انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 49 من 55 الأولىالأولى ... 39454647484950515253 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 481 الى 490 من 549

الموضوع: ملف اكل مصرى صميم: حتى المصريين ميعرفوهوش

yehia2007's صورة
    yehia2007 غير متواجد متميزة صيف 1429هـ -مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    الردود
    11,299
    تعقيب كتبت بواسطة cliopatra عرض الرد
    المنين
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    المقادير
    5 اكواب دقيق
    1كوب زبد او سمن يسخنوا حتي الغليان
    1 كوب زيت
    كوب لبن فاتر
    كوب ماء فاتر 5ملاعق سمسم \ذرة ملح\ ملعقة بودر
    ملعقة شمر ممكن الاستغناء عنها لكن تعطي نكهة جميله
    قطعةخميرة بحجم البندقة او بديلتها من الجافة \ملعقة سكر
    عجوة \بلح مفروم\
    الطريقة
    ينخل الدقيق ويخلط مع السمسم والملح والشمر والبودر
    يعمل حفرة في وسط الدقيق ويضاف الزبد وهو يغلي
    يبس الدقيق بدعكه مع السمن براحة اليد ولكن يقلب بملعقة اولا حتي تحتملي الحرارة
    بعد البث يضاف اللبن وقليل من الماء ويعجن ثم تدعك الخميرة بالسكر وتضاف
    اعجني حتي تصبح عجينه لينه سهله التشكيل واضيفي ماء اذا احتاجت
    غطي العجينة وابدئي بالتشكيل فورا
    خذي قطعة منها وافرديها لتصبح مستطيل
    قومي بتقطيع العجوة ووضعها علي وسط العجين واقفلي عليها الاطرافثم قطعي العجينة بالسكين
    قطع صغيرة
    صعيها في صاج او صينيه وغطيها واتركيها تخمر
    اختبري الاختمار بوضع اصبعك عليها بخفة يترك علامة وتصبح خفيفة
    ادهني الوجه بالبيض ورشي سمسم علي الوجة
    وسويها في الفرن وبالهنا والشفا
    نفس الطريقة بعمل بيها الكعك \ لكن بدون زيت \ وبزود مقدار الزبدة شويه
    نفس الطريقة تقطع وتشكل اشكال كبيرة وتحشي بالجبن او العجوة او الملبن او فارغه باضافة الشمر والينسون
    للعجينة فقط\ وتسمي\ قراقيش\
    تسلمى يا قمر على الوصفه الحلوى دى بس انا عايزه اعرف المنين ده بيطلع ناشف ولا طرى

مع بنتى اخيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    الردود
    5,248
    تعقيب كتبت بواسطة rewa عرض الرد
    المصريين اهما حيوية واكل وهمة انا بموت فى الاكل بتاعنا من اسكندرية لحد اسوان و خصوصا الحلويات وده اللى مضيعنى فكرة الموضوع هايلة واستفدت منها كتير رغم انى طباخة شاطرة وحبيت اقول تعليقات سريعة لكل المنتدىبالنسبة للى عايزة اليخنى:دى اكلة صعيدية اساسا وبم ان جدتى صعدية وكانت بتعملهالينا زمان هقولك عليها البصل ليه تاثير منوم و جدتى كانت بتعملها واحنا اطفال عشان تنيمنا وتخاص مننا
    هههههه هى عبارة عن لحمة مقطقة صغيرمسلوقةوتسبيكيها فى صلصة طماطم بس مش اى صلصة السر فى البصل الكتييييييييييييييييير اللى بتحطيه فى الصلصة4 بصلات متوسطين على كبلو اللحمةبس البصل يكون مقطع بالسكين كبير نسبيامخرط بس كبيرفى كمية سمنة كافية لحدمايصفروتضيفى الصلصة او عصير الطماطموفصين ثوم صحيحوملح وفلفل و تسقطى قطع اللحم على نار هادية تتسبك وتضيفى الشطة وبالهنا والشفا
    ازيك يا قمر الف شكر على الوصفاااااااات التحفة بالذااااااات اليخنى كنت محتارين فيه
    تصدقى انا طلعت بعمله هههههه بس معرفش ده اسمه يخنى بس انا مش بعلمه بلحمة مسلوقة
    بعمل بكفتة الرز بعملها دواير واحطها فى صلصة تكون زى ما قلتى بصل مقطع كبيير ومحمر نص نص مش للاخر وبعدين طماطم متتسبكش اوى برضه وبعدين نسوي اللحمة او الكفته بمعنى اصح فى الصلصة وبعدين ندخلها شوية الفرن وجنب رز حبة وحبة وبالهنا و الشفا

بالنسبة للرقاق باللحمة المفرومة طبعا وصفتكو هايلةبس حبييت اقولوكو طريقتى عشان الرقاقميكونش تقييل انا بستعمل مرقة الدجاج ومعلقتين زبدة فى المرقةمكعب واحد لكل 2 كوب ماء وبتتطلع هايلة وفيه دلوقتى مكعب مرقة الخروف احلى و احلى عشان بيبقى فيه فتة و لحم ضانى مشوى وتقدروا تخرجوا فى العيد ومتناموش ههههههههه
    سانك يووووووو فرى ماتش انا لا احبذ بصراحة مرقة الدجاج الصناعيه انتى عارفة الدسم بتاع الشوربة اهون الف مرة على الصحة من مرقة الدجاج والحاجات دى

السخينة بتعملوها بطريقة اول مرة اسمع انها انا بعملها مسكرة بالعسل الاسود بتقطعى العيش زى الفتة بالظبط وتسخنى سمن وتقلبى بيه العيش وشوية سمن صغيرين تسخنى فيهم عسل اسود يكفى لتغطية العيش و بالهنا على فكرة هى اكلة شتوية بتدفى جدا وتدى طاقة.دى طريقة جدتى الصعديةوبصراحة اول مرة اسمع عن طريقة السخينة باللحم.فيه كمان فتة الملوخية:بتستعملى الملوخية بدل المرقةومن غيرصلصة طبعا.وفيه كمان سد الحنك مش عارفة مقاديره بالضبطبس هوبيعتمد على تقليب الدقيق فى سمن لغاية مايبقى بيج زى البشاميل وتضيفى سكر و ماءلحد ما يتماسك زى المهلبية بس اتخن شوية و برده شتوى و بيدفىالافضل يتاكل دافى
    بصى يا ستى هناك اراء مختلفة حول هذا الموضوع فى ناس فعلا بتقول على دى ثخينة بس احنا بنقول على الرقاق باللحمة و الشوربة سخينة واللى انتى بتعمليها دى بيقولو عليها خبيصة ههههههه اسم وحش اوى صح بس انا اعرف بيعملوها للست اللى لسه والدة لان العسل الاسودر مفيد جدا بعد الولادة

بس انا زعلانة منكو.هو ينفع الركن المصرى من غير وصفة كشرى واحدة توحد ربنا.انا بموت فى اكلتين الفول و الكشرى وبعتبر ده دليل مصريتى واللى ما يحبش الفول والكشرى ما يبقاش مصرىشوفته اد ايه.انا بحبه من المحلات ومن البيت ولو جالى من الجيران ومن اى عابر سبيل لو خبط عليا و ادانى كشرى مش هقول لا.انا مستنية وصفة احلى كشرى و فى الاخر هنزل وصفتى.اه و كمان فتة العدس الاصفر بموت فيها .حد يعرف يعملها؟والعدس بجبة البنى بسلقه ببصل وملح وفلفل وكمون وباكله كده
    على فكرة فيه فى ميدان التحرير محل كشرى جامد اوى اسمه كشرى هيلتون بس مش تبع فندق هيلتون طبعا بس تحفة لازم كل ما بقى فى التحرير اكل منه ااااااااااااهوالرز بلبن بتاعه جميل برده جربوا ترشوه ليمون خفيف عالكشرى
    ادى يا ستى الكشرى حطيتهولك كليوباتر بس اصلى بصراحة الكشرى اكتر اكلة بتنزل فى لمنتدى وبالصور تقريبا بقت اكله عاليمة خلاص فعشان كدة مرضيتش اعيده عشان الملف يبقى مميز واكلاته كلها جديدة
    وكشرى هيلتون انا عارفها روحته كذا مرة بس المحل ضيق اووى كشرى التحرير احلى منه والمكان احلى بس مجربتش صراحة الرز بلبن لما انزل مصر المرة الجاية هجربة انا اصللى طول ما انا فى مصر بقضيها فول وطعمية من جاد وكشرى من التحرير او ابو طارق لغاية ما اتهرى
    وبرضه اول ما اسافر بيوحشونى هههههههه مصرية بقى

yehia2007's صورة
    الردود
    11,299
    ايه كل الحاجات الجميله دى يا بنات انا لسه شايفه الملف دلوقتى من ساعة مرجعت من السفر معرفش حاجه عنه بس بجد ماشاء الله عليكو انا مش عايزاه يتقفل خا اااااالص
    بجد ده مفيد لينا كلنا ومش حيخلينا نحتار خاص كل يوم نطبخ ايه
    ملك انا كمان بعمل اليخنى بالكفته زيك بس معرفش انه يخنى بس البصل بقطعه مفروم مش كبير
    ومره كمان عملت اليخنى باللحمه بس حطيته على مكرونه مسلوقه زى الصوص كده وطلع تحفه بجد

الردود
    5,248
    تعقيب كتبت بواسطة yehia2007 عرض الرد
    ايه كل الحاجات الجميله دى يا بنات انا لسه شايفه الملف دلوقتى من ساعة مرجعت من السفر معرفش حاجه عنه بس بجد ماشاء الله عليكو انا مش عايزاه يتقفل خا اااااالص
    بجد ده مفيد لينا كلنا ومش حيخلينا نحتار خاص كل يوم نطبخ ايه
    ملك انا كمان بعمل اليخنى بالكفته زيك بس معرفش انه يخنى بس البصل بقطعه مفروم مش كبير
    ومره كمان عملت اليخنى باللحمه بس حطيته على مكرونه مسلوقه زى الصوص كده وطلع تحفه بجد
    ازيك يا ام نوووووور
    اتارى اليخنى ده طلع مشهور واحنا مش عارفين ههههههههه

الردود
    5,248
    انتو فين ياحلوووووووووووووووووات
    مين تعرف الاكلة دى
    طاجن اللسان عصفوووووووور باللحمة
    هى اكله بتبقى حلوة اوووووى فى العزومات بالذات
    بتبقى مميزة جدا على السفرة
    وممكن تعمليها فى ايام عادية سهلة ولذيذة

نحمص اللسان عصفووووور " تحميص مش تحمير يعنى بدون زيت او سمن"
    نحطه فى طاسة تيفال لغايه ما لونه يتغير
    وفى حلة تانية نحط بصل ومع اللحمة المسلوقة و بعدين صلصة الطماطم ولما تتسبك نجيب طاجن ونحط طبقة لسان عصفور وبعدين طبقة اللحمة وبعدين طبقة اللسان عصفور التانية ويكون عندنا صلصة تانية نزودها شوية مية قليلة جدا لان اللسان عصفو بيشتوى بسرعه جدا اسرع من المكرونة واللحمة مستوية ونحطهم على وش الطاجن وندخلة الفرن مبيخدتش تلت ساعه بالكتير

دى طريقتى بس لقيتلكم طرق تانية كتير هننقلهلكم

طاجن لسان عصفور بالكبد والقوانص

المقادير :
    كيس مكرونة لسان عصفور
    1/4 كيلو كبد وقوانص (يمكن إستخدام اللحم المفرومة)
    سمن / زيت للتحمير
    صلصة طماطم معبأة(أو طماطم مخفوقة بالخلاط)
    شوربة/ماء

الطريقة:
    يحمر لسان العصفور في السمن أو الزيت حتى يصبح لونه زهبي

تقطع الكبد والقوانص قطع صغيرة جدا ثم تحمر في الزيت أو السمن(لو لحم مفروم يسوى مع بصله صغيرة)

نخلط الكبدة أو اللحم مع لسان العصفور

نضيف صلصة الطماطم المعبأة أو الطازجة ويفضل خلط الإثنين معاَ

نضيف الشوربة أو الماء الساخن بكمية تكفي لتغطية لسان العصفور و تزيد بمقدار نصف سم

تترك على البوتاجاز حتى تغلي ثم تدخل في الفرن على نار هادئة

ويفضل ان تشغل الشواية حتى يحمر وجة الصينية

باللحمة
    المقادير
    ----------
    كيلو لسان عصفور - 2بصلة متوسطة - كيلو ونصف طماطم - ملح - فلفل - نصف كيلو لحمة مفرومة - 4 ملاعق سمن - ونصف كوب زيت- بهارات - 4 فصوص ثوم كبار مفروم- 3 بصلات متوسطة للحمة المفرومة0
    الطريقة :
    ----------
    تسلق اللسان العصفور نصف سلق يعنى ما يستوى ويصفى ويترك فى المصفاه لغاية ما تعملى المحتويات الاخرىوهتلاحظى أن اللسان العصفور كمل نضجة فى المصفاة0
    - توضع اللحم المفرومة على النار ويوضع عليها البصل المفروم و2 ملعقة سمن والملح والفلفل الاسود والبهارات وجزء من الزيت0 ويترك ليتم نضجة
    -يقطع البصلتين مربعات ويوضع عليها ملعقتين السمن وربع كوب الزيت ويحمر البصل وأول ما يصفر يوضع الثوم المفروم ويحمر مع البصل وبعد تحميرة كويس يوضع الطماطم المضروبة فى الخلاط ويظبط بالملح والفلفل الاسود والبهارات وممكن أضافة ملعقتين كبار صلصة طماطم وتترك ليغلظ قوام الصلصة 0
    -نحضر طاجن متوسط أو صنية حسب الموجود وتدهن بالزيت من الجوانب والقاع جيدا 0وتترك لتجهيز اللسان العصفور
    ضعى جزء من الصلصة المجهزة على اللسان العصفور وتخلط باللسان كويس وتوضع نصف المقدار فى الصنية او الطاجن حسب رغبتك وتسوى سطح اللسان كويس ويوضع العصاج ويوضع نصف مقدار اللسان العصفور الباقى على العصاج ويسوى السطح كويس بظهر الملعقة ويوضع من فوق باقى مقدار الصلصة الغليظة المسبكة فوق الوجة وتوزع على الوجة كلة وتوضع فى الفرن 0 وبالهنا والشفا

yehia2007's صورة
    الردود
    11,299
    تصدقى يا ملك القلوب عند بعضه انا لسه شايفه امبارح طاجن لسان عصفور بصدور الفراخ المخليه عجبنى اوى والنهارده لما نزلت جبت لسان عصفور وفراخ بانيه عشان اجربه
    بس الشيف عمله ازاى
    حمص لسان العصفور بشوية زبده لما لونها بقى دهبى وحطها فى الطاجن وعليها صدور الفراخ وعليها طبقه تانيه من لسان العصفور وبعدين بسله وطبقه اخيره لسان عصفور وسقاها بشوربه
    لما اجربها حبقى اقولكم عليها
    اه نسيت اقول ان حط عليها من فوق طماطم مقطعه صغير

الردود
    4,140
    تعقيب كتبت بواسطة yehia2007 عرض الرد
    تسلمى يا قمر على الوصفه الحلوى دى بس انا عايزه اعرف المنين ده بيطلع ناشف ولا طرى
    المنين ده يا حبيبتي بيقي وسط ولا طري ولا ناشف
    عاوزاه طري زودي كمية الزبدة شوية مش كتيير علشان ميتهريش بعد السوا
    عاوزاه ناشف قلليها شوية
    اتمني اكون افدتك

الردود
    4,140
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الف حمد علي السلامة يا ملك
    شفتي لما رجعتي لميت البنات ازاي
    متحرمشي منك يا قمر وشكرا علي الاطراء الجميل
    احنا نيجي جنبك ايه دا انتي ماشاء الله موسوعة

يلا بقي املئي الملف تاني باللي منعرقوش
    آخر مرة عدل بواسطة cliopatra : 08-05-2008 في 04:51 PM

الردود
    5,248
    تسلمى يا كليوباتر
    اخجلتينى بكلامك هههه
    انشاءالله نتلم كلنا تانى ومنبطلش اكل هههه

سمسمة طب الفراخ مستوية ولا نية اصل انا بعمل اللحمة مسلوقة عشان لسان العصفور مبيخدش سوا و البسلة برضه تبقى مسلوقة ولااية؟؟
    بس طماطم بس مش هيطلع طاجن مسبك كدة هههههههه بس اكيد هيبقى صحى اكتر طبعا

الردود
    513

byebye

تعقيب كتبت بواسطة azmiralda000 عرض الرد
    بصى يا ملوكة ده احنا بنسميه رز بالكبد لكن الرز بالخطة بنعمله بطريقة تانية

نحرق معلقة سكر و معلقة زبدة فى حلة و لما تبقى بنى نحط الميه وشوية زبيب و لما تغلى نضيف الرز المغسول و الملح
    لما الرز يستوى نحطه فى الطبق و نرش عليه اللوز المحمر و ممكن كمان صنوبر محمر
    انا بصراحة بعمله من غير زبيب لأنى مابحبش طعمه المسكر مع الاكل المالح

يغسل الارز وينقع نص ساعه
    هاتى ملعقه طعام سمن وحمرى فيها ثلات اربع كميه الارز لحد ما تاخد لون ذهبى غامق
    اضبفى عقد الارز ماء على شوربه يعنى لو عامله مثلا كوب لرز وها تحطيله عيارة كةب ونصف ماء خليها تلات اربع ماء وتلات اربع شوربه لحم او دجاج
    اضيفى ملح وقليل من الفلفل وملعقه صغيرة قرفه مطحونه و ملعقه صغيرة صلصه طماطم
    بعد ما يبدا يغلى اضيفى باقى الارز اللى لسه ما اتحمرش
    نقطع الكبد والقوانص الفراخ ونشوحها فى قليل من السمن ومعاها بصل مكعبات صغيرة جدا وملح وفلفل حتى تتعصج
    جهزى مكسرات حسب الرغبه لوز مقشروبندق وشوحيهم فى قليل من السمن حتى تشقر ثم اضيفى لها الزبيب وقلبلى لحد ما الزبيب ينتفخ
    عند التقديم نضع المكسرات فى قاع قالب او سلطانيه عميقه ثم نضع فوقه الكبدوالقوانص ثم نغرف فوقها الارز ونسوى الوجه جيدا ثم نقلبها فى سرفيس التقديم

هاااا اتبنجتوا والا لسه
    جربوا الارز بالخلطه بالطريقه بتاعه ماما وتيته وها تعجبكوا جدا ----طريقه اهل المحله الكبرى

مواضيع مشابهه

1. ::: مصرى مصرى مصرى ؛؛؛ << شوربة البسلة ::<؛
    بواسطة woman_my man في المقبلات والسلطات والشوربات والمشروبات
    الردود: 4
    اخر موضوع: 19-04-2008, 03:48 PM
  2. ؟؟ مصرى مصرى مصرى ؟؟ ...اللحم بالبطاطس والطحينة $$$
    بواسطة woman_my man في الأطباق الرئيسة
    الردود: 11
    اخر موضوع: 18-04-2008, 11:31 AM
  3. ركن المصريين المصريين يجو معايا واللي بيحن المصرييين
    بواسطة الاء الله في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 2
    اخر موضوع: 03-12-2005, 03:27 AM
  4. طعام سليم لقلب سليم
    بواسطة مليكة الطهر في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 1
    اخر موضوع: 13-11-2000, 11:01 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ