انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 4 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 34

الموضوع: تجربتي مع الفطام و لله الفضل و المنه من قبل و من بعد

الردود
    1,059

تجربتي مع الفطام و لله الفضل و المنه من قبل و من بعد

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حبيت اقولكم عن تجربتي مع الفطام يا بنات لاني كنت حاسه اني داخله على كابوس فظيع و مع انها تالت طفل ليا بس كان مرتبط بالرضاعه بشكل غير طبيعي كنا تقريبا طول الليل بنرضع و اكتشفت بعد فوات الاولن ان ده غلط كبير و انك من صغر الطفل لازم تعوديه انه مش كل ما يقلق من نومه يرضع المهم توكلت على الله و صليت ركعتين قضاء حاجه ان ربنا يسهل الموضوع عليا و عليه و كان عندي اهم ان الصدمه تكون مش كبيره عليه هو

المهم نفذت نصيحة ناس كتير ان الموضوع لازم يكون تدريجي بس من غير ما يحس انه بيتمنع منه يعني طول فترة النهار مفيش رضاعه خالص الا وقت اما يحتاج ينام بس و تحاولي تأكليه و تشبعيه على طول و دي كانت مشكلتي الرئيسيه انه مش بياكل غير حاجات معدوده جدا و شهيته ضعيفه و اكلته صغيره جدا عكس اخواته الاتنين اللي قبله و ده كان قالقني اكتر
    المهم مش هاطول عليكو كنت باحاول اخليه ياكل كل اللي بيحبه يعني مثلا رز بلبن بطاطس محمرة مكرونه شكولاتات و كيك بس بدأت اعوده يشرب لبن بنسكويك لانه لا بياكل زبادي و لا سيريلاك و لبن و لا جبنه مثلثات يعني بمعنى اصح كل ما يأكله الاطفال في سنه مكانش بياكله

طبعا الموضوع كان فيه بعض الصريخ و العياط و القريفه و مع الوقت بدأت اكتش انه بيحتاج دايما يرضع يا جعان او عطشان و الفترة دي خدي فيها وقتك ان شا الله شهرين قبل الفطام النهائي

و لنا لقاء اخر مع البقيه ان شاء الله

الردود
    1,720
    جزاك الله خير

الردود
    1,475
    جزاج الله خير على النصيحه الطيبه

الردود
    941
    في انتظار البقية بس متتاخريش علينا

الردود
    1,059
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ازيكم يا بناتيت يارب مكونش اتأخرت عليكم

نكمل بقية الموضوع احنا وصلنا اننا لازم نحاول يكون الموضوع تدريجي و يأخذ وقته و طبعا الوقت المناسب للفطام ده بيكون على حسب كل ام تقدر تواصل رضاعه لحد امتى انا وصلت به اما اصبح 20 شهر زي اخواته الاتنين اللي قبله لو تقدري توصلي للسنتين يبقى جزاكي الله خيرا

المهم في اللحظه الحاسمه و هو اتخاذ القرار النهائي لازم تكون ارادتك قويه و تبقي عارفه كويس ان ابنك او بنتك هتبكي بكاء مرير نتيجة حرمانهم من اهم شئ في حياتهم و على رأي امهاتنا و جداتنا دي بتكون اول صدمه و اول حزن بينزل في قلب الطفل بس على رأي زوجي اما كان بيشجعني في هذا الموضوع كان بيقولي انت بنفذي اراده ربنا و قدر كل طفل انه عند تمام السنتين لازم يتفطم و ده لو مكانش في مصلحته مكانش ربنا كتبه على كل الاطفال

المهم توكلت على الله و صليت ركعتين قضاء حاجه عشان احنا جينا للحظه الحاسمه
    لازم الطفل يفهم ان صدرك خلاص مش نافع طعمه وحش او متعور او اي شئ من هذا القبيل عشان يعرف انه مش هينفع ياخده و افادني اوي في الموضوع ده نقط اسمها "No habit" موجوده في الصيدليات الكبيرة يعني مش بسهوله هتلاقيها في اي صيدليه جنب البيت ليه مش عارفه مع انه مش مستورد و لا غالي و لا اي حاجه هى علبه نقط بلاستيك ب 6 جنيه طعمها مثل الصبار مجرد ما تحطيها على صدرك الولد هيفاجأ بان طعمه وحش جدا طبعا هيعيط و يصرخ و يعمل عمايله بالذات لو كان غجري زي ابني العزيز " محمد" و لازم تتوقعي ان اول ليله هتكون و لا الف ليله و ليله يعني لو نمتي فيها ساعتين على بعض يبقى الكويس
    يعني انا فضلت الف بيه في الشقه كلها و افرجه على توم و جيري و اطبطب عليه لغايه اما نام باسلوب الاغماء المشكله العويصه كانت اول مرة قلق فيها من نومه كانت مأساه فضلت الف بيه و ارقيه و اقرا له كل الايات و الادعيه اللي تهديه و باباه قام يصلي و يدعي له لحد ما بعد ساعه سكت من البكاء و نام من التعب و على فكرة بيرفض تماما اي حاجه تانيه يعني و لا حته نقطه مياه كان راضي يحطها على بقه
    في النقطه دي بالذات بيكون مريح اوي ان يكون ابنك بيعرف ياخد ببرونه ينام بيها زي ما فطمت ابني التاني بجد محستش بفطامه اصلا لكن في المأساه التالته هى الرضاعه لا غير

بجد يا بنات هى دي بتكون قمة المأساه و هتكوني مريتي خلاص باصعب مرحله
    اللي فاضل بعد كده كله يهون كان عباره عن ايه

بعد مرور اسبوع جاله دور برد و سخونيه بعد الشر عن كل ولادكم بس ده حصل مع ولادي التلاته معرفش ده بيكون نقص مناعه من امتناع الرضاعه و لا حزن زي ما بيقولوا و لا هي صدف الله اعلم

و انتي و شطارتك تدوري على ايه المناسب ليه عشان يعرف ينام انا كان مهم عندي اوي اني افطمه في وجود اخواته في اجازة نص السنه عشان يتلبخ بيهم

ابني الكبير اما فطمته كان بيروح حضانه فمكانش في مشكله الصبح المشكله كانت في النوم

و الان بعد مرور 3 اسابيع على فطامه الحمد لله اكله بدأ يتحسن كتير و اكتشفت انه بيعرف ينام زي بقية البني ادمين 5 او 6 ساعات متواصل

اهم نقطه كنت باسمع عنها ان الطفل ساعات اما بيتفطم بيزعل و يبعد عن امه و يدور على ابوه او اي حد تاني و النقطه دي كنت خايفه منها جدا بس الحمد لله و بفضله احنا لسه حبايب زي ما احنا و بنلعب و بندلع على ماما زي ما احنا و اكتر شويه هههههههههههههههههههه

و دمتم لي يارب اكون افدتكم اهم حاجه بجد انك تتوكلي على الله بيقين تام ان ربنا اللي في ايده فطامه على خير و انك لا حول ليكي و لا قوه

اي استفسار بخصوص الموضوع ده انا تحت امركم و اسفه ان كنت طولت عليكم

الردود
    593
    فعلا اختي الفطام صعب .. مشكورة اختي عموضوعك

الردود
    273
    موضوعك بجد جيه فى وقته بالنسبة لى انا ابنى عنده سنة وخمس شهور قلت هفطه وهو عنده سنة وسبع شهور المشكلة انه متعلق بالرضاعة الطبيعية جداااااااااااااا وبيقلق بليل ومش بيبقى عاوزة ماء لا عاوز الرضاعة ادعيلى ان ربنا يسرها لى وخصوصا انا بشتغل يعنى مش هقدر على السهر ولو فى اى حاجة ينفع تفيدينى بيها قوليلى عليها عشان كمان مش هكون عاوزاه يبعد عنى زى ما بيقولوا احسن ادم ده روح قلبى وعمرى كله وخايفة الموضوع ده يقصر عليه نفسيا

الردود
    1,720
    ربنا ييسر علينا جميعا
    ومشكوره يا غاليه على الموضوع

الردود
    1,059
    تعقيب كتبت بواسطة mero17 عرض الرد
    موضوعك بجد جيه فى وقته بالنسبة لى انا ابنى عنده سنة وخمس شهور قلت هفطه وهو عنده سنة وسبع شهور المشكلة انه متعلق بالرضاعة الطبيعية جداااااااااااااا وبيقلق بليل ومش بيبقى عاوزة ماء لا عاوز الرضاعة ادعيلى ان ربنا يسرها لى وخصوصا انا بشتغل يعنى مش هقدر على السهر ولو فى اى حاجة ينفع تفيدينى بيها قوليلى عليها عشان كمان مش هكون عاوزاه يبعد عنى زى ما بيقولوا احسن ادم ده روح قلبى وعمرى كله وخايفة الموضوع ده يقصر عليه نفسيا
    ربنا يعينك و يقويكي ان شاء الله الموضوع مش محتاج سهر و لا حاجه انت اهم حاجه التوكل على الله بيقين ان ربنا اللي هيعينك في هذا الموضوع و زي ما قلتلك ركعتين قضاء الحاجه و الله بيحلوا اي مشكله

انت لو عندك اجازة جمعه و سبت خدي بس الاحد احتياطي و هى المشكله الكبيره اول ليلتين و بالاخص اول ليله و الله انت كأنك بتوصفي محمد ابني و على فكرة انا فعلا بافطم ولادي على السن ده بعد ما بياخدوا تطعيم السنه و نص الفظيع

انت اهم حاجه الفترة الجايه دي حاولي مترضعيهوش الا للنوم و متقلقيش انا كنت قلقانه كده زيك بس والله كله خير ان شاء الله
    والله انا لو كان حد قالي ان محمد خلاص هينسى الرضاعه في يومين مش ممكن كنت هاصدقه احنا بدون مبالغه طول الليل كنا بنرضع و تقريبا على دراعي اغلب الوقت بس اهم حاجه انك تحاولي تشبعيه قبل ما ينام عشان تكون دي عادتكم و طبعا طالما بتشتغلي يبقى هو كده كده مش بيرضع بالنهار اي استفسار محدد بجد انا تحت امرك و ربنا يعينك

الردود
    1,059
    تعقيب كتبت بواسطة ريهام زكريا عرض الرد
    ربنا ييسر علينا جميعا
    ومشكوره يا غاليه على الموضوع
    جزاكي الله خير على مرورك و ربنا يتملك حملك على خير و تقومي بالف سلامه و يكون ذريه صالحه و قرة عين ليكي و لابوه ان شاء الله

مواضيع مشابهه

1. تجربتى الناجحة فى الفطام
    بواسطة queen2020 في الأمومة والطفولة
    الردود: 11
    اخر موضوع: 30-05-2010, 01:24 PM
  2. اذا عندكم خبرة عن الفطام بايش تنصحوني( تم دمج موضوعات الفطام )
    بواسطة غزاله في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 610
    اخر موضوع: 12-10-2008, 02:35 AM
  3. بمناسبة وصولي المئه:أعترف لكم ..
    بواسطة نـــوف... في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 5
    اخر موضوع: 08-10-2007, 12:14 PM
  4. بشري ساره تم أختراق غرقه البالتوك ولله الحمد و المنه
    بواسطة الخنســـــاء في روضة السعداء
    الردود: 13
    اخر موضوع: 03-05-2005, 02:44 PM
  5. الفضل الكثير !!!!
    بواسطة وصايف في روضة السعداء
    الردود: 1
    اخر موضوع: 05-02-2002, 11:59 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ