انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 8 من 85 الأولىالأولى ... 4567891011121858 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 71 الى 80 من 846

الموضوع: اهتمامات سنة اولي مدارس...ياللا يا هوانم

الردود
    612
    عجبني قوي كلام الاميره طماطم وجوجو

جزاكم الله خير

الردود
    87
    يا جماعه لازم نفهم اولادنا حاجه مهمه ان فى اولاد بياخدوا 5و6و10 جنيه زى ما بتاقولوا بس فى ناس برضوا بيخدوا50 قرش او ما بيخدوش خالص هما صحيح مش معاه فى المدرسه بس احنا لازم نعودهم زى ما فى ناس بتاخد كثير فى ناس ما بتخدش خالص علشان يقدر يعيش فى الزمن ده و انه يكون قنوع بالمصروف بتاعه و ما يبصش لغيره
    وبعدين فى نقطه مهمه لازم المصروف مايكنش اكثر من حاجته حتى لو فى مقدرتك تديله الى عوزه لان ده خطر جدا و انتو عرفين

الردود
    1,095
    على فكره يا بنات انا مع ام بودى و يوسف فى حكاية المصروف و مع الأميره طماطم فى موضوع الحاجات الغاليه
    و الحمد لله انا عندى تجربتى فى الموضوع ده او لا الطفل على ما تعوديه و انتى اللى هتعوديه يصرف أزاى و بأى معدل و على ايه انا شايفه ان 5 جنيه لطفل صغير فى اليوم كتير تخيلو هيشترى ايه بيهم كلها حاجات خطر جدا على صحته و هيضر نفسه و مش هيبنى جسمه كويس فى مرحله هو محتاج فيها يبنى نفسه بدنيا و الأهم ثقافيا يعنى ايه اللى يشتريه و ايه اللى ميشتريهوش

انا معوده بنتى من صغرها و معرفاها ان الحاجات ديه مضره جدا و لما نحب نجبها بنجبها على فترات بعيده و فعلا فضلت كده فى كى جى و اولى و تقريبا مرتين فى الأسبوع و حاجه واحده بس علشان انا فعلا خايفه على صحتها و مكنتش بديها مصروف خاااالص لكن بديها الفلوس فى ايديها و اروح معاها و هى بتشترى و اخليها تدفع للراجل و لما كانت بتقولى اصحابى كنت بفهمها انهم غلطانين و مش هو ده الصح و المفروض بدل انتى ما تعملى الغلط زيهم تعلميهم ايه هو الصح و كده هتاخدى ثواب و الحمد لله ربنا وفقنى و اقتنعت
    ده غير ان باباها فى اخر الأسبوع بيجيب لينا كلنا حاجات حلوه و متنوعه فكده كفايه اوى

لما كبرت شويه بقيت و بقت تفهم يعنى ايه فلوس بقيت اديها مصروفها بالشهر و هى حره تشترى بيه اللى هى عاوزاه بس المصروف ده أساسا مش علشان الحاجات الحلوه لأ ده علشان تقدر تحوش منه و تشترى منه اللى هى عاوزاه يعنى مثلا هى اشترت لنفسها لعب كتير اوى بيه و كمان بتحوش علشان تجيب عجله مثلا او اى حاجه تحبها و طبعا كل اسبوع باباها بيجيب الحاجات الحلوه و انا كمان بجبلها مرة واحده فى الأسبوع من عندى يعنى من بره المصروف و فى حاجه كمان عملالها حوافز ثابته يعنى مثلا لو حفظتى جزء القرأت تاخدى كذا لو قراتى جزء قرأن تاخدى كذا لو طلعتى الأولى على الفصل تاخدى كذا و كده يعنى
    و هى بعد فتره حست بقيمة الفلوس يعنى مثلا فى الأول كانت تتسرع و تشترى اى حاجه تعجبها حتى لو مكنتش كويسه لعبه مثلا هتتكسر علطول او اى حاجه مش متينه و لما لقت كده بدأت تحس بقيمة انها تتريث قبل الشراء و مش معنى انى اقدر اجيب الحاجه اجيبها و خلاص و ده سلوك مهم جدا جدا لأنى لحد دلوقتى بلاقى ناس بتشترى حاجات كتير لمجرد انها تقدر تشتريها مش علشان هى ذات قيمه و كمان تطبيقا لقول سيدنا عمر او كلما اشتهيت اشتريت !!
    مش معنى كده انها محرومه لا ابدا خالص ساعات انا و باباها بنكملها على اللى معاه و تشترى اللى هى عاوزاه طالما انها ملتزمه فعلا و تستاهل كده بس هى تربيه و متقولوش صغيرين أنا بدأت ده مع بنتى من قبل حتى ما تدخل كى جى و ده لازم قبل ما يختلط بالمجتمع و يبدا يستقى ثقافته منه لازم انتى تكونى كونتيلوا ثقافته

معلش طولت عليكم اتمنى انى يكون كلامى مفيد حبيت انقل لكم تجربتى
    مع حبى

الردود
    1,095
    بالنسبه لموضوع الحاجات الغاليه بتاعة مستلزمات المدارس انا بعمل زى ما طماطم بتقول انا ممكن اجبلها شنطتين مثلا بس مش مع بعض بمعنى طول ما الشنطه مثلا كويسه و شغاله اوكى اول ما يحصلها حاجه على اللى بعده يعنى ممكن اتنين فى السنه و لو كانت الشنطه زى ما هى بحالتها مفيش مانع تاخدها السنه اللى بعدها و مبتبقاش مضايقه و لا حاجه هى فاهمه كويس اوى يعنى ايه موارد و اهميه المحافظه على الموارد و عدم الأسراف و ده مش بالنسبه لموارد الأسره لا ديه موارد الكره الأرضيه كلها يعنى مثلا الشنطه مصنوعه من ايه خامات بتروليه مثلا طيب مهو معنى كده اننا نستخرج بترول اكتر علشان نغطى اسرافنا و البترول فى الأرض ينضب مع اننا كان ممكن نرشد و نستخدمه فى حاجات افيد و هكذا و ده بينطبق على كل الحاجات اللى عندها فكرة ان لازم جديد ديه مش موجوده عندى خاااالص جديد اوكى على عينى وراسى لما القديم يخلص حرام ارمى حاجه جديده او حتى اديها لمحتاج و انا اقدر اديه حاجه جديده فاهمين قصدى ممكن بالفلوس ديه اشترى حاجه لحد محتاجها و اوديهاله و اخليها تشاركنى فى كده و تعرف ان ديه كانت حاجه اهم و اسمى فرحت ناس معايا بدل ما افرح انا لوحدى و شاركتهم و شاركونى و ده اهم و يبنى شخصيه يعتمد عليها و من الصغر
    يا ريت يا جماعه نحط فى دماغنا و احنا بنربى اولادنا اننا بنريى صلاح الدين و عمر و عثمان و على عايزنهم كده
    على فكره كان فى منهم الغنياء جدا جدا و اللى كان بيجهز جيش بحاله و فى نفس الوقت فى الأعتدال فى الأنفاق بل و الزهد فى الدنيا اللى هعوده على الأعتدال دلوقتى هو اللى يقدر يزهد فى الدنيا بعدين و هو اللى يقدر يدير بلد مواردها محدوده و يخلى منها بلد متقدمه ان شاء الله و الله المعين
    و يا رب يوفقنا كلنا لصالح اولادنا و امه المسلمين و يتقبل منا عملنا و تعبنا معاهم و يبارك فيهم أمين يا رب

الردود
    887
    تعقيب كتبت بواسطة أم جورى عرض الرد
    نوجا

اولا ترجعى بالسلامة يا قمر

لأ غالية أوى كدة

ده أور كيدز اللى هو اصلا غالى اسعاره حلوة أوى يعنى اغلى زمزمية كانت ب70

تقريبا

أنا شايفة انك تجيبى من هنا افضل وكمان زى ما أم فريدة قالت كارفور هيعمل

عروض للمدارس وأنا متابعة أول ما يبدأ هقولكم

أودى

بصى لازم تفهميه كويس أو خوفيه بأى طريقة احنا فى زمن ما يعلم بيه الا ربنا

كويس انك فكرتينى بمشرفة الباص

بصى لازم تشوفيها بمعنى انك كل فترة تديها مبلغ بسيط

يعنى أنا بديها ظرف فيه مثلا 20 أو على حسب انتى هتديها ايه

فى الاعياد مثلا هى هترفض فى الأول بس اضغطى عليها لأن الحاجات دى ممنوعة

بس هتاخد بالها منه كويس أوى

وكمان لو احتاجتيها فى أى حاجة هتعملهالك

طبعا بتاخدوا رقم تليفونها علشان ترن الصبح عليكم

وبعد الضهر كمان احنا بيعملوا عندنا كدة

وانا كتييييييييييير بتزنق فى حاجات ومش بقدر اروح

كنت اتصل بيها تعملى اللى انا عاوزاه بصراحة
    الله يسلمك يا ام جورى انا مش عارفه الشنطه د ماركه و لا لأ انتو تقصدوا بالماركه نايكى و أديداس و لا فى ماركات تانيه لشنط المدرسه ؟ هى الشنطه عليها شخصيات سبيستون هو المحل اسمو KAMS له فرع هنا فى الساحل وفى سيتى ستارز و فرع فى الماظه على فكره انا اتصلت بفرع سيتى ستارز قالى نفس الاسعار. استنى أحسن ينكن الاقى حاجات أحسن لما ارجع ؟
    آخر مرة عدل بواسطة noga76 : 22-07-2009 في 06:02 PM

الردود
    3,718
    لا يا نوجا هى زى ما بتقولى كدة غالية علشان الشخصيات اللى عليها

وبعدين طالما سألتى ولقيتى نفس السعر هاتيها هى مش هترخص ولا حاجة

الردود
    1,354
    تعقيب كتبت بواسطة noga76 عرض الرد
    الله يسلمك يا ام جورى انا مش عارفه الشنطه د ماركه و لا لأ انتو تقصدوا بالماركه نايكى و أديداس و لا فى ماركات تانيه لشنط المدرسه ؟ هى الشنطه عليها شخصيات سبيستون هو المحل اسمو KAMS له فرع هنا فى الساحل وفى سيتى ستارز و فرع فى الماظه على فكره انا اتصلت بفرع سيتى ستارز قالى نفس الاسعار. استنى أحسن ينكن الاقى حاجات أحسن لما ارجع ؟
    نوجااا يا جميلة ..كامز محل حاجته حلوة بس الحاجات دي غالية علشان اصلي يعني ديزني او حسب الشخصية اللي علي الشنطة ..لو عجبتك هاتيها لان كامز اسعاره واحدة في كل الفروع وهتلاقيها برضه في المحلات التانية بنفس السعر طالما اصلي ..يعني كل المحلات هتلاقيها بنفس السعر لو نفس الماركة
    آخر مرة عدل بواسطة kouky5 : 22-07-2009 في 10:30 PM

الردود
    1,454
    ما شاء الله عليكى يا مسلم
    كلامك كله صح والله ربنا يباركلك فى بنتك يا رب وتشوفيها من الصالحات
    على فكرة انا باعمل حاجات كتير من اللى بتعمليها مع بنتك
    وعلى فكرة يا جماعة انا الدكتورة كانت حذرتنى جااااااااامد من الحاجات بتاعة الاطفال دى الشيبسى والمصاصات والحاجات دى اللى بيحبوها كلها الوان صناعية وبلاوى وخطرها كبير اوى
    وانا مفهمة بنتى ان الحاجات دى خطر ومؤذية
    بس برضه مش حرماها منها بجبلها بس على فترات مش كل يوم
    واللى باقدر اعمله فى البيت باعمله لان الدكتورة قالتلى حاولى كل حاجة تبقى فريش وتعمليها بايدك يعنى العصير اعمله فى البيت حتى الايس كريم بجيب بودرة دريم دى وبضربها مع لبن بمضرب البيض والله بيبقى تحفة وبنتى بقت بتحبه اكتر من اللى برة وممكن تحطى معاه شوية كريم شانتيه بس جيبوه الفانيليا بلاش الحاجات التانية يكون احسن يعنى عشان الاوان الصناعية
    الشيبسى انا باعمل البطاطس فى البيت بيبقى طعمها زى اللى فى ماكدونالدز
    وبتحبها اوى برضه وكدة يعنى اللى تقدروا تعملوه بايدكم فى البيت اعملوه عشان صحتهم قبل اى حاجة تانيه
    وكلام طماطم عن شراء مستلزمات المدارس والتوفير للاولاد عين العقل والله
    ربنا يكملكم بعقلكم يا بنات

الردود
    509
    السلام عليكم يا بنات انا معاكم ان الواحد ادام معاه يصرف و يجيب كل حاجة عجباة بس انا مثلا و انا صغيرة ماما عودتني تشتري لي كل حاجو ماركة مثلا كوتشي اديداس لو حزاء يبقي من سمراء او محل مشهور في مصر الجديدة غير في كل حاجة بدأ من الملابس الي حتى الملابس الداخلية عارفين اه الي حصل ان لما اتجوزت لو معايا 200 جنية مقدرش اجيب حاجة لان كل حاجة عجباني ماركة و مفيش طقم ماركة ب 200 جنية انا بتعامل مع اور كييدز الدقي مع مركة اسمها جيجلز اقل بلوزة فيها ب 90 جنية لو انا ست عاديه كنت مش هعود بنتي على الماركات عشان متغلبش طووووووول عمرها مفيش حاجة هتملا عنيها غير البرند دا انا دخلت بنتي الراهبات عشان تعتبر ماركة ههههههههههههههه

الردود
    612
    جزاكي الله خير يا مسلمه
    بجد كلامك مقنع جدا
    ربنا يقدرنا نربي ولادنا صح
    وكمان فعلا احنا مش عارفين المستقبل بطريقة مسلمه دي الولاد هيتعلموا ازاي يواجهوا اي مصاعب هتواجهم

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. البيت بيتنا 96.........ياللا يا هوانم
    بواسطة bent masr في ركن الألعاب والترفيه
    الردود: 299
    اخر موضوع: 14-10-2009, 04:06 PM
  3. اهتمامات سنة اولي مدارس...ياللا يا هوانم
    بواسطة Ananasa في ركن الألعاب والترفيه
    الردود: 54
    اخر موضوع: 28-09-2009, 06:09 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ