طريقة تقيم الاولاد فى مدارسكم علشان ينجحوا ويبقوا فى كى جى تو ؟

مواضيع مشابهه

1. .:: هنا متابعة أحداث مصر ::..
    بواسطة . تيوليب*** في المجلس العام
    الردود: 572
    اخر موضوع: 11-02-2011, 07:59 PM
  2. متابعة kg1 يلة ياماميهاااااات
    بواسطة يويا بنت ميويا في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 241
    اخر موضوع: 07-05-2010, 12:59 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ