انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 5 من 12 الأولىالأولى 123456789 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 41 الى 50 من 112

الموضوع: مساعده بخصوص الستائر من بنات اسكندريه

الردود
    137
    تعقيب كتبت بواسطة i muslmah عرض الرد
    كونتيسة دي اسعار القماش مس كده

امم يعني معندكيش صورة للنوع التركي ده

جزاك الله خيرا

اه ده اسعار القماش وبالنسبه للستاير التركي ده للاسف معنديش صور ليها لكن ممكن اصورهالك واحطهالك بس اديني يوم او اتنين كده

الردود
    137

ودلوقتي حبايبي انا نزلت النهارده ولفييييييييييييت وجبت لكم اسعار الستاير

اولا احب اقول اني نزلت شارع ابو قير من اول فيكتوريا لحد جناكليس يعني لفيت محلات الشارع ده كلللللللله

تركيزي كان مبدئيا كان على الستاير الخفيفه لكن سألت على قماش الانتريهات والمراتب وكده ولقيته من اول 47 و52 جنيه للمتر لحد 175 جنيه

وقبل ما اقول اسعار محدش ياخد بالاسعار ده لان ده اماكن غاليه ومستويات عاليه ولعلمكم الستايراللي انا ذكرت قبل كده اسعارها لقيتها هناك بتقريبا ضعف الاسعار واكتر كمان

الستاير في السوق لقيتها 3 انواع اما اورجانزا او شيفون او كتان

الاورجانزا يا تلاقيها ساده خالص او رسمه خفييييفه خالص ... او تلاقيها اورجانزا مشغوله شغل كتير وكانت جميله قوي رغم ان الاورجانزا بطلت نوعا ما وطلع الكتان غطّى عليها وده سعرها قبل كده لما نزلت وفاصلت فيها كان مش معدي ال 20 جنيه لكن في شارع ابو قير لقيتها من اول 25 وطالع رغم ان الاورجانزا اول ما طلعت لو حد جابها ب 35 ده كده يبقى شاطر وبطل وعرف يفاصل ويشتري

اما عن الوان الاورجانزا فيه منها السكري والبمبي والنحاسي الغامق والنبيتي والزيتي

ولقيت النهارده برضه نقشه اروجانزا حلوه نفس اللي في الصوره ده

وده بقى فيه منها الابيض زي اللي في الصوره وفيه منها ابيض لكن الشغل اللي جواها يعني ورق الشجر ده لونه بمبي .. وده كان مترها ب 65 جنيه والرجل قاللي اني ممكن احط ستاره مشغوله زي ده مع نفس الاورجانزا ساده يعني الستارتين مع بعض زي الفكره اللي في الصوره ده كده

***وكان فيه اورجانزا مشغول وشكله ذوق شويه يعني مش الموديلات القديمه وده 3 اسعار

الاول قماش اورجانزا (صيني) المتر ب 30 جنيه

التاني نفس القماش والرسمه بس (تركي) المتر ب 65 جنيه (والفرق بين التركي والصيني يبان من اول غسله)

الثالث بقى يا حبايبي اورجانزا (أسباني) والمتر ب 175 جنيه

الشيفونات بقى مش كتير في السوق لانها بطلت وملاقيتهاش كتير ولو لقيتها هيا هيا نفس الرسمات اللي عباره عن شغل مفرّغ وسط الستاره ومن الحرف والالوان بني او زيتي او دهبي

اما عن الكتان بقى حبيب قلبي فهو مبدّع في السوق اشكال والوان

انا قبل كده قلت اني لقيته كتان وفيه كنار من الوسط والحرف اورجانزا ومشغول كان ب 35 فاصلت فيه لحد 25 جنيه المتر ... لقيته بقى في شارع ابو قير ب 45 و 55 و 65 جنيه

واللي عجبني برضه الستاير القماش التقيله ده اللي بتحجب ضوء الشمس اللي تقريبا اسمها بلاك اوت اللي زي ده

ده بقى لقيتها في محل واحد واشكالها والوانها تحفه وجميله وذوق راقي جدا جداااا

ده المتر بتاعها ب 84 جنيه بس الرجل قاللي انها كبيره بمعنى انك لو محتاجه 10 متر حتشتري 5 متر بس وتقسميها اتنين

ده يا جماعه اللي قدرت افتكره من كتر المحلات اللي دخلتها ده بس عموما بقى عايزه اقولكم حاجه مهم قوي

الاسعار ده كللللللللللللها متاخدوش عليها لان تلاقي كل واحد بيقول على نفس القماش كذا سعر لكن انا قلت لكم الاسعار قبل كده اللي انا فاصلت فيها كانت كام وخليتها كام والستاير نفسها في شارع ابو قير بكام

وطبعا فيه اماكن في اسكندريه مشهوره بأسعارها المهاوده زي ساعه كرموز والعطارين

يلا حستأذنكم دلوقتي علشان راجعه تعبانه من المشوار وان شاء الله بكره لينا لقاء

الردود
    347
    شكرا يا كونتيسة جداااااااا

الردود
    152
    بجد يا كونتيسة ربنا يكرمك ويجزيك خيرا انت رائعة فعلا

طيب يعني من الاخر انزل العطارين وخلاص

اصل انا مش بلف خالص

يللا فاضل بقى هنعمل عند مين ؟

بجد مرة تانية جزاك الله خيرا

الردود
    137
    تعقيب كتبت بواسطة hananany عرض الرد
    شكرا يا كونتيسة جداااااااا
    تسلميلي يا قمر وبرضه خليكي متابعه معانا ولو عرفتي حاجه ياريت تفيدينا

تعقيب كتبت بواسطة i muslmah عرض الرد
    بجد يا كونتيسة ربنا يكرمك ويجزيك خيرا انت رائعة فعلا

طيب يعني من الاخر انزل العطارين وخلاص

اصل انا مش بلف خالص

يللا فاضل بقى هنعمل عند مين ؟

بجد مرة تانية جزاك الله خيرا
    شكرا ليكي كتير على احساسك الطيب وعموما انا لسه ليا نزول تاني ان شاء الله وبرضه حتابعكم بالاسعار

الردود
    137
    مفيش جديد يا بنات؟
    آخر مرة عدل بواسطة contesa : 09-05-2009 في 03:20 PM

الردود
    137
    بصو يا بنات يا حلوين

طبعا بدايه الموضوع اني طالبه مساعدتكم واتقلب بقيت انا اللي بساعدكم

لكن انا وانتم واحد ويلا هاتوا ودانكم

النهارده نزلت ساعه كرموز ولفيت على الستاير وجبت لكم شويه اخبار الى حد ما حتقضي الغرض

طبعا مش عارفه اقول ايه ولا ايه بمعنى اني شفت انواع كتير واشكال كتير وعرفت رينج الاسعار كمان فعلشان الكلام كتير فاللي ناقصها حاجه او محتاجه تعرف حاجه تسالني وانا حجاوبها

حاليا فى جده و لكن اسكندرانيه اقامه و منصوريه اصولا
    الردود
    380
    الله ينور عليكى يا كونتيسه و يبارك فيكى معلوماتك مفيدة جدا بس عايزة منك خدمه ياترى الستارة الى صورتها فى الاول البيضاء و لها جنب نازل من ناحيه واحدة تاخد كام متر قماش لبلكونه عرضها متر و نصف
    و ياترى شوفتى و انتى بتلفى الاورجانزا الكروشيه المشغوله ولا بقت ممش موضه

الردود
    347
    انا متبعاكو والله

الردود
    137
    تعقيب كتبت بواسطة noana عرض الرد
    الله ينور عليكى يا كونتيسه و يبارك فيكى معلوماتك مفيدة جدا بس عايزة منك خدمه ياترى الستارة الى صورتها فى الاول البيضاء و لها جنب نازل من ناحيه واحدة تاخد كام متر قماش لبلكونه عرضها متر و نصف
    و ياترى شوفتى و انتى بتلفى الاورجانزا الكروشيه المشغوله ولا بقت ممش موضه

يااااه فينك مش باينه؟ شكلك متابعه من بعيد لبعيد

بصي يا ستي بالنسبه للستاير لو البلكونه متر ونص فيه ناس تقولك هاتي متر او مترين زياده عن طول البلكونه علشان الكشكشه وفيه يقولك هاتي 3 اضعاف الطول ده يعني 4 متر ونص

لكن الانسب انك تجيبي الضعف .. يعني بلكونه متر ونص تجيبيلها قماش 3 متر علشان الكشكشه تبقى كتير وكل ما يبقى اكتر حيديكي كشكشه كتير وبيبقى احلى واجمل وليكي حريه الاختيار

ده بالنسبه للستاره بس .... انما بقى لو عايزه تعملي حته زي البرقع من فوق فده مش حقدر افيدك فيها لان حسب شكل البرقع بيتحدد الطول ...

بالنسبه للاورجانزا موجود كل حاجه فيه اورجانزا ساده وفيه مشغوله ونازل اشكال والوان بس اللي يعرف يختار وسط كل الزحمه ده

ونصيحتي لما تنزلي تشتري متدوريش عن حاجه معينه محدده في دماغك علشان ممكن تشوفي حاجات وخامات احسن واشكال اروع ومتنتبهيش ليها لانك عايزه حاجه معينه

ونصيحه تانيه برضه حاولي متشتريش حاجه نازله موضه لانها حتكون غاليه وكل الناس بتجيبها مستويات راقيه او عاديه وفي نفس الوقت حتدفعي فيها غالي لانها لسه نازله موضه والسنه اللي بعدها على طول حتكون بطلت وبقت رخص التراب .... فلو حتشتري اشتري حاجه تكون موضه اه بس يكون فيه كذا حاجه يعني مثلا كتان في اورجانزا او اورجانزا في جيبير وهاتي احلى شكل بحيث انها تقعد معاكي سنين ومتحسيش ان الزمن فات عليها او موضه وعدت وتدخلي اي بيت تلاقي الستايراللي هنا زي اللي هنا وفي نفس الوقت تكوني مميزه

اتمنى اكون قدرت افيدك وعموما اي سؤال تاني انا موجوده

مواضيع مشابهه

1. مساعد يا بنات اسكندريه بخصوص الجيم
    بواسطة sara a. في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 6
    اخر موضوع: 04-11-2009, 09:26 PM
  2. طلب صغنون جداااااااا؟بخصوص جهاز العروسه(ياريت بنات اسكندريه)
    بواسطة دعوة للتفاؤل في الأزياء والأناقة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 08-11-2008, 09:38 PM
  3. مساعده من بنات الامارات ضرورى بخصوص العجانه
    بواسطة غرام وحنين في الأطباق الرئيسة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 24-06-2008, 04:59 PM
  4. مساعده من بنات الامارات ضرورى بخصوص العجانه
    بواسطة غرام وحنين في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 0
    اخر موضوع: 23-06-2008, 08:25 PM
  5. استشارة بخصوص الستائر
    بواسطة Semolina في الديكور الداخلي والخارجي
    الردود: 7
    اخر موضوع: 09-09-2005, 10:43 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ