انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 14

الموضوع: موقف حدث معى

الردود
    80

موقف حدث معى

انا كنت راكبه الاستريش بان طفل الصغير فى عربيه الطفل وفى مكان مخصص للعربية وانا أقعده فيه وبعدين ابنى نزل من عربيته وجرى داخل الاستريش بان انا جريت أجيبها والعربيه فى مكانها فوى واحده جات من اخر الاستريش بان وأمسكت عربية ابنى وقامت حدفها وقالت حتي فيها منشأه الحدفه
    بها العربيه وصلت لنصف المواصلة وكنت حته حاجات كلها وقعت وانا ما بتكلمش المانى بس كلمتها انجليزى وقلت لها انت عاوزه ايه بتعمد لييه كده. ولا كان بكلامهما وقالت لى العرب دول أغبياء بًليجولوا هنا لييه قوليلى بالله عليكم تعملوا معها ايه دى ودًى برده مش اول مره كنت بشترى طلبات وبعدينً خرجت من المول واحد اقعدي صوت فى وشى علشان النقاب ويتشاور عليا ويجرى ورائه كلم أسرع يجرى وبعدين ح حاول يكعبلنى. اخر مآزقها وقفت وقلت له انا هتصل بالبوليس وعليه مشى وبالله عليكم أتصرفازاى

MARWAH's صورة
    MARWAH غير متواجد مشرفة ملتقى المغتربات-متميزة أركان الأطباق
    الردود
    5,597
    التكريم
    • (القاب)
      • المحققة الحكيمة
      • أميرة العيد
      • سيدة واعية
      • سفيرة المغتربات 2
      • الحامل الذكية
      • الوصيفة الأولى
      • حوارية متميزه
      • ريحانة الرشاقة 2013م
    (أوسمة)
    اهلا أختي أم يوسف
    والله موقف صعب بس لو كنت مكانك بروح بخبر السيكيورتي بالسوبر ماركت وبخليهم يجو يشوفو شغلهم معها لأنها قلة أدب منها وعنصرية ولازم تتعاقب عليها

ربي يعينك ويقويكي انتي اقرأي على حالك وابنك قبل ما تطلعي من البيت ربي يبعد عنك الشر والأذى

كوسة وبط سابقا ....مصرية فى بلاد العم سام- أمريكا
    الردود
    7,847
    التكريم
    • (القاب)
      • همة نحو القمة
      • متألقة صيف 1432هـ
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    (أوسمة)
    طبعا دي قلة أدب وسفالة ... حسبنا الله ونعم الوكيل فيهم .. الله لا يوفقهم ... ما تنرفزيش نفسك أم يوسف وتتضايقي ..
    أولا : تذكري إنها أذى في سبيل دينك ... وتذكري ما فعله الكفار بحبيبنا عليه الصلاة والسلام ...إيذاء وكيف الأطفال ضايقوه .. والزبالة والتراب والصخر اللي كانوا عايزين يرموه عليه وكله بميزان حسناتك إن شاء الله
    ثانيا :: لازم تتعلمي الألماني يا أم يوسف ما ينفعش تبقي قاعدة وسط ناس ومش عارفة تتكلمي لغتهم أرجوكي لازم لازم لازم
    ثالثا :: لا تعيريهم إهتمام ولو حصل بصي له نظرة إحتقار وقولي what a savage , barbaric person!! and you claim to be civilized
    يعني تبيني له إنه حقير بربري همجي غير ما يدعي من الحضارة والتقدم والرقي
    ولو زودها طلعي موبايلك وكلمي البوليس على طول ولا يهمك .. ما تجريش فى الشارع وتسمحي له بالإحساس إنه إنتصر وبيخوفك
    ولما حقير منهم يقول لك جاية بلدنا ليه .. لو حبيتي تردي قولي له بلدك اللي محتاجالنا مش إحنا ... زوجك بيشتغل ويفيد بلدهم ولو ما كانوش عايزينه ومستفيدين منه ما كانوش جابوه وشغلوه معاهم هناك يفيد بلدهم
    ولا حول ولا قوة إلا بالله .. إستهدي بالله وما تتضايقيش والله يعيننا جميعا

زورونى فى مدونتى .... مدونة مغتربـــــة

حكـــايتى فى الغـــربة .... من الــ ..... إلى الــ ...... ✿متميز✿الجزء 1

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... إستخدام الكــــوبونـــات $$☆ الجزء 2 *تجربة ناجحة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... منين أجيب الكــــوبونـــات؟؟؟ $$☆ الجزء 3+ردود قيمة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... لعـــبة الصيدليـــــة؟؟؟ $$☆ الجزء 4 *تجربة ناجحة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... إيه هو البرايس ماتش؟؟؟ $$☆الجزء 5 *تجربة ناجحة+ردود قيمة

$ رحلتى مع التوفيـر ..نصائح للتقليل من فاتورة الكهرباء ُ Energy Bill $ ج 6 ☆ردود قيمة

♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ المعجنـــــات ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ الحلـــويـــــات ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥أطباق من اللحم ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ وصفـــــات الفراخ ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ مقــدمـــــة ♥●♥
    .. بـــدائـــل لمنتجات الألبــان المتنوعة .... من معمل بطوطة ..
    ☆☆ الديــــــــكـ الرومــــــــيـ يـــــا جمالــــــــــه مــن بطوطــة ☆☆

⁂彡 كيــــك الكــــوكاكـــولا .... روووعة من مطبخى سااااااخنة بااااردة

الردود
    1,277
    التكريم
    • (القاب)
      • متميزة ركن الأمومة والطفولة
    (أوسمة)
    موقف صعب الله يعينك وزي ما قالت صاحبة المسك ربنا يبارك فيها احتسبيها عندالله

انا بصراحة من كتر ما بسمع عن المانيا والتعصب والعنصرية الى فيها بخاف منها ربنا معاكِ

بصى انا برده منتقبة وبتعرض لمواقف زى كده ولاااااااا بعبرهم

يعنى الى يشوفنى يضرب كلاكس العربية بتاعته ويشاور بايديه ..والى وقفتنى مرة انا وصديقتى

وهات يا شتيمة ...ما بردش عليهم اصلا ..ببين واوضح لهم جمال وسماحة ديننا بافعالنا وسلوكياتنا

الحمدلله فى كندا ..بما ان فى جنسيات كتييير مختلفة التعصب والعنصرية قليل

او يمكن المكان الى عايشة فيه هادي وظريف الحمدلله

نصيحتى ليك لا تعبريهم ولا تردي عليهم ولو الاذية كبيرة زى الى رمت عربية ابنك ما تكلميها واتصلي على البوليس فى الحال ولو الاتوبيس ماشي وقفيه وقوليله انا عايزة البوليس حالا

ربي يعينك على الغربة ومصاعبها

الردود
    80
    جزاكم الله خيرا أخواتى ام الحسن ما شاء الله عليك بجد البلد عنصريه اووى ان. شاء الله مسجلة كورس الأسبوع جااااى الأخت ام اروى چزاك الله خيرا بس دول اما بيشتموا واحنا بن سكت الموضوع بيزيد اليوم حدث معى أفظع من اللى حصل قبل كده انا راكبه مواصلات عاده معظم الأشياء انا اللى بقضيها لان زوجى بيشتغل 12ساعة الأيام دى ما فيش عنده إجازات المهم راكبه عادى وبعدين واحد قاعد خبت الولد برجليه والولد صرخ صرخه جامعه قلت جائز مش اقصده وبعد كده قالى انت ايه اللى عملها لنفسك ده يا غيبه قلتله بس للسف بالإنجليزي قلتله بالإنجليزي انت مالك دى حاجه تخصني المهم فأم يشد النقاب من على وشى المهم قعدت أبعده عنى طبعا قلت للسواق يقف واتصلت بالبوليس لان الراجل ده تف عليه معلش مش عارفه اجمع من المنظر المهم طبعا اللغه عمله لى مشكله لان معظمهم مآب يفهم انجليزى المهم الراجل عقد يشتم وتف عليه وانا مش عارفه اعمل اتصلت بالبوليس طبعا السواق موقفش بصراحه انا كنت م ش عارفه أتصرف خايفه على بنى المهم صورته بالموبيل خد الموديل من أيدى وأول محطه نزل يجرى انا خفت انزل رواه لأي عمل حاجه فى ابنى ا انا حاسه ان معرفتش أتصرف ولا حتى أخدت رقم الاستريش بان واتجاهه بصراحه انا زعلانه اووووووووووى لان الموضوع زاد عن حده. تخيلوا المنظر
    آخر مرة عدل بواسطة om youssef 666 : 15-02-2014 في 06:00 PM

الردود
    1,277
    التكريم
    • (القاب)
      • متميزة ركن الأمومة والطفولة
    (أوسمة)
    لا حول ولاقوة الا بالله

زعلتينى عليكِ والله يا ام يوسف

المشكلة عندك ان معظم الناس عنصريين

يعنى شوفتى السواق ما سمعش كلامك

يعنى احتمال كبير قوى يكون عاجبه الى بيحصل

والله يا اختى انا اشك كمان ان البوليس لو جه مش هيعملك حاجة

اذا كان الحكومة لما اتقتلت مروة شهيدة الحجاب بإذن الله ردها كان فى منتهى التخاذل

الحل الوحيد ما تخرجيش من غير زوجك ..بتقوليه انه مشغول

معلش جمعى كل الطلبات وهاتوها سوا فى الويك اند وما تخرجيش لوحدك ابدا

لان الظاهر ان دول لا نافع معاهم رد للشتيمة ولا حتى بيخافوا من البوليس

حفاظا عليكى وعلى ابنك ما تخرجيش لوحدك ممكن تتمشي بس حوالين البيت او تلاعبيه فى حديقة البيت

ربنا يسترها معاكى يارب

الردود
    80
    والله يا ام اروى انا تعبانه من امبارح بسبب الموضوع ده انت مش متخيله المنظر والناس كلها عماله تتفرج علينا ولولا انا شلت أيده بالعافية لشد النقاب من عليه انا كنت ممكن انزل ورآه ولكن انا خفت على ابنى جوزى بيقل ان فى رقم للبوليس علشان المواضيع دى بس اصل انا لسه بطلع الموديل خد الموديل من أيدى وابنى عمال يصرخ وجوزى عمال يقلى انت مآب تعرفيش تتصرفى انا كنت هعمل ايه انا فعلا كنت متلخبطه الله المستعان حتى الحجاب برده بيعملوا مشاكل لسه ضربين بنت تركيا وكانت حامل فى الشارع وماحدش بلغ البوليس ولا حاجه من الناس الشهر ده جوزى ما عندوش إجازات الله المستعان السواق عمال يقول أجال أجال يعنى عادى عادى قلتله لا مش عادى برده ولا كانك بت فولى حاجه جزاك الله خيرا
    آخر مرة عدل بواسطة om youssef 666 : 16-02-2014 في 01:54 PM

الردود
    1,204
    التدوينات
    4
    التكريم
    • (القاب)
      • صانعة المعروف
      • نور الخيمة
      • عدسة مغتربة جذابة
    (أوسمة)
    ام يوسف ....زعلت عليك واقولك كلمه
    الي حصل معاكي دي جريمه يعاقب عليها القانون والراجل دا حينتهي في المحكمه وبعدها طوالي السجن لازم تعرفي حقوقك .......ماتخافي تبلغي الشرطه وبرافو عليك صورتيه بالموبايل والشرطه بتعرف تجيب عنوانه وروحي للشرطه واعملي بلاغ رسمي .....باوربا عندهم كل مدينه لها سجل اسه Hate crime ولازم تبلغي علشان يعرفوا ان في مدينتك حصل عنصريه ويعملوا زياده حمايه للمسلمين .....وكمان هناك منظمات خيريه المانيه بتوقف معاكي وتروح معاكي للشرطه وتدعمك معنويا وبتعرفك ايه حقوقك في البلد.
    موفقه يارب

الردود
    80
    هو حبيبتى خد الموبيل من أيدى ونزل وجرى وانا ماع فتش اعمل ايه احنا فى النمسا يعنى حتى الصورة ما عرفته اعمل حاجه وخفت على ابنى بس بجد انا زعلانه اووى وضغطى اعلى من امبارح

الردود
    153
    يالهوي ايه دا بجد خوفتوني طيب انا اعمل ايه ان شا الله بامريكا وياخوفي يعرفو اولادي ويتسلطو عليهم وقت الدراسه وانتي هدي حالك وقولي حسبي الله ونعم الوكيل ودايما قبل لاتطلعي استودعي الله نفسك وزوجك واولادك واذا شفتي هيك اشكال قولي اللهم اجعل من بين ايديهم سدا ومن خلفهم سدا فاغشيناهم فهم لايبصرون وربي راح يصرفهم عنك

مواضيع مشابهه

1. موقف حصل لي
    بواسطة أفنان 3 في روضة السعداء
    الردود: 12
    اخر موضوع: 18-12-2007, 04:05 AM
  2. موقف احرجني فيه الدحمي الله لايعيدة من موقف
    بواسطة بارعه في نافذة إجتماعية
    الردود: 35
    اخر موضوع: 24-04-2006, 03:31 PM
  3. موقف او فعل أثر فيك
    بواسطة مغتربة في نافذة إجتماعية
    الردود: 6
    اخر موضوع: 16-02-2005, 01:14 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ