انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 16

الموضوع: ساعدوني...... احمل ولا اكمل رجيمي؟؟؟؟؟؟

الردود
    83

flower1 ساعدوني...... احمل ولا اكمل رجيمي؟؟؟؟؟؟

مسا ء الخير يابنات
    احب اني ااستشيركم في موضوع بصراحة ما ني عارفة اخذ قرار وطبعا الامر بيد الله سبحانة وتعالى
    وما ادري بعد هل انا كتبتة في المكان المناسب ولا لا لاني اول مرة اشارك بهذا القسم
    خواتي انا في البداية بقولكم انة طولي 164ووزني 104وعمري 32وعندي ولله الحمد اربعة اطفال اصغرهم عمرة اربع سنوات
    وللاسف بعد اخر ولادة لي ماهتميت بنفسي لا في النفاس ولا بعد كذا يعني جتني التهابات وافرازات وزاد وزني طبعا من اهمالي وايضا من استخدامي لحبوب منع الحمل اللي كنت استخدمها وللاسف ماعرفت الامتاخر
    وفجاة انتبهت لنفسي ولكن بعد خراب مالطا زي مايقولوا
    وقررت اسوي ريجيم واشتركت بنادي قريبا وسجلت في قسم التغذية والرجيم عشان استفيد من خبرات
    البنات ورحت اشتري كتب للتغذية والصحة وتركت الحبوب لانها كان لها جزء من زيادة الوزن بحسب كلام الطبيبة واخذت موعد لتركيب اللولب
    سامحوني طولت عليكم المشكلة انة زوجي يبغاني احمل وتناقشنا في الموضوع وقالي ان ولدي الصغير صار كبير ولازم احمل وانة مافية فايدة اذا نحفت الحين ورجع زاد مع الحمل فقالي احمل دحين وبعد الولادة اسوي رجيم وانا يا بنات بتعب كثييييييييييير في الحمل عشان كذا بطول بين كل حمل والثاني
    واخوي احتمال يتزوج بعد سنتين انشاء الله اذا الله سهل لة
    برضو يابنات انا نويت اني لو حملت بعدين اعمل عملية تجميلية بعد الولادة لاني بطول اذا حملت مرة ثانية يعني بحاول ا صلاح ما يمكن اصلاحه وبفكلر اتبع نظام فيافي اللي انتم عارفينة طبعا
    تكفووووووووون يا بنات ساعدوني وش تنصحوني فية احمل او اكمل رجيماتي ورياضتي وبعدين افكر بالحمل من جد ابغاكم تنصحوني لاني ماكتبت الكلام هذا الا ابغاكم تشيرون علي صدقوني
    وسامحوني على الاطالة لاني حبيت اشرح لكم واقولكم اللي بخاطري وجزاكم الله الف خير

الردود
    4,431
    دام زوجك يبغى بيبي .. لازم تسوين اللي يبغاه .. بس من رأيي أنك تتبعين هالفترة ريجيم ورياضه عشان على الاقل يصير وزنك 90 وتصيرين اخف بالحمل .. الله يكون في عونك

الردود
    1,996
    انا شايفه انك تتنقشى مع زوجك بحيث انك لابد ان تنزلى من وزنك على الاقل 20 كيلو قبل الحمل حتى تصرين خفيفه فى الحمل وكمان نفسيتك مرتاحه

الردود
    249
    انا بصراحة دام الله اكرمك باربع اطفال ومثل ماقلتي تتعبي كثير بالحمل فحاولي تخففي وزنك وبعدين تحملي عشان ما تتعذبي بالحمل والله يوفقك ويسهل عليك

مع بنتى اخيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    الردود
    5,248
    انا مش شايفة تعارض بين الاتنين انتى انا اعرف البيبى مبياخدش غير البروتين والفيتماينات من الام ومبيحتاجش الدهون فى حاجة يعنى لو بالنسبة لك ربنا موسع عليكو وممكن تجيبو ولاد اكتر وانتى مش تعبانة من ده ولا حاجة خلاص لكن كملى الرجيم اشربى سوائل من غير سكر لبن قليل الدسم وامنعى اى دهون او نشويات كدة كدة البيبى مش بيحتاجها والرياضة كمان طالما مبتشيليش حديد ومبتعمليش مجهود عنيف ممكن تكملى فيها ومش صح انك كدة كدة هترجعى لما تزيدى وانتى نحيفة غير لما تزيدى على زيادة طبعا يعنى انتى 104 دلوقتى لو خسيتى ل 90 مثلا وحملتى يمكن ترجعى اه 104 لكن لو حملتى على كدة هتبقى 120 وطبعا تفرق
    لكن لو كنتى بتتعبى من الحمل واستكفيتى كدة دى مسالة تانية تناقشيها مع جوزك طبعا

الردود
    92
    حبيبتي اولا بدي ادعيلك الله يوفقك وبعدين اجولك:

زوجك دامه مصمم لا تعارضيه ترا بعدين تعرفين الرجاجيل وتوكلي على الله .

يمكن يكون البيبي هذا نعمه من عند الله يعني يمكن تخسي عن حملك وولاتك فيه.
    وبعدين أخواتي كلامهم صح يعني خس واحملي ما فيها شي وصدقيني اتوكلي على الله قبل كل شي ثم استشيري وانشاء الله نكون افدناكي.

الردود
    83
    mano83
    فراشة مصر-فراشة 2008-ملك المالكي-ام صلاح 20
    الله يعطيكم الف عافية يعني اكثركم شايف اني انحف كم كيلو وبعدين احمل
    شاكرة لتجاوبكم السريع معاي الله يسعدكم جميعا والله يقدم اللي فية الخير

الردود
    570
    حبيبتى انا عندى نفس مشكلتك و انا الان تركت وسيلة منع الحمل لان زوجى يرينى احمل و الله انا من سنة و زوجى يريد منى ان احمل و انا اقوله لا استنى شوية علشان اخس لكن العكس هوة الى حصل سابنى سنة و تخنت فيها و لم اخس ذدت اكثر و الان هو قرر انى لازم اشيل الوسيلة و انا كمان حاسة انى خلاص عاوزة اجيب اخ لبنتى
    و لما ربنا هدانى و قلت انى ممكن احمل و اخف فى الاكل و بعد الحمل خلاص اهتم بنفسى ربنا عاقبى و الى الان لم يحدث حمل لانى رفضت كلام زوجى و عاندته و انا الان بدعى ربى يرزقنى بالحمل

و انا بدات اخفف و هاشترى اوربت ريك لممارسة الرياضة بس خايفة اشتغل عليه و لو حصل حمل ممكن ينزل من الرياضة على الاوربت ريك ولا لا
    فاسمعى كلام زوجك و ربنا يخليلك اولادك و خففى فى الاكل و ربنا يساعدنا ان شاء الله

~✿~ Flying between the THREE HEARTS of mylife ~✿~
    الردود
    23,929
    توكلي على ربنا واحملي وبعدين فكري بالريجيم

الردود
    299
    حبيبتى أعتقد انك ممكن تحملى و تخلى الدكتور بتاعك اللى بيتابع معاكى الحمل يعملك نظام غذائى معين فية كل العناصر اللازمة لنمو الجنين و لايزيد وزنك بصورة مبالغ فيها.

مواضيع مشابهه

1. [ دراسات عليا ] حلمي اكمل الماجستير ساعدوني...
    بواسطة نبع الورد في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 21
    اخر موضوع: 18-02-2011, 11:04 PM
  2. ساعدوني اول مره احمل
    بواسطة UAEGIRL في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 14-10-2007, 09:23 AM
  3. شوفو شو عملت و ساعدوني عشان اكمل
    بواسطة mis spoon في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 32
    اخر موضوع: 06-05-2007, 04:58 PM
  4. رجيمي
    بواسطة (قلم رصاص) في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 3
    اخر موضوع: 27-09-2006, 03:46 PM
  5. الردود: 14
    اخر موضوع: 30-07-2005, 03:25 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ