انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 4 من 31 الأولىالأولى 1234567814 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 31 الى 40 من 302

الموضوع: تجمع حوامل التوأم تفضلوا أفيدونا واستفيدوا( الجزء الثاني)

مع أحن زوج وأشغب ولد وبنت في درب التبانة حماهم لي الله
    الردود
    1,496
    التكريم
    (أوسمة)

heart2 لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

تعقيب كتبت بواسطة قلوب خضراء عرض الرد
    يااهلا ام حبيبة

نورتى الملف عاملة ايه ازايك وازاي البيبيهات ؟ بصى ياحبيبتى انا برضه لسة مش عرفت الجنس اما بالنسبة للحركة فان شاء الله هتحسى بيها كويس لما تدخلى الشهر السادس لان بيكون ماشاء الله عظمهم اتكون وجمد المهم انت اهتمى بالتغذية كويس وخصوصا الكالسيوم

بتهيا لى الحركة عند التوائم مش بتفرق كتير عن الجنين الواحد لكن ممكن تحسى بحركتهم بدرى شوية زي حركة الامعاء كدة وماتقلقيش نفسك بالحركة طالما بتشوفى حركتهم فى السونار وربنا يتمم لنا بخير يارب

اهلا حبيبتي قلوب خضراء اخبارك ايه ياجميل..........واخبار فرح والبيبهات الحلوين ايه............وعاملة ايه مع الشغل والصيام...........ربنا يقويكي حبيبتي.........
    بس معقولة انت كمان لسة ماعرفتيش جنسهم ده انا حتجنن واعرف........ان شاء الله نعرف قريب.............وبالنسبة للحركة هو انا بحس بحاجات بسيطة كده زي نبضات او نغبشة واحيانا تنميل اسفل الصدر بس مش عارفة هي دي الحركة ولا لأ؟؟؟؟؟بس الحمدلله بطمن على حركتهم في السونار وبشوفهم بيتحركوا قدامي.........وشكرا على نصايحك حبيبتي وربنا يتمملنا كلنا على خير...............

الردود
    1,496
    التكريم
    (أوسمة)

flower3

تعقيب كتبت بواسطة $صبا$ عرض الرد
    مرحبا بنات
    تاما حبيبتي الحمد لله انحلت المشكله وشريط الحمل طلع بالتوقيع
    وانا بنتظارك ويارب ان شاء الله يعطيك اللي بتتمنينه
    ام حبيبة الله مبروك الحمل انا بالرابع وكل يوم اقول يارب احس بحركتهم وتحطمت لمن شفتك بنص الخامس ولسا ماحسيتي بس انا بحس بشي خفيف جدا كل يومين زي الحاجه السريعه جدااااااا
    انتي بكريه مثلي ؟؟؟
    كنوزه ولولو الله يحفظ لك الكتاكيت ونصايحك روووووووووعه
    تعقيب كتبت بواسطة $صبا$ عرض الرد
    بنات ايش الحبوب الي تاخذونها
    انا بيبي اسبرين وحمض الفوليك وحبوب الحديد
    والمثبتات اخذتها اول 3 شهور بس ابر جيستون ووقفها الطبيب
    وقال لي مو لازم اخذ فيتامينات لانها مو مهمه
    ياليت كل وحده تقول ايش تاااااااااااخذ عشان نستفيدي
    وام حبيبه سويتي ربط ولا لا انا طبيبي رفض لان عنق الرحم طويل
    حبيبتي بعد الشر عليكي من التحطيم ياقمر............بس اصلا بيقولو معاكي لغاية السادس وخصوصا البكرية بيقولو انها بتتأخر لما تحس بالحركة.........بس انا عموما بحس بحاجات خفيفة بس مش عارفة ليه حاسة انها مش الحركة برضه..........بسان شاء الله تحسي بيهم قريب حبيبتي...........وانا فعلا بكرية زيك وبعد3 سنين ونص جواز الحمدلله ربنا اكرمني عقبال كل المنتظرات ياااااااااااااااااااااب.........
    وبالنسبة للأدوية انا لسة مستمرة على لبوس السايكلوجيست بس الدكتورة بدأت تقللهولي بالتدريج وقربت اوقفه ان شاء الله+مالتي فيتامين اسمه ماترنا والدكتورة بتشكر فيه قوي+حبوب حديدمضغ.........وطلبت منها آخد حبوب كالسيوم بس قالتلي مفيش داعي الماترنا فيها كمية كبيرة............
    وبالنسبة للربط انا عنديعنق الرحم صغير جدا فكان لازم اعمل ربط وعملته في آخر الشهر التالت الحمد لله...........

بناااااااااااااااااااات عايزة اسأل على حاجة...........هو المفروض نعمل تحاليل سكر وكده امتى؟؟؟؟؟؟؟

الردود
    5,114
    مرحبا ياصبايا كيفكون اخباركون ايه
    الله يتمم عليكون بالخير يارب
    كنوز ولولو احكيلي كلشي اول مولديتهون شلون رضيعتيهون وكم رضعة في النهار ومنظمة نومتهون ورضاعتهون ام لا
    وكيف كانو هادين ام لا انا راح جن من البكاءالي فيهون والامساك الي معهون
    والله متل الصياح الي عم بلف بالدار قليلي شو اعمل انا اول مرة اشوف توم واتعامل معهون ماعم حس حالي عم اقدر نظم رضاعتهون ونومهون
    والف شكر لكم

الردود
    1,496
    التكريم
    (أوسمة)

heart2 صلى الله على محمد.......... صلى الله عليه وسلم

تعقيب كتبت بواسطة كنوزة و لولو عرض الرد
    السلام عليكم

كل عام و انتم بخير

في الحقيقة أنا لست حامل الآن بتوأم لكني كنت حامل بتوأم لكن ولدتهم من سنة و نصف و الحمدلله .. جبت بنت و ولد علي و علياء .. الحمدلله

لكن حابة أشارككم اذا في أي وحدة عندها أي استفسار عن الحمل بتوائم ممكن أساعدها لاني مريت بفترة عصيبة أثناء الحمل و بعده خصوصا لاني ولدتهم بعملية قيصرية .. لذلك عندي خبرة كبيرة في حملهم و ولادتهم

و حابة أقدم بعض النصائح للأم الحامل بتوأم

أولا :- في بداية حملك سيكون وحامك صعب جدا عليك لانك تحملين في احشاءك طفلين و ليس طفل واحد أي أنك تفوقين حمل أي امرأة عادية مرتين .. لذلك حاولي أن تسترخي فترة الوحام و لا تكثري من الاكلات الدسمة أبدا أبدا و أكلي المنتجات قليلة الدسم حتى لا تتفاقم مشكلة القيء و الدوّار

ثانيا :- في الاشهر الاخيرة ستكون بطنك كبيرة جدا (أنا ما كنت أشوف قدامي)
    لذلك حاولي أن تكون خطواتك بطيئة و متوازنة حتى لا يكون خطر على حياتك الانزلاق في الحمام أو السقوط في الشارع لا سمح الله

ثالثا :- اشربي الكثير من السوائل و العصائر الطازجة أثناء فترة الحمل لان الحمل باثنين يسبب الجفاف للجسم لان الطفلين يحتاجون الكثير من السوائل داخل البطن لذلك لا تعرضي نفسك للجفاف و عوضي جسمك بالماء و السوائل المفيدة

اذا تذكرت شيء ثاني فلن أتردد في تقديمه لكم
    حبيبتي جزاكي الله خيرا على المعلومات وياريت تفيدينا دايما بنصايحك لحسن ماتعرفيش احنا مرعوبين من المسؤولية قدايه ........

تعقيب كتبت بواسطة prety smile عرض الرد
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    معليش حاطول عليكم
    الله يثبتلكم اجنتكم ويقر عيونكم بشوفتهم يارب
    حبايبي حبيت اسالكم
    انا ابغا احمل بتوام ايش اعمل ؟طبعا بعد اللجوء الى الدعاء
    وعلى فكره انا دورتي الجيه تاني العيد وقالتلي الدكتوره حتعطيني كلوميد منشط
    هل هول يساعد على حمل التوام ولا فيه اشياء ثانيه
    امانه جاوبوني
    الله يسعدها ويوفقها الا ترد عليا
    وافضل انكم تردولي على الخااص
    اختكم الجديده بريتي
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته........حبيبتي اعتقد ان اللي بيجيبوا تواءم ياإما طبيعي او وراثةاو من منشطات او من حقن مجهري واطفال انابيب.........فأعتقد انتي اللي يناسبك المنشطات فانتي استخيري ربنا وان شاء الله ربنا يرزقك كل اللي تتمنيه واكتر............

تعقيب كتبت بواسطة tama77 عرض الرد
    كيفكم يا مامات
    انا بعد بكرا رح اعمل اول سونار وكتير خايفة
    ادعولي تكون كل اموري تمام وانو يكونو توينز يارب
    حبيبتي تمتوم ان شاء الله حتروحي تلاقي كل خير وتفرحي انتي واهلك ياااااااااااااااارب............

الردود
    74
    انشاء الله يارب ابشركم الشهر الجاي اني حامل بتوام
    وشكرا لدعواتكم
    الله يقر عيونكم بشوفت ابنائكم عرسان انشاء الله

الردود
    1,458
    تعقيب كتبت بواسطة ام حبيبة الله عرض الرد
    اهلا حبيبتي قلوب خضراء اخبارك ايه ياجميل..........واخبار فرح والبيبهات الحلوين ايه............وعاملة ايه مع الشغل والصيام...........ربنا يقويكي حبيبتي.........
    بس معقولة انت كمان لسة ماعرفتيش جنسهم ده انا حتجنن واعرف........ان شاء الله نعرف قريب.............وبالنسبة للحركة هو انا بحس بحاجات بسيطة كده زي نبضات او نغبشة واحيانا تنميل اسفل الصدر بس مش عارفة هي دي الحركة ولا لأ؟؟؟؟؟بس الحمدلله بطمن على حركتهم في السونار وبشوفهم بيتحركوا قدامي.........وشكرا على نصايحك حبيبتي وربنا يتمملنا كلنا على خير...............
    ام حبيببة
    ازايك ياجميل وازاى البيبيهات ؟ انا الحمد لله بخير وفرح بتسلم عليكى وهى بتستعد لدخول المدرسة وبالنسبة للصيام فالحمد لله ربنا مسهلها وباصوم بس كنت اخدت اجازة قصيرة من الشغل والاجازة خلاص هتخلص وشكلى هحتاس بعد كدة .... ربنا يعيننا
    بالنسبة للنبضات اللى انت بتحسى بيها دى فعلا حركتهم لانى كنت باحس بيها فى الشهر الرابع وهى بداية الحركة ومع الوقت هتحسى بيها اقوى
    لسة معرفتش جنسهم بس اعمل ايه فى الدكتور هو السبب وانا مطولة بالى عليه ولما باعرف ان شاء الله اقولكم عشان تشاركونى فى تنقية الاسامى باذن الله.... وصلى بوساتى انا وفرح للبيبييات الحلوين

الردود
    1,458
    تعقيب كتبت بواسطة ام حبيبة الله عرض الرد
    [center]
    بناااااااااااااااااااات عايزة اسأل على حاجة...........هو المفروض نعمل تحاليل سكر وكده امتى؟؟؟؟؟؟؟
    انا عملتها فى بداية الحمل وفى اول الشهر الرابع وعموما الدكتور هو اللى بيطلب منك التحاليل ولو عايزة تطمنى اعمليها انت كل 3 شهور

الردود
    1,458
    تعقيب كتبت بواسطة prety smile عرض الرد
    انشاء الله يارب ابشركم الشهر الجاي اني حامل بتوام
    وشكرا لدعواتكم
    الله يقر عيونكم بشوفت ابنائكم عرسان انشاء الله
    تسلمى حبيبتى وان شاء الله يارب يرزقك ماتتمنين وبالتوفيق دايما

الردود
    818
    ام حبيبة الله هلا فيييك ياقموره هو صح يقولون البكريه تتأخر لما تحس بالحركه بس انا قلت عشانهم ثنين ربي يحفظهم قلت يمكن احس برفساتهم بدري انا بعد مثلك اول حمل بعد اربع سنوات زواج حملت قبل 9شهور بالحقن بس اسقطت والحمد لله ربي عوضني الحين
    والله يثبت لنا مافي بطونا وييسرعلينا وتحليل السكر والله ما اعرف انا لسا ماحللته

بريتي سمايل ان شاء الله تبشرينا بالي نفسك فيه

قلووب انا اموت على سالفة تنقية الاسامي يلا اول ماتعرفين جنس الحلوين خبرينااااااااااااا

الردود
    809

تعقيب كتبت بواسطة tama77 عرض الرد
    هلا يا عسل
    انا الحمدلله بخير
    ان شاء الله اطمن والله خايفة بس متوكلة على رب العالمين
    تمتومة ليش خايفة انشاء الله راح تنبصتي لما تشوفين كيس الحمل ويارب يكونو توأم زي

عرفتي اول موعد كنت خايفة وقلبي بدق كتير وحنا ننطر في الصالة وأقول لزوجي ترا إيش راح يقول لناالدكتور خوف وعرق

لن دخلنا وكان الخبر السار هوانتي حامل مبارك عليكي والخبر التانيلما قال لي توأم وبكيت واشكر الله والدكتور ميفهمش عربي حتى ضن اني
    لا اريد الحمل سالني ليش تبكين قلت طبعا فرحانة كتير وزوجي عيناه تدمعان

مواضيع مشابهه

1. تجمع حوامل التوأم تفضلوا أفيدونا واستفيدوا( الجزء الثالث)
    بواسطة ام سهيل في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 305
    اخر موضوع: 19-08-2011, 09:06 PM
  2. تجمع حوامل التوأم تفضلوا أفيدونا واستفيدوا( الجزء الثامن)
    الردود: 305
    اخر موضوع: 22-03-2009, 07:13 PM
  3. تجمع حوامل التوأم تفضلوا أفيدونا واستفيدوا( الجزء السابع)
    الردود: 324
    اخر موضوع: 25-02-2009, 01:55 AM
  4. تجمع حوامل التوأم تفضلوا أفيدونا واستفيدوا( الجزء السادس)
    الردود: 314
    اخر موضوع: 04-02-2009, 02:16 PM
  5. تجمع حوامل التوأم تفضلوا أفيدونا واستفيدوا( الجزء الرابع)
    الردود: 267
    اخر موضوع: 10-01-2009, 01:41 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ