انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 8 من 8

الموضوع: تكيس المبايض

الردود
    35

تكيس المبايض

أنا متزوجه منذ أكثر من عامين وكنت أعانى قبل زواجى من تأخر الدوره الشهريه لمده قد تصل الى 6 شهور وبعد زواجى ذهبت لأطباء كثيرين فكان التشخيص هو تكيس للمبايض
    تعالجت لمدة 7 شهور وكل شهر بظروفه وفى أخر شهر قال لى الطبيب ان المبايض استجابتها بطيئه فيئست وقررت ألا أستمر فى العلاج ولكن ما زالت الدوره غير منتظمه وتتأخر وفى بعض الأحيان أنزلها بحقنة زيت
    انا تعبت ومش عارفه أعمل ايه أروح لدكاتره تانى ولا ايه مع العلم ان زوجى قام بعمل تحاليل بعد وقبل الزواج والحمد لله التحاليل ليس بها شيئ
    من فضلكم أفيدونى

الردود
    40
    انا برأي تابعي العلاج من الدكتور وما تزهقي وان شالله تشفي بأسرع وقت ويرزقك ويرزقنا الله ذرية صالحة

الردود
    485
    شوفي حبيبتي انا مو متزوجه وكانت الدوره متعباني تطول عندي وملخبطه بعدين رحت مستوصفات كثير ما حد فادني كلهم يسألوني عندك فقر دم اقلهم ايوه يقلولي منه
    بعدين رحت مستشفى الولاده في جده ولما كشفوا علي قلولي عندك اكياس في المبايض
    وبس خذي علاج وبعدين رجعوا مره ثانيه كشفوا قلولي الاكياس عندك مره كبيره لازم عمليه
    بعدين خفت انا وقلت لازم اروح عندكم دكتور اتأكد بعدين رحت مستوصف عنده دكتورة نسا ءوولاده شاطره رحت عندها قلتلي عندك اكياس ولازم عمليه برضوا قلت بتأكد ورحت مستشفى الطبي الدولي عند دكتور اسمه خالد سيت قلي عندك اكياس وتحتاجي عمليه الاكياس مره كبيره وقالي تعالي اليوم بكره نعملك عمليه بعدين وهو يقلب اوراق التحاليل جبتها من مستشفى الولاده قلي انتي عندك الغده خامله ولازم تتعالجي من الغده بعدين نعملك العمليه وجلست شهر رمضان اللي فات آخذ علاج الغده وبعدين في شوال عملت العمليه
    والحمدلله انا الحين بخير والدوره ما شاء الله تبارك الرحمن منتظمه بس الى الآن آخذ علاج الغده

وانا انصحك انك تروحي عند كذا دكتور لان مرتين في مستشفى الولاده قلولي عندك اكياس بعدين المرة الاخيره سويت اشعه مقطعيه قلولي يمكن عندك ورم في الامعاء وبصراحه مررره خفت وحسيت انهم مو عارفين يشخصوا اش عندي وفي النهايه طلعت اكياس والحمد لله

الردود
    1,572
    حبيبتى لازم تروحى عند الدكتور وتواصلى فى العلاج لأن عدم إنتظام الدورة وتعبها سبب أساسى فى تأخير الحمل .... أنا كمان قبل الزواج كان عندى لخبطه شديده فى الدورة ورحت عند الدكتور وقال أكياس فى المبيض وبدأت دورة العلاج على طول سنة ونصف بعدها قرروا إنى أعمل عملية برضو رحت عن 3 أطباء تانيين لما كلهم أجمعوا على العمليه توكلت على الله وعملتها والحمد لله كانت سهل خالص وبسيطه وأخذت علاجات لمده 3 شهور والآن الحمد لله ما فينى شئ ورجعت الدورة منتظمة من غير أدويه الحمد لله رب العالين.....
    توكلى على الحى القيوم وروحى للدكتور وإن شاء الله تكون خفيفه وما تحتاج غير حبوب منظمة

الردود
    74
    حبيبتي انصحك باستخدام عشبة البردقوش وهي عشبه جدااااااااا مفيده ومعروفه بالطب النبوي وامنه جدا حتى الحامل مفيده لها وطريقة استخدامها انك تنقعين ملعقه منها في ما مغلي مسبقا لمدة عشر دقايق ثم تصفينها وتشربينها على الريق كاس وقبل النوم كاس وتستمرين عليها لين تشوفين النتيجه باذن الله ولا تياسي من رحمته والله يرزقك بالذريه الصالحه امين...

الردود
    35
    ميرسى كتييييييير ليكوا
    ادعولى

الردود
    3,941
    التكريم
    • (القاب)
      • بصمة مبدعة
      • لؤلؤة عيد الطفولة
    (أوسمة)
    حبيبتي اذا مو جابة تتعالجي بالادوية عليك بالمردقوش و الحجامة هي كتير مفيدة لحالتك و ان شاء الله تتحسني وتحملي عن قريب ياااااااااااااااارب بس عليك بالمداومة حبيبتي
    اللهم لك الحمد لجلال وجهك و عظيم سلطانك

الردود
    1
    و الله يا اختي انا زييك بعاني من التكييسات في المبيض من زمان و باخد العلاج بس ما دخل عشبة البردقوش ولا اشي لانو هاد سببوا هرمون ال LH بيكون عالي و هاد ما بيخلي الدورة تنزل و هيك ما بسير اباضة و كمان بيخلي افراز الانسولين بالجسم مخربط و بتنصحي و صعب تنزلي وزنك عشان هيك لازم تاخدي العلاج و تابعي مزبوط لانوا بياخد وقت طوييييل كتيير و ما تخافي بتحملي انشالله و انا لسه باخد العلاج من 8 سنين حتى بعد الولاده لانوا بتضل التكييسات موجودة والدواء ما بعالج 100% بس بيخفف نسبة التكييسات لانوا ما في علاج جذري لهادي المشكله و هاد برجع لجسمك و استجابتو للدواء ........... و بعدين في فرق بين تكييسات المبيض و اكياس على المبيض التكييسات هي عبارة غن اكياس صغيرة موجودة داخل المبيض والاكياس على المبيض هي موجودة خارج المبيض و بتكبر و بتنشال بعمليه .
    و انشالله بتحملي بس لازم العلاج دايما" عشان مع العلاج صعب تحملي و بياخد وقت
    وانا الحمدالله صار عندي ولديين و لسة بتابع العلاج

مواضيع مشابهه

1. تكيس المبايض
    بواسطة infirmiere في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 04-06-2008, 11:40 PM
  2. مرض تكيس المبايض
    بواسطة rreeeeemm في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 16-05-2008, 05:27 PM
  3. تكيس المبايض
    بواسطة روانه في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 9
    اخر موضوع: 17-04-2007, 04:45 PM
  4. تكيس المبايض
    بواسطة الفتاةالطويله في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 05-12-2005, 05:29 PM
  5. تكيس على المبايض
    بواسطة ميم ميم* في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 16
    اخر موضوع: 23-05-2005, 06:02 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ