انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 27

الموضوع: لو سمحتوا انصحوني؟

الردود
    838

byebye لو سمحتوا انصحوني؟

انا الحمد لله عملت اختبار حمل و ظهرللي خطين الاول مكنش واضح قوي بس لما استنيت يومين و اعدت الاختبار ظهر بوضوح المهم انا مش هينفع اروح للدكتورة قبل اسبوع او عشر ايام عشان كدة عايزاكم تفيدوني ايه هو الاكل المفيد و اللى اكتر منه اليومين دول و ايه هو الاكل اللى اتجنبه؟ بجد محتاجة النصيحة عشان انا كنت حامل و حصللي اجهاض عشان كده عايزة ابعد عن اى حاجة ممكن تضرني انا و الجنين انا مستمرة على الفوليك اسيد بليز اللى عنده نصيحة ميبخلش عليا بيها و ياريت تدعولي ان يكمل الحمل على خير انا مستنيه نصائحكم

الردود
    4,848
    أولا غاليتي ألف ألف مبروووووووووووووووك ، مدام لكي سابقة اجهاض أول شي ابتعدي عن الجماع تماما لين تقولك الدكتورة عن وضعك ، ولازم تشربي حليب وفواكه وخضراوات ولا تكثري من أكل الكبدة لأنها تحتوي على فيتامين أ وكثرته تسبب من غير شر تشوه للجنين ، امممممممممم إيش كمان ؟ الدرج لا تنزلي وتطلعي كثير وخليكي رافعة رجلك قد ما تقدري وحطي تحتها مخدتين ولا ترهقي نفسك أبدا بالأشغال ، وأهم شي الحمد لله إنك بتاخذي فوليك أسيد ، بس ما أدري هل لازم تاخذي مثبتات علشان سبق وأجهضتي ولا لأ ؟ يبغالك تسألي الدكتورة لمن تروحي لها ، وحاولي تروحي لها باقرب وقت ممكن ، وانتبهي على نفسك وإذا تذكرت شي ثاني رح أقولك

الردود
    5,679
    الف الف مبروك على الحمل وربنا يتمملك حملك يارب على خير اما بالنسبة للاكل والله ما بعرف انا باكل عادب بس تجنبت التمر ما باكلو نهائيا وهلا يدخلو البنات يفيدوك وانا كمان استفيد

الردود
    838
    تعقيب كتبت بواسطة أم عصام عرض الرد
    أولا غاليتي ألف ألف مبروووووووووووووووك ، مدام لكي سابقة اجهاض أول شي ابتعدي عن الجماع تماما لين تقولك الدكتورة عن وضعك ، ولازم تشربي حليب وفواكه وخضراوات ولا تكثري من أكل الكبدة لأنها تحتوي على فيتامين أ وكثرته تسبب من غير شر تشوه للجنين ، امممممممممم إيش كمان ؟ الدرج لا تنزلي وتطلعي كثير وخليكي رافعة رجلك قد ما تقدري وحطي تحتها مخدتين ولا ترهقي نفسك أبدا بالأشغال ، وأهم شي الحمد لله إنك بتاخذي فوليك أسيد ، بس ما أدري هل لازم تاخذي مثبتات علشان سبق وأجهضتي ولا لأ ؟ يبغالك تسألي الدكتورة لمن تروحي لها ، وحاولي تروحي لها باقرب وقت ممكن ، وانتبهي على نفسك وإذا تذكرت شي ثاني رح أقولك
    شكرا على ردك و فعلا افدتيني و اوعي تنسي حاجة اي حاجة على بالك قوليهاااااااااااااا

الردود
    838
    تعقيب كتبت بواسطة @han عرض الرد
    الف الف مبروك على الحمل وربنا يتمملك حملك يارب على خير اما بالنسبة للاكل والله ما بعرف انا باكل عادب بس تجنبت التمر ما باكلو نهائيا وهلا يدخلو البنات يفيدوك وانا كمان استفيد
    شكرا على مرورك عزيزتي و ربنا يتملك على خير

الردود
    4,848
    ابشررررررررررري وألحين البنات رح يفيدوكي لمن كل وحدة تقول معلومة ، بس امشي بالتعليمات صح

الردود
    838
    اكيد ان شاء الله يا ام عصام هعمل كل التعليمات بس ادعيلي يتم على خير

الردود
    4,218
    الففف مبرووووك وربنا يتتمملك على خير ويقر عينك بالذريه الصالحه امين ان شاء الله
    حبيبتى بما ان فى سابقه اجهاض
    امتنعى عن اى مجهود فى البيت او خارجه كمان ممنوع الجماع خاصه فى اول 3 شهور
    بالنسبه للاكل اشربى لبن كتييييييييييييييير ومنتجات الالبان من بيض وجبنه
    كلى خضروات كتير جدا خاصه الورقيه مثل الجرجير والبقدونس لانهم فيهم العديد من الفيتمينات وخاصه الفوليك اسيد وكمان بقللوا من حدوث امساك اللى ممكن يحصل فى اول الحمل
    والامساك مش كويس
    اشربى عصائر كتيييير بس يارييت تكون كلها فريش يعنى اعمليها فى البيت ولو حتى عصير طماطم
    علشان العصائر الجاهزه بيكون فبها مواد حافظه ومن الافضل البعد عنها
    حاولى تاكلى اكتر من 3 مرات فى اليوم بس وجبات قليله بعنى 6 او سبعه بس تكون خفيفه
    طبعا ممنوع اخذ اى ادويه الا باستشاره طبيبك
    يارررب اكون افدتك واى سوال ان موجوده ربنا يكملك على خير ويقر عينك بالذريه الصالحه يارررررررررررررررررررررب ان شاء الله
    وعقبالى وكل بنات المنتدى لا تنسينا من دعائك

الردود
    838
    شكرا يا dr_lola على النصائح الغالية و ربنا يرزقك بالذرية الصالحة عن قريب انت و كل اللى في المنتدى

اللهم إني وجهت وجهي إليك وأوكلت كل أمري إليك ،،، لا ملجأ ولا منجى منك إلا إليك
    الردود
    4,390
    مبارك حملك غاليتي و أتمه الله لك على لخير
    أنصحك بشرب الحليب
    لا تأكلي التمر بهذه المرحلة
    الإكثار من الفواكه و الخضار (صحن السلطة يجب أن يصبح عادة يومية)
    ابتعدي أخية عن الكبدة و القرفة
    الراحة و الراحة ثم الراحة و ما تتعبي نفسك و إذا تذكرت أشياء أخرى سأضيفها بإذن الله تعالى

مواضيع مشابهه

1. انصحوني
    بواسطة بحرمن الحنان في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 10
    اخر موضوع: 23-02-2010, 02:13 PM
  2. انصحوني........
    بواسطة ام عبد البر في نافذة إجتماعية
    الردود: 10
    اخر موضوع: 14-11-2009, 04:31 PM
  3. انصحونى لو سمحتوا ابنتي عندها امساك
    بواسطة maryammosy في الأمومة والطفولة
    الردود: 12
    اخر موضوع: 26-05-2009, 12:13 PM
  4. انصحوني
    بواسطة غلطة عمر في ركن الجوالات والاتصالات
    الردود: 1
    اخر موضوع: 19-12-2006, 11:00 PM
  5. انصحوني
    بواسطة االحياة في الأطباق الرئيسة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 11-10-2004, 11:49 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ