انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 172 من 203 الأولىالأولى ... 72122162168169170171172173174175176182 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1,711 الى 1,720 من 2025

الموضوع: مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***

الردود
    34
    يا بنات فى حد يعرف حاجه عن مدرسة صلاح الدين او حد ولاده فيها

الردود
    20
    تعقيب كتبت بواسطة Om Ziad عرض الرد
    يا بنات فى حد يعرف حاجه عن مدرسة صلاح الدين او حد ولاده فيها

المدرسة حلوة اوى بنات خالتى فيها و بيشكروا فيها اوى هى طبعا امريكان و قوية جداو المصاريف و كا حاجة عنها هناhttp://www.salahaldinschool.com/

الردود
    405
    ماشى يا جميل هاقر واعترف اهه
    بصى يا ستى انا بناتى من اول مافتحت تاجان وهما فيها من السنة الى فاتت يعنى
    وهما كانو برى كى جى وكى جى وان وبصراحة احنا ما شفناش منها حاجة وحشة
    المدرسة بتهتم بجميع الجوانب لحياة الطفل
    تعليميآ
    مهتمين جدآ باللغة "الانجلش" وبيدرسولهم بطريقة جولى فونكس انا كان ابنى الكبير فى امريكان وماحستش ان فى فرق بين طريقة تدريسهم فى تاجان عن ما كان ابنى

العربى برضه مهتمين جدآ بيه وكل الولاد بيتكلمو لغة عربية فى حصة العربى زى برضه ما بيتكلمو انجلش فى حصة الانجلش
    اما العلوم الشرعية والقرآن ما شاء الله بيرجعوا حافظين وعارفين حاجات كتير عن السنة والرسول صلى الله عليه وسلم وعارفين ازاى يحببوهم فيه ويحكولهم كان بيعامل الاطفال ازاى وكده

من الآخر انا مالاقتش مكان أآمن فيه على بناتى زى تاجان
    معاملتهم للاطفال ممتازة وايضآ لأولياء الامور وبيستجيبو للشكاوى

طبعآ كان فى اختلاف كبير السنة دى عن الى فاتت بسبب زيادة العدد جدآآآ فى اول السنة لكن هما عرفو يعدو الازمة دى ويرجعو لمستواهم تانى
    واشكاوى كانت فى حاجات انا من وجهة نظرى مش مؤثرة زى لون اليونيفورم وشكاوى من الباصات وصحيح كان فى شكاوى من حاجات زى مدرسة مشيت وكده لكن دى بنلاقيها فى كل المدارس

ايه تانى اممم آه المدرسة نضيفة جدآآآ والمبانى على مستوى عالى الفصول كلها مكيفة وفى كى جى وان وبرى كى فصولهم فيها حمام

برضه فى ميزة انهم فى كى جى مش بيرهقو الولاد فى الواجبات مفيش غير حاجه بسيطة آخر الاسبوع وانتى بيجيلك آخر الاسبوع ريبورت بالى أخدوه تراجعيه مع ابنك ولو حاجه مش عارفها تكتبى للمدرسة وهى تعرفهاله

فى ابتدائى الشغل فيها بيزيد لكن برضه لو ابنك مش عارف يحل اى حاجه بتبعتى للمدرسة

بس يا ستى ده كل الى فى بالى ولو عندك اى سؤال انا فى الخدمة يا قمر

صحيح عايزة اقولك انى ماكنتش بدور على ازهرى خالص لكن انا قدمت لهم فى تاجان عشان هى تاجان مش عشان ازهرى
    ماشى ي قمر الف الف شكر تقرير هاااااااااااااايل

ربنا يجازيكى خير انا ان شاء الله ناوية اروح اقدم النهاردة

الردود
    405
    الموضوع ده بيرجع للبنت والمدرسة بمعنى ان فى بنات صغيرين فى السن لكن تفكيرهم اكبر والعكس
    وفى مدارس بتهتم بالبرى كى وفى لأ

انا رأيي لو جنبك حضانة كويسة وانتى واثقة فيها انها هاتضيف لابنك كتير تعليميآ وماشيين بمنهج وبيهتموا بالطفل يبقى خليها فيها افضل ولو لأ يبقى المدرسة احسن

انا عن نفسى جربت البرى كى وبنتى استفادت كتير منه ومن ناحية تانية بنتى الكبيرة دخلت كى جى وان وهى ماتعرفش حتى الحروف وما شاء الله استجابت للمدرسة وبقت ممتازة وما اثرش فيها ابدآ انها دخلت على طول على الكى جى
    و الله الحمد لله بنتى ذكية بس انا خايفة ان الحضانة متبقاش زى المدرسة من حيث النظام يعنى و كمان قلت علشان تتعود على المدرسة و تعمل اصحاب و تطلع معاهم الكى جى على العموم ربنا يسهل

الردود
    405
    تعقيب كتبت بواسطة sadina عرض الرد
    في مدارس ذكرتوها واعرف بعض الاشياء عنها وان شاء الله تستفيدوا..
    بالنسبة لمدرسة الفارابي في التجمع وحشة جداااااااااا
    بحس وانا معدية من جنبها اني في قصر الاشباح..وتقريبا فاضية يعني الطلاب فيها عددهم قليل جدا..وقريبة لينا كانت عاوزة تقدم لولادها راحتها وتقريبا لما شافتها من جوا بتقلي هربت من اللي شفته..مش منظمة ابدا...
    بالنسبة لمدرسة نيو اوريزن هي طبعا ممتازة جدا جدا جدا لكن من ناحية الدين فريييييييييييي جدا..اعرف ناس فيها ولا اوروبا
    فيكتوريا كولدج مش قوية بالانجليش ابدااااااااا...
    العروبة في المعادي اللي عاوز مصاريف معقولة..مدرسة منظمة وحلوة جدا والانجليش حلو جداااا..
    بالنسبة لدخول الطفل بري سكول بيفرق معاهم جدا جدا في كجي1 وبيكونوا اقوى بكتير عشان بيتعودوا على النظام وبياخدوا كل حاجة لكن اورال وده بيخليهم يكتسبوا حاجات كتيرة جدا...
    انا بردة شايفة ان البرى سكول مهمة للطفل حاس انها تمهيد كويس لية و تريح اعصابة لانة مش مضغوط فى الكى جى

الردود
    405
    تعقيب كتبت بواسطة hana omar عرض الرد
    طيب يا بنات هي مدرسة غرياني دي مصاريفها اية واية رأيكم في مدرسة كمبريدج في التجمع
    بصى يا قمر خالى بيدفع لابنة و بنتى الاتنين فى السنة 12 الف تقريبا" و هما فى اعدادى و ابتدائى بس لما سانا علشان اخوهم الصغير قد بنتى باليوم كانت البرى ك حوالى 6 الاف و شوية هما مش غالييتن يعنى فى المتوسط عامة الرينج كدة

الردود
    34
    تعقيب كتبت بواسطة angie عرض الرد
    المدرسة حلوة اوى بنات خالتى فيها و بيشكروا فيها اوى هى طبعا امريكان و قوية جداو المصاريف و كا حاجة عنها هناhttp://www.salahaldinschool.com/
    جزاك الله خيرآ يا قمر
    طيب ممكن كام سؤال عشان انا ناوية انقل ابنى الكبير <<هو فى امريكان فى البشاير حاليآ
    عايزة اعرف هل المدرسة فيها تسيب والمدرسين مش بيعرفو يعملو كنترول على الولاد
    والمناهج بيطبقوها وبيدرسوها صح ولا بيلغو منها
    والعربى اخباره ايه مهتمين بيه؟ والدين فى صلاة وقرآن؟

معلش يا جميل دوشتك بس انا كنت خلاص هنقل فيها وواحدة اعرفها ماشكرتش فيها خالص وعايزة تحول ولادها

الردود
    34
    على فكرة يا بنات فى مدرسة اسمها البخارى هى ازهرى بس بيشكروا فيها جدآآ
    برضه ابقو روحو شوفوها

الردود
    405
    على فكرة يا بنات فى مدرسة اسمها البخارى هى ازهرى بس بيشكروا فيها جدآآ
    برضه ابقو روحو شوفوها
    انا سمعت عنها بردة بس متعرفيش فين
    و بعدين هو الازهرى دة تبقى البنت متدخلش غير جامعة الازهر صح و لا اية؟؟

الردود
    630
    السلام عليكم اية اخبار كل الامهات الحلوين انا عندى سوال دلوقتى انا ابنى المفروض اقدملة الدراسة اللى جاية ان شاء اللة وعايزة اقدملة فى غريانى والمصرية ان شاء اللة بس دلوقتى انا مدخلتوش السنة بيبى كلاس ولا حضانة لانى كنت خايفة علية من الانفلونزا بس دلوقتى طبعا هو مش عارف اى حاجة فى اى حاجة وكل الحاجات اللى خدها فى الحضانة السنة اللى فاتت طبعا نسيها تماما تفتكرو اية الحل لانى خايفة جدا من الانترفيو اللى هيتعمل فى اى مدرسة

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس مدارس..........الجزء الثالث(ما شاء الله)
    بواسطة bent masr في المجلس العام
    الردود: 276
    اخر موضوع: 16-03-2009, 12:11 AM
  3. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ