انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 14

الموضوع: وصفة لاطاااااااااااااالة الشعر اتفضلوا

الردود
    231
    وصفة لاطاااااااااااااالة الشعر اتفضلوا

الخلطة دى لإطالة الشعر بإذن الله:

رأس ثوم وقشريها بنفسك (لا تستعملي المقشر جاهز اوالمفروم والموجودين بالسوبر ماركت)

مجموعة زيوت (زيت أملا + زيت جوز هند + زيت زيتون + زيت لوز + زيت خروع + زيت جرجير + أي نوع آخر من الزيوت الموجودة عندك والمفيدة للشعر ) ملعقة كبيرة أو اثنين من كل نوع (حسب طول شعرك)

قومي بخلط مجموعة الزيوت على النار ثم ضعي الثوم علي الخليط بعد فرمه ناعما جدا وبمجرد أن يأخذ سخونة الزيت أطفئي النار بسرعة ثم قومي بأخذ الخليط وضعيه على شعرك (بالثوم) ولفي شعرك بعد ذلك بالبونيه الخاص بالشعر أو بكيس، واتركيه على شعرك مدة ثمان ساعات واغسليه جيدا بعد ذلك .

هذه الوصفة لا تقومي بها كل يوم بل يوم واحد في الأسبوع لمدة ستة أسابيع ولا تقومي بها في أي يوم آخر غير الذي قمتي بتحديده لنفسك بمعنى أن تختاري يوم معين للقيام بهذا الموضوع

ستلاحظين في أول مرة أن شعرك يتساقط بمعدل كبير لا تقلقي فهذا الشعر الساقط هو الشعر الضعيف أو الشعر الموجود بالبويصلات الضعيفة برأسك وستتناقص كمية السقوط بالتدريج في كل أسبوع.

سبب اختيار يوم محدد في الأسبوع هو أن الثوم يعمل على بصيلات الشعر كالمضاد الحيوي (الأنتيبوتك) وتأثير المضاد الحيوي على الجسم كما نعرف يزول أن أخذته بعد المحدد له (ست أو ثماني أو اثني عشر ساعة حسب قوته) وان أخذته قبل الميعاد المحدد له تكون له أضراره على الجسم والدم .

نتائج هذه الوصفة مذهلة إذا تم الاستمرار عليها.

ملحوظة : أن لم يكن لديكي مجموعة من الزيوت تستطيعين استخدام نوع أو نوعين من الزيوت المذكورة والزيوت التي ذكرت أسمائها هي من افضل الزيوت للشعر على الإطلاق) .

تحذير : احذروا استخدام السيشوار خلال فترة العلاج

الردود
    1,215

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكورة حبيبتى على الوصفه

بس ليا سؤال لانى قريت وصفات كتير بخصوص الشعر وعجبانى وصفتك بس احترت بينهم

انا شعرى بيقع كتير جدا ودة من تاثير الجيل انا عاوزة اعرف انت جربتيها بنفسك ومفعولها ان شاء الله كويس

الردود
    26
    مشكورة يا الغالية

الردود
    231

مشكورة حبيبتى على الوصفه

بس ليا سؤال لانى قريت وصفات كتير بخصوص الشعر وعجبانى وصفتك بس احترت بينهم

انا شعرى بيقع كتير جدا ودة من تاثير الجيل انا عاوزة اعرف انت جربتيها بنفسك ومفعولها ان شاء الله كويس
    حبيبتى انا وانا باكتب الموضوع امبارح كنت حاطة الخلطة على شعرى ونمت بيه وصحيت الصبح غسلت شعرى بصابونه نابلسى لو تعرفيها لانى عرفت ان كتر الشامبو مش كويس بس بصراحة انا خليت العطار يعملى الخلطة واشتريتها كده بثمن رخيص بدل مااروح اشترى كل نوع لوحده بصراحة حاسه ان الخلطة حلوة وانا زيك شعرى بيتساقط بس على فكرة هيكثر سقوط الشعر فى الاول وهيبان النتيجة الفعلية بعد 6 اسابيع يعنى بعد 6 مرات من الاستخدام واى سؤال انا حاضرة

الردود
    231
    أختي \ هبة
    مشكورة يا الغالية
    لا شكر على واجب والله انا احبكم زى اخواتى وتسلمى ياغالية

الردود
    1,215
    تعقيب كتبت بواسطة هبه60
    حبيبتى انا وانا باكتب الموضوع امبارح كنت حاطة الخلطة على شعرى ونمت بيه وصحيت الصبح غسلت شعرى بصابونه نابلسى لو تعرفيها لانى عرفت ان كتر الشامبو مش كويس بس بصراحة انا خليت العطار يعملى الخلطة واشتريتها كده بثمن رخيص بدل مااروح اشترى كل نوع لوحده بصراحة حاسه ان الخلطة حلوة وانا زيك شعرى بيتساقط بس على فكرة هيكثر سقوط الشعر فى الاول وهيبان النتيجة الفعلية بعد 6 اسابيع يعنى بعد 6 مرات من الاستخدام واى سؤال انا حاضرة
    ميرسى حبيبتى على ردك

انتى من مصر
    وعرفينى طلبتى خلطه الزيوت من البياع قلتى له على الاسماء الى انت عاوزاها ولا قلتى له خلطه زيوت وبس

جزاك الله خيرا

الردود
    231
    ميرسى حبيبتى على ردك

انتى من مصر
    وعرفينى طلبتى خلطه الزيوت من البياع قلتى له على الاسماء الى انت عاوزاها ولا قلتى له خلطه زيوت وبس

جزاك الله خيرا
    ايوة انا من مصر وقلت للعطار عايزة خلطة زيوت لشعرى لقيته عنده خلطة هو بيعملها يعنى خالط كذا نوع مع بعض واشتريتها وتمنها رخيص جدا واللى فهمته من الخلطة ان اى نوع زيت ينفع المهم الثوم هو اللى ضرورى

الردود
    9,017
    شكرا على الوصفه وقد سويت هذي الوصفه السنه الي فاتت

الردود
    231
    شكرا على الوصفه وقد سويت هذي الوصفه السنه الي فاتت
    اخت ريما انتى عملتيها السنه اللى فاتت وكانت ايه النتيجة طلعت كويسه ونفعت ولا لا؟؟

الردود
    1,215

جزاك الله خيرا

مواضيع مشابهه

1. فردددددددددددد الشعر بكل الطرق اتفضلوا ماتتكسفوش!!!!!!!!
    بواسطة الورد الاحمرر في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 12
    اخر موضوع: 06-08-2010, 05:01 PM
  2. *وصفة مبتكره*اتفضلوا اتغدوا منا
    بواسطة omsuma65 في الأطباق الرئيسة
    الردود: 12
    اخر موضوع: 17-07-2010, 01:38 AM
  3. ✿*وصفة متميزة*✿أول تورتة أعملها فى حياتى...........أنا و الأولاد.....اتفضلوا اتفضلوا
    بواسطة bent masr في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 82
    اخر موضوع: 13-11-2009, 11:49 PM
  4. وصفة عجيييبة..خياااال..تطول الشعر،تكثف الشعر،تنعم الشعر،وتزيل القشرة..للكبار والصغار
    بواسطة لووولووو155 في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 16
    اخر موضوع: 14-05-2008, 11:04 PM
  5. مزيل الشعر الطبيعي000000 اتفضلوا وشوفوا
    بواسطة روينة في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 2
    اخر موضوع: 06-05-2002, 07:26 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ