انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 7 من 7

الموضوع: كيف اروض ابنتي ..؟ (تم فصل الردود في موضوع منفصل)

الردود
    143

كيف اروض ابنتي ..؟ (تم فصل الردود في موضوع منفصل)

عزيزتى انا بنتى سنتين ونص وعنيدة الى ابعد الحدود واذا قلت لها على اى حاجة لاء تفضل تعيط لغاية ما احس ان الشارع كلة هيطلع ويقولى فى ايه بجد قوليلى اعمل ايه انا عملت قبل كدة موضوع انها تقعد فى اوضة لوحدها وحاولت اقفل الباب بس يا قلبى فضلت تصرخ فخفت عليها اوى وفضلت اعيط معاها وحسيت انى قاسية
    بصى بمنتهى الامانة انا يمكن بكون مضغوطة وساعات بنفعل عليها بس انا معذورة انا يومى بيبتدى من الساعة 7 الصبح احضر الفطار للوجى والغدا بتاع الحضانة واكوى ليها ولباباها وبعدين احضر الفطار لجوزى واصحيه وافطرة وبعدين اغسل الاطباق بتاعة الفطار والبس والبس لوجى ولو حبت تفطر اوكى او لو لاء خلاص بتفطر فى الحضانة بتكون الساعة بقت 9 اوديها الحضانة واروح شغلى واخلص الساعة 6 وارجع اجبها من الحضانة الساعة 7 واروح بيها بعد ما تكون لازم راحت على اى سوبر ماركت تدلع وتجيب اى حاجة علشان ترضى نروح والا تفضل تعيط على باب العمارة المهم اروح المفروض انى اطبخ الغدا واحمى لوجى وطبعا اغسل وانضف الشقة لانى بنزل قبل باباها و لما برجع ولو عمل لنفسه كوباية شاى بعد ما ننزل الاقى المطبخ كل الادراج مفتوحة وحالته حاااااااااااااله المهم اخلص الغدا اللى لازم يكون كل يوم حاجة جديدة لازم رز وخضار وسلطة وطبعا فراخ او لحمة مينفعش معاه البانية والمكرونة ولو معملتيش محشى اسبوع تخيلى انه يحس انك مطبختيش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وان الشغل عندى اهم
    المهم اعقد مع لوجى من الساعة مثلا 10 للساعة 1 نلعب وهى عموما مش بتنام قبل الساعة 1 وساعات 2 وباباها بيجى الساعة 11 دة لو مخرجش مع اصحابه ولو قلتى له مش لازم اصحابك كل يوم طبعا يقولك انت نكدية فتخيلى انسانه يومها كلة شغل من الساعة 7 لغاية 2 تفتكرى اعصابها هتكون عاملة ازاى عندها وقت تدلع بس والله بدلعها لدرجة ان الناس بتقولى بنتك دى مدلعة جدااااااااا وساعات بتنزلنى 10 باليل افسحها كمان وافضل الف بيها او اوديها اى مكان بس احيانا من التعب بصراحة بصرخ لانى مش قادرة وبعدين اندم واقول هى ايه ذنبها بجد
    ده شغلى انا هى طفلة وبس تلعب وتدلع وبس
    بس انا اصلى نمكية شوية يعنى لازم لوجى تكون نضيفة جدا علطول مسرحة شعرها ساعات بحس انى بعاملها اكبر من سنها فعلا مش عارفة بس انا خايفة تطلع زى باباها بصراحة متهتمش بالحاجات انها ترجع مثلا العروسة لمكانها او اللعبة او الطبق بتاع الاكل تسبه على الارض انا عارفة ان دة عادى فى الاطفال بس انا عايزها تكون نضيفة ودايما جميلة وتسمع الكلام قولو لى اعمل اية .
    حتى جوزى يفضل يتريق عليه هو يعنى لازم تنضفى الشقة كل يوم كل يوم تلمعى وتمسحى وتنضفى انا مش بقتنع بالشغالات بصراحة ودايما بحب الشقة تكون نضيفة علشان انا عارفة لو يوم لقى ترباية هيقولى طبعا الشغل مش مخليكى تخدى بالك من البيت يعنى بجد مش ممكن اعرف ارضية انا دايما بقوله انا معرفش اعيش لو المكان فيه حته ترباية فما بالك ببيتى المهم فعلا دى خلافات اكيد عادية بينا بس انا عارفة ان الستات غير الرجاله فى النضافة بس على الاقل ممكن يشجعوا بلاش احباط ؟

صدقونى لو حد قالى انى غلطانه فى اى حاجة هبطل اعملها ؟
    انا بس مشكلتى الوحيدة انى من الضغوط اللى عليه ساعات مش بعرف اسيطر على نفسى فبصرخ فيها ...اعمل اية
    آخر مرة عدل بواسطة نجلا الجمل : 19-07-2009 في 12:06 PM

تحت ظل شجره ثم سأرحل واتركها(دنيا فااااااانيه)
    الردود
    1,877
    تعقيب كتبت بواسطة نجلا الجمل عرض الرد
    عزيزتى انا بنتى سنتين ونص وعنيدة الى ابعد الحدود واذا قلت لها على اى حاجة لاء تفضل تعيط لغاية ما احس ان الشارع كلة هيطلع ويقولى فى ايه بجد قوليلى اعمل ايه انا عملت قبل كدة موضوع انها تقعد فى اوضة لوحدها وحاولت اقفل الباب بس يا قلبى فضلت تصرخ فخفت عليها اوى وفضلت اعيط معاها وحسيت انى قاسية
    بصى بمنتهى الامانة انا يمكن بكون مضغوطة وساعات بنفعل عليها بس انا معذورة انا يومى بيبتدى من الساعة 7 الصبح احضر الفطار للوجى والغدا بتاع الحضانة واكوى ليها ولباباها وبعدين احضر الفطار لجوزى واصحيه وافطرة وبعدين اغسل الاطباق بتاعة الفطار والبس والبس لوجى ولو حبت تفطر اوكى او لو لاء خلاص بتفطر فى الحضانة بتكون الساعة بقت 9 اوديها الحضانة واروح شغلى واخلص الساعة 6 وارجع اجبها من الحضانة الساعة 7 واروح بيها بعد ما تكون لازم راحت على اى سوبر ماركت تدلع وتجيب اى حاجة علشان ترضى نروح والا تفضل تعيط على باب العمارة المهم اروح المفروض انى اطبخ الغدا واحمى لوجى وطبعا اغسل وانضف الشقة لانى بنزل قبل باباها و لما برجع ولو عمل لنفسه كوباية شاى بعد ما ننزل الاقى المطبخ كل الادراج مفتوحة وحالته حاااااااااااااله المهم اخلص الغدا اللى لازم يكون كل يوم حاجة جديدة لازم رز وخضار وسلطة وطبعا فراخ او لحمة مينفعش معاه البانية والمكرونة ولو معملتيش محشى اسبوع تخيلى انه يحس انك مطبختيش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وان الشغل عندى اهم
    المهم اعقد مع لوجى من الساعة مثلا 10 للساعة 1 نلعب وهى عموما مش بتنام قبل الساعة 1 وساعات 2 وباباها بيجى الساعة 11 دة لو مخرجش مع اصحابه ولو قلتى له مش لازم اصحابك كل يوم طبعا يقولك انت نكدية فتخيلى انسانه يومها كلة شغل من الساعة 7 لغاية 2 تفتكرى اعصابها هتكون عاملة ازاى عندها وقت تدلع بس والله بدلعها لدرجة ان الناس بتقولى بنتك دى مدلعة جدااااااااا وساعات بتنزلنى 10 باليل افسحها كمان وافضل الف بيها او اوديها اى مكان بس احيانا من التعب بصراحة بصرخ لانى مش قادرة وبعدين اندم واقول هى ايه ذنبها بجد
    بس انا اصلى نمكية شوية يعنى لازم لوجى تكون نضيفة جدا علطول مسرحة شعرها ساعات بحس انى بعاملها اكبر من سنها فعلا مش عارفة بس انا خايفة تطلع زى باباها بصراحة متهتمش بالحاجات انها ترجع مثلا العروسة لمكانها او اللعبة او الطبق بتاع الاكل تسبه على الارض انا عارفة ان دة عادى فى الاطفال بس انا عايزها تكون نضيفة ودايما جميلة وتسمع الكلام قولو لى اعمل اية .
    حتى جوزى يفضل يتريق عليه هو يعنى لازم تنضفى الشقة كل يوم كل يوم تلمعى وتمسحى وتنضفى انا مش بقتنع بالشغالات بصراحة ودايما بحب الشقة تكون نضيفة علشان انا عارفة لو يوم لقى ترباية هيقولى طبعا الشغل مش مخليكى تخدى بالك من البيت يعنى بجد مش ممكن اعرف ارضية انا دايما بقوله انا معرفش اعيش لو المكان فيه حته ترباية فما بالك ببيتى المهم فعلا دى خلافات اكيد عادية بينا بس انا عارفة ان الستات غير الرجاله فى النضافة بس على الاقل ممكن يشجعوا بلاش احباط ؟

انا بس مشكلتى الوحيدة انى من الضغوط اللى عليه ساعات مش بعرف اسيطر على نفسى فبصرخ فيها ...اعمل اية
    الله يعينك يارب يارب تستفيدي من الموضوع يارب بجد انتي فعلا من الجمال الله يعينك يارب

* نور هدى * غير متواجد -مُبدعة صيف1431- 1430هـ "النجم الذهبي"
    "فرحة عدسة" "زهرة الحوار"
    الردود
    18,479
    التدوينات
    3
    تعقيب كتبت بواسطة نجلا الجمل عرض الرد

يجب تنبيه طفلتك قبلا بحركاتك
    يعني يا ماما نحن نازلات نشتري كذا ونروح كذا ثم هنروح سوبر ماركت ثم نرجع للبيت وتعيديها عليها لتفهم
    وبعد أن توصلوا لباب العمارة وتصيح
    انظري إلى عينيها بحزم وهزي رأسك بحزن وقولي لها أنا مو قلتلك لازم نرجع هلأ
    أنت بتصيحي ليه ؟؟؟
    حمليها مسؤولية صراخها ككبيرة
    مرة على مرة
    يمكن والله أعلم تتعلم
    الله المستعان
    ربي يعينك ويهديلك بنتك

الردود
    143
    جزاك الله خيرا على ردك
    بس انا يمكن مش بعرف اقسى عليها اوى يمكن احساسى انى بسيبها فى الحضانة فترة طويلة او اية مش عارفة بحس انها بتصعب علية رغم كدة والله بخرجها على الاقل يوم الجمعة كلة والسبت وبنسافر بفسحها بس هى مش بتشبع خروخ او فسح مش عارفة اعمل اية زن زن زن كل حاجة بتزن عليها المهم ادعيلهل وادعيلى ربنا يهديها يارب وكل اطفال المسلمين امين
    وبشكرك تانى على ردك الله يبارك لك

* نور هدى * غير متواجد -مُبدعة صيف1431- 1430هـ "النجم الذهبي"
    "فرحة عدسة" "زهرة الحوار"
    الردود
    18,479
    التدوينات
    3
    مش القصة قسوة
    لا حبيبتي
    تعامل بحزم وحنية بنفس الوقت
    هذا الحزم مو قسوة
    الصراخ اللي يتصرخه الامهات والغضب هو القسوة
    والله أعلم
    ربي يهديها ويهدي كل أطفال المسلمين
    في شيء ما مننتبه له نحن الآباء وهو أن يكون الطفل مسؤول عن ما يقوم به حتى لو كان صغير في السن
    يعني ماما بتصيح وقت بترجع على البيت !!!!!!!
    بابا بصيح وقت بيرجع على البيت !!!!!!!!!
    جدو - خالتو - بيصيحوا !!!!!!!!!
    طيب أمورتنا ليه بتصيح ؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولا تشكريني رجاء
    الشكر لله
    ربي يبارك فيك وفي بنتك

الردود
    143
    ويبارك فيك وشكرا لله الذى جعلك تفيدينى بالنصيحة

الردود
    1,680
    اسفة اختي انجلا الجمل لم اتمكن من الرد عليك

كنت باكمل اليوم بس دخلت ولقيت اشياء كثيرة تغيرت انا كملت وقلت لى عملتة

وانشاءالله الاخوات يفيدوك

اسفة

مواضيع مشابهه

1. ارشدوني كيف اربي بنتي ؟( تم نقل الردود في موضوع منفصل)
    بواسطة * ام شهد في الأمومة والطفولة
    الردود: 20
    اخر موضوع: 29-07-2009, 09:54 AM
  2. الردود: 244
    اخر موضوع: 18-05-2007, 05:54 PM
  3. الردود: 284
    اخر موضوع: 20-04-2007, 03:38 AM
  4. كيفية طباعة موضوع بدون الردود
    بواسطة الامير في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 11
    اخر موضوع: 28-06-2002, 03:57 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ