انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 7 من 7

الموضوع: التلقيح الصناعى

beatheart التلقيح الصناعى

السلام عليكم
    اخواتى ابغى اسأل عن التلقيح الصناعى انا ناوية اسويه بس فى الاجازه علشان زوجى مدرس فى منطقة بعيده وانا مو جالسه معاه
    ارجوكم اخواتى ايلى سبق وعملته وجاب معها نتيجه ياريت تقولى كيف بيعملوا وما هى نتائجه وهل بتحس بالم
    ادعولى بالذرية الصالحة وجزاكم الله الف خير

الردود
    16
    اللهم ارزقنا الذريه الصالحه نحن وجميع المحرومات اختي انا اول مره اسويه واليوم الفحص وموب داريه بتنجح معي ولا لا اما عن التجربه الالم بسيط نسبيا تقريبا مافيه الم بس اهي شوي مكلفه اذا كانت على حسابج وانتي صار لك فتره من تزوجتي انا صار لي 8سنين الله يعوصنا ادعي لي الفحص يكون حمل اللهم ارزقها تاذريه الصالحه التي تقر بها عينها ياااااااااااارب

الردود
    47
    انا انشاء الله ناويه اسويه في الاجازة لاني سبق وسويت تلقيح صناعي بس مانفع واتمنى اني افيدك من كلام الاخت نونه المجنونهالتلقيح المجهري غير التلقيح الصناعي

المجهري زي ماقلتلك يسحبو فيه البويضات منك وتتلقح خارج الرحم اما الصناعي بيحقنو الحيوانات المنوية فالرحم وبس وهو اللي انتي عملتيه وانا عملته كمان ومانجح

وحأحكيكي قصتي وايش العلاج وكم كلفتني

اول شي من قبل الدورة بعشرة ايام اعطاني الدكتور بخاخ للأنف بيتحكم بالغدة الدرقية والنخامية اللي هي مسؤولة عن اخراج البويضات من المبيض وبيتحكمو فيها بالبخاخ

وقبل الدورة بأسبوع عملولي عملية تجريف للرحم اللي هي بيعملوها بعد الاجهاض للتنظيف

عشان يكون كله فالسليم وكانت فنفس اليوم تخرجي ومدة العملية ساعة بس ببنج كامل بس خفيف بتصحي على طول منه

بعد كده بتنتظري الدورة الين تجي ومن تانيي يوم فالدورة بتبدئي بالمنشطات اللي كتبلك هي

وبتصير متابعة كل يومين لانه المنشطات حتكون عيارها قوي عشان يطلعو أكبر عدد من البويضات وممكن يكون في خطر عالمبيض فعشان كده لازم كل يومين يتطمنو عالمبيض والبويضات

انا كنت كل يوم آخد ابرة الصبح وابرة فالليل فالعضل
    الين اليوم ال10تقريبا او ال11 اللي هو حيكون يوم الاباضة عندك((كل طبيب له حسبته على حسب المريضة)) بيعطيكي الابرة المفجرة وبيوقفلك بعض الأدوية

الين بعد 36 ساعة بتجي عالمستشفى بتدخلي العمليات وبياخدو منك البويضات الموجودة والناضجة كلها انا طلعلي 18 بويضة ناضجة وطبعا في بعض البويضات بتكون من داخلها فارغة يعني بس كيس بويضي بشكل البويضة هدي بيخلوها بتذوب لوحدها بعدين وطبعا هدي العملية برضو يوم واحد فالمستشفى بتطلعي بنفس اليوم وكل العمليات كده فالتلقيح المجهري وبرضو بنج خفيف زي المنوم بس بتصحي بعد ساعة بالضبط

وفنفس الوقت اللي بياخدو البويضات بيكونو أخدو من الزوج عينة السائل المنوي وبينظفوه من الشوائب تماما وبيعطوه محفزات ومنشطات وبعدين بياخدو أكفأها من الحيوانات وبيحقنو كل بويضة عندك بحيوان منوي واحد فقط وكده لكل البويضات اللي أخدوها منك

بعد كده بيصير اسم البويضات هدي جنين

بياخدو الأجنة هدول وبيخلوهم في جو مماثل تماما للرحم لمدة يومين او 3 الين تصير الانقسامات ويوصل من 8_10 خلايا فالبويضة الواحدةبعد كده بيصير اسم البويضات هدي جنين

بياخدو الأجنة هدول وبيخلوهم في جو مماثل تماما للرحم لمدة يومين او 3 الين تصير الانقسامات ويوصل من 8_10 خلايا فالبويضة الواحدة

بعدين بيتحدد موعد اعادة الأجنة للرحم مرة أخرى بمجرد ان تحصل الانقسامات الجيدة للخلايا

بعد كده بياخدو أكفأ الأجنة وأسرعها فالانقسام وبيعيدوها للرحم((بعض المستشفيات بيرجعوا 3-4 وانا انصحك كفاية 3 لانهم متعبين))

وبياخدو باقي الأجنة الموجودة ممكن يجمدوها لك وتتخزن عنندهم لمدة سنتين في حال مانجحت العملية لا قدر الله بيعيدولك اعادة الأجنة بدون منشطات وتكاليف تانية طبعا

وكده بيكون دور الأطباء انتهى بترجعي على البيت وطبعا بتفضلي على ظهرك نايمة لمدة اسبوعين وبعد اسبوعين بتعملي التحليل وانشالله بتكوني حامل يارب

اما بالنسبة للتكاليف

الأدوية لوحدها كلفتني بحدود ال5000 ريال مع الابر وكله كامل

وعملية تجريف الرحم كانت تكلفتها 2500 ريال

وباقي العمليات كلها كانت 13000كاملة مع المستشفى وكله كله كامل

وتجميد الأجنة بيكلف من 1000_2000ريال

طبعا رريال سعوجي انا بتكلم

ويارب يارب تعمليها وتزبط معاكي ولو كنتي بجدة أنصحك تعمليها في مركز الدكتور سمير عباس الطبي

وموجود كمان فالشرقية

الردود
    11
    مرحبا
    أنا ساويت تلقيح اصطناعي في 15/03/2007 و الحمد الله طلعت حامل ، القصة ما فيها وجع بس فيه كتير ابر يعني بتوصلي لفترة تعملي ابرتين بنفس اليوم بس كله يهون اذا الله وفقك ،
    يا رب يرزق الجميع و يكملها معي على خير

الردود
    4,848
    الله يرزقك الذرية الصالحة والكاملة عاجلا غير آجل عزيزتي

الردود
    6,259
    انا عملت التلقيح الصناعي 3 مرات بس ماحسيت ولا بأي شي مؤلم بس كان ادخال الانبوب الصغير اللي فيه الحيوانات المنوية احساسه نفس الاحساس اللس حسيته واكيد كلكم حسيتوه وقت اللي بياخدو مسحة من الرحم لو كان في التهابات

بس المؤلم كان اني افتح رجولي للدكتور هدا اللي أحرجني كتيييييييييير ويمكن نساني الألم والخوف

ههههههههههه

السلام عليكم
    اخواتى اشكركم على الرد الرائع
    اختى فنون اشكرك وادعو من الله ان تنجح معكى وتبشرينا بالحمل ان شاء الله اكثرى من الاستغفار طول الطريق وانتى ذاهبه للمستشفى للفحص ويا ترى انتى فين سوتيها ؟؟؟
    اما اختى ايام زمان جزاك الله كل خير على المعلومات المفصله بس اختى انا هسوى تلقيح صناعى مو تلقيح مجهرى وان شاء الله تنجح معاكى
    اختى ندى لبنان الله يتملك على خير وتقومى بالسلامه وعقبالى مثلك تنجح معى من اول مره
    شكرا ام عصام على ردك وتقبل الله دعائك
    اختى نونه المجنونه شكرا لك ويارب تقومى بالسلامه
    اختى فنون انا كنت حامل قبل سنه وشهرين بس كان حمل كيس بدون جنين وصار لى نزيف حاد لدرجة انى كنت هروح فى غيبوبه بس الحمد لله عدت على خير رغم انى اعانى دحين من الانيميا ومن يومها ما حملت الى الان وزوجى مدرس فى منطقه بعيده علشان كده ابغى انتهز فرصه الاجازه واسويها انتى فين سوتيها
    انا ناويه اسويها فى مستشفى جده الوطنى علشان انا بتابع فيها وربنا كريم
    الله يرزقنا جميعا بالزرية الصالحه

مواضيع مشابهه

1. التلقيح الصناعى
    بواسطة hobossh في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 125
    اخر موضوع: 01-02-2010, 02:50 AM
  2. التلقيح الصناعي
    بواسطة شوشوكوكو في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 2
    اخر موضوع: 26-04-2009, 01:12 AM
  3. التلقيح الصناعي
    بواسطة الشوق## في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 01-11-2008, 06:34 PM
  4. التلقيح الصناعي
    بواسطة السجنجل في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 6
    اخر موضوع: 07-12-2007, 03:56 AM
  5. التلقيح الصناعي
    بواسطة المليااااار في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 17
    اخر موضوع: 23-10-2007, 07:28 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ