انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:

عرض نتائج الاستفتاء: سوف أخل ابني او بنتي :

المصوتون
80. لا تستطيع التصويت في هذا الاستفتاء
  • مدارس لغات

60 75.00%
  • مدارس حكومية

8 10.00%
  • مدارس أزهرية

9 11.25%
  • مدارس أزهرية تجريبية

3 3.75%
الصفحة 1 من 4 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 33

الموضوع: استفتاء: تدخلي ولادك مدارس ..............................

bero333's صورة
    bero333 غير متواجد مُبدعة صيف 1430-1431 هـ-نبض وعطاء الشتاء
    الردود
    5,821
    التدوينات
    5
    التكريم
    (أوسمة)

beatheart استفتاء: تدخلي ولادك مدارس ..............................

السلام عليكم يا بنات

عندي سؤال مهم جدا
    أرجو من كل واحدة تشارك في الاستفتاء تذكر لنا وجهة نظرها

تختاري تدخلي ابنك او بنتك

مدارس لغات
    مدارس حكومية
    مدارس أزهرية
    مدارس أزهرية تجريبية

شوفوا بقي
    انا عايزة أبني يتعلم لغات أكيد بس قبل اللغات عيزاه يتعلم دينه يحفظ القران ويتعلم أصول دينه
    ففكرت كيف أجمع بين الأثنين
    هل أدخله مدارس لغات و أهتم بالدين عن طريق المؤسسات الغير حكومية مثل معاهد تحفيظ القران أو المساجد أو حتي أجيب محفظة له في البيت
    أو أدخله مدارس أزهرية و فكرت انه لو كان الموضوع اجباري يمكن مش يحبه و ياخده علي انه واجب و بيقضيه بعقله و بس مش بقلبه و عقله

ففكرت اني أطرح عليكم الاستفتاء ده عشان أستفيد من تجاربكم
    و الله المستعان

الردود
    126
    بصي أنا سمعت كلام ناس كتير بالنسبة للأزهري إن مناهج الدين عبارة حشو و مفيش روح الإسلام و هلم جرا بس أنا قناعتي الخاصة إنك لما بتختاري الأزهري بتختاري ولادك بيتعاملوا مع مين مع أولاد ناس يهمهم الدين و حاطينه في أولوياتهم أكتر من ناس بيحفظوا أولادهم قرآن علشان ما يحسوش بالذنب بس العلوم التانية عندهم أهم طبعا

يا بنتي الرك على التربية
    الأزهر زمان الناس كانوا بيدخلوا أولادهم فيه علشان رخيص و بيدوا الطلبة وجبات غذائية و لأسباب ليس لها علاقة بالدين
    الناس دلوقتي بتدفع ألوف علشان تدخل عيالها مدرسة أزهرية(مع اعتراضي على الألوف )

الردود
    1,787
    بصى يا عبير انت ظروفك زى ظروفى انت عارفه فى بورقؤاد مفيش مدارس عدله انا هنا كنت مدخلاها امون السنه اللى فاتت بس السنه دى فتحت مدرسه تجريبيه مطوره مميزه هى اخده مبنى فى بورفؤاد الثانويه بنات و السنه الجايه هاتنقل مبنى جديد عند نادى سبورتنج هى مدرسه حكوميه بس بمصاريف حوالى 1150 بس مختاره طاقم تدريس على مستوى خريجى تربيه تقدير امتياز و يكون معاهم دبلومه او ماجيستير و كورسات متخصصه و عاملينلهم لبس سبورتس وير و تريننج للفن داى و كمان انهارده الناظره قالتلى ان المدرسه اللى بتتبنى فيها بسين و جيم و حاجه زى الاكاديميه حاجه على مستوى فنقلت هنا بس هاتعيد كى جى وان مش مشكله بس احسن كمان مناهجهم احسن من التجريبيه التانيه و بما انها اول سنه فالاثاث جديد و الفصول جديده اما بالنسبه للقران هاجيبلها محفظه تحفظها فى البيت ده احسن من مدرسه الازهر اللى عندنا عشان مافيهاش تعليم ووحشه جدا

الردود
    27
    و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

أنا صوت للأزهري و هقول لك وجهة نظري

أصل العلم هو علم الدين و ده اللي الأمهات كانوا بيشيلوا أولادهم على ظهورهم علشانه و في الآخر بيلاقوا النتيجة أئمة الحديث اللي مفيش مسلم مايعرفهمش
    القرءان لو علمتيه لإبنك تبقي أعديتي مقدمة بس فين باقي علوم الدين
    للأسف لأن كتير مننا اتعلم تعليم عادي مالهوش صلة بالدين فبقت معلوماتنا عن الدين قشور ..و بقينا نقول على علوم الدين ثقافة دينية..حاجة ما تساعدش إنسان إنه يفهم حتى إيه الفرق بين الفقه و الشريعة .. و صدقي أنا نفسي معرفش إيه الفرق
    ناس هتقول إن مش كل الناس زمان كانت بتعرف علوم الدين و مش مكلفين

أكيد صح .. بس ده لما كانت الغالبية أمية و ما كانوش أصلا بيروحوا مدارس و لا يستهلكوا 20 سنة من عمرهم في المدارس
    لكن إحنا صحيناه من الساعة 7 و يمكن قبل كده و عملنا له 8 شهور و أحيانا أكتر معسكر و يلاقي نفسه بعد 20 سنة زي اللي صحى من النوم فجأة علشان يشوف لسه هيعمل ايه
    لما يتسأل عن العشرين سنة دول للأسف مش هيلاقي حاجة يقولها غير "هذا ما جناه علي أبوي" لأنه حتى ماعلمناهوش طلب العلم اللي هيتسأل عنه يوم القيامة

تخيلي لما يقابل ربنا هيقوله أنا أستاذ في الكيمياء و لا الطبيعة أو الجيولوجيا أو حتى طلعت القمر.. وبعدين؟؟؟!! ده فين في الميزان
    علشان يرفع شأن الأمة؟؟؟ هل دي النية اللي اتربى عليها فعلا ..و هل في كل الوقت ده خصص الوقت المطلوب لعلم الدين اللي على الأقل يخليه يؤدي فروضه صح؟طالما إنه قاريء مش أمي

لما نشيل الحمل ده من على ظهورنا نسيب ولادنا إن شاء الله في الدنيا و إحنا مطمنين إننا أدينا الأمانة قدر المستطاع و مانخافش عليهم بإذن الله

احسبي نفس حسبتك بس بالعكس
    لو كان العادي مدارس بتعلم الدين و في قلة أو شيء مش منتشر بيدرس علوم و إنجليزي و كيمياء و ما إلى ذلك ..كنتي ممكن تقولي برضه انه لو كان الموضوع اجباري يمكن مش يحبه و ياخده علي انه واجب و بيقضيه بعقله و بس مش بقلبه و عقله

اللي الطفل بيفتح عينه عليه بيبقى هو الطبيعي و خصوصا إذا كنتي مقتنعة و ربيتيه على كده

لأن أكيد ناس هتقابلنا في الدنيا و يقولوا ليه و عقدتيه و طبعا يلوموا بكل الطرق الممكنة
    لو انتي مقتنعة هتربيه على إن هو ده الرقي و إنه ما شاء الله كده أحسن كتير و ما شاءالله ذهنه أكبر و علمه أوسع لأن معاه اللي الأطفال التانيين بيتعلموه و كمان معاه علم الدين

قبل ما يتعرض للموقف ده من أطفال أقارب دايما حسسيه إنك بتعتزي بيه كده و إن في أطفال تانيين للأسف معندهمش الفرصة دي
    حسسيه بالتميز دايما (بس احرصي إنك ما توصليهوش لا قدر الله للغرور)علشان يوم ما يقابل أي اعتراض من حد يكون من جواه مقتنع إن تعليمه هو الصح و الأصل

معلش لو كان كلامي تقيل و طولت عليكي .. بس كلامي لنفسي قبل أي حد
    دلوقتي الكلام أسهل من بعد 20 سنة إن شاء الله لما يكون اللي اتعمل اتعمل خلاص و مفيش مجال للتغيير

دي وجهة نظري و ربنا يغفر لي أي خطأ أو تقصير

ربنا معاكي و يعينك و يوجهكم للخير

الردود
    235
    الصراحة الموضوع هام ومحير انا بالنسبالي بقول ان المدارس الحكومية تعتبر هيصة وزنبليطة هههه وبقول اني المدارس دي بالنسبة للناس الي لاحول ولا قوة الا لهم في مدارس حكومية تجريبية هنا ممكن نقول اني فيها حلو وفيها الوحش لكن الاغلبية عادي والمدارس دي تعتبر للناس الي دخلوهم وسط مساكين عايزين يدخلو ولادهم لغات بس مش قدرين على الغلا ده وفي ناس مستواهم العلمي في اللغات قليل هنا بقا مبيعرفوش هل يترا اولادهم مستواهم ايه في اللغة احنا في العيلة في نموذج من كدة ابن امو بتقولي مستواه انجليزي ممتاز جيت اراجع معاه مش عارف حتى who's that ويعيني في 5 ابتدائي اما النطق من غير تعليق يبقا لو هنعمل مقارنة يبقا المقرنة مابين الحكومي نختار التجريبي بالنسبة للازهر في كمان نموذج في العيلة ام خريجة ازهر عيزة في نفس الوقت ابنها يكون ازهري ويواكب العصر بالغات كانت الطامة الكبرى لنو الازهر بيدو مواد اسلامية اشي عقيدة وقران وعبادات ويييييييي والطفل مش لاقي حتا يتنفس وتلاقيه مش مركز في حاجة بيحفظ وسلام وطبعا ميغريكيش ازهري لغات مهما كان فهما بركزو اكتر على القران فقط اما المدارس اللغات فبالنسبالي هي الافضل لانها تواكب العصر هنا بقا هيبقا عندنا اختيار اما ازهري او لغات لو انا في محلك هختار لغات ليه بقا طبعا لو اخترت ازهري هطر ادخل ابني كورسات لغات وممكن من كتر المنهج الازهري مش هيقضر يكمل معاكي الافضل لغات لانها لغة العصر لكن احنا عيزين ابننا ندرسو في ازهر علشان تربية مش علشان عيزينو يبقا شيخ جامع او اي حاجة من كدة المهم نختار ونتوكل على الله لغات وطبعا مش اي لغات مدرسة تخلي الام مرتاحة اوي في المذكرة يعني تدي قلبة وقومة في المدكرة علشان تتفرخ للتربية الدينية لابنها مثلا نبتدي مع العيل خطوة خطوة في تحبيب الدين نخليه يتسلة وفي نفس الوقت يستفاد اسيبو يتفرج على كرتون ديني ونا معاه اتفرج كمان ومافيش حاجة لو اشركو وفي الخر اقولو شفتي الحكاية دي موجودة في القران ايه رايك اورهالك وتروحو مع بعض وتقروها في القران وخطوة خطوة تحبيه في القران غير قصص الحيوانات والانبياء طبعا اخونا عمرو خالد مش سايب حد ميتعلمش نستفاد من قصص القران الي بيديها وبعد كده هيجي وقت القران وطبعا الولد عايز قدوة في البيت هنا بقا هتحسي اني الاولاد الي بربونا مثلا عندك قصة اليوم الصدق ونتي بتعلميه الصدق هتحسي انك مراقبة منو كلي ساعة هيقلك حرام الكذب يا ماما هتطري نفسك تعملي كنترول على نفسك ومش هتقضري تقوليلو قول لطنط ماما مش موجودة لنو هييكسفك وقوليك كدا عيب كدب وهكدا وده كويس الدنيا تربية وليه لاء انا لو ابني رباني دنا اكون ممتنة ليه كمان لو مقدرتيش تكوني قدوة ليه اخترعي لو قدوة في الحياة مثلا جيبي قصص لبنتك لاسماء بنت بكر الصديق وشوقيها في قراءة واحكلها كانت ازاي اختاري قدوة مش دينيا بس لاء يكون جامع كولو على بعضو تحسي اني الولد بعد الحكاية عايز يقلد ويارب يخللنا ويحفظلنا ولادنا
    حضرتك متطرقتيش لمدارس الراهبات لو حد مسلم وعايز يدخل ابنو لمدارس راهبات يعمل ايه فيدونا يا امهات ويا مربيات

الردود
    1,787
    بصى انا اعرف ان المدارس المسيحيه بتوحى فلوسها للكنيسه غير كده بعض المدارس بتعمل صلاه للمسيحيين فى الطابور و الفصول معلق فيها الصليب كمان الطفل بيطلع ولاؤه لهم كبير فعشان كده مش بفضلها و ان كان الانضباط فيها كبير على فكره انا لما قلت حكومى تجريبى عشان انا من نفس البلد اللى فيها صاحبه تاموضوع طبعا اللغات احسن بس احنا عندنا مدريه واحده بس لغات و بعيده عن بيوتنا بنضطر نركب لها معديه و ده فى الشتا صعب على الاطفال كمان مصاريفها عاليه جدا طب ليه اذا كنت اقدر احصل على نفس المميزات فى التجريبى انا بنتى كانت فى خاصه و حولتلها للتجريبى اللى جنب بيتنا

الردود
    152
    أنا رأيي أن الطفل لازم يكون حابب المدرسة اللي هو فيها وعلشان كده لازم المدرسة يكون فيها أنشطة كويسة بجانب الدراسة علشان الأولاد ميملوش منها وده موجود في بعض المدارس الأزهرية لكن فعلا غالية جدا
    أنا كان نفسي أدخل بنتي مدرسة تاجان مثلا بس لاقتيها ب 12 ألف جنيه قلت وبعدين لما ربنا يكرمني ويبقى عندها أخوات تانيين واجي أدخلهم مدرسة هيبقى كتير أوي
    علشان كدة قلت أخد حل وسط أخل بنتي مدرسة لغات وتكون إسلامي ويكونوا مهتمين بالدين وفي نفس الوقت باللغة علشان مكنش قصرت معاها في حاجة (أرجو هذا من الله)
    أنا دخلتها مدرسة النزهة اللي في طريق مصر الاسماعيلية

bero333's صورة
    bero333 غير متواجد مُبدعة صيف 1430-1431 هـ-نبض وعطاء الشتاء
    الردود
    5,821
    التدوينات
    5
    التكريم
    (أوسمة)
    يا حبيباتي أنتم أحلي اخوات انا فعلا استفدت كثييييييييييييييييييير من ارائكم و فعلا المدارس اللغات أفضل عشان يطلع يواكب العصر لأن عندي ناس في العائلة أزهر و لكنهم لا يفقهوا يء و لما أسألهم انتم مش دارسين الكلام ده؟
    يقولوا ايوة بس امتحنا و السنة خلصت خلاص
    معاكم حق الدين ممكن يدرس خارج المدرسة أما اللغات و المواد الأخري صعب جدا

مروة انا هأبعتلك علي الخاص رسالة عشان أشوف حكاية المدرسة الجديدة اللي في بورفؤاد دي و ليه هتعيد كي جي وان؟
    يعني المفروض ان مؤمن يروح كي جي وان هناك؟
    هو في الفيروز زي ما انتي عارفة

الردود
    2,914
    مدارس حكومية
    هيك تربيت هههههههه
    اكيد انا ما بحبها بس مجبوره هههههههه

الردود
    235
    ازيكو يا بنات انا امبارح للامانة سالت ام مدخلة ابنها ازهري لغات وحاولت اناقش معاها نفس الموضوع وقلتلي على حاجة مفكرناش فيها احنا خالص هي انها مش عيزة ابنها يكون فاشل في العربي وهي لغة الام عيب لدا مدخلتهوش لغات دولية وهو بيدرس رياضيات وعلوم بانجلش بس في مواد تانية عربي ازهرية وفي لغة عربية يعني مش ممسوحة خالص وقلتلي انها بنت فكرتها من زوجها لنو بيشتغل في فودفون وبشوف في توظيف بيطلبو وبركزو على عربي وانجلش يعني في ناس تقولو اكتب رسالة للمدير بالانجلش مبيعرفش بيحتار في الشركة بيطلبو اجادة اللغة العربية والانجليزية تحدث وكتابة وقالي انو بعدين في سن الاعدادي هيودي ابنو يعمل كورسات انجلش وصراحة حيرني خصوصا اني انا عزة اودي بنتي لمدرسة راهبات عجباني اوي وخيفة قلي لاولاد بيبقا ولاءهم للدين المسيحي انا مش عرفة اعمل ايه

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. استفتاء: تدخلي ولادك مدارس ..............................
    بواسطة bero333 في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 22
    اخر موضوع: 16-04-2010, 09:44 AM
  3. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  4. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM
  5. مدارس مدارس مدارس......البحث عن مدرسة
    بواسطة rody786 في المجلس العام
    الردود: 540
    اخر موضوع: 16-09-2008, 09:57 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ