انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 10 من 10

الموضوع: شاركونى بالله عليكم

الردود
    170

شاركونى بالله عليكم

السلام عليكم ورحمه الله
    انا متزوجه وعندى طفل عنده سنه وثلاث شهور وبفكر اجيب بيبي تانى بس جوزى مش راضي دلوقتى وعاوزنى استنى شويه لحد ما الولد يبقى سنتين بس انا نفسي اجيب بيبي تانى يلعب معاه ويكبروا مع بعض هنا فى مصر بيقولوا هاتوهم ورا بعض عشان تخلصوا بس انا باخد رأيكم ايه الفترة الكافيه بين الانجاب والاخر واللى جربت زىى كده تقولى تجاربها
    وربنا يكرمكم يارب وترزق كل من نفسه فى طفل يارب قولوا اميييييييييييين

الردود
    5,908
    السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
    و مرحبا بك

فرق سنتين جيد جدا ،، لكن الأمر يحتاج إلى تفكير منك و إستخارة ،، و من أهم الأشياء التي يجب أن تراعيها هي رأي زوجك ،، بالنسبة لي وضعت طفلتي الثاتية أول أمس و عندي ولدت عمره سنتين و 5 شهور ،، و الحمد لله إلى الآن كل شيء يسير على ما يرام ..
    الله يهون عليك و يرزقك الإجابة الشافية

الردود
    17
    أنا بفضل يا أختي العزيزة إنك تستني شوية يعني لازم يكون بينهم من سنتين الى ثلاث سنوات أحسن علشان صحتك وصحة البيبي الثاني، وأنا بتكلم من واقع تجربه شخصية انا عندي بنت عمرها ثلاث سنوات وولد عمره سنتين بسبب الحمل والرضاعة لبنتي كان عندي نقص بحمض فوليك لما حملت ابني وسببله تشوه معين الحمدلله تعالج هلا بس دايما الحذر واجب.

الردود
    170
    متشكرة جدا اخت سلامات على النصيحة الغالية بس على فكرة انا عمرى ما كنت هقرر من غير موافقة زوجى لأنه شبه موافق بيقولى استنى كده يعنى من باب الاحتياط , وحمدالله على سلامتك وربنا يقويكي عليهم يارب

الاخت زوجه مخلصه
    مشكورة جدا على النصيحه ويارب يحفظلك اولادك يارب
    وجزاكم الله كل خير

الردود
    1,360
    شوفي اختي انا عندي ابن الان سنو سنة و11 شهر ولسا والدة من شهرين تقريبا الي ححكيه لك انا بحكم تجربتي يا اختي صعب كتير لانك حتربي اتنين وواحد اصعب من التاني سهر وعصبية وخوف على البيبي منو ووووووو اختصر لك متلا انو ابني الاول كان خلاص بيقولي اروح للحمام لما شاف اخوه بطل لما بصرخ وبقولو ليه عملتيها في الحفاض بيقولي متل الياس اخويا وتاكدي انك كل شيء حتعملي منو اتنين ولما بريد انضفلو ولا ارضعو هو كمان بيصرخ وبيقولي انا الاول انا حدعي معاكي الله يعطيكي الي فيها الخير وانت ادعي معي الله يصبرني

الردود
    93
    samouha
    انا افضل انك تستني شوي احسن لك ولولدك انا عن نفسي ولدي الله يحميه عمره ثلاث سنوات وشهرين والحين حامل بالشهرالسادس خلي كل واحد ياخذ مكانه ويدلع براحته والله يهديك لفعل الصواب ...

الردود
    170
    مشكورة أخت ام ياسين
    على نصيحتك ومعاكى حق انا هستنى شويه عشان متعبش زيك
    وربنا يعينك ويصبرك ويقويكي عليهم بس نصيحه منى خللى الاهتمام الاول والاخير للابن الاول عشان ده اللى بيفهم
    والبيبي الصغير مش فاهم خللى اهتمامك بيه فى الوقت اللى اخوه مش شايفه وربنا معاكى
    Reem4you
    مشكورة على نصيحتك وحلو جدا ان يبقى فى اكتر من سنتين بين الحمل والتانى ربنا يقويكي عليهم
    وفعلا نصيحتى خلتنى اغير رأيي مبدئيا

الردود
    4,431
    انا أفكر .. إن شاء الله يتمم حملي على خير وأولد وأستنى سنة و3 شهور وبعدها أحمل بالبيبي الثاني .. لأني أحس أحلى فرق بين الاخوان هو سنتين .. صحيح أنا راح أتعب في البدايه (بس واحد ولا اثنين كله تعب) .. بس بعدين برتاح .. ويصيرون بعمر واحد لما يكبرون وتفكيرهم منسجم .. وزوجي مأيدني بهالفكرة ..

الردود
    1,360
    شكرا اختي على ردك انت كمان ودعائك الله ينولك الي فيه الخير بالنسبة للاخت mano83 الله يسهلك لو عندك الي يساعدك اتمنى لك الخير لو مافيش حفكرك وحتفكريني اختي وحتقولي لي عندك حق في كلامك صعب كتير الواحدة منا ماتقدر تتعب من ضناها ولا تبخل عليهم من حنانها لكن اختي بتيجي اوقات تحب ترتاحي فيها شوي لو كان شيء بسيط بيوجعك تنيمي واحد الي بيكون بيرضع والتاني شو حتعملي فيه وهو حابب يلعب ولا ادا مرضو هما الاتنين متلا انا هاي الايام مرضو لي هما الاتنين بالزكام عارفة العداب الي انا فيه لكن الحمد لله على كل حال الله ينول لكل الاخوات الي فيه الخير

الردود
    1,119
    سنتين فرق حلو مش اقل من كده والله يرزقنا جميعا

مواضيع مشابهه

1. الردود: 20
    اخر موضوع: 26-03-2010, 02:05 AM
  2. أخيرررررررررا صرت النجم الفضي بالله شاركوني فرحتي......
    بواسطة أمل الغـــــــد في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 47
    اخر موضوع: 09-11-2007, 03:23 AM
  3. بالله عليكم ادخلوا بالله عليكم
    بواسطة الاء الله في روضة السعداء
    الردود: 8
    اخر موضوع: 05-07-2006, 01:16 PM
  4. بالله عليكم ادخلوا بالله عليكم
    بواسطة الاء الله في روضة السعداء
    الردود: 5
    اخر موضوع: 10-06-2006, 07:37 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ