انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 11

الموضوع: بنتى تصرخ عند الرضاعة

الردود
    57

بنتى تصرخ عند الرضاعة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواتى الغاليات اتابع موضوعاتكم الرائعة والمفيدة جزاكم الله كل الخير ولى عندكم سؤال الله يكرمكم تفيدونى
    انا ولدت طفلتى مريم منذ حوالى شهرين وزنها وقت الولادة كان 2.6 و قررت ارضعها طبيعى والحمد لله كانت ترضع كويس واخدتها للتطعيم منذ اسبوعين وكان وزنها 4 كيلو وفى نفس اليوم قررت اخذ حقنة منع الحمل وسألت الطبيبة قالت هناك نوعان من الابر ابرة تمنع الحمل لمدة شهرين واخرى لمدة 3 شهور (مع العلم انى اعيش فى جنوب افرقيا) فلما حدثتها عن مخوافى من التخن لو استعملتها قالتلى انها فقط تفتح الشهية زيادة وانا على اتحكم فى نفسى و كمان رشحتلى ابرة الشهرين لانها لا تتخن ووافقت واخذتها و ماحسيت بشى شهيتى على طبيعتها. المهم انى لاحظت منذ الامس ان طفلتى مريم كلما وضعت صدرى فى فمها تشرب قليلا ثم تبكى ثم تلتقم صدرى بلهفة مرة اخرى وهى تبكى فاخرج صدرى من فمها واضغط عليه لا اجد لبن او اجد قطرات بسيطة لاتخرج بسهولة. فماذا افعل بالله عليكم بكأها يقطع قلبى واحس انها مابتشبع علشان كده بتبكى و هل هذا تأثير الابرة اريد افادة الاطباء هنا الله يكرمكم وهل ممكن تقولولى ممكن اخد ايه يكثر اللبن سواء فيامينات او اطعمة

الردود
    1,475
    والله يا حبيبتي يمكن من المغص او الابره مثل ما قلتي ,,انتي اسالي الدكتوره وشوفي شو اتقولج وطمنينا

الردود
    329
    والله ما عندي فكرة ان شاء الله البنات يفدوكي اختي

الردود
    4,337
    بصى حبيبتى انا حصلى نفس الكلام بس الحمد للة دلوقتى بقيت اعرف نفس الى حصل لبنتى وهى عمر شهر وهى ترضع تصرخ وجعانة جدا وتصرخ طلع عندها التهاب فى الحلق فطر معين بيجى من لبن الام لما بيفضل بوقى منة فى فم البنت ولازم تجيبلها زاى جيل من الصيدلية هيلسى ليها انك تدهنية وممكن تبلعة عادى وريحتة وطعمة كويسين وان شاء اللة تبقى كويسة علية دا اكيد زاى ما بقولك انة التهاب فى فمها او حلقها لانها لسة بترضع جديد واللبن عملها فطر فى فمها وان شاء اللة تبقى زاى الفل على طول بس انتى اسالى على الجيل دة فى الصيدلية ان شاء اللو مفيهوش ضرر بنتى كانت تاخدة عمر شهر
    وان شاء اللة لكون افدتك

الردود
    3,059
    اختي الحبيبه ممكن الحليبعندك قليل..
    تعرفي حلاوه الطحينيه كوليها تدر الحليب بشكل كويس ممكن تتخنك شوي بس كل شي وله ضريبه
    معليش تغذي عشانها.. وفيه اطفال مع الرضاعه تضايقهم الغازات الي في البطن فشربيها حاجات
    تطلع الغازات الي في بطنها ممكن نعناع وينسون وكمون شوي وحليهم بسكر نبات عشان تتقبلهم..

ملكة بنقابي~'s صورة
    ملكة بنقابي~ غير متواجد زهرة لا تنسى-ريحانة الروضة
    متألقة صيفنا إبداع 1431 هـ - إشراقة الروضة
    اللهم أحينا سعداء وأمتنا شهداء....................... بين ثنايا الألم ( يارب لك الحمد)
    الردود
    12,276
    التدوينات
    8
    حبيبتي مبروك عليك مريم وان شاءلله تتربي في عزك
    شوفي انا زيك دكتورتي قالتلي علي حكاية الابرة والحبوب منع الحمل
    بس ماما نبهتني من الابرة
    وبالنسبة لدر الحليب كولي حلاوة الطيحينة والارز واشربي قد مافيكي مياه وسؤائل لانهم اهم حاجة

الردود
    319
    حسب ما سمعت من المجربين ان اهم حاجة فى الرضاعة هى شرب المية كتيييييييييييييررر و السائل بصفة عامة
    ابقى طمنينا على البنت

الردود
    57
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جزاكم الله كل الخير اخواتى العزيزات للاسف لم استطع اخذها للدكتور لان ايام السبت و الاحد اجازة غير ذلك الجو عندنا سئ للغاية و خفت اخرج بها تاخد برد لذلك لجأت اليكم فاخذت بالاسباب و اتبعت نصحكم فاخدت اشرب سوائل كتير لتكثر اللبن و الحمد لله الان ماعدت تبكى فجزاكم الله كل الخير و لكن مازال سؤالى هل هناك اثار جانبية سيئة لابرة منع الحمل؟

الردود
    2,173
    اختى ساعدى بلبن صناعى يمكن يفيد
    واستعملى اللولب اامن
    والله اعلم

الردود
    418
    ألف سلامة على بنوتك الحمد لله انها بقيت بترضع كويس ,بالنسبة لأبرة منع الحمل بصراحة ما عندى فكرة اسألى طبيب نساء فى دة ,لكن بالنسبة للرضاعة اشربى سوائل كتير على الأقل 3 لترفى اليوم لبن وعصائر ومياه وكلى ارز وكسكسى و مكرونة وخضروات طازجة
    ونصيحة ما تفكرى انك تعطيها لبن صناعى طالما لبنك كافى لها ومن وزنها ما شاء الله باين ان لبنك كافى لها لو دخلتى الصناعى حتلاقى لبنك قل وبالتدريج حتترك الرضاعة الطبيعية .

مواضيع مشابهه

1. الردود: 20
    اخر موضوع: 23-12-2010, 10:47 PM
  2. صيفنا إبداع: الرضاعة الطبيعية (تجربتي + فوائد الرضاعة للام والطفل)*موضوع متميز*
    بواسطة ام ياسـ مريوم ـر في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 40
    اخر موضوع: 06-10-2010, 08:13 AM
  3. متى استطيع أن أفطم بنتي من الرضاعة الطبيعية ؟
    بواسطة الام العاملة في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 7
    اخر موضوع: 13-07-2007, 03:57 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ