انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:

عرض نتائج الاستفتاء: سوف أخل ابني او بنتي :

المصوتون
80. لا تستطيع التصويت في هذا الاستفتاء
  • مدارس لغات

60 75.00%
  • مدارس حكومية

8 10.00%
  • مدارس أزهرية

9 11.25%
  • مدارس أزهرية تجريبية

3 3.75%
الصفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 21 الى 30 من 33

الموضوع: استفتاء: تدخلي ولادك مدارس ..............................

الردود
    81
    مدارس اللغات المصرية والوهم الكبييييييييييييييير

أعزائى أولياء الأمور
    لو ولادكم فى مدارس لغات – أو لو بتفكروا تدخلوا صغاركم مدارس لغات – إنجليزى أو فرنسى – عايز أسالكم سؤال
    ليه؟ إيه اللى خلاكوا تفكروا فى كدة؟؟

مدارس اللغات فى مصرية مهزلة تعليمية – الوزارة ببساطة بتجيب الكتب المدرسية العربية وتعطيها لمترجم يترجمها من اعربية الى الإنجليزية أو الفرنسية
    وعشان الأب أو الأم يساعدوا ولادهم بيشتروا كتب خارجية عربى عشان يترجموا الدروس ويفهموها لولادهم
    هييييييييييه – بقينا إحنا كدة بقى متقدمين؟؟؟؟؟؟؟؟
    يعنى ودنك منين ياجحا
    مين بيضحك على مين هنا؟
    المدارس بتضحك على أولياء الأمور؟ وللا أولياء الأمور بيضحكوا على ولادهم؟ وللا الوزير إنبه إخواته ومعجزة زمانه بيضحك على الجميع؟ طب ماهى المناهج العربى زفت – وبتجيب للولاد تخلف عقلى ولمباجو – نقوم نروح نترجمها ونديها لولادنا بعبلها وبسلطاتها وبابا غنوجها؟
    والآسم إيه – الولد بيروح مدرسة لغات .. والبنت جاية من مدرسة لغات
    طب ماهى هى هى المناهج المتخلفة – وهو هو اللت والعجن والشرح المتخلف والأخطاء العلمية واللغوية – بس زودنا عليها أخطاء المترجمين الضحكة – يافرحتى
    حرام والله اللى بتعملوه فى ولادكوا ده
    بتصعبوا الأشياء عليهم وطلاسم وزارة التربية والتعليم بتضاعفوها عليهم على يد مترجمين غير محترفين
    ده حتى الإمتحانات فى الشهادات – الإمتحان بينحط فقط باللغة العربية وبعدين يبعتوه لمترجم بلدى يترجمه مرة بالإنجليزى ومرة بالفرنساوى – وكان الله بالسر عليما
    ضحك على الدقون على أعلى مستوى
    وحضراتكم بتشربوا كلكم المقلب بمنتهى الشياكة – لأ وإيه – بتكع يابطل مصاريف خيالية لمدارس اللغات – وباص رايح وباص جاي – وفى النهاية ولادكم بياخذوا نفس المنهج اللى فى المدارس أم أربعة جنيه فى السنة – بس بالإنجليزى يامرسى
    أنا أفهم أن تعطى مدارس اللغات المناهج الحديثة المطبقة فى بلد اللغة الأم – إنجلترا – الولايات المتحدة – سنغافورة – حيث التعليم والكتب متعة ثقافية بلا حدود
    لكن اللى بيحصل من عشرات السنين فى مصر شيئ ماسخ لامعنى له ويجب أن يدرك أولياء الأمور هذا الإستغفال الوزارى الرسمى الذى لايقابله مستوى مناظر من التخلف العقلى فى أى مكان آخر على كوكب الأرض – إلا هنا – فى أم الدنيا كلها وستها وتاج راسها كمان
    .
    عزيزى ولى الأمر – إبتسم للكاميرا – أنت فى مصر – هيييييييييييييييييييه

نصيحة للى اختاروا الدنيا.. متدخلوش ولادكوا لغات دخلوهم مدارس اجنبية احسن

رأى منقول

الردود
    1
    ياسمين ما شاء الله عليكى فعلا عندك حق فى كل اللى قولتيه
    للاسف معظم الاهالى الا من رحم ربى بيدخلوا ولادهم مدارس لغات لمجرد التفاخر والتباهى بان ابنى فى مدرسة كذا وكل ما كانت المصاريف اغلى كل لما كان التباهى اعلى واكبر
    وباشعر بحزن شديد لما الاقى امهات ومتدينات كمان وبيخلوا ولادهم يتكلموا معاهم حتى فى البيت بالانجليزى ويا حبذا لو قدام الناس لمزيد من الفشخرة وكأن التحدث باللغة العربية لغة القران سبة وحاجة متخلفة
    انا اعرف ان الاولاد يتكلموا باللغة الانجليزية فى حصة اللغة
    لكن بره الحصة ليه اتكلم انجليزى ليه ما اتكلمش لغة بلدى والنتيجة ايه
    بتلاقى الاولاد للاسف طالعين ما بيعرفوش لا يتكلموا ولا يكتبوا عربى كويس

انا نفسى اعرف هل فى بلد زى انجلترا او المانيا بيعملوا كدة بيغلبوا اللغة التانية على اللغة الام
    يعنى الالمان داخل بلدهم هل بيتكلموا بالانجليزى مع انهم بيبقوا عارفينه كويس والا معتزين بلغة بلدهم وبيتكلموا بيها
    اشمعنى احنا مش معتزين بلغة بلدنا لغة القران الكريم
    ولا حول ولا قوة الا بالله

الردود
    331
    كلامك حلو ياسمين وسلمى انا فعلا محتاره من دلوقتى وياريت توضحوا رايكم في اي المدارس احسنا بعد اللغات للفائده

الردود
    126
    كلام الأخت ياسمين صحيح جدا نظريا و لكن للأسف الجانب العملي عليه حمل كبير جدا

أنا مقتنعة مية في المية إن الأمل في تعريب العلوم بوجه عام و لكن في حاجات كتير مش في إيدنا بتاتا

للأسف أنا لما بدخل أولادي مدرسة لغات مش فشخرة و لا حب في لغات الغير أو تفضيلها على لغة القرآن
    أنا حاليا أختار الشريحة اللي بيتعامل معاها أولادي
    شوفي مدارس الحكومة شكل الطلاب فيها عامل إزاي و المدارس الخاصة عاملة إزاي
    أنا كنت في مدرسة إسلامية و مش لغات بس مستوى رفيع شوفي أخلاقيات الطالبات عاملة إزاي

حاليا مجبر أخاك لا بطل بختار الشريحة اللي بيتعامل معاها أولادي
    اللي بيتعلم منها الألفاظ اللي بيقولها
    أما المدارس العالمية فطبعا مصاريفها فوق الطاقة و لازالت مشكلة الشريحة قائمة فالشريحة لما تبقى أعلى ده شيء برضه مش صحي
    للأسف إحنا مش محتاجين كلام إنشا و آراء غير واقعية إحنا عايزين تغيير فعلى
    آه ممكن نقول التغيير حيبقى برفضنا للأمر المفروض علينا و السباحة عكس التيار
    بس للأسف ده غير مجدي
    العلم لايزال غربيا و المناهج الجامعية لازالت بالإنجليزي
    الي عايز يحسن يعلم أولاده الاتنين ناهيك عن اللغة اللي بيدرس بيها
    بس يبقى ظلم أولاده لو دخلهم مدارس حكومية أو مدارس البون الاجتماعي فيها شاسع

الردود
    14,510
    التدوينات
    7
    التكريم
    • (القاب)
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • الأم المثقفة
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
      • محررة بمجلة انا ورحلة الامومة
    (أوسمة)
    لو اتيحت لي الفرصة اختار مدرسة تعلم الدين واللغات مع بعض
    اللهم بارك لي في ابنائي واجعلهم من الصالحين

الردود
    619
    بصوا ياجماعه انا مش هتكلم كتير بس هقول ما قل ودل وده اللي بيخليني اقبل على الازهري اللغات... مع ان ابني في مدرسه لغات اسلاميه نوعا ما

قال الله تعالى "وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون" ومعنى هذا العباده مهمه وضروريه ويجب ان تبنى على العلم ... وهذا ايضا لا ينفي اهميه العلم الدنيوي الهام لتقدم الامه ورقيها ونكون ساهمنا في اثرائها وارتفاع شأنها العلم في حد ذاته ... ان نربي ابنائنا على حب العلم والتعلم بما يخدم عقيدته ودينه ومجتمه بما يؤدي في النهايه ان يتعلم العلم الدنيوي والاخروي ليدعم عبادته ويرقى بها ...

ومقوله اخرى اثرت في "الدين غايه وليس وسيله" انما اللغه "وسيله لخدمه الدين وليست غايه"

الازهري انا حسه اتغير تماما تماما عن زمان بدليل اللغات والمدارس على احسن مستوى متسئلوش خرجين قدام لان النظام الجديد مستحدث وجميل تخيلي ابنك في بيئه اسلاميه وسط اصحاب الخير مش هقولك كلهم 10 على 10 بس الاغلب ... هتبقى مطمنه عليه اد ايه والمدارس كلها بلا استثناء فيها الكويس وفيها الوحش وفيها الفظيع الذي لا يقبل فكروا كويس انتوا عايزين ايه وجهي طفلك وجهه صح لان الله هيسألنا عنهم يوم القيامه وهيسألهم "عن عمره فيما افناه" هل افناه في التعمق في دين الله والعلوم الاخرى ام سار كالجميع مدارس لغات وصدقوني كتير الا من رحم ربي بيتخرجوا بردوا من مدارس لغات ومبيعرفوش كتير بالضافه الى الحريه الزائده التي لن تكوني على علم بها في معظم الاحيان لانك مش معاه 8 ساعات في اليوم اللي بيقضيها في المدرسه ... انا هدفي اني اخليه يتكلم انجليزي كويس طيب مهو هيتحقق في مدارس الازهريه لغات

اللي شجعني اني ابحث في الازهري اللغات ... لغه عربيه احسن من اللغات بميت مره ويشتهجى من كجي 1 لاني لما شفت مدارس ازهري قالولي ابنك اضعف في العربي وفعلا انا حساها لانه مفيش وقت اذاكرله الاثنين فكنت طبعا بهتم بالانجليزي وجه على حساب العربي وبيحفظوه قران في مدرسته العاديه ولكن طبعا فيه ضعف واضح في الحفظ في المدرسه فبردوا كنت بحفظ ... وبردوا كنا مش بنلحق نخلص الحفظ فقلت اركز وانتبه ده مستقبله وربنا يحفظه ويرعاه وشكرا حبيبي انا قلت مش هتكلم كتير بس رغيت اهو وصدعتكوا ولي عوده ان شاء الله والله الموفق
    آخر مرة عدل بواسطة أودي : 29-05-2010 في 08:03 AM

الردود
    377
    السلام عليكم جميعا
    انا قرأت كل ارائكم واحب اعلق على المدارس الازهرية
    انا خريجة الازهر وما ادراكم المدارس الازهرية
    الابتدائى
    عباره عن كتاب مفتوح طول اليوم وحفظ كتاب الله بدون تجويد بجانب المواد الاخرى

الاعدادى عبارة عن المواد الاساسية والرياضيات والعلوم والدراسات
    العربى يتقسم مادةنحو وصرف مادة وبلاغة مادة مطالعة ونصوص
    الدين ينقسم القرآن الكريم مادة السيرة مادة الفقة مادة التوحيد مادة التجويد
    كل مادة ليها امتحان منفصل والقرآن شفوى وتحريرى

الثانوى عبارة عن كل مواد الاعدادى اضافة مادة التفسير ومادة النحو ومادة الصرف تنقسموا الى اتنين ومادة الادب ومادة النصوص ومادة الميراث
    بجانب المواد الاساسية الكيمياء والفيزياء والاحياء والجبر والتفاضل والتكامل والانجليزى لا يوجد لغة تانية
    يعنى وانا فى الثانوية كان عندى للعربى 5 مواد بامتحانات منفصلة
    الدين بجانب اجزاء القرآن 6 مواد منفصلة بامتحانتهم
    العلوم الاخرى الاساسية والمشتركة بينى وبين التربية والتعليم 6

المجموع حوالى 17 او 18 مادة فى الثانوية العامة

وطبعا الغش وسيلة متاحة وكل طالب ازهرى يعلم ذلك فى امتحانات النقل يدخل الاستاذ ويغشش
    فى الشهادات لأ لذلك تلاقى 1/3 المعاهد لم ينجح احد .... بس الطريقة البديلة اللى لية معارف الازهر بيجيلوا بعض اسئلة الامتحان فى بيتة

هل تعلموا ان شهادة الازهر غير معترف بيها فى التربية والتعليم يعنى لو حبيتى تنقلى ابنك من الازهر لتربية وتعليم لازم قبل سنة 6 ابتدائى ... لو بعد كدة مايقبلهوش

هل تعلموا ان طلبة الازهر مش من حقها وممنوعة من القبول فى اى جامعة حكومية

لكن الازهر كل سنة بيملى كلية ترجمة فورية من طلبة التربية والتعليم لانة معترف ان طلبة الازهر لا يفقهوا اى شىء فى اى لغة وليس عنده غير الانجليزى فقط
    لكن الفرنساوى وباقى اللغات مانعهم وفاتح بيهم اقسام للتربية والتعليم

طبعا مبدأ الاهالى ادخلة ازهر عشان رخيص وكمان يدخل جامعة
    عشان الازهر معندوش حكاية مجموع الاعدادية عشان تخشى ثانوى

كفاية بلاش غم اكتر من كدة عشان انا بزعل على سنين عمرى الى قاضتها فى المكان ده ....

انا دخلت ابنى مدرسة لغات اسلامية الحمد لله رب العالمين احسن من الازهر بكتييييييييير
    لانها بتعلم مكارم الاخلاق اللى الاسف غير موجود فى الازهر
    وبتعلم الدين الاسلامى الصحيح ....
    ودى كانت تجربتى ارجوكم فكروا 100 مرة قبل مادخلوا اولادكم الازهر

الردود
    136

openion

تعقيب كتبت بواسطة talha_alkhair عرض الرد
    كلام الأخت ياسمين صحيح جدا نظريا و لكن للأسف الجانب العملي عليه حمل كبير جدا

أنا مقتنعة مية في المية إن الأمل في تعريب العلوم بوجه عام و لكن في حاجات كتير مش في إيدنا بتاتا

للأسف أنا لما بدخل أولادي مدرسة لغات مش فشخرة و لا حب في لغات الغير أو تفضيلها على لغة القرآن
    أنا حاليا أختار الشريحة اللي بيتعامل معاها أولادي
    شوفي مدارس الحكومة شكل الطلاب فيها عامل إزاي و المدارس الخاصة عاملة إزاي
    أنا كنت في مدرسة إسلامية و مش لغات بس مستوى رفيع شوفي أخلاقيات الطالبات عاملة إزاي

حاليا مجبر أخاك لا بطل بختار الشريحة اللي بيتعامل معاها أولادي
    اللي بيتعلم منها الألفاظ اللي بيقولها
    أما المدارس العالمية فطبعا مصاريفها فوق الطاقة و لازالت مشكلة الشريحة قائمة فالشريحة لما تبقى أعلى ده شيء برضه مش صحي
    للأسف إحنا مش محتاجين كلام إنشا و آراء غير واقعية إحنا عايزين تغيير فعلى
    آه ممكن نقول التغيير حيبقى برفضنا للأمر المفروض علينا و السباحة عكس التيار
    بس للأسف ده غير مجدي
    العلم لايزال غربيا و المناهج الجامعية لازالت بالإنجليزي
    الي عايز يحسن يعلم أولاده الاتنين ناهيك عن اللغة اللي بيدرس بيها
    بس يبقى ظلم أولاده لو دخلهم مدارس حكومية أو مدارس البون الاجتماعي فيها شاسع
    انتي تقريبا قلتي كل اللي انا عايزة اقوله ... الله ينور عليكي ..... حاضيف حاجة صغيرة غير ان التعليم في الجامعة بالانجليزي و انا شوفت بعيني ما حدش قاللي ازاي الطلبه اللي كانوا في مدارس عربي تعبوا اوي في اول سنتين في الكلية بسبب اللغة .... كمان جيل ولادنا لما يتخرجوا حيبقى في عدد كبير خريجي لغات و حيبقى فرص العمل متاحة اكتر لخريجي اللغات لان طبعا اغلب اصحاب الاعمال و الشركات الكبيرة و المدارس الكبيرة ( اللي من الاخر بتدي مرتبات عدلة ) اكيد حيفضلوا خريج اللغات في التوظيف عندهم فكده ولادنا ممكن يلوموا علينا في يوم من الايام لان مش حيكون فيه تكافؤ فرص بينهم و بين غيرهم..
    .. انا عارفة طبعا ان الارزاق بأيد الله لكن احنا بناخد بالاسباب ... علشان كده انا حانقلهم السنة دي من مدرستهم اللي اسمها بيدعوا للفشخرة و العوجان لمدرسة لغات اسلامية لسه جديدة و مستواها في اللغة اقل بس انا عايزة احاول اوازن بين الدين و اللغة ... و صدقيني لو لقيت مدرسة IG و اسلامية و مصاريفها اقدر عليها حانقلهم من بكرة علشان زي ما قلتي مناهجنا عقيمة بس احنا للاسف بنختار من المتاح يعني احسن الوحشين ..
    و ادعو الله انه يوفقني لما يحب و يرضى و يعيننا جميعا على المسؤلية العظيمة اللي حنسئل عنها يوم القيامة

قد يرى الناس الجرح الذي في رأسك ولكنهم لا يشعرون بالألم الذي تعانية
    الردود
    1,880
    التدوينات
    1
    التكريم
    • (القاب)
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
      • زهرة العطاء
      • معطاءة ركن التصوير
    (أوسمة)
    جزاك الله خيرا ع الطرح ...

عن نفسي المدارس الحكومية لأن المدارس الحكومية عندنا متطورة
    كثير وتتبع أفضل المناهج وطرق التدريس ومجهزة بأفضل وسائل التعليم
    ومتجددة دائما ... وأعتقد أنها هي المكان الأفضل لأطفالنا ...

تقبلي مروري البسيط ...

الردود
    619
    شيماء 78 انت اكيد كنت في مدارس زمان الازهر زمان يمكن والله اعلم يكون كده بس بصي دلوقت المعاهد الازهريه اللغات جميله وتشرح القلب من اول ما تدخلي كده تلاقي السمه الاسلاميه المميزه للمكان فمتقرنيش حاجه قديمه بحاجه جديده التطور ماشي على قدم وساق واكيد اكيد الازهري دلوقت اتغير عن زمان ولو فتحت مواضيع الناس فيها مدخله ازهر شوفي ارائهم دلوقت من المدح المستمر في المعاهد دي زي خالد بن الوليد - قرطبه - السراج المنير -الغد المشرق - تاجان - الاندلس

فمتعمميش يمكن تجربتك كانت سيئه بس فيه تجارب كتير كتير ناجحه

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. استفتاء: تدخلي ولادك مدارس ..............................
    بواسطة bero333 في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 22
    اخر موضوع: 16-04-2010, 09:44 AM
  3. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  4. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM
  5. مدارس مدارس مدارس......البحث عن مدرسة
    بواسطة rody786 في المجلس العام
    الردود: 540
    اخر موضوع: 16-09-2008, 09:57 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ