انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 12

الموضوع: ما هي انواع الاطعمة المتاحة لطفلي الان ؟؟؟

الردود
    689

byebye ما هي انواع الاطعمة المتاحة لطفلي الان ؟؟؟

السلام عليكم
    ازيكم يا بنات يارب تكونوا بخير دايما

ابني ان شاء الله اول الشهر هيتم ست شهور و يبتدي الشهر السابع بإذن الرحمن
    انا بدأت معه من اول الشهر السادس اني اكله شوربة خضار و زبادي بناءا علي كلام الدكتور

انا دلوقتي عايزة اعرف هو ممكن ياكل ايه تاني
    وكل شهر او كل فتره هدخله ايه نوع جديد من الاكل
    مثلا يعني امتي يقدر ياكل كبدة الفراخ و صدور الفراخ و السمك والبيض

وياريت يا بنات وصفة كل اكله هعملها

و انهي مرحله من سنه يقدر ياكل كل حاجه

وجزاكم الله كل خير

الردود
    689
    غذاء الطفل منذ الولادة حتى الشهر العاشر

الشهر الأول حتى الثالث:

رضاعة طبيعية وغالباً ما يصل عدد الرضعات اليومية إلى ست رضعات كل أربع ساعات .

الشهر الرابع:

متابعة الرضاعة الطبيعية بمعدل خمس إلى ست رضعات في اليوم مع إعطائه وجبات الحبوب المضاف إليها الحديد كالذرة والقمح والأرز . تعطى الحبوب عن طريق الملعقة بكميات صغيرة جداً في البداية ثم تزداد تدريجياً.

الشهر الخامس والسادس :

متابعة الرضاعة الطبيعية من أربع إلى خمس رضعات، إضافة إلى إعطاءعصير الفواكه بكميات قليلة وتكون مخففة بالماء بالإضافة إلى الخضار المطبوخة والمهروسة كالجزر والكوسة والبطاطا وكذلك الفواكه المهروسة كالتفاح والموز ( لغاية انهردة انا خايفة اكله موز لحسن يعمله حساسية و هو و الفروالة انتوا ايه رأيكم )) .

الشهر السابع :

مواصلة الرضاعة الطبيعية إضافة إلى البدء في إعطاء صفار البيض المسلوق (( قريت قبل كده هنا في المنتدي ان صفار البيض المفروض يكون بدءا لما يتم سنة انتو ايه رأيكم )) والزبادي، الدجاج واللحوم المسلوقة (( في واحدة برضه من البنات قالت انهر أكلت ابنها لحمة و عملته امساك ؟؟ )) للطفل إضافة إلى البقوليات كالعدس والفاصوليا وذلك بعد نقعها في الماء قبل الطبخ مع الاستمرار في تقديم الخضراوات والفواكه

الشهر الثامن حتى العاشر :

متابعة الرضاعة والاستمرار في إعطاء ما ذكر سابقاً مع زيادة الكميات حسب حاجة الطفل كما يمكن إطعامه البسكويت غير المحشي مع إضافة الزيوت النباتية بكميات صغيرة جداً إلى طعامه. وبعد أن يتم السنة الأولى متابعة الرضاعة الطبيعية بالإضافة إلى كل ما سبق وإعطاء الطفل حليب البقر الطازج وبياض البيض وإعطاؤه طعام العائلة مع السمك.

وبعد أن ينهي عامه الأول يجب أن تهتمي أكثر بغذائه مع مواصلة الرضاعة الطبيعية أو الصناعية أو هما معاً وهنا يبدأ في أكل السمك ولكن لا يكون مقلياً بل مسلوقاً أو مشوياً والأفضل المسلوق.

بصوا اللي مكتوب ده أنا نقلته من موضوع سابق لكن في ملاحظات عايزة اخد رأيكم فيها

مستنيكم بقي اوعوا تنسوني

الردود
    720
    اختي ابنك من عمر بنتي يارب يخليلك ياه بالنسبه لي انا بديها فواكه وخضار وسيرلك وبوكلها مهلبيه طبعا بعملها بحليب الاطفال وموز اذا انت خايفه ان ابنك تتحسس من الموز جربي دوقيه شويه موز حطي عاصبعك حته صغيره مهروسه من الموز وستني ساعتين اذا متحسستش منه وكليه لاو مفيد ـجداـ بس بلاش تديه موزه كامله لانو تقيل عالمعده اديه نص وموزه مهروسه كويس مع ملعقه عصير برتقال
    بالنسبه لصفارالبيض قالي الدكتور اديه لبنتي عالعشر شهور وبالنسبه للحوم والرز اديلها ع ثمن شهور
    بس انتبهي حذرني الطبيب ما ااكلها السمك وبياض البيض قبل السنه وانا بخاف ادي لزبادي لبنتي لانو مصنوع من حليب البقار وده ثقيل عمعده البيي
    ارجو انك استفدي اختي
    آخر مرة عدل بواسطة ام ايلياء : 25-04-2009 في 11:05 PM

الردود
    529
    ما هي وجبات الحبوب ياLove_girleوشكرا على تلك المعلومات وجعله الله في ميزان حسانتك والله موضوع جميل

الردود
    689
    تعقيب كتبت بواسطة ام ايلياء عرض الرد
    اختي ابنك من عمر بنتي يارب يخليلك ياه بالنسبه لي انا بديها فواكه وخضار وسيرلك وبوكلها مهلبيه طبعا بعملها بحليب الاطفال وموز اذا انت خايفه ان ابنك تتحسس من الموز جربي دوقيه شويه موز حطي عاصبعك حته صغيره مهروسه من الموز وستني ساعتين اذا متحسستش منه وكليه لاو مفيد ـجداـ بس بلاش تديه موزه كامله لانو تقيل عالمعده اديه نص وموزه مهروسه كويس مع ملعقه عصير برتقال
    بالنسبه لصفارالبيض قالي الدكتور اديه لبنتي عالعشر شهور وبالنسبه للحوم والرز اديلها ع ثمن شهور
    بس انتبهي حذرني الطبيب ما ااكلها السمك وبياض البيض قبل السنه وانا بخاف ادي لزبادي لبنتي لانو مصنوع من حليب البقار وده ثقيل عمعده البيي
    ارجو انك استفدي اختي
    جزاكي الله كل خير علي معلوماتك الجميله ديه
    و ربنا يخليك بنوتك

بس عايزة افهم حاجة
    المهلبية بتعمليها زيي اللي بنعملها لينا احنا الكبار

تعقيب كتبت بواسطة ارغول عرض الرد
    ما هي وجبات الحبوب ياLove_girleوشكرا على تلك المعلومات وجعله الله في ميزان حسانتك والله موضوع جميل
    مش عارفه والهي يا ارغول
    انا نقلت المقاله ديه عشان نتقناش فيها
    بس ممكن تكون الارز مثلا و القمح بس مش اعرف طريقة طبخهم ان شاء الله البنات يفيدونا دلوقتي
    آخر مرة عدل بواسطة Love_girle : 26-04-2009 في 09:49 AM

الردود
    720
    الله يسلمك ياعمري بالنسبه للمهلبيه بعملا لبنتي 150 مل حليب صناعي للاطفال اذا انت بتديش ابنك حليب صناعي بتقدري تشفطي من صدرك المهم بحط الحليب عالنار وبضفلو ملعقه نشاء ذره كورنفلور وبحرك بستمرار حتى مايكلكعش النشا وبس يغلو غلوتين اطفي النار واتركها تبرد ملاحظه لما تسبيه تبرد ماتكشفيه لهواء بل غطيه لانو اذا كشفتيه المهلبيه وجهها بينشف وبعيدـالشر بيتشردق ابنك ملاحظه تانيه ممنوع اضيفي سكر او ملح للطفل قبل السنه
    وااانا بدي بنتي المهلبيه عالعشاء حتى تملي بطنها وتشبع عشان متصحاش بليل ولتنويع ههه
    بالنسبه للحبوب هي السيريال بتاع الاطفال بكون بالقمح او الارز المطحون
    آخر مرة عدل بواسطة ام ايلياء : 26-04-2009 في 02:11 PM

الردود
    164
    قريت موضوع عن طعام الاطفال في المراحل المختلفة وعجبني حبيت انقلهلكم
    ده الرابط
    http://www.moon25.com/vb/t17274.html

الردود
    689
    تعقيب كتبت بواسطة ام ايلياء عرض الرد
    الله يسلمك ياعمري بالنسبه للمهلبيه بعملا لبنتي 150 مل حليب صناعي للاطفال اذا انت بتديش ابنك حليب صناعي بتقدري تشفطي من صدرك المهم بحط الحليب عالنار وبضفلو ملعقه نشاء ذره كورنفلور وبحرك بستمرار حتى مايكلكعش النشا وبس يغلو غلوتين اطفي النار واتركها تبرد ملاحظه لما تسبيه تبرد ماتكشفيه لهواء بل غطيه لانو اذا كشفتيه المهلبيه وجهها بينشف وبعيدـالشر بيتشردق ابنك ملاحظه تانيه ممنوع اضيفي سكر او ملح للطفل قبل السنه
    وااانا بدي بنتي المهلبيه عالعشاء حتى تملي بطنها وتشبع عشان متصحاش بليل ولتنويع ههه
    بالنسبه للحبوب هي السيريال بتاع الاطفال بكون بالقمح او الارز المطحون
    جزاك الله كل خير يا ام ايلياء

تعقيب كتبت بواسطة رنا ماجد عرض الرد
    قريت موضوع عن طعام الاطفال في المراحل المختلفة وعجبني حبيت انقلهلكم
    ده الرابط
    http://www.moon25.com/vb/t17274.html
    رنا
    ميرسي قوي يا جميل حلو الرابط ده
    جزاك الله كل خير

مع بنتى اخيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    الردود
    5,248
    خليكى ف الخضار والفواكة و صدور الفراخ
    بلاش الحاجات اللى فيه شك اجليها شهرين كمان
    يعنى اللحوم ومنتجات الالبان
    واالاسماك ولو انى بيتهيالى السمك صحى بالذات لو مسلوق

الردود
    472
    ربنا يبارك لك ف ابنك و تشوفي احسن ناس
    انا حقول لك كلام دكتورة متابعة معها و انتي لك حرية اختيار
    بداية م الشهر الخامس سيرلاك ارز و ممكن تعمليه بعصير برتقال مخفف 2/3 عصير و 1/3 ميه
    و ممكن موز مهروسة بس مش موزة كاملة ربعها او نصها
    و ع بداية السادس بتزيدي تفاحة مبشورة بالمبشرة و تضربيها ف ميكسر مع عصير برتقال عشان فيتامين سي بيساعد جسم يمتص حدسد بسرعة و تحطي ع خليط ملعقتينسيرلاك رز او تلاتة" ع فكرة جسم بيبي م بداية سادس بيحتاج الحديد"
    ع نص السادس ممكن تدخلي سيرلاك القمح او الشوفان و ده اللي قالت عليه دكتورة

بالنسبة منتجات البان و الحوم بعد الشهر الثامن

مواضيع مشابهه

1. السعرات الحراريه لجميع انواع الاطعمة بالتفصيل
    بواسطة اثينا في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 14
    اخر موضوع: 28-06-2009, 04:36 PM
  2. انواع الاطعمة التي تساعد على الحفاظ على بنيتك وصحتك00
    بواسطة ّ!!منال!! في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 6
    اخر موضوع: 18-06-2004, 08:14 PM
  3. خمسة انواع--من الاطعمة لزيادة نسبة الذكاء عند الاطفال
    بواسطة النظرة الخجولة في الأمومة والطفولة
    الردود: 9
    اخر موضوع: 15-05-2002, 08:31 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ