انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 15

الموضوع: ممكن تساعدونى وتساعدوا طفلتى المسكينة

الردود
    20
    angry ممكن تساعدونى وتساعدوا طفلتى المسكينة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    حبيباتى وحشتونى كتير لقد عدت اخيرا بعد غياب طويل
    والحمد لله لقد ولت بالسلامة طبيعى
    وجبت بنوتة الحمد لله زى القمر واسميتها جمانة
    ولكن للاسف بدات معى عدة مشاكل نكدت عليا فرحتى
    اولا حليبى قليل فى صدرى
    ثانيا لى التهابات فظيعة فى حلمة الصدر ذهبت للطبيبة واستخدمت الادوية وما خليت ولا دواء ولا فائدة وبالطبع لاننى لا استطيع ترضيعها طبيعى بشكل مستمر اضطر لااعطائها حليب صناعى
    بالاضافة الى تلك الخطوط الحمراء فى بطنى التى نكدت عليا
    معلش يا بنات راح اغلبكم معايا بس ارجوكم ساعدونى فى هذه المشاكل اذا عندكم ليها حل
    وعلى فكرة انا اتممت اربعين الولادم منذ ثلاثة ايام فقط
    انتظر ردودكم حبيباتى لا تتاخروا عليا رجاءا

الردود
    1,533
    الحمد لله على سلامتك و سلامة البنوتة والف مبروك
    بالنسبة للحليب والأرضاع، اذا كان حليبك قليل و لا يوجد وصفة تساعد، فما المشكلة بالحليب الصناعي ؟ فهو يبدو الحل الوحيد، كما انك تأخذين علاج للألتهاب فلن تستطيعي ارضاعها الآن. . . الله يشافيك سريعا" يا اختي
    بالنسبة للخطوط الحمراء، يؤسفني ان اقول لك ، انه ليس هناك الكثير لفعله، اذ انه ومع العناية المكثفة اثناء الحمل، وبالكاد يخف ظهورها، هذا امر لا مفر منه، فكيف الآن و بعد الولادة ؟ انه امر صعب جدا" الحصول على نتيجة مرضية، يمكننك ان تسألي في الصيدلية عن كريمات مناسبة قد تساعدك ان شاء الله

ملكة بنقابي~'s صورة
    ملكة بنقابي~ غير متواجد زهرة لا تنسى-ريحانة الروضة
    متألقة صيفنا إبداع 1431 هـ - إشراقة الروضة
    اللهم أحينا سعداء وأمتنا شهداء....................... بين ثنايا الألم ( يارب لك الحمد)
    الردود
    12,276
    التدوينات
    8
    حبيبتي الف الف مبروك عليك البنوتة والحمدلله علي سلامتك
    شوفي بالنسبة لدرار الحليب اشربي عصائر وميه وكولي حلوة طيحنة كثير
    بصراحة هدا الكلام عن تجربة واكثري من شرب العصائر والميه اكثري من شرب العصائر والميه
    بالنسبة للالتهاب حلمة الصدر عانيت من نفس المشكلة واستعملت خيرات الله من الكريمات مافي فايدة
    زي حليبك نفسه اضغطي علي الحلمة وطلعي حليب ولو حاجة بسيطة وادهني بيها حلمة صدرك وبعدين
    غطيه بالمناديل تبع حلمة الصدر 3 ايام وتشوفي الفرق والله العظيم انا جربتها وكمان ادهني بزيت زيتون
    كويس حرام بنتك تحرميها من الرضاعة الطبيعية وخصوصا ان حليب الام احسن مليون مرة من الصناعي
    بالنسبة للخطوط الحمراء تعالي شوفي جسمي حدث ولا حرج ورحت اكثر من دكتورة وكلهم يقولون نفس الكلام
    ولي هو عمليات الليزر حبيبتي انا مرة قريت انه القهوة العربية هيا لتشيل الخطوط ديه بس انا ماعندي قهوة عربية
    وتستعمليها انك تفركي جسمك قبل الشاور.........................وان شاءلله تكون اجابتي كافيه وفيها الحل يارب

في عالم خيالي , وظيفه و دراسات عليا وبنتي عروس خخخ
    الردود
    5,049
    أم لما ولمار

القهوه العربيه مطحونه ولا كيف ونحطها على الخطوط والشقوق ولمدة كم <<<<<<<< تعاني بشده

الردود
    418
    عزيزتى ألف مبروك على البنوتة الله يبارك لك فيها .
    هى ام لمى ولمار كفت ووفت بس انا حبيت انى اقول لك ان فعلا ما فيش افضل من الرضاعة الطبيعية لك للبيبي . زبالنسبة لقلة اللبن انت لازم تشربى على الأقل 3 لتر سوائل فى اليوم لاحظى كلامى على الأقل يعنى يفضل اكثر من كدة لتر ماء ولتر لبن ولتر عصير ويفضل العصائر الحمراء زى العنب الأحمر , التوت , الفراولة الكريز , واكل الأرز والكسكسى والمكرونة بيزيد اللبن .
    و لو كنتى عايشة فى مصر هناك نوعين من الأقراص بتساعد على زيادة اللبن
    الأول اسمه هيربانا
    الثانى اسمه لاكتو ماكس
    انا جربت الأثنين بس حسيت ان الثانى اعطانى نتيجة افضل
    اه نسيت اقول لك عن تشققات الحلمة .... لو انت عايشة فى مصر اشترى ( جنتيانا ) الزرقاء عارفاها ؟ وحطيها على الحلمة بعد الرضاعة وكمان استعملى كريم بانثينول مش عارفة الأسم صح ولا لأ بس انت قولى للصيدلى علشان تشقق الحلمات زبرضا ادهنيه بعد كل رضعة و طبعا قبل الرضعة التالية تغسلى الحلمة من الجنتيانا و الكريم .... ولو كان فيه ألم فى الحلمة اثناء الرضاهة ممكن تستعملى الحلمات الصناعية تباع فى الصيدلية علشان تساعد على اندمال التشققات بسرعة .... على فكرة كل اللى انا كتباه دة مش من تأليفى لأ دة كل اللى قالته لى الطبيبة عندكا كان عندى تشقق فى الحلمات
    آخر مرة عدل بواسطة lidia_mo : 11-02-2008 في 04:41 AM

الردود
    292
    السلام عليكم...بالنسبة لتشقق الحلمات انا عانيت من هذه المسالة وبالتالي اخذت كريممن الصيدلية والحمد لله فادني والكريم هو مخصص لهذا الغرض واسمه nusing cream

ملكة بنقابي~'s صورة
    ملكة بنقابي~ غير متواجد زهرة لا تنسى-ريحانة الروضة
    متألقة صيفنا إبداع 1431 هـ - إشراقة الروضة
    اللهم أحينا سعداء وأمتنا شهداء....................... بين ثنايا الألم ( يارب لك الحمد)
    الردود
    12,276
    التدوينات
    8

flower3

تعقيب كتبت بواسطة أم حاتم جداويه عرض الرد
    أم لما ولمار

القهوه العربيه مطحونه ولا كيف ونحطها على الخطوط والشقوق ولمدة كم <<<<<<<< تعاني بشده
    ام حاتم حبيبتي والله نسيت بس بحاول اشوفها وابعتهالك علي الخاص

الردود
    640
    الف حمدالله علي سلامتك وتتربي في عزك جمانه.بالنسبه للحليب اشربي ماء وسوايل كثيره حاولي ماتوقفي الرضاعه واستعملي الحلمات الخاصه بالتشققات عشان مايوقف الحليب والله يعين الجميع.

الردود
    1,648
    الف الف مبروك علي البنوته ويارب تتربي في عزك
    طبعا ذوات لخبره ماقصروربي يعطيهم العافيه بس حبيت اضيف معلومه صغيره قريتها في مقال علمي وهي ان لادرار الحليب مافي احسن من الخضروات والفواكه مفعولها اكيد وفعال وان كل العادات اللي نسمعها زي انك تاكلي حلاوة طحينه وتشربي حلبه ولبن كتير وماتعرف ايه اينعم هي كويسه بس ماتنفع زي الخضروات والفواكه والمياه طبعا بكميات كبيره

يارب معلومتي اللي قريتا تكون مفيده ليك وربي يعينك يارب لان لبن الام اهم شئ للطفل وانا قريت كتير عن فوائده بالنسبه للطفل خاصه ان الفرق الوحي واللي اهم شئ بينه وبين اللبن الصناعي انه بيحتوي علي الاجسام المضاده اللي توفر الوقايه الطبيعيه للطفل من الامراض وتوفرله الحمياه واللي مستحيل تتوافر في اللبن الصناعي لانها فطره خلقها ربنا في حليب الام .

الردود
    1,419
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الحمد لله على سلامتك وربي يباركلك ببنتك وتكون من البنات الصالحات

أول شي بالنسبه لألتهابات حلمة الصدر فماعندي شي يفيدك اكثر من الي نصحوكي فيه البنات

ثاني شي بالنسبه لتشققات البطن ....انا أستخدمت دهن في الصيدليه أسمهstretch mark بعد 3 سنوات من الولاده والحمد لله فادني كثير ما أكول راحت التشققات بس أحسن من قبل ولو اني استخدمته قبل هذي المده كان اكيد جاب نتيجه بس الحمد لله على كل حال .

سلامتك الف سلامه

مواضيع مشابهه

1. هل ممكن ارضاع طفلتي وانا حامل؟الرجاء الرد
    بواسطة yola في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 12
    اخر موضوع: 19-11-2007, 04:51 PM
  2. للأخوات المصريات ممكن طلب بابا يحب الحمام بالفريك ممكن تساعدوني
    بواسطة هتانه في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 1
    اخر موضوع: 06-12-2006, 06:36 PM
  3. اللي ودها تكسب الأجر تتفضل وتساعدنا ..
    بواسطة السارية في المقبلات والسلطات والشوربات والمشروبات
    الردود: 6
    اخر موضوع: 25-03-2006, 12:57 PM
  4. ممكن تساعدوني ....طلب وياريت تساعدوني
    بواسطة نور البحرين في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 2
    اخر موضوع: 08-11-2003, 02:33 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ