انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 21

الموضوع: المهم نعرف:اللي يضربنى اضربه؟!يستحق النقاش(ردود قيمة بالداخل)

الردود
    491
    التكريم
    • (القاب)
      • متميزة ركن الأمومة والطفولة
    (أوسمة)

موضوع يستحق النقاش المهم نعرف:اللي يضربنى اضربه؟!يستحق النقاش(ردود قيمة بالداخل)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    موضوع اليوم مهم جدا انا لم اعيشه بالحرف لكن ابنى ان شاء الله سيكبر فماذا اقول له؟؟؟؟؟
    لو كان بالروضة وقام احد الاطفال بضربة وهولا يضرب احد مثلا وشكى لي فهل اطلب منه ان يضربه ايضا؟؟
    ام يشكى لمعلمته؟
    اويبتعد مسرعا؟؟؟؟
    تناقشت مع احد معلمات صديقاتى اثناء العمل في هذا الامر وكانت الردود كاالتالي:

• لايضربه ويسامحه....ورأي ان هذا خطأحتى لا يتعود الاطفال علي ضربه ويكون هو الشخصية الضعيفة.

• يضربه وتكون(ضربة بضربة ) ويعلم ان له شخصيته امام الاطفال فلا يتجرأو علي ضربة.

• اذاعودت طفلي ان يسامح الاطفال الذين يضربوة سأدخل في نفسه مرارة الحسرة فلا يضرب الاطفال لانه متساح بل يضرب من يضربهوليسامح الطرف الاخر عندما يكبر ويكون قادر علي التفريق بين الامور.وانتم ايتها الامهات ماذا تفعلي لو شكي لك طفلك؟؟؟؟؟؟؟؟

آخر مرة عدل بواسطة MUM : 20-02-2013 في 03:46 PM السبب: اضافة شعار

الســويد ƹۣۗ҉ۣۗʒ أحن الى وطني الحبــ العـراق يـــب
    الردود
    5,240
    التكريم
    • (القاب)
      • مُتنزهة متميزة
      • أم قائدة
      • المحققة المثابرة في مسابقة التصوير
      • نجمة مضيئة
      • خبيرة شعر متميزة
      • متميزة الأمومة والطفولة
      • بصمة متميزة
      • مشاركة مبدعة
    (أوسمة)
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لي عودة للنقاش يا غالية

مواضيعك دااااااائما رااااائعة ومهمة جداااا
    وأخيراً عدت لـ منتداي الحبيب ................

اشتقت لكن جميعاً.....................

الردود
    682

السلام عليكم
    لي من زمن ما دخلت أو شاركت لكن موضوعك جذبني وبدي أقولك تجربتي
    أنا أيضا ما بحب المشاكل ولا بحب الأولاد يتخانقو مع بعض بس عن تجربة وجدت كتر المسامحة تؤدي لضعف الشخصية واحساس بالذل لدى الأولاد
    كنت في السابق انهر اولادي وخاصة ابني الكبير واطلب منه المسامحة وتبليغ المعلم عمن يضربوه ولكن بسبب سوء تصرف المعلم واهماله لشكوى الولد سمعته يقول انه الاولاد استخفوا به فصار ياخذ حقه بيده
    فالان اقول دايما لإبني الصغير بلغ معلمتك واذا ما ردت عليك خذ حقك بنفسك
    هاي تجربتي وحبيت اشارككم فيها
    آخر مرة عدل بواسطة MUM : 22-02-2013 في 12:06 AM السبب: اضافة الشعار

الردود
    210
    التكريم
    (أوسمة)

السلام عليكم ...........نعم اختي الحبيبة هذا هو التصرف الصحيح برايي لان الطفل المتسامح يقع عليه الاستهزاء والضرب بانواعه.اذا كان المعلم حاضر يقل له .واذا ما حضر ياخذ حقو .
    انا لا اشجع طفلي على العنف لكن اعوده ان لا يسامح في حقه اذا ضرب يضرب لكن لا يظلم ابدا واذا ظلم اكون صارمة معه واعاقبه لان الله لا يحب الظلم.....................اللهم سدد خطانا الى ما تحب وترضى
    آخر مرة عدل بواسطة MUM : 22-02-2013 في 12:07 AM السبب: اضافة الشعار

MUM's صورة
    MUM غير متواجد مشرفة ركن الأمومة والطفولة وركن الاحتياجات الخاصة
    الردود
    22,059
    التكريم
    • (القاب)
      • دانة الحوار
      • متميزة الأطباق الرئيسية
      • ذوق مميز
      • المحققة البارعة في مسابقة التصوير
      • معطاءة ركن الصحة والتغذية
      • نجمة الإخاء
      • محررة في مجلة الامل
      • الأم المثالية
      • نجمة معطاءة
      • الذوق الراقي
      • بصمة تعاون
      • أميرة الاحسان
      • لمسة مبدعة
      • مصممة بارعة
      • بصمة مبدعة
      • فراشة الحلم والأناة
    (أوسمة)
    موضوع رائع واشواقاه لي عودة للنقاش ان شاءالله
    تميزي بإطلالتكِ وبيتكِ ومطبخكِ
    تميزي بتربية أطفالكِ
    كوني مميزة

الردود
    11
    انا مريت بنفس المشكله وكانت صعبه مع معاذ عندما كان صغير وكانت والدتي تقوله عض اللي يضربك وهنا كانت المشكله الاكبر لانه كان بيعض اللاولاد وده كان بيعمل حسساسيه بين الاهل ولما كبر شويه الحمد لله نسي لكن دلوقتي بيضرب اخوه الاصغر هوعمار صح مفتري ويستاهل لكن ساعات بيضربه جامد ويقولي انا لازم اضرب اللي يضربني وربنا يهدي

الردود
    210
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة ريحانة حب عرض الرد
    انا مريت بنفس المشكله وكانت صعبه مع معاذ عندما كان صغير وكانت والدتي تقوله عض اللي يضربك وهنا كانت المشكله الاكبر لانه كان بيعض اللاولاد وده كان بيعمل حسساسيه بين الاهل ولما كبر شويه الحمد لله نسي لكن دلوقتي بيضرب اخوه الاصغر هوعمار صح مفتري ويستاهل لكن ساعات بيضربه جامد ويقولي انا لازم اضرب اللي يضربني وربنا يهدي
    صحيح حبيبتي وانا كمان ابني صار يضرب اختو وضربو كتير عنيف ............
    امي بتقولنا انا ربيتكم ما تضربو بعض ولما حذا يضرب الاخر بقوللكم اخوك شو فيها حتى مع الاقارب.....................

بس احس ضرب ابني لاختو شيئ عادي وقضية غيرة بس مش زي الي برا
    آخر مرة عدل بواسطة عطرالجزائر : 20-02-2013 في 09:28 PM

. تيوليب***'s صورة
    . تيوليب*** غير متواجد مشرفة النافذة الاجتماعية-نجمة الأطباق الرمضانية
    الردود
    17,916
    التدوينات
    4
    التكريم
    • (القاب)
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • مبدعة صيف1429 هـ
      • متألقة الحرف
    (أوسمة)

موضوعك كتير مهم بارك الله فيكِ
    أنا عودت ابني لما كان صغير انه لو أحد ضربه يشتكي للمدرسة بس بعدين أدركت أنه الطريقة دي خطأ وأضرت بإبني وخلت الأولاد اللي معاه يتمادوا وما يخافوا منه وطلع صاحب شخصية مسالمة وضعيفة للأسف
    دلوقتي لما كبر شوية قلت له اللي يضربك اضربه ،أحياناً اللي يضربه يرد له الضربة بس مش زي اللي بيعتدي عليه انما بس علشان الولد ما يتعود يضربه ،بس مش دايماً بيرد الضرب
    لكن في مضايقات كتير بتقابله لأن زملائه عارفين انه مش هيرد الاساءة انما هيروح يشتكي للمُدرسة لأنه ما تعود من صغيره يرد الضربة ويشتكي للمدرسة .
    المُدرسة شخصيتها ضعيفة بس اوقات بتعاقبهم ، بس لما بتعاقبهم اهل الاولاد اللي ضايقوا ابني بيزعلوا مش عارفة ليه طيب مايربوا اولادهم الاول وبعدين يزعلوا لما اولادهم يتعاقبوا!
    مع العلم ان الاهل عارفين انه اولادهم محتاجين يتقوم سلوكهم وبيشتكوا من قلة ادبهم لكن لما يجي وقت الجد واولادهم يتعاقبوا يزعلوا
    ياريت اجد عندك أو عند الأخوات رأي على اللي بيحصل بين ابني وزملائه لأن ابني تعب نفسياً علشان اصحابه زعلوا منه لما اشتكاهم ومستغرب ليه أهلهم زعلانين مع العلم انه واثق انه صح لأن المشكلة اللي حصلت الاخيرة انهم لما ما كان موجود في الصف رجع لقاهم مطلعين اكله واكلوا منه ورموا منه ع الارض وداسوا عليه ولما المُدرسه ما قدرت عليهم قالت لابني روح اشتكي للمدير والمدير عاقبهم ( طريقة العقاب أنه بيحسب عليهم نقط لكل خطأ يرتكبوه وبناءاً عليه بيتحرموا من مميزات أو بعد عدد معين من المخالفات ممكن يتفصلوا لمدة مؤقتة أو نهائية)
    اهل الاولاد رجعوا معي مثل الأول بس أنا ما رجعت زي الأول لأني زعلانة كتير من موقفهم و لأنهم آذوا ابني نفسياً
    آخر مرة عدل بواسطة MUM : 22-02-2013 في 12:09 AM السبب: اضافة الشعار

الردود
    491
    التكريم
    • (القاب)
      • متميزة ركن الأمومة والطفولة
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة . تيوليب*** عرض الرد
    موضوعك كتير مهم بارك الله فيكِ
    أنا عودت ابني لما كان صغير انه لو أحد ضربه يشتكي للمدرسة بس بعدين أدركت أنه الطريقة دي خطأ وأضرت بإبني وخلت الأولاد اللي معاه يتمادوا وما يخافوا منه وطلع صاحب شخصية مسالمة وضعيفة للأسف
    دلوقتي لما كبر شوية قلت له اللي يضربك اضربه ،أحياناً اللي يضربه يرد له الضربة بس مش زي اللي بيعتدي عليه انما بس علشان الولد ما يتعود يضربه ،بس مش دايماً بيرد الضرب او المضايقة
    لكن في مضايقات كتير بتقابله لأن زملائه عارفين انه مش هيرد الاساءة انما هيروح يشتكي للمُدرسة لأنه ما تعود من صغيره يرد الضربة ويشتكي للمدرسة .
    المُدرسة شخصيتها ضعيفة بس اوقات بتعاقبهم ، بس لما بتعاقبهم اهل الاولاد اللي ضايقوا ابني بيزعلوا مش عارفة ليه طيب مايربوا اولادهم الاول وبعدين يزعلوا لما اولادهم يتعاقبوا!
    مع العلم ان الاهل عارفين انه اولادهم محتاجين يتقوم سلوكهم وبيشتكوا من قلة ادبهم لكن لما يجي وقت الجد واولادهم يتعاقبوا يزعلوا
    ياريت اجد عندك أو عند الأخوات رأي على اللي بيحصل بين ابني وزملائه لأن ابني تعب نفسياً علشان اصحابه زعلوا منه لما اشتكاهم ومستغرب ليه أهلهم زعلانين مع العلم انه واثق انه صح لأن المشكلة اللي حصلت الاخيرة انهم لما ما كان موجود في الصف رجع لقاهم مطلعين اكله واكلوا منه ورموا منه ع الارض وداسوا عليه ولما المُدرسه ما قدرت عليهم قالت لابني روح اشتكي للمدير والمدير عاقبهم ( طريقة العقاب أنه بيحسب عليهم نقط لكل خطأ يرتكبوه وبناءاً عليه بيتحرموا من مميزات أو بعد عدد معين من المخالفات ممكن يتفصلوا لمدة مؤقتة أو نهائية)
    اهل الاولاد رجعوا معي مثل الأول بس أنا ما رجعت زي الأول لأني زعلانة كتير من موقفهم و لأنهم آذوا ابني نفسياً
    حاجة غريبة فعلا يا تيوليب بس من رأي انك نفهمى ابنك انه لازم يكون قوى معاهم ولا يخاف من زعلهم لانهم اللي بيبتدوا دايما وكمان طريقة المعلمة فعلا خطأ يجب ان تكون اكثر حزما معهم.
    وبما انهمبيضايقوا ابنك خليه هو يضايقهم بعدم اهتمامه بيهم ان شاء الله ربنا يهدى

الردود
    210
    التكريم
    (أوسمة)
    حبيبتي توليب لا تخلي ابنك ياسف لهيك انواع من البشر قوليلو لا يهمك انت اصلا لا تعملهم حساب وثق بنفسك وشوف لدراستك وبس
    وعوديه ما خاف او يزعل وهما لما يعملو شيئ قصدهم يذلوه او يحسسوه انو لوحدو بس يوثق بنفسو ويهتم بدراستو ويكيدهم بنجاحو وما تظهريلو انك مهتمة كثير بالموضوع......اا سمعت طبيب نفسي قال اذا جاكم ابنكم يشكي من حد ضربو ما تهولو الحال وتغضبو معاه بس حاولو تفهمو وناقشو معاه الموضوع واحتفضو بالرد بينك وبين ابوه وادفعوه ما يخاف بطريقة ما تنبهوه الى كلمة الخوف
    انا هيك رايئ والله اعلم
    آخر مرة عدل بواسطة عطرالجزائر : 20-02-2013 في 09:59 PM

مواضيع مشابهه

1. الردود: 17
    اخر موضوع: 01-10-2013, 09:07 PM
  2. عاده مص الاصبع .. مساعده ( يستحق النقاش) ردود قيمة
    بواسطة Mi*Mi في الأمومة والطفولة
    الردود: 19
    اخر موضوع: 06-06-2013, 05:09 PM
  3. الردود: 28
    اخر موضوع: 09-03-2013, 10:02 AM
  4. الام عصبية ......والحل.( يستحق النقاش ) ردود قيمة
    بواسطة واشوقاه رسولي في الأمومة والطفولة
    الردود: 20
    اخر موضوع: 24-02-2013, 02:47 PM
  5. الردود: 27
    اخر موضوع: 10-06-2011, 04:54 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ