انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 4 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 33

الموضوع: ايه رايكم في عمليه الدوالي ؟

الردود
    469

ايه رايكم في عمليه الدوالي ؟

السلام عليكم
    ازيكم يابنوتات يارب تكونو بخير

كنت عايزة اخد رايكم في موضوع
    اناعندي 27 سنه وجوزي 35 متجوزة من 5 سنين ولسه مفيش حمل وتحليل جوزي كان دايما صفر وفي اول جوازنا راح لدكتور اسامه شعير وقاله انه محتاج عمليه دوالي لكن بعدها راح لاكتر من دكتور قال لاء اوعى تعمل العمليه مش هتجيب نتيجه معاك وفعلا شيلنا وقتها موضوع عمليه الدوالى من دماغنا خالص وطبعا خد علاجات كتييييييييييييييرة جدا لكن كان دايما التحليل صفر ده غير علاج بالماكروبيوتك والاعشاب وكله بدون نتيجه كان كله مجرد استنزاف لفلوسنا منغير اي نتيجه الحمد لله على كل حال

العلاج الوحيد اللي جاب معاه نتيجه كان علاج هرموني عبارة عن حقن جونال اف وكميه ادويه كبيرة جدا وغاليه جدااااااااااااااااااااا وجاب نتيجه محدودة 800 الف حيوان منوي في الملي وعملنا حقن مجهري اياميها بس الحمدلله مكانش لينا نصيب وطبعا بعد ماوقف العلاج العدد رجع لصفر تاني

ومن حوالي شهرين رحنا لدكتور ذكورة جديده هو راجل محترم ومتدين ومريح نفسيا وهو طلب من جوزي انه يعمل عمليه الدوالي وقاله ازاي محدش قالك اعملها قبل كده وطلب تحاليل كروموسومات دي بتبان بعد شهرين لانها بتتحلل في فرنسا
    واداله علاج عبارة عن مضادات اكسدة وفيتامينات بصراحه العلاج مش غالي خالص بالنسبه للعلاجات اللي كان بياخدها قبل كده اللي كانت بالفات في الشهر الواحد والحمد لله حلل بعد حوالي شهر ونص لقينا في 130 الف حيوان في الملى اللهم لك الحمد والشكر بس طبعا زي مانتو عارفين ده رقم صغير جدا مينفعش لحمل طبيعي

فكنت عايزة اعرف رايكم ايه نعمل العمليه ولا لاء خصوصا الدكاترة مابين مؤيد ومعارض خصوصا ان هرمون الFSH عند جوزي منخفض عن الطبيعي

ومين جوزها عمل العمليه قبل كده وكانت ايه حالته قبل العمليه وكان ايه النتيجه بالتفصيل
    وايه رايكم نستنا شويه ونشوف نتيجه العلاج ولا نلجأ للحق المجهري ولا نجرب عمليه الدوالي
    وياريت اللي عندها اي معلومه او نصيحه متبخلش عليا بيها ودعواتكم

وجزاكم الله كل خير ورزقنا واياكم الذريه الصالحه عاجلا غير اجل

قلبي في فلسطين وجسدي حيث قضى الله ان اكون
    الردود
    2,111
    يا حبيبتي يا نيفي الله ييسر امرك ويجعلك من كل هم فرج ان الله على كل شيء قدير

اختي كل انسان عنده وجهة نظر وانا رأي والله اعلم وارحم انو بدل ما تضيعي وقت ومال اكتر ... توكلي ع الله واتجهي للحقن المجهري والله حرام ع الوقت والفلوس وكمان العملية مش مضمونة .... ودكاترة العقم بقولو كل ما زادت محاولات الحقن بقدرة الله في الآخر بتنجح ..............كله بايد رب العالمين

ربي يكرمك باحلى توام والله على كل شيء قدير

سامحيني ع صراحتي

الردود
    469
    تعقيب كتبت بواسطة زوجة ماهر عرض الرد
    يا حبيبتي يا نيفي الله ييسر امرك ويجعلك من كل هم فرج ان الله على كل شيء قدير

اختي كل انسان عنده وجهة نظر وانا رأي والله اعلم وارحم انو بدل ما تضيعي وقت ومال اكتر ... توكلي ع الله واتجهي للحقن المجهري والله حرام ع الوقت والفلوس وكمان العملية مش مضمونة .... ودكاترة العقم بقولو كل ما زادت محاولات الحقن بقدرة الله في الآخر بتنجح ..............كله بايد رب العالمين

ربي يكرمك باحلى توام والله على كل شيء قدير

سامحيني ع صراحتي
    شكر يا حبيبتى على اهتمامك ودعائك وردك وانا مقتنعه بوجهه نظرك بس المشكله الحقن المجهري برده متعب للجسم واكيد الادويه دي بتاثر على الجسم ونتيجته مش مضمونه ده طبعا غير ان تكلفته عاليه جداااااااااااااااااااا والعمر بيجري
    فعشان كده الواحد محتار مفيش حاجه مضمونه في الدنيا وبصراحه الواحد كتير بيسمع ان ناس اتحسنو بعد عمليه الدوالي وناس تانيه حالتهم ازدادت سوء الواحد مش عارف يارب يهدينا للطريق الصح يارب ارزقنا من واسع فضلك

الردود
    2,525
    طيب يا نيفي إستنو شوية حتى و لو الشهرين اللي هتبان فيهم نتيجة التحليل و شوفو يمكن النتيجة بأمر الله تتحسن و لو مكنش لا قدر الله إتكلو على الله و إعملو عملية الحقن لو ينفع يعني من غير عملية الدوالي إختصارا للوقت و التعب و بيتهيألي العدد ده كويس أوي إن يتعمل حقن و ربنا معاكم إن شاء الله في أي قرار تاخدو

الردود
    191
    حبيبتي الله يفتح عليكم ويدلكم على الخير انا قبل ما اجاوبك فتت على موقع الدكتور اللي قلتلكم عنو واخدته منو المعلومة دي:
    - علاجات لتحفيز إنتاج الحيوانات المنوية وتحسين عملها :
    – العلاج الجراحي:
    إجراء علمية لإصلاح دوالي الخصية (Varicocele ) ؛ إن وجود دوالي الخصية بحد ذاته ليس سبباً يستدعي التداخل الجراحي لان هنالك رجال كثيرون ذو خصوبة عالية مصابين بدوالي الخصية ومدى نجاح عملية دوالي الخصية في تحسين عدد ونوعية الحيوانات المنوية لا زال قيد البحث وهناك دراسات عدة أجريت وبعضها لم يستخلص أي نتائج إيجابي من إجراء العملية والبعض الآخر اظهر نتائج مشجعة

ولكن بحب اقلك انهم ممكن يعملو سحب للحيوانات المنوية لزوجك من الخصية وانا سمعت عن ناس عنا بالاردن سحبو للرجل من ظهره ما عرفت ازاي بس هادا اللي سمعتو وانتو استخيرو وطالما ما بتخسرو شي ليش ما يسويها اتمنى اكون افدتك

الردود
    5,814
    التكريم
    (أوسمة)
    أنا برأي العدد كويس لتعملوا عمليه الحقن المجهري بالذات انتم عمركم مو صغير يعني زوجك ماشالله صار ف 35 فبتوقع اول شي ياخدوا منو عدد ليعملوا العمليه

اما عمليه الدوالي ف الخصيه الجهه اليسار انا زوجي عملها بس كان قبل التحليل كل هرموناته مستواها طبيعي بس الخلل كان ف العدد والحركه وطبعا وصفوا الدكاتره اله من 4 شهر زواجنا بس حب انو ياخد دوا الكلوميد بس زاد العدد اما الحركه ضلت صفر فقررنا بعد ماصار عمر زواجنا السنه انو يعمل العمليه والحمدالله سواها وكانت ف 24أكتوبر 2009 والحمدالله حلل زوجي قبل يومين وكانت النتجيه المبدأيه جيده لانو ماخد اي ادويه ولامقويات ولا حتى عسل ماشالله بس
    انشالله اكون افدتك واي سؤال انا حاضر الك من عيوني

الردود
    3,453
    التكريم
    (أوسمة)
    حبيبتى طبعا ولله الحمد العلم والطب تقدم جدا اليومين دول ومتقلقيش خالص واتوكلوا على الله واعملوها
    ونتائجها حلوه جدا ما شاء الله
    وان شاء الله يرزقكم الذريه الصالحه
    سبحــان الله وبحمده***سبحــان الله العظيم**
    ولادتى كمان اسبوع فتحملونى شويه

الردود
    469
    تعقيب كتبت بواسطة lollypopy79 عرض الرد
    طيب يا نيفي إستنو شوية حتى و لو الشهرين اللي هتبان فيهم نتيجة التحليل و شوفو يمكن النتيجة بأمر الله تتحسن و لو مكنش لا قدر الله إتكلو على الله و إعملو عملية الحقن لو ينفع يعني من غير عملية الدوالي إختصارا للوقت و التعب و بيتهيألي العدد ده كويس أوي إن يتعمل حقن و ربنا معاكم إن شاء الله في أي قرار تاخدو

ازيك يا حبيبتى وازي ملوكه

على فكرة هو عامل التحليل من زمان يعنى النتيجه قربت تطلع قدامها حوالي 10 ايام واحنا فعلا لما الدكتور قالنا على عمليه الدوالي قلنا نجرب نعمل حقن مجهري مرة لاننا كنا فعلا حاجزين معاد وقلنا لو محصلش نصيب هنعمل الدوالي على طول بدون تردد وانت طبعا عارفه اللي حصل بس الواحد قلقان برده بس انا مش موصله ده لجوزي خالص هو دلوقتى مقتنع تمام انه يعمل العمليه ربنا ييسر

الردود
    5,814
    التكريم
    (أوسمة)
    الل هييسر لكم أمركم يارب ويكتبلكم الخير وين ما الله رايده

الردود
    469
    تعقيب كتبت بواسطة الام الحالمة عرض الرد
    حبيبتي الله يفتح عليكم ويدلكم على الخير انا قبل ما اجاوبك فتت على موقع الدكتور اللي قلتلكم عنو واخدته منو المعلومة دي:
    - علاجات لتحفيز إنتاج الحيوانات المنوية وتحسين عملها :
    – العلاج الجراحي:
    إجراء علمية لإصلاح دوالي الخصية (Varicocele ) ؛ إن وجود دوالي الخصية بحد ذاته ليس سبباً يستدعي التداخل الجراحي لان هنالك رجال كثيرون ذو خصوبة عالية مصابين بدوالي الخصية ومدى نجاح عملية دوالي الخصية في تحسين عدد ونوعية الحيوانات المنوية لا زال قيد البحث وهناك دراسات عدة أجريت وبعضها لم يستخلص أي نتائج إيجابي من إجراء العملية والبعض الآخر اظهر نتائج مشجعة

ولكن بحب اقلك انهم ممكن يعملو سحب للحيوانات المنوية لزوجك من الخصية وانا سمعت عن ناس عنا بالاردن سحبو للرجل من ظهره ما عرفت ازاي بس هادا اللي سمعتو وانتو استخيرو وطالما ما بتخسرو شي ليش ما يسويها اتمنى اكون افدتك
    شكرا ليكي يا حبيبه قلبي تعبتك معايا احنا الحمد لله عدينا مرحله فتح الخصيه كنا الاول قلقانين منها بس الحمد لله دلوقتى في حيوانات منويه موجوده في السائل المنوي هي صحيح مش كتير بس الحمدلله نعمه وفضل كبير من ربنا اللهم لك الف حمد وشكر وان شاء الله هنعمل استخارة قبل اي خطوة نعملها

مواضيع مشابهه

1. الدوالي
    بواسطة almoohajeera في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 4
    اخر موضوع: 17-04-2009, 02:39 PM
  2. الدوالى
    بواسطة نوروائل في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 3
    اخر موضوع: 21-05-2008, 12:10 AM
  3. الدوالي
    بواسطة farahr في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 10
    اخر موضوع: 23-10-2007, 07:01 AM
  4. استفسار عن الدوالي
    بواسطة sun moon في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 12-12-2005, 03:30 PM
  5. * عن PCO و الدوالي *
    بواسطة @ وردة @ في اللقاء مع الدكتور محمد الشمري (مغلق)
    الردود: 1
    اخر موضوع: 13-02-2005, 10:17 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ