انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 4 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرالأخير
عرض النتائج 31 الى 40 من 62

الموضوع: تجربتى مع مركز جنين للدكتور حسام زكى- شعار تجربة متميزة-

الردود
    279
    تعقيب كتبت بواسطة ليالي27 عرض الرد
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الاخت ميرو انا دلوقتي مستنية جوزي ينزل اجازه الشهر الجاي وانا كنت عملت سيرش وحسيت انه مركز جنين احسن واحد بس لما قرات تجربتك قلقت شويه فهل انتي تنصحيني اني اعملها في مركز جنين ولا لا وياريت لو تعرفي مكان تاني عرفتيه بعد كده تقولي لي عليه وتكتبي لي ع التحاليل اللي عملتيها من نفسك ولكي جزيل الشكر
    اختى العزيزة ليالى

انا اشجعك على مركز جنين وقد كتبت تجربتى مش علشان اقول للناس متروحوش جنين لأ ... علشان لما تروحى تبقى عارفة انك ممكن تمرى بنفس التجربة

وفى كمان مركز الدكتور اسماعيل ابو الفتوح بنات كتييير فى ملف الحقن المجهرى عملوا معاه وبيشكروا فيه جدا جدا وربنا كمان رزقهم بتؤام

انت صلى استخارة وشوفى انت مستريحة لمييين اكتر اما بالنسبة للتحاليل

...تحاليل التجلط بتظهر بعد 10 ايام وعلى فكرة هى سعرها بره زى عند الدكتور حسام لأنى رحت سألت فى معمل المختبر عنها لأقيت سعر مقارب لسعر معمل الدكتور حسام فطبعا فضلت انى اعملها عنده

ودى التحاليل يا حبيبتى

رابعا ... ادى تحاليل التجلط

دى مش هتلاقيها الا فى المعاملالكبيرة زى الفا و البرج و المختبر و كايرو لاب و بياخد اسبوع على ما تطلع النتيجةلانهم بيجمعوا العينات بتاعة ناس كتير و تتعمل مع بعض ............

التحاليل اسمها

Prothrombin 20210

Factor Lieden V

MTHFER

ودى تحاليل الأجسام المضادة

Anti phosphlipid Ab

ANA

Anti thyroid Ab

Thrombophilia Screen

الردود
    494

جزاكى الله خير

تعقيب كتبت بواسطة ربى كريم عرض الرد
    حبيبتى للأسف دكتور حسام مش من سياستة تجميد الأجنة

انا سحب منى 10 بويضات ورجع لى 3

وسما 1 سحب منها 25 بويضة ورجع لها 2 وطبعا كانت نفسها تعمل تجميد اجنة لكن للأسف لم يحدث

رغم انه وعدها بأنه سوف يجمد لها الأجنة ولكن بعد الترجيع قالولها لم يكن هناك اجنة للتجميد .... تخيلى من 25 بويضة

واللى عرفناه بعد كده انه مش بيحب التجميد لأنه مش بيحب يحضر الجسم بالأبر التحضيرية وكل ده وممكن يجى يفك المجمد يلاقيه مش نافع للترجيع ... وان هى دى فكرته

ربنا معاكى يا حبيبتى ويرزقنا جميعا الذرية الصالحة اللهم امييييييييين
    جزاكى الله خير يا ربى كريم
    و ربنا يثبت اجنتك يا رب
    و اذكرينى بالدعاء

الردود
    1,464
    حبيبتي الله يفرحك بالحمل السليم المعافى

كنت بسألك اش الفرق بين تحاليل التلط وتحاليل الأجسام المضاده

وهل هي مهمة ؟

أنا عملت عمليتين وفشلت وكنت على وشك أبدأ الثالثة برمضان بس أجلتها لضروف وكنت مراجعه الدكتور قبل 3 شهور على أساس أعملها في رمضان

ولا قالي على التحاليل هذي ؟

فهل أسأله عنها أن ؟

الردود
    279
    تعقيب كتبت بواسطة الرسامة دانة عرض الرد
    حبيبتي الله يفرحك بالحمل السليم المعافى

كنت بسألك اش الفرق بين تحاليل التلط وتحاليل الأجسام المضاده

وهل هي مهمة ؟

أنا عملت عمليتين وفشلت وكنت على وشك أبدأ الثالثة برمضان بس أجلتها لضروف وكنت مراجعه الدكتور قبل 3 شهور على أساس أعملها في رمضان

ولا قالي على التحاليل هذي ؟

فهل أسأله عنها أن ؟
    حبيبتى الرسامة الدانة

على حد معلوماتى البسيطة
    ان تحليل التجلط خاصة بتجلط الدم وعدم وصوله لتغذية البيبى وبيكون ده سبب لعدم اكتمال الدم والتحليل دى بتبين اذا كان الجسم عنده هذه الجينات ام لا ودى علاجها حقن الهيبارين والبيبى اسبرين زى الجسبرين والأسبوسيد

اما بالنسبة للأجسام المضادة لأن البويضة يتم اخصابها خارجيا هناك اجسام بتكون لديها تكوين عالى للأجسام المضادة فعندما تدخل البويضة الجسم يعتبرها شئ غريب فترفضها هذه الأجسام المضادة ودى كانت نسبتها عالية شوية عندى والحمد لله والدكتور اعطانى جسبرين لها برده

اتمنى ان اكون افدتك ....

اما عن رأيى فى ان تسألى الدكتور تعمليها ولا لأ

انا عن نفسى عمات تحاليل الأجسام المضادة من حالى ... اما التجلط فطلبها منى الدكتور

توكلى على الله واعمليها ومش حتخسرى شئ بالعكس حتطمنى على نفسك

وان شاء الله , الله ما يجيب لنا الا الخير

الردود
    1,284
    يارب يا ربى ربنا يكرمك بالحمل بتوأم ويفرح قلبك .... بتعرفي انا في جزء من كلامك صدمني شوية لاني بتجربتي ما مريت فيه بمركز جنين واتوقع ده لسببين الأول اني كنت ايليت والتاني اني رحت بفترة المركز ما فيه ضغط كتير ومع هيك برضوا ساعات كنت بستنى وبمل من كتر الانتظار وانا اخترت الاليت ده رغم سعره اللي اعلى بس عشان موضوع الانتظار .... بس على فكرة انا مش مصرية وخدت نظام الايليت ومع هيك دفعت 21 الف جنيه شامل كل حاجة بس طبعا هي الاسعار بتختلف من حد للتاني بس انا اللي فهمته منهم انه السعر ما بيختلف اذا كنت مصرية او لاء والله اعلم هل هدا صحيح او لاء ...
    انا بأيدك جدا بموضوع الدوا انا حسيته مريب فعلا لانه جوزي ما عنده اي مشكله ومع هيك ركز كتير انه ياخده وخلاني اجيب علبيتين وبصراحة كنت حاسة انه كلام فاضي مع هيك قلت ناخد بالاسباب ونسمع كلام الدكتور للاخر ...وانا وجوزي ياما قلقنا من حاجات وحسينا انه فيها استغلال.... اثناء متابعة التبويض كان بيطلب تحليل يوم بعد يوم وبصراحة كان مكلف قوي خصوصا اننا ايليت والتحليل اغلى طبعا وانا ما كنتش سمعت عن اي دكتور بعمل التحاليل دي كلها وحستها مش منطقية كتير بس هم كانوا بيأكدوا انها بتساعدهم على تحديد جرعة الدوا واضطريت برضوا اني اعملها طبعا زي ما طلبوا ..... لكن كان في حاجات تانية تطمن وكنت حاسة نفسي واثقة بالدكتور من ناحية كفاءته ...كمان النتايج اللي كنت شايفاها واخباره بالنت تطمن ....وطبعا انا كل تعاملي مع الدكتور حسام وكن فاكرة زي ما فهموني انه هو بعمل كل حاجة بايده للكل خصوصا بعد ما انتقدت باول مرة نظام الايليت وحسيت انه نظام غلط قالولي انه العناية بالمراجعين واحدة وهي هي بس طبعا الكلام ده طلع غلط بناء على كلامك والنظام لما يطبق بالشكل اللي بتقولي عليه ده يبقى فعلا زي ما حسيته نظام غلط ومش انساني .

انا مقتنعة برأي ميروو انه كل مكان في مزايا وفي عيوب واحنا للاسف مضطرين نستحمل وبنحاول نوازن ونختار احسن الموجود يارب يرزق كل البنات في المنتدى عشان مجرد زيادة الدكتور بتعمل ضغط نفسي فما بالك مع المشاكل التانية من انتظار طويل واستغلال مادي .... على فكرة بالنسبة لمتابعة الحوامل هي فعلا صعبه قوي بمركز جنين ... انا ما تابعت معاهم طبعا بس اضطريب طبعا اروح مرتين بعد العملية وكان الدكتور حسام بشوفني للاسف كان انتظار طول على ست حامل ده طبعا وانا المفروض انتظر اقل عشان نظام الايليت هم في بمرة كانوا 3 ساعات ومرة تانية كانت بس ساعة وانا حسيتهم كتير فما بالكم النظام التاني وكمان الكشف مكلف قوي يعني بكل مرة 250 جنية انا حسيت انه الكلام ده مش حيمشي مع اي حامل لاخر الحمل لانه مبلغ كبير .
    بس مع كل الكلام ده انا بنصح بالمركز كتير لاني جربت غيره وحاسة انه احسن من غيره كتير وكمان شفت انه فيه خصوصية بالتعامل مع كل مشكله ده طبعا من تجربتي وتجربة بعض البنات اللي اعرفهم والتوفيق اكيد من عند الله .

الردود
    494
    و الله يا اخت سما انا مطمنة اوى الحمد لله من كلامك و كلام ربى كريم
    يا رب يتمملى على خير
    انشاء الله انا حعمل تحليل التجلط دة السبت القادم
    يا رب يكون خير
    و بعد كدة انشاء الله
    حروحلو بعد العيد علشان نبدا العملية
    لا تنسونى من دعاءكم
    و ربنا يتمم حملكو على خير يا رب

الردود
    1,284
    تعقيب كتبت بواسطة odrarch2000 عرض الرد
    و الله يا اخت سما انا مطمنة اوى الحمد لله من كلامك و كلام ربى كريم
    يا رب يتمملى على خير
    انشاء الله انا حعمل تحليل التجلط دة السبت القادم
    يا رب يكون خير
    و بعد كدة انشاء الله
    حروحلو بعد العيد علشان نبدا العملية
    لا تنسونى من دعاءكم
    و ربنا يتمم حملكو على خير يا رب
    حبيبتي الله يوفقك يارب وان شاء الله نفرح بخبر حملك قريب وقبلها بشوية نفرح بخبر حمل ربى ... الله يقويكم على اللي جاي التجربة مش سهله عشان كده لازم ندخلها بنفسيه كويسة ونتوكل على الله بكل خطوه وده بيساعدنا كتير وانا بحس انه التجربة دي بتمتد من اول ما تكون فيه نية انك تعملي العملية لغاية ما تولدي لانه حتى في الحمل قلقنا بيكون اكتر من غيرنا كتير وما بساعدنا عليه غير توكلنا على الله ...

ام راغب H's صورة
    ام راغب H غير متواجد محررة في مجلتي الأمل و أنا ورحلة الأمومة
    الردود
    3,469
    التكريم
    (أوسمة)
    اختي ربي كريم
    ربي يتمملك على خير يارب ويباركلكويرزاك الحمل السليم بازن الله
    حبيت ااكد بس على انو كل شيء في الدنيا له ميزات وسلبيات
    عنا مثلا تعالي شوفي العيادات مو مراكز هي عبارة عن عيادة باسم مركز وتخيلي كم الناس الي بينتظرو واديه وقت بدك تنتظري والمراكز عنا مش كتيرة يعني هم 3 مراكز
    وما شاء الله كلهم على اساس انهم متميزين الحمد لله على كل شيء
    بالنهاية النجاح وتحقيق الماني بينسي التعب هاد كلو
    ربي يسمعني عنك الاخبار الطيبة وتفرحينا بخبر حملك بازن الله
    اليلي هو تحليلك ايمتى
    سما
    ربي يتمملك حملك على خير حبيبتي
    طمنيني عنك

الردود
    2,379
    حبيبتى انا معرفتش نتيجة عمليتك ها ايه الاخبار طمنينى يااااااااااااااااارب تكونى حامل بتلات توائم يا رب

الردود
    963
    ربي كريم
    طلعت حااامل والحمد لله
    ربنا يكملها علي خير يا رب

مواضيع مشابهه

1. تجربتي مع اللولب الرحمي* شعار تجربة متميزة **
    بواسطة ~آريج المسك~ في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 28
    اخر موضوع: 25-01-2011, 09:19 PM
  2. تجربتي مع هرمون الحليب ( شعار تجربة متميزة )
    بواسطة طفلة زوجها في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 40
    اخر موضوع: 26-08-2010, 11:23 AM
  3. تجربتي مع الرضاعة الطبيعية **شعار تجربة متميزة**
    بواسطة angel85 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 34
    اخر موضوع: 02-04-2010, 01:53 PM
  4. تجربتي مع الاجهاض و الاستغفارو الحمل ** شعار تجربة متميزة **
    بواسطة bero333 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 27
    اخر موضوع: 06-02-2010, 11:26 PM
  5. الردود: 997
    اخر موضوع: 01-01-2010, 01:53 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ