تصميم مطبخك جزء كبيرمن سعادتك

aya hussein

قادم جديد
الإعجابات
2
مين فينا مش بيستخدم المطبخ او بيدخل المطبخ اكتر من مره فى اليوم المطبخ التواجد فيه مش بس مقتصرعلى الستات احنا بنتجمع فى المطبخ للاكل واوقات كتير بناخد قرارات هامه جدا واحنابنفكر فى المطبخ لذلك لازم نهتم بتصميم مطابخ تكون مصدر سعاده ورفع للروح المعنويه
ازاى ابداء احدد طريقة تصميم مطابخ عصريه و مبتكره
اولا حاجه بعملها علشان تصميم مطابخ جديده هى انى احدد المقاس الخاص بالمطبخ ودا شئ هام جدا علشان ابدا اوزع كل قطعه فى المكان المناسب جدا لها ان شاء الله ومجيش بعد الانتهاء القى نفسى فى موقف صعب لاتساع المكان الزائد او ضيق المكان الزائد ودا ليه لان فى حاجات مهمه جدا فى تصميم مطابخ الازم تاخذ فى الحسبان منها مكان البوتجازودى مهمه جدا لانه بيتحدد عليه مكان وجود الانبوبه والشفاط كمان وجود الحوض لانه بيتحدد عليه مخرج الصرف وان امكن يكون الحوض والغساله قريبن من بعض علشان يكونو على خط صرف واحد كمان مكان وجود الثلاجه دى حاجات مهمه جدا لازم اخدها فى الحسبان وانا بعمل تصميم مطابخ جديده
حسب حجم المكان ابدا اوزع الحاجات دى فى تصميم مطبخى لو المكان ضيق ممكن او المطبخ الامريكى مثلا ممكن تكون معظم الحاجات دى وخدها وضع على خط مستقيم يعنى التلاجه والبوتجاز والحوض ان امكن يكونو عل نفس الخط او الحوض يبعد عنهم قليلا
او لو المكان فيه نسبة اتساع نقدر نوزعهم على شكل حرف L
او شكل حرف U ودا بيكون افضل واكثر اتساع وبقدر فيه اوزع الاشياء الموجوده عندى باريحيه بالغه
كمان فى حاجه مهمه جدا لازم نخدها فى الحسبان اثناء تصميم مطابخ جديده
لان الااوقات بتكون فى مشكله اثناء تصميم المطبخ فى الاجهزه العاديه بتلقى قطعه مرتفعه او قطعه منخفضه فبتخلى شكل المطبخ مش كويس لذلك لابد ان يكون الاختيار بعنايه فائقه
لذلك لا بد ان نهتم بختيار وكيفية تصميم مطابخ جديده بطريقه عصريه

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
الإعجابات
0
فعلا كلام روعة كنت قرأت موضوع حلو بردو بخصوص تصميم المطابخ هو اصلا موضوع كبير جدا بس كلامك ما شاء الله مفيد فيه معلومات رائعة كنت مرة بقلب فى البحث لقيت موقع عربى كاتب بردو قواعد وكلام كتير عن اسس تصميم المطابخ وازاى تختارى العلب والكاونتر واماكن الاجهزة

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
أعلى