انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 5 12345 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 45

الموضوع: كيف أزيل الشعر بدون ألم ولمدة أطول

الردود
    49

Unhappy كيف أزيل الشعر بدون ألم ولمدة أطول

حبايبي السلام عليكم
    صراحة أول مرة أشارك في هالمنتدى الرائع
    ودهشت بما فيه من مواضيع هامة وضرورية لنا
    المهم
    أنا عندي تساؤل محيرني
    وهو / مالطريقة المثلى لإزلة شعر الجسم بدون إحداث أي أضرار ؟؟
    وهل استعمال الحلاوة أفضل من أي طريقة .. وهل في كريم أو خلطة أعملها قبل استعمال الحلاوة بحيث لا تؤلمني
    لإني أسمع أن الحلاوة أفضل طريقة لإزالة الشعر بس مشكلتي إني أتألم كثيرا منها فهل يوجد كريم يجعلني لا أحس بها عند نزع الشعر؟!!
    وسؤال آخر كيف لي أن أزيل الشعر الموجود في المنطقة تحت البطن وفي الأماكن الحساسة ؟؟
    ياليت تفيدوني لأني كنت أستعمل الشفرة (الحلاقة) في هذه المنطقة وهي متعبة وليست مجدية إطلاقاً بعدين منطقة المهبل تسود من أثر الحلاقة المتكررة .!!!!
    أريد جواب شافي كافي لأني كل ما سألت أحد مايعطيني الجواب المناسب أو يتكلم بشكل عام غير واضح!!!!!
    وشكرا
    آخر مرة عدل بواسطة mony2 : 27-08-2005 في 03:27 PM

الردود
    231
    حبيبتى انا هاقولك تجربتى بس معرفش هتناسبك ولا لا

اولا : انا باشيل شعر الارجل واليدين باله النزع وهى سلك ابيل
    ثانيا : الشعر الخفيف الموجود فى جسمى ( البطن او الصدر ) باستخدم المشقر
    ثالثا : وجهى باستخدم الفتلة
    رابعا : المنقة الحساسة جربت الشمع بس مكنتش اقدر اعمل الا فى المنطقة العلويه لكن من اسفل كان الم فظيع وكنت باخد قطعة زى اللبان واستخدمها
    لكن ربنا هدانى لطريقه لقيتها فى احد المنتديات وهى :
    انا باغسل المنطقة الحساسة بالماء
    2- وبعد مانشفها كويس احط زيت زيتون
    3- اجيب ماكينة حلاقة واحلق الاول مع اتجاه نمو الشعر
    4- وبعدين لو محتاجة زيت تانى احطى واحلقى فى عكس اتجاه نمو الشعر
    5- امسحى المنطقة بقماش بس وبعدين اغسليها بالماء بعد تقريبا ساعه ( لان ماء بيسبب السواد *)
    6- كده انتى عملتيها النهاردة مثلا بكرة فى نفس المعاد تحطى زيت زتون وتكررى العمليه اللى فاتت وهكذا كل يوم
    يعنى لو عملتى بالصبح اعمليها تانى للصبح
    ويارب اكون قدرت اوصلك المعلومة واى سؤال انا تحت امرك ولو عايزة تستخدمى الحلاوة او الشمع ممكن اقولك على طريقه بس الصراحة انا مش جربتها

الردود
    3,309
    طيب يا هبة انا اللي اعرفة انه المنطقة الحساسة انها تنحلق بعد ان يوضع عليها رغوة من الصابون...هل جربتي؟
    طيب ايهم الافضل رغوة الصابون مع ماكنة الحلاقة ام الزيت وباقي طريقتك؟
    ولك جزيل الشكر

الردود
    231
    طيب يا هبة انا اللي اعرفة انه المنطقة الحساسة انها تنحلق بعد ان يوضع عليها رغوة من الصابون...هل جربتي؟
    طيب ايهم الافضل رغوة الصابون مع ماكنة الحلاقة ام الزيت وباقي طريقتك؟
    ولك جزيل الشكر
    حبيبتى طريقه الزيت افضل وخلى بالك انا مش بخلى الشعر فرصه انو يطلع انى باحلق كل يوم واعتقد ان كده تكون اسهل اعتبريها انك بتعملى شىء يومى كانك بتغسلى وجهك
    اما الرغوة دى صابون واكيد الصابون مضر للمنطقة دى ولازم بعد الرغوة تغسلى بالماء واكبر غلط لما تشيلى شعرك هو الماء لانه هو اللى يسمر
    يعنى نصيحة متستخدميش الماء بعد ازالة الشعر فى اى مكان مش المنطقة الحساسة بس
    ودى نصيحة من جدتى كنت شايلة شعر رجليى وقالتلى ليه تغسليه كده يسمر المكان

يارب اكون افادتك

الردود
    211
    بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    عزيزتي بانسبه للمنطقه الحساسه إياني وإياك تشلين بلحلاوه لانها مؤذيه أحسن شيئ الشفرة للمنطقة الحساسه
    وبانسبه للابط والجسم عامه لا تستعملي الشفرة أبدا لا تها ما تشيل الشعر من جذوره وتسبب في ظهور الحبوب على الجسم والحلاوة مناسبه للجسم أما بالنسبه للالم فهذا طبيعي حتتعودي عليه شوي شوي والماكينه ممكن تستعملينها للجسم والابط لاكن لازم يكون الشعر قصير وليس طويل لانه حيئلمك الضعف لوكان طويل وشلتي بلماكينه وأي سؤال لوما فهمتي أنا حاضرة في أي وقت

الردود
    211
    حبيبتي صح كلام هبه الصابون مضر للمنطقه الحساسه بس في عندي رغوة أستعملها ماأعرف مكوناتها نسيت بس هي مخصصه للمنطقة الحساسه وخاليه من الصابون هو من AVON
    وإسمو simply delicate
    إستعملي وإنشاء الله خير

الردود
    49

Unhappy شكر وسؤال

أحبتي ..
    شكرا على الإفادة..
    ولكن بالنسبة للمنطقة الحساسة أنا لما باستعمل معاها الشفرة في اليوم الثاني لما بيبدأ الشعر في الظهور يظهر معه بقع حمراء صغيرة شبيهه بحب الشباب مع كل شعرة.. وهذا مزعج!!
    بعدين مو متعب إني يوميا أقوم بحلق الشعر في هذه المنطقة,, يعني معقول الكل يستخدم هالطريقة مافيه طريقة أخرى تدوم وتريح؟؟
    .......
    وبالنسبة لنزع الشعر ذكرت أحدى الأخوات أنها تضع مقدار ملعقتين من السكر وملعقتين من الخميرة وتذيبهما في فنجان مع قليل من الماء وتضعهما على الجلد ثم بعد فترة تقوم بنزع الشعر بالحلاوة دون أن تحس بأي ألم ..
    لم أجربها ولكن هل سمعتم بهذا أو شي من قبيله..
    أفيدوني ولكم خالص الدعوات

الردود
    211
    آخر مرة عدل بواسطة rero : 27-08-2005 في 11:23 PM

الردود
    211
    أحبتي ..
    شكرا على الإفادة..
    ولكن بالنسبة للمنطقة الحساسة أنا لما باستعمل معاها الشفرة في اليوم الثاني لما بيبدأ الشعر في الظهور يظهر معه بقع حمراء صغيرة شبيهه بحب الشباب مع كل شعرة.. وهذا مزعج!!
    بعدين مو متعب إني يوميا أقوم بحلق الشعر في هذه المنطقة,, يعني معقول الكل يستخدم هالطريقة مافيه طريقة أخرى تدوم وتريح؟؟
    .......
    وبالنسبة لنزع الشعر ذكرت أحدى الأخوات أنها تضع مقدار ملعقتين من السكر وملعقتين من الخميرة وتذيبهما في فنجان مع قليل من الماء وتضعهما على الجلد ثم بعد فترة تقوم بنزع الشعر بالحلاوة دون أن تحس بأي ألم ..
    ياحبيبتي هذي الحبوب تظهر عادي أنا كمان ظهرتلي ولاكن تاخذ فترة معينه وتختفي وبعدين مو لازم تحلقي كل يوم
    أحسن شيئ تحلقي بعد كل دورة شهريه هذا إلي سمعتوا وطبقتوا

أما بالنسبه للطريقة إلي قلتي عليها والله ما سمعت عنها أشوف أسأل وأردلك خبر

الردود
    231
    أحبتي ..
    شكرا على الإفادة..
    .......
    اولا على حلق كل يوم دى حاجة سهله ليه لانه مش هيكون فيه شعر طالع من اساسه ده انتى همررى الماكينه بس كل يوم
    اما الوصفه اللى انت قلتلى عليها انا مش جربتها
    وسمعت انو فيه وصفه تانيه علشان الالم اللى مع الحلاوة انك تجيبى كوب ماء + كوب سكر وتدوبى السكر فى الماء وتضعية على المنطقة الحساسة لحد ماينشف وبعدين تحطى الرماد عليه وتشيلى بالحلاوة سمعتها من احد المنتديات واللى جربوها قالو انى مفيش الم وكمان ممكن تستغنى عن الرماد

مواضيع مشابهه

1. بسرررررررعه مسجل الصوت... أبغى أطول من اللي عندي...
    بواسطة الضحكه البريئه في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 6
    اخر موضوع: 14-12-2005, 07:52 AM
  2. للتسجيل لمدة أطول في مسجل الويندووز ...
    بواسطة بـــتـــول في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 2
    اخر موضوع: 05-07-2003, 09:56 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ