انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 3 من 10 الأولىالأولى 1234567 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 21 الى 30 من 92

الموضوع: الاشعة بالصبغة

الردود
    4,848
    -عزيزتي الغالية فراشة مصر ( عقبال ما نشوف فراشتك الصغيرة يااااااااااااااارب )، معلومات جدا مفيدة الله يجزاكي ألف خير يا عزيزتي
    -حبيبتي بوسي ، أشكرك إنك حكيتي لها قصتك علشان شكلها كانت خايفة بس إنتي طمنتيها ( الله يطمن قلبك بيبي صغير ياااااااااااااااااااارب )
    -غاليتي وعزيزتي بيري ، الله يرد لك دعائك إلي دعيتيه لي وعقبال ما أنا أدعي له بثبات حملك وتسهيل ولادتك ( آمين يااااااااااااارب العالمين )
    -حبيبتي الغالية Tm ، أتمنى يكون كلام خواتي طمن قلبك الطاهر ، الحمد لله أمك جاية معاكي وإن شاء الله دايما أشوفك مبسوطة ، وإن شاء الله المرة الجاية تيجي بنفاسك ( من غير ما تكوني مريضة زي ما قلتي بعيد الشر عنك )ياااااااااااارب

يااااااااااااارب ياحي ياقيوم لا تكسر بخاطر عبداتك ياااااااااارب ويكون هذا مجرد امتحان لصبرهم ، الله يصبر قلبهم يااااااااااااارب يا حبيبي إنت

الردود
    299
    فرحتينى اوى يا tm لما قلتى ان مامتك حتيجى معاكى ان شاء اللة العلاقات بينكم تتحسن و وشها يطلع حلو عليكى و نتكون نتيحة الاشعة خير و يكون كل شىء طبيعى و متخفيش منها علقة تفوت ولا حد يموت و هى بصراحة مهمة والدكتور بتاع الاشعة قال لجوزى انها بتسلك الانابيب و فى ستات كتير بتحمل بعد ما بتعملها على طول و النتيجة بتبان و انتى بتعملى الفحص لانها بتبقى و اضحة على الشاشة و الدكتورة قالتلى ان كل شىء طبيعى و طلبت منى استنى نصف ساعة بعد الفحص عشان يراجعوا الفيلم و يتأكدوا ان كل شىء تمام و فعلا بعد حوالى تلت ساعة قالتلى ان الفيلم سليم و النتيجة كويسة وجوزى راح استلم صورة الاشعة فى نفس اليوم باليل
    بس انا عايزة اسألك سؤال مهم ........... انتى ازاى سبتى اسكندرية الجميلة دى و رحتى القاهرة ??? انا امبارح كنت فى القاهرة و بصراحة البلد زحمة اوى و عشان اروح من مكان لمكان لازم انزل قبل الميعاد بساعتين بس بصراحة الشوبينج هناك حلو انا نزلت شارع عباس العقاد ولقيت محلات حلوة اوى و رخيصة و الحاجات تجنن خصوصا المحل دةاللى بيبيع هدوم البيبهات موش فاكرة اسمة بس هو قدام مؤمن ان شاء الله تطلعى حامل بعد الاشعة و تشترى من عندة كل حاجات النونو و مامتك تكون معاكى
    ابقى طمنينى عليكى يالابااااااااااااااى
    آخر مرة عدل بواسطة بوسى2000 : 03-04-2007 في 02:42 PM

الردود
    299
    [quote=أم عصام;3205851]--حبيبتي بوسي ، أشكرك إنك حكيتي لها قصتك علشان شكلها كانت خايفة بس إنتي طمنتيها ( الله يطمن قلبك بيبي صغير ياااااااااااااااااااارب )
    - يارب يا ام عصام يااااااااااااااارب انا و هدى و الماسة و tm و بيرى و مللك و اللهم لك الحمد و كل اللى يتمنى يارب و يارب تقومى بالسلامة و تفرحى بالبيبى

الردود
    488
    حبيبتي tm لاتخافي ابدا انت ماتحسي بدخول الآلات والأجهزه الحقيقه انا ماحسيت بها ابدا يمكن
    علشان انا ماكنت اعرف طريقتها وهي زي الأشعه المهبليه بتكوني شايله ملابسك التحتيه
    ومغطينك بملايه ولاتخافي مافيه احد يدخل معاكي الا الدكتور واخصائي الأشعه لأنها غرفة اشعه
    والألم والله حبيبتي الم عادي زي الم الدوره وانا راح بعد ماخلصت الأشعه لكن ظليت نايمه على السريرلمدة ربع او نصف ساعه بعد ماخلصت
    الله يطمنك يارب ويريحك ويرزقك الذريه الصالحه وكل محروم..

الردود
    587
    اختى الحبيبة ام عصام
    الله لا يحرمنى منك يااااااااااااااااااااااااااااااارب ويقومك بالسلامة وتسلميلى يا حبيبت قلبى.
    حبيبت قلبى بوسى احلى بسبوسه طمنتينى ربنا يخليكى يااااااااااااااااارب و يااااااااااارب انا وانتى وكل اخوتنا المحروماااااااااااات كلنا نشترى هدوم بيبى قريييييييييييييب ويا بوسى انا على عينى سيبت اسكندرية بس هى فى دمى والله وييييييييييارب جوزى يتنقل هناك قريب ياااااااااارب أدعولى.
    أختى الحبيبة زوجة زوجى تسلميلى يااااااااااااااارب ويفرحنا بالبيبى قريب وما انحرم ردودك وتواصلك معايا أبداً يا روح قلبى وجزاك الله خييييييييير طمنتينى.

الردود
    587
    أختى الغالية نونه
    الله يطمنك ياااااااااااااارب ويقومك بالسلامة وجزاكى الله خير يا غاليتى على تواصلك وردك والله لا يحرمنا وجودك معانا ويااااااااااارب نفرح بالنونو عن قريب

الردود
    5,908
    الله يكون معك .....
    و أحسنتِ في إختيار الموضوع

الردود
    4,431
    ربي يرزقك بالذرية الصالحة ..

معلومات مفيدة جدا .. جزاك الله كل خير

الردود
    1,996
    موعد اجراء فحص الرحم
    لفحص الرحم موعد خاص. إذ يجب أولاً التأكد من أنتهاء فترة الطمث وبعدها بعشرة
    أيام يمكن عمل الفحص.مع ضرورة تنبيه وتحذير المريضه بأن لايكون هناك أتصال جنسي من بعد أنتهاء الطمث إلى أنتهاء الفحص .وحسب أرشادات الطبيب

نبذة مختصره عن طريقة عمل الفحص
    قبل الفحص مباشرة يتم تفريغ المثانة والمستقيم وأرتداء الملابس الخاصة .ثم توضع المريضةعلى طاولة الفحص في وضع تكون فيه مستلقية على الظهر مع ثني الركبتين والفخذين ثم تبعد الركبتين للخارج .ويتم ذلك بمساعدة الممرضة..بعد ذلك يتم تنظيف عنق الرحم بمادة مطهرة ثم يجذب عنق الرحم من الأمام بأستعمال ماسك عنق الرحم.ويدخل المجس الرحمي للتأكد من طول الرحم ووضعه الحالي..ثم بعد ذلك يضع الطبيب طرف آلة الحقن في عنق الرحم ويحقن داخل الرحم المادة الخاصة بفحص الرحم.بعد ذلك مباشرة يؤخذ صوره وذلك لمشاهدة سريان المادة داخل الرحم والبوقين..وفي حالة الأكتفاء بحقن المادة والصور يتم رفع آلة الحقن مباشرة .وتضع الممرضة غيار القطن على المهبل تحسباً لرجوع ونزول المادة واللتي ربما تكون مختلطة ببعض نقط من الدم وهذا طبيعي مع الفحص.وبهذا يكون أنتهى الجزء الأكثر من الفحص ويبقى ما يرى الطبيب إضافته .ويتم بعد ذلك التصوير والمريضة بعدة أوضاع
    (منقول )

الردود
    253
    ربنا يتمم لك كل شيء على خير انشاء الله .
    و ادعولي ايها الاخوات انا كذلك لاني ساقوم بالصبغة غدا صباحا انشاء الله , محتاجة دعواتكم لي . و شكرا

مواضيع مشابهه

1. مفارش بالصبغة و الكروشي
    بواسطة بسمة المغرب في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 16
    اخر موضوع: 29-05-2010, 02:44 PM
  2. الدورة بعد الاشعة بالصبغة ؟؟
    بواسطة د-نانسي في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 21
    اخر موضوع: 15-01-2010, 10:09 PM
  3. اللى عملت اشاعة بالصبغة تدخل ارجوكوووووووووووووووووووا
    بواسطة حياتى لله في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 20
    اخر موضوع: 19-10-2009, 10:27 PM
  4. أفيدونى( الاشعة بالصبغة على الرحم)
    بواسطة hala118 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 11
    اخر موضوع: 25-04-2009, 11:22 PM
  5. قناتي فالوب... و فحصهما بالصبغة و المنظار
    بواسطة دندنة 88 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 18
    اخر موضوع: 24-01-2008, 10:23 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ