انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 5 من 5

الموضوع: مساااااااعدة ....ازاى انظم مواعيد نوم طفلى

الردود
    172

happy2 مساااااااعدة ....ازاى انظم مواعيد نوم طفلى

السلام عليكم ورحمه الله

انا ام لاول مرة ابنى عنده شهر وكام يوم كنت عايزة استفيد من خبرتكم الواسعه

عايزة اعرف ازاى انظم نوم طفلى وينام باليل نوم مستمر لانه بيصحى كل ساعتين

الردود
    7,474
    والله أنا كمان زيك حبيبتي إبني عمرو شهر ويومين
    الله يباركلي فيه ونومو ملخبط بين النهار والليل
    وديما فاتح فمو عايز يرضع حتى وكان لسى راضع

الردود
    831
    ملك طبيعى يصحى كل ساعتين لسه صغير خالص يعنى ابنك طبيعى متقلقيش وجيهان برضه طبيعى فى الاول ان الطفل عاوز يرضع طول الوقت وبالذات لو بترضعى طبيعى بس مع الوقت الموضوع بينتظم كل ساعتين وانتى حاول تظبطيه انه يرضع كل ساعتين وفى النص لو عاز يرضع ممكن يرضع أعشاب, أما عن النوم أنا عن نفسي معرفتش أنظم نوم ولادى الا على تلات شهور تقريبا أما الفتره الاولانيه كان نوم طول النهار وطول الليل صاحيين,انتى بس حميه كل يوم(طبعا فى الشتا صعب الكلام ده بس لو قدرت ماشي لان الحما بيهدى الطفل وبيهيأه للنوم) وحطيه فى نفس المعاد ونفس المكان كل يوم فى غرفه بها اضاءه خفيفه فقط طبعا فى الاول مش هتلاقى استجابه بس مع الوقت هتلاقيه لوحده بدأ يتعود وخلى بالك لو نام بالنهار نيميه فى هيصه ومكان مضئ وممكن كمان لو طول فى النوم تصحصحيه وترضعيه فهيبدأ يحس ان فى حاجه اسمها نهار (وقت هيصه ودربكه ومكنسه شغاله وغساله)وليل (وقت هادى ومفيش أصوات), وطبعا هيصحى يرضع كل ساعتين تلاته بس رضعيه فى نفس الغرفه ومن غير كلام خالص وبعد الرضاعه رجعيه لسريره وان شاء الله مع الوقت هتلاقيه يقوم يرضع وينام تانى على طول
    وربنا يخليهولك وتعدى الفتره ديه على خير كلنا مرينا بيها بتبقى هلاك أنا مكنتش بنام الا تلات ساعات فى اليوم كله والله وكمان بيبقو بالنهار ربنا يعينك
    آخر مرة عدل بواسطة d2do2a : 04-12-2010 في 01:35 AM

الردود
    172

confused

تعقيب كتبت بواسطة d2do2a عرض الرد
    ملك طبيعى يصحى كل ساعتين لسه صغير خالص يعنى ابنك طبيعى متقلقيش وجيهان برضه طبيعى فى الاول ان الطفل عاوز يرضع طول الوقت وبالذات لو بترضعى طبيعى بس مع الوقت الموضوع بينتظم كل ساعتين وانتى حاول تظبطيه انه يرضع كل ساعتين وفى النص لو عاز يرضع ممكن يرضع أعشاب, أما عن النوم أنا عن نفسي معرفتش أنظم نوم ولادى الا على تلات شهور تقريبا أما الفتره الاولانيه كان نوم طول النهار وطول الليل صاحيين,انتى بس حميه كل يوم(طبعا فى الشتا صعب الكلام ده بس لو قدرت ماشي لان الحما بيهدى الطفل وبيهيأه للنوم) وحطيه فى نفس المعاد ونفس المكان كل يوم فى غرفه بها اضاءه خفيفه فقط طبعا فى الاول مش هتلاقى استجابه بس مع الوقت هتلاقيه لوحده بدأ يتعود وخلى بالك لو نام بالنهار نيميه فى هيصه ومكان مضئ وممكن كمان لو طول فى النوم تصحصحيه وترضعيه فهيبدأ يحس ان فى حاجه اسمها نهار (وقت هيصه ودربكه ومكنسه شغاله وغساله)وليل (وقت هادى ومفيش أصوات), وطبعا هيصحى يرضع كل ساعتين تلاته بس رضعيه فى نفس الغرفه ومن غير كلام خالص وبعد الرضاعه رجعيه لسريره وان شاء الله مع الوقت هتلاقيه يقوم يرضع وينام تانى على طول
    وربنا يخليهولك وتعدى الفتره ديه على خير كلنا مرينا بيها بتبقى هلاك أنا مكنتش بنام الا تلات ساعات فى اليوم كله والله وكمان بيبقو بالنهار ربنا يعينك

مش عارفة اشكرك ازاى بجد ....انا بس اللى محيرنى تضارب الاقوال واحدة تقولك ينفع وواحدة تقولك متنفعش ...واحدة صاحبتى قالتلى انى اظبط نومة بعد السبوع بيوم علطول لانه لو طول اكتر من كدة مش هاعرف اظبتها وحياتى مكركبة ومتطلبات البيت كمان تحسى ان الدنيا زحمة

كلامك ريحنى شوية ربنا يباركلك فى اولادك...ايوة كدة احلى حاجة صحبة خير فى وقت الشدة والسراء ...اختك فى الله ام يحيى

الردود
    831
    بتشكرينى على ايه يا ام يحي احنا اخوات هنا فعلا والواحد لقى مساعده معنويه من ناس كتير هنا ربنا يجمعنا فى الخير دايما, وبالنسبه لتضارب الاقوال عادى حصلى وبيحصلى لسه وكمان مش كل طفل زى التانى يعنى كانو بيقولولى لو حميتى الطفل وبعديها رضعتيه هينام فورا أنا بقى ولادى من ذوات الادمغه المصفحه كانو بيستحمو وألاقيهم صحصحو وفاقو
    طبعا هتحسي ان حياتك مكركبه وياريت لو تقعدى عند مامتك الفتره الاولانيه ولو فى بيتك برضه ميهمكيش الكركبه لازم فى االاول يحصل كده وسيبك من شغل البيت والاكل خالص دلوقتى لحد ما تعرفى تظبطى امورك ونصيحه لما ابنك ينام فى أى وقت نامى معاه عشان تعرفى تواصلى ولو انى معرفتش أطبق النصيحه ديه لانى لاااايمكن انام بالنهار أنا انسانه طبيعيه بحب النوم باليل وطبعا النتيجه انى كنت بواصل ليل بنهار يمكن بغفل من كتر التعب الظهر شويه لان البهوات كانو نوم بالنهار وصحيان باليل ولو حصلت معجزه ونامو باليل كانو بيبدلو عليا واحد يصحى والتانى ينام,بس صدقينى الوضع عندى كان سئ جدا وعلى الرغم من كده الحمدلله اتظبط على تلات شهور وفى ناس أعرفهم نوم ولادهم اتظبط على أربع شهور يعنى مش صح الى بتقوله صاحبتك انك لو معرفتيش تظبطيه فى الاول مش هيتظبط انتى بس اعملى الروتين الى قولتلك عليه واصبرى شويه وهتلاقى الدنيا اتظبطت لوحدها
    ربنا معاكى وأى استفسار فى اى حاجه أنا تحت أمرك
    آخر مرة عدل بواسطة d2do2a : 08-12-2010 في 07:47 PM

مواضيع مشابهه

1. مساااااااعدة ....ازاى انظم رضاعة طفلي ؟؟
    بواسطة Om Yehia في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 2
    اخر موضوع: 02-12-2010, 11:24 PM
  2. مساااااااعدة لو سمحتو
    بواسطة بحبك يالبنان في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 26-08-2010, 06:35 AM
  3. مساااااااعدة ....
    بواسطة المغرب اعتزازي في الأزياء والأناقة
    الردود: 9
    اخر موضوع: 02-07-2010, 02:12 AM
  4. مساااااااعدة ممكن؟.؟؟
    بواسطة ذكرى المحبين في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 04-03-2009, 10:03 PM
  5. كيف انظم نوم طفلي؟؟
    بواسطة وحيدة في الزحمة في الأمومة والطفولة
    الردود: 11
    اخر موضوع: 27-12-2006, 10:11 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ