#تفريغ_أسرار_الصلاة_٢
السر الخامس والعشرون⬅️🔶أنت عظيم وأنا لأ🔶
يوتيوب
صوتي
ملف وورد
🔹وصلنا إلى قول ابن رجب -عليه رحمة الله- "الخشوع في الركوع "
🍁🍁 قال:-'ومن ذلك الركوع وهو ذل بظاهر الجسد، ولهذا كانت العرب تأنف منه ولا تفعله. حين بايع بعضهم رسول الله -صل الله عليه وسلم-على أن لا يخر إلا قائمًا (يعني يسجد من غير ركوع) كذلك في الصلاة..
↩️'وتمام الخضوع بالركوع أن يخضع القلب لله، ويذل لله فيتم بذلك خضوع العبد بباطنه وظاهره لله عز وجل ولهذا كان النبي صلى الله عليه وسلم في ركوعه بالذات :-
🌹"خشع لك سمعي وبصري ومخي وعظمي وما استقلت به قدمي " 🍁🍁🍁
🔹وإنت راكع وإيدك على روكبتك، وإنت راكع وماسك رجليك بتقوله أهو كله اللي فوق رجلي ده خاشع!
🔸علشان تفهم يا صديقي إن الخشوع ده مش إن إنت بتقول على نفسك كويس لأه 👌الخشوع ده إن إنت بتقوله أنا ذليل"خشع لك" يعني انا مذلول فهمت؟
💫'خشع لك' يعني يارب المشركون ما رضيوش يتنوا التنية دي انا ركعتلك واتنيت التنية دي علشان ابقى خاشع ليك أنا ذليل ليك وكذلك في السجود!!
🍁🍁قال:-"ومن ذلك السجود وهو أعظم ما يظهر فيه ذل العبد لربه -عز وجل- حيث جعل العبد أشرف أعضائه وأعزها عليه وأعلاها عليه حقيقة أوضع ما يمكنه فيضعه في الترراب متعفرًا ويتبع ذلك انكسار القلب وتواضعه وخشوعه لله -عز وجل-
ومن تمام خشوع العبد لله -عز وجل- وتواضعه في ركوعه وسجوده أنه إذا ذل لربه بالركوع والسجود وصفه ربه حينئذ بصفات العز والكبرياء والعظمة والعلو" 🍁🍁🍁
🔹بنقول إيه وإحنا راكعين؟👈 سبحان ربي العظيم
🔹بنقول إيه وإحنا ساجدين؟👈 سبحان ربي الأعلى
📍في أخفض ما تكون تقول:- الأعلى!!
📍وفي أذل ما تكون تقول:- العظيم!!
💢وإنت مكسور مش عظيم تقول ربي 'العظيم'،
💢 وإنت منخفض تعفر أنفك في التراب تقول:- `الأعلى`
🌸'سبحان ربي الأعلى' ، 'سبحان الله العظيم'🌸
🔹يبقى هذا الوصف وهذا الثناء للرب -جل جلاله- يأتي بالقلب♡ واللسان.
💌معلش يا صديقي دوقها دي علشان تعرف تخشع؛
📍وإنت ساجد بتقول 'الأعلى' يبقى لسانك قال:- ¤سبحان ربي الأعلى¤
💫طب جسمك كله وهو مرسوم رسمة السجود بيتكلم ولا لأ؟
↩️بيتكلم بيقول:-" أنا بقى مش أعلى إنت الأعلى"
📍وإنت راكع بتقول 'سبحان ربي العظيم" ده لسانك اللي بيقول
💫طيب جسمك وإنت راكع بيقول إيه؟
↩️بيقول أنا مش عظيم سبحان ربي العظيم 👈ده اللسان
🔹عرفت بقى الصلاة قلب و جوارح كلك بتتكلم!!
👌هي الصلاة دي كده بقى
🔴وأنا واقف، واقف إيدي على قلبي على صدري واقف وقفة واحد بيتحقق معاه، وقفة واحد مسلم نفسه
💢مش إنت عملت كده وقولت الله أكبر فسلمت نفسك لله -سبحانه وتعالى- ومستسلم
وبعدين حطيت إيدك على قلبك زي ما سيدنا أبوهريرة بيقول :- إن الناس هتبعث يوم القيامة شكلها كده
🔴وبعدين هتركع هتبقى إنت متني ولسانك بيقول 'سبحان ربي العظيم
💫 وجسمك بيقول أنا مش عظيم أنا ذليل.
🔴وبعدين تسجد لسانك بيقول 'سبحان ربي الأعلى'
💫وكل جسمك بيتكلم بيقول ألأعلى، وانا فين؟ أنا في التراب أنا مناخيري على الأرض!!!
🔹شوفت الجمال؟ شوفت الإحساس؟ إيه رأيك االذة دي فيه منها ولا في الأحلام قم فصلي وعش هذا الغرام فإن الخشوع ليس كالكلام والسلام
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
#شير واحتسب 💪
#أدمن