مرحبا بكِ في منتديات لكِ! هل هذه هي زيارتك الأولى لمنتديات لكِ؟ اضغط هنا للتسجيل



للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 4 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 32

كيف اتصرف مع اهل خطيبي ؟؟ ساعدوني بالله عليكم

(نافذة إجتماعية - منتدى لكِ)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته قرات هنا لكم المزيد و المزيد من المشاكل و وحدت منكم الرد الطيب و الشافي و كنت بصدد مشكلة شخصية ...
  1. #1
    بنت بنوت's صورة
    بنت بنوت غير متواجد النجم الفضي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    الموقع
    في قلب زوجي حبيبي
    الردود
    1,588
    الجنس
    أنثى

    كيف اتصرف مع اهل خطيبي ؟؟ ساعدوني بالله عليكم

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

    قرات هنا لكم المزيد و المزيد من المشاكل

    و وحدت منكم الرد الطيب و الشافي

    و كنت بصدد مشكلة شخصية تعكنن عليا حياتي

    انا تعبت جدا من حالي

    و المشكلة لا ادري ان اصارح ابي بما انا فية ام لاء

    فانا اخاف ان اصارحة فمن شددة حبة لي يفعل ما يزعجني

    او بيعد عني خطيبي


    اسفة لاني بدات تلك المقدمة البائسة


    انا فتاة سني 22 عاما مخطوبة لشخص طيب

    كان زميلي في الدراسة تقدم لي عدة مرات و حاول ان يكلمني ايام الدراسة

    فكنت دائما اصدة لانني كنت في حالي

    و لكن بعد انتهاء دراستي تقدم لي

    مرة اخري و صليت استخارة و بفضل الله لم استطع ان احبة فعلا الا من بعد خطبتي و الحمد لله و انا


    اقول الحمد لله

    هو طيب القلب و متدين و لكن مشكلتي اهله

    لهم طباع و انا لي طباع اخر

    و لا ادري افعل ماذا

    والدتة تريدني ان اذهب اليها دوما

    دوما ان شاء الله كل يومين اروح لها

    طبعا هذا مرفوض و انا رفضت و لكن عندما ازادت المشاكل بسبب تلك المشكلة انها تريد ان تتعرف عليا اكثر و اكثر

    تكلمت مع ابي و طلبت منة ان ازورها بصحبه اختي الكبيرة

    و لان والدتي لا تستطيع الخروح لانها مريضة

    و بالفعل ذهبت اليها و شرحت لها ان تلك هية طبعتي و طبيعة تربيتي

    و ان كانت تريدني ان ازورها فبعد زواجي من ابنها

    المهم و ردت هية لي الزيارة و كنت سعيدة احسست انها تغيرت معي

    و تحسنت العلاقات من نحيتها هية و اخواتة البنات

    و كنت اتصل بيها من حين لاخر

    و لكن

    حدث شيئا جديدا اخو خطيبي قام بخطبتة بنت في هذذا الاسبوع و انا ما زلت مخطوبة بشئ صغير

    الدبل و توييز و لم اتكلم علي اساس ان ابو خطيبي قال ان الشبكة مع كتب الكتاب مع الدخلة

    لان ابي قال كتب الكتاب مع الدخلة


    المهم

    المهم

    جاء خطبتة اخو خطيبي و قام والد العروس بطلب الشبكة لابنتة قبل اي شئ

    و قال خطيبي لوالدتة انا اريد شبكتي انا الاخر

    فهو و اخية يعملان مع والدتها فقالت والدتة (((000 نحن لا نعرف خطيبتك ...))))))

    خطيبي انزعج جدا و قال لها بعد خطبتي لها لمدة 6 اشهر انتي لا تعرفيها

    و تعرفي هذة البنت خطيبة اخي التي رايتها مرتين

    لا ادري عندما جاء و حكي لي ما حدث

    بكيت و تعبت اهم فعلا يعرفوني انا لا افكر في الذهب او اي مادة فاانا احمد الله علي ان رزقني هذا الشخص

    الذي يحبني جداااااااااا

    و الذهب في نظري معدن وليس لة قيمة

    لكن الكلمة جرحتني كثيررررررررررررررررا

    و تعبت و بكيت و تركت الطعام و عندما اتصل بي يسال عن حالي

    تحدثت الية و قولت لة بالله عليك لا تحكي لي اي شئ من مما يدور بينك و بين عائلتك

    لانني لا اتحمل فانا سريعة التعب و الزعل و لا ادري ماذا افعل

    و كمان اللي زاد من المشكلة انني كنت انا و بنت اختي عند اختي و جلست عند اختي كام يوم

    لانزل انا و هية لشراء ملابس الصيف لجهازي

    و قال لي خطيبي اشتري كل شئ وانا حوصلك بعربيتي انتي و اختك و بنت اختك

    و بالفعل جاء لياخدني بشط ملابسي و معي ابنتة اختي و اختي للبيت

    و اتصلت عليا اختة كثير و كان تليفوني صيلنت

    فذهبت لافتح شطنتي و فوجدت عدد رهيب من الاتصالات

    من اختة فاتصلت بيها و قولت لها السلام عليكم ازيك عاملة اية

    و سمعت من والدتة ما لا يقال

    اية القرف دة انتي مش بتردي لية انا حقول لابو يسحب منة عربيتة

    و احنا حنعمل و نخلي بكيت كثيرا ما هذا و ما ذنبي

    انا لا اعلم تعبت جداااااااااااااااااااااا فقالت لي اختة ابي كان يريد منة ان يقوم خطيبي بتوصيلة بسيارتة

    و لكن لم يجدة و نحن كنا ذاهبين لفرح و كنا نريدة ان يوصلنا

    قولت لها انا لا اعرف كل هذا فالسيارة سيارة خطيبي في الاصل

    و لكن لا ادري لما اسمع كل تلك الاهانات

    فانا سمعت كلام لم اسمعة من قبل

    هل احكي لابي او ماذا افعل تعبت اريد الاحتفاظ بهذا الشخص فعروسنا كان ان شاء الله كمان 6 اشهر

    هل اقول لابي ام ماذا افعل

    خطيبي طيب جداااااااااااااااااا و لم يجرحني او يسئ اليا ابدا بالعكس

    و ان وجد اي شخص يهنيني يرد غيبتي و هو رجل بالفعل يحافظ علي كرامتي

    و هذا هو ما يساعدني علي تقبل تلك الاهاتات انة يرد عليهم و لكن اقسم بالله انني دئما اشكر فيهم

    و الان انا طلبت منة ان لا اعرف اي شئ

    انا تعبت و طلبت منة ان نترك بعض و انني ساعطية كل ما جلبة اليا و اعطية كل الهدايا انا اعلم جيدا انة لا يستحق مني كل هذا

    فتراجني و بكي و قال لا تتركيني انا اعيش علي امل ان نتعدي فترة تلك الشهور الست لنصبح لنا بيت

    اريدك ام لاولادي انا لا استحق منكي ان تصبري عليا تلك الفترة

    و اقسم لي انة سوف يحفظني و لن يسمح لاحد ان يهينني و لكن كيف كيف اقوم بتاعلم مع تلك الناس امة و ابية و اخواتة


    انا ما فهمتة من كلام خطيبي انهم اتفقوا مع والدي علي هذا الاتفاق علي امل ان يتركني ابنهم

    هل اقول هذا الكلام لابي

    لا اعرف تعبت و سئمت
    و حالتي الصحية تدهور كل يوم عن الاخر

    تكلمت مع اخواتي البنات قالوا لي ان خطيبي رجل و طيب

    و لن استطيع ان اجد شخص مثلة فانا ساعيش معه و ليس اهلة


    هل اقول لابي

    و ادعة يجد حدا مع اهل خطيبي أفيدوني اكرمكم المولي فانا

    في اشد الحاجة لنصحكم

    اللهم اجعلني كبيراً في أعين خلقك..، صغيراً في عين نفسي .. عزيزاًعند خلقك، ذليلاً بين يديك ... ، واجعلني ممن يحبونك وتحبهم...اللهم ليس لي جارحة لا تشكوني إليك...، وليس لي شكوى لا تأملني بك،أعوذ بك من كل حزن إلا من حزن تقصيرٍ بحقك...ومن كل ندم إلا ندمي لما أسلفت من عصيانك... اللهم لي ذنوب لا تستطيع حملها أكتافي...، ولن يحمل عني وزري أي محب...، فإن لم تكن لي فلن يكون إلا الخسران رفيقي.... أستغفرك لما أذنبت في حقك, وحق خلقك وحق نفسي

  2. #2
    الصامدة للأبد's صورة
    الصامدة للأبد غير متواجد النجم الفضي
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    الموقع
    في قلوب أبنائي
    الردود
    1,422
    الجنس
    امرأة
    بسم الله الرحمن الرحيم

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ختي الغالية انصحك بنصايح :

    1_ أنصحكِ بكثرة الإستغفار ، وخاصة في آخر الليل

    2 _ الدعاء في مواضع الإستجابة مثل : بين الأذان والإقامة ، الثلث الأخير من الليل ، آخر ساعى من يوم الجمعة ، نزول المطر ...

    3 _ ما دم خطيبكِ يحبكِ وطيب فلا تتركيه وتمسكي به وحاولي ألا تهتمي بما يقوله أهله فكما قالت اخواك انت ستعيشين معه لا مع اهله !!

    واتمنى لكِ التوفيق ........








  3. #3
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    الموقع
    www.bdyamall.com بداية مول 0594335687 السعودية
    الردود
    7,748
    الجنس
    امرأة
    التكريم
    الله يعينك حبيبتي الرد المفصل قادم بارم الله تقبلي حبي

    وداعا للشعر الزائد للابد وبدون ألم اعيدي اكتشاف نعومتك وانوثتك من جديد من راسك وحتى قدميك




  4. #4
    بنت بنوت's صورة
    بنت بنوت غير متواجد النجم الفضي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    الموقع
    في قلب زوجي حبيبي
    الردود
    1,588
    الجنس
    أنثى
    الصامدة للابد بارك الله فيك لنصحك

    و جزاك الله خيرا


    يداية جديدة

    تسلمي لمرورك و انتظر ردك

    اللهم اجعلني كبيراً في أعين خلقك..، صغيراً في عين نفسي .. عزيزاًعند خلقك، ذليلاً بين يديك ... ، واجعلني ممن يحبونك وتحبهم...اللهم ليس لي جارحة لا تشكوني إليك...، وليس لي شكوى لا تأملني بك،أعوذ بك من كل حزن إلا من حزن تقصيرٍ بحقك...ومن كل ندم إلا ندمي لما أسلفت من عصيانك... اللهم لي ذنوب لا تستطيع حملها أكتافي...، ولن يحمل عني وزري أي محب...، فإن لم تكن لي فلن يكون إلا الخسران رفيقي.... أستغفرك لما أذنبت في حقك, وحق خلقك وحق نفسي

  5. #5
    قلب الخريف's صورة
    قلب الخريف غير متواجد عذب المداد
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    الموقع
    ربى أبنى لى عندك بيتاً فى الجنة
    الردود
    2,186
    الجنس
    أنثى

    flower1

    بسم الله الرحمن الرحيم


    اختى فى الله و حبيبتى

    تألمت كثيرا مما سمعت منكى ولكن حبيبتى كلامك شارح لمشكلتك ولا يحتاج لمعاناتك اختى

    اولا خطيبك راجل طيب وشاريكى وكما قلتى انه حاول معكى كثيرا حتى فاز بكى وبحبك ويكفى انه دخل البيت من بابه مع كل صدك له ظل صامد معكى ومن هنا تاخذى نقطة هامه فى عين الاعتبار ان هذا الشخص مستقبلا ان شاء الله سيدافع عنك ويظل بجانبك ويرد غيبتك كما يردها الان .

    ثانيا عقبتك الاساسية هى حماتك : حاولى معاها بكل ما لك من طرق للتودد اليها سواء بهدية بكلمة حلوة بعبارة ظريفة كما الاحظ منكى ما تفعليه معانا فى المنتدى من خفة دم وطلاقة فى الكلام استخدميها مع هذة المرأة وتذكرى فى الاول والاخر انها أم وهذا طبيعى أن تغار منك لان حب ابنها قد تحول الى اخرى حاولى ان تحسسيها انك مثل خطيبك واكثر منه مش قادرة تروحى لها كلميها كل يوم فى التليفون روحى لها كل اسبوع مرة مش مشكلة

    من الواضح يا عزيزتى من كلامك انكم انتى واسرتك ناس فى حالكم مش بتحبوا الاختلاط و فتح المجالس زى ما بيقولوا وعلى العكس منكم تماما حماتك المصون بتحب اللمة والقعده وده الى مخوفها منكم ان مفيش مشاركة فى الكلام من اى نوع .

    بس الى بتعمليه انتى واسرتك هو الصح طبعا .

    حاولى انتى معاها انك مرة كل اسبوع تزوريها والمرة التانية تاخديها وتنزلى تجيبلها اى حاجه ان شا الله تشربيها عصير يا ستى افتحى معاها كلام فى اى مواضيع تكون هادفة وجميلة لا تحاولى ان تكونى انطوائية على نفسك لان حماتك فهمتها بالمعنى التانى انك بنت مغرورة والدليل على كده لما قالت لخطيبك انها مش تعرفك كويس وعرفت البنت التانية من يومين بس لان الواضح يا حبيبتى ان البنت التانية مفتحة عنك وبتعرف تتكلم ازاى مع الى قدامها فى ناس زيها كده كتير ممكن من مرة واحده يدخل قلبك وواحد تفضلى تحاولى معاه والظاهر ان التانيه هى واسرتها واخدين على الناس اكتر

    لكن انتى زينا بتوع كتب و مذاكرة ولو كلمنا الناس نكلمهم بكل ادب على قد السؤال فى ناس تانيه بتحب الرغى وكتر الكلام

    الا يكفى خطيبك تضحية بسيطة منك على قد حبه و تمسكه بيكى انتى دلوقتى لو سيبتيه ها تقوله مش قلتلك انها كانت مش تنفعك لكن يا اختى اصبرى ثم اصبرى من منا فى هذة الايام العصيبة يجد من يحبه كل هذا الحب ويضحى بيه من اجل هفوات و كلام ليس له معنى اسبحى معه ضد التيار لانه يستحق هذا

    وانتى جزاكى الله كل خير على ادبك وا خلاقك انك مش قلتى لوالدك او والدتك المريضة حتى لا تتعبيهم لان الاهل لو دخلوا فى الموضوع الموضوع هايكبر من غير داعى وزعل الاهل على اولادهم اكبر من زعلك انتى على نفسك لان بكلمة حلوة من خطيبك الامر انتهى لكن الاهل لا طبعا

    اعتبرى ما يحدث ليس له اى قيمة لانه بالفعل كذلك تمسكى بخطيبك لانه راجل ويستحق ان يكون زوجك لانه ليس ابن امه كما يقولون ويكفى انه قال لكى الحل فى جملة واحده كلها 6 شهور ويتقفل عليكم باب واحد ولا حماتك ولا حتى مين يقدر يعملك حاجة وساعتها بردك نفس الاسلوب الرقيق المهذب هايكون منك معاها بزيادة بقى حاجات تانية مثلا تقوليلها يا ماما لازم تباتى معانا يوم فى الاسبوع انتى وحمايا و كمان اكله حلوة منك على حاجه حلوة والمثل بيقول اطعم الفم تستحى العين الرسول صلى الله عليه وسلم قال ( تهادوا تحابوا ) هدية بسيطة حتى لو وردة كلمة جميلة انا مش هاواصيك

    واخيرا تمسكى بخطيبك ولا تتركيه ابداااااااااااااااااااااا لانه يستحق هذا

    يارب يصلحلك احوالك ويهون عليكى وعليكى دائما بالدعاء الى الله لفك كربك يا حبيبتى

    دعواتى لكى دائما بالخير

    لا إله إلا الله محمد رسول الله

  6. #6
    بنت بنوت's صورة
    بنت بنوت غير متواجد النجم الفضي
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    الموقع
    في قلب زوجي حبيبي
    الردود
    1,588
    الجنس
    أنثى
    تعقيب كتبت بواسطة قلب الخريف عرض الرد
    بسم الله الرحمن الرحيم


    اختى فى الله و حبيبتى

    تألمت كثيرا مما سمعت منكى ولكن حبيبتى كلامك شارح لمشكلتك ولا يحتاج لمعاناتك اختى

    اولا خطيبك راجل طيب وشاريكى وكما قلتى انه حاول معكى كثيرا حتى فاز بكى وبحبك ويكفى انه دخل البيت من بابه مع كل صدك له ظل صامد معكى ومن هنا تاخذى نقطة هامه فى عين الاعتبار ان هذا الشخص مستقبلا ان شاء الله سيدافع عنك ويظل بجانبك ويرد غيبتك كما يردها الان .

    ثانيا عقبتك الاساسية هى حماتك : حاولى معاها بكل ما لك من طرق للتودد اليها سواء بهدية بكلمة حلوة بعبارة ظريفة كما الاحظ منكى ما تفعليه معانا فى المنتدى من خفة دم وطلاقة فى الكلام استخدميها مع هذة المرأة وتذكرى فى الاول والاخر انها أم وهذا طبيعى أن تغار منك لان حب ابنها قد تحول الى اخرى حاولى ان تحسسيها انك مثل خطيبك واكثر منه مش قادرة تروحى لها كلميها كل يوم فى التليفون روحى لها كل اسبوع مرة مش مشكلة

    من الواضح يا عزيزتى من كلامك انكم انتى واسرتك ناس فى حالكم مش بتحبوا الاختلاط و فتح المجالس زى ما بيقولوا وعلى العكس منكم تماما حماتك المصون بتحب اللمة والقعده وده الى مخوفها منكم ان مفيش مشاركة فى الكلام من اى نوع .

    بس الى بتعمليه انتى واسرتك هو الصح طبعا .

    حاولى انتى معاها انك مرة كل اسبوع تزوريها والمرة التانية تاخديها وتنزلى تجيبلها اى حاجه ان شا الله تشربيها عصير يا ستى افتحى معاها كلام فى اى مواضيع تكون هادفة وجميلة لا تحاولى ان تكونى انطوائية على نفسك لان حماتك فهمتها بالمعنى التانى انك بنت مغرورة والدليل على كده لما قالت لخطيبك انها مش تعرفك كويس وعرفت البنت التانية من يومين بس لان الواضح يا حبيبتى ان البنت التانية مفتحة عنك وبتعرف تتكلم ازاى مع الى قدامها فى ناس زيها كده كتير ممكن من مرة واحده يدخل قلبك وواحد تفضلى تحاولى معاه والظاهر ان التانيه هى واسرتها واخدين على الناس اكتر

    لكن انتى زينا بتوع كتب و مذاكرة ولو كلمنا الناس نكلمهم بكل ادب على قد السؤال فى ناس تانيه بتحب الرغى وكتر الكلام

    الا يكفى خطيبك تضحية بسيطة منك على قد حبه و تمسكه بيكى انتى دلوقتى لو سيبتيه ها تقوله مش قلتلك انها كانت مش تنفعك لكن يا اختى اصبرى ثم اصبرى من منا فى هذة الايام العصيبة يجد من يحبه كل هذا الحب ويضحى بيه من اجل هفوات و كلام ليس له معنى اسبحى معه ضد التيار لانه يستحق هذا

    وانتى جزاكى الله كل خير على ادبك وا خلاقك انك مش قلتى لوالدك او والدتك المريضة حتى لا تتعبيهم لان الاهل لو دخلوا فى الموضوع الموضوع هايكبر من غير داعى وزعل الاهل على اولادهم اكبر من زعلك انتى على نفسك لان بكلمة حلوة من خطيبك الامر انتهى لكن الاهل لا طبعا

    اعتبرى ما يحدث ليس له اى قيمة لانه بالفعل كذلك تمسكى بخطيبك لانه راجل ويستحق ان يكون زوجك لانه ليس ابن امه كما يقولون ويكفى انه قال لكى الحل فى جملة واحده كلها 6 شهور ويتقفل عليكم باب واحد ولا حماتك ولا حتى مين يقدر يعملك حاجة وساعتها بردك نفس الاسلوب الرقيق المهذب هايكون منك معاها بزيادة بقى حاجات تانية مثلا تقوليلها يا ماما لازم تباتى معانا يوم فى الاسبوع انتى وحمايا و كمان اكله حلوة منك على حاجه حلوة والمثل بيقول اطعم الفم تستحى العين الرسول صلى الله عليه وسلم قال ( تهادوا تحابوا ) هدية بسيطة حتى لو وردة كلمة جميلة انا مش هاواصيك

    واخيرا تمسكى بخطيبك ولا تتركيه ابداااااااااااااااااااااا لانه يستحق هذا

    يارب يصلحلك احوالك ويهون عليكى وعليكى دائما بالدعاء الى الله لفك كربك يا حبيبتى

    دعواتى لكى دائما بالخير

    اولا يا رشا انتي متعرفيش كلامك قد اية ريحني و انا بحب كلامك اووووووووي

    بحس فية رزانة العقل

    والله انا يمكن بعد خطوبتي عملت حاجة زعلت عليها من نفسي لاني عملتها من وراء بابا


    كنت رايحة الكلية و عرفت عيد ميلاد اختة

    روحت و جبت هدية قيمة جدا لاختة

    و جبت كمان هدية لمامتة قولت زيك تمام تهادوا تحابوا

    بس خوفت اني اقول لبابا اني زورتها

    من غير ما اقولة

    و كنت بتصل بيها يعني مش علي طول بس بتصل بيها

    لكن انا مش بلاقي كلام اقولة و ببقي محرجة جدا

    حتي عزمتها عندنا و حسيت اننا قربنا من بعض اوي و كنت سعيدة

    بس انا في نيتي والله اني ازهقها زيارات بس لما اتجوز خطيبي لان انا مقدرشي اروح لها بشكل اسبوعي

    انا من محافظة و هية من محافظة صحيح ان خطيبي بيتعب كتير عشاني و هو مش مقصر بس

    هية و اخواتة مش بيشكروا فيا ابدا

    انا حقولك انا روحت ازور جدة خطيبي ام ابوة

    تصوري تقولي اية ... قالتلة ادامي دي باين عليها طيبة و بنت ناس كويسين

    و قالتلي خلي بالك من القرشانات اللي عنده في البيت قولتلة تيتا تقصد مين قالي ماما و اخواتي

    و هما عارفين انها بتقول كدة عليهم بس جدتي صريحة و مش بتخاف حد

    بس انا بعد مكالمة التليفون مش قادرة بجد اتصل بيها تاني

    اتصل و تعاملني بقلة زوق زي ما قلت و انا سمعتها مش عارفة بجد

    اعمل اية

    كل اللي حعلمة اني حصبر لان خطيبي يستحق اني اصبر عشانة

    و بجد ما تقدريش تقدري ازاي كلامك ريحني اوووووووووووووي يا رشا





    اللهم اجعلني كبيراً في أعين خلقك..، صغيراً في عين نفسي .. عزيزاًعند خلقك، ذليلاً بين يديك ... ، واجعلني ممن يحبونك وتحبهم...اللهم ليس لي جارحة لا تشكوني إليك...، وليس لي شكوى لا تأملني بك،أعوذ بك من كل حزن إلا من حزن تقصيرٍ بحقك...ومن كل ندم إلا ندمي لما أسلفت من عصيانك... اللهم لي ذنوب لا تستطيع حملها أكتافي...، ولن يحمل عني وزري أي محب...، فإن لم تكن لي فلن يكون إلا الخسران رفيقي.... أستغفرك لما أذنبت في حقك, وحق خلقك وحق نفسي

  7. #7
    angel_81's صورة
    angel_81 غير متواجد النجم الفضي
    تاريخ التسجيل
    Feb 2004
    الموقع
    مصر
    الردود
    2,627
    الجنس
    رجل
    هاي يا قمر ازيك ربنا يكون في عونك يا رب بصي يا جميل اا مش هاقدر ازود حاجه اكتر من البنات بس بصي يا حبيبتي صلي صلاه استخاره وبعد كده صلي صلاه حاجه وادعي ربنا كتير وحاولي عي قد ما تقدري انك تكلمي حماتك في التليفون كتير يعني حسسيها انك مهتمه بيها وبباناتها
    ويا يا رب يسخرلك قلب حماتك واخواته ويحننهم عليكي اللهم امييييييييييييييييييييييييييييين


  8. #8
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    الموقع
    www.bdyamall.com بداية مول 0594335687 السعودية
    الردود
    7,748
    الجنس
    امرأة
    التكريم


    حبيبتي الغالية

    ما يحدث بينكم الان هو نتيجة طبيعية لاختلاف البيئات والتفكير والتربية ومع الوقت ستصلون لنقطة التلاقي

    بداية : لم يكن تصرف سليم ان يحكي لك خطيبك عن نتيجة كلامه مع والدته لان هذا الكلام يترك اثر في النفوس ونحن لسنا ملائكة نتأثرر بالكلام طبعا .. وعليه ان يتصرف مع اهله بالطريقة التي يعرفها صحيحة وتشجعيه على حسن معاملته مع اهله حتى ترفعي من قدرك عنده

    ثانيا : ليس الزعل او البكاء حلا للمشكلة حبيبتى .. ولكن اطلب منكِ ان تتعاملي مع الموقف بحسن تصرفك وتحدي نفسك وقدراتك في حسن المعاملة في الغير خصوصا لو والدة خطيبك . " فمن الممكن ان تتفاهمي معاها او مع خطيبك كي يوصل لها ان كل بيت ولك شخصية ولها حريتها في التصرف . "حاولي ان تتفاهمي معاها بحسن المعاملة والهدايا والاهتمام حتى تستأنس بكِ وتطمئن لكِ وهذا حقها في معرفة زوجة ابنها المستقبلية .. فاحرصي على التوازن .

    ثاليا : على خطيبك ان يساوي ويتفاهم مه اهله في امروهم الخاصة مثل موضوع العربية كان يشاور اهله الاول قبل ان يوصلك حتى لا يتاخر عليهم ... لابد ان يتصرف بشيء من الاهتما في مثل هذه الامور البسيطة ... ثم انه لابد ان يفهم اهله انه ما لك اي ذنب وانه لا يسمح لهم انهم يكلموكِ باسلوب جاف او حاد .... لذلك لابد ان يرد عنك ابوك ِ ويضع حدا لهذه المهزلة بلطلف ولين طبعا

    انصحك حبيبتي " اذا كان والدك ممكن يجد التفاهم فقولي له ما يحدث على ان يكلم والد خطيبك او خطيبك حتى يفهم والدته كيفية التعامل الامثل معك ويوصل بينكم لنقطة التفاهم

    وتذكري حبيبتي ... ان الاستخارة هي الخير لك فاستمري عليها على اي حال وستجدي ما يسرك
    ولا تحزني ابدا واطمئني بما قسمه الله لك من خير ومن ابتلاء

    وتذكري : ان الله يسلط علينا انفسنا بما اسرفنا عليها من المعاصي , فيسلط الزوجة على زوجها والاب على ابنه وكل هذا بسبب الذنوب اتوبي الى الله واقيمي الليل وستجدي مفرجا بامر الله
    ولا تنسي ترديد : لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين


    بالتوفيق يارب
    آخر مرة عدل بواسطة بــداية جديدة : 23-07-2007 في 04:05 AM

    وداعا للشعر الزائد للابد وبدون ألم اعيدي اكتشاف نعومتك وانوثتك من جديد من راسك وحتى قدميك




  9. #9
    فتاه تحب الله غير متواجد النجم البرونزي
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    الردود
    587
    الجنس
    أنثى
    اختى بنت بنوت
    انا كمان كان اهل خطيبى عندهم البنت اللى ولادهم يخطبوها لازم تجلهم البيت وتعد معاهم كأنها واحده من العيله واحنا عندنا فى عيلتنا البنت المفروض متشوفشى بيت خطيبها إلا بعد الجواز
    وطبعا فى الاول كانت حماتى واهل خطيبى فاهمين انى هعمل كدا لاكن انا فهمتهم انى احنا عندنا مينفعشى العروسه تروح بيت خطبها إلا للشديد الاوى يعنى لما حد يتعب او يعمل عمليه او فى عيد الام ممكن اروح ويبأ معايا حد مش لوحدى
    المهم هما فهموا كلامى كويس والحمد لله انا كمان خطيبى عندوا 3اخوات بنات طبعا كل همى رضاه اولا ًعليا ثم رضا مامتوا ثم هما
    إللى عاوزه اقولوا ليكى .....
    اولاً......اوعى تسيبى خطيبك خصوصأ لو هو عارف ان مامتوا و اخوتوا ارشنين لانوا عمروا ما هيجى عليكى عشانهم واضح انوا عارف طبعهم سدإينى هيريحك كتير بعد الجواز وعمروا ما هيديهم فرصه يجرحوكى .
    ثانياً...... اوعى بعد اللى حصل تعبرى مامتوا او اختوا لازم هما اللى يكلموكى انتى لسه فى بيت اهلك هما اللى عاوزينك وجم واتقدمولك يعنى لازم يخافوا على زعلك ولو مخافوش عادى خليكى فى حياتك انتى وخطيبك ومتسأليش عنهم إلا فى العادى لازم يعرفوا نك ليكى شخصيه عشان يحترموكى انما لو كلمتيهم انتى فى الاول هيفهموا انك مهزأه يعنى كل ما يجرحوكى هتبقى عادى وللأسف هيهنوكى كتير عشان كدا اليومين اللى جايين دول على اد لو انتى اتصلتى بخطيبك تؤليلهم اذيك يا كذا عامله ايه واذى عموا وووو...وبعد كدا ممكن اكلم خطيبى ؟انما كلام عن حاجه تخص حد منهم متعبريش على اد السلام وخلاص فهمانى .
    ثالثا ً.......احمدى ربنا ان خطيبك هو اللى بيدافع عنك وانوا ديماً بيراضيكى وبيحاول ميزعلكيش انتى هتعيشى معاه مش معاهم

    عاوزه اؤلك بكره لما تتجوزوا اهلوا هيعرفوا اد ايه الفرق بينكوا انتى وخطيبت اخوه وهيندموا وهيعرفوا بقيمة اللى انتى كنتى بتعمليه
    اما بخصوص باباكى مش لازم تؤليله على حاجه اصبرى وادعى ديماً ربنا وسيبيها لله لان مالوش لازمه تقلقى باباكى عليكى من دلواتى استنى شويه لو ذادوا فيها اؤليلوا بس فى حالة انك عندك استعداد تسيبى خطيبك لان باباكى مش هيوافق تتجوزوا لو عرف الى هما بيعملوه

    يارب يهديلك اهل خطيبك يارب ويتمملك على خير ويسخرلك خطيبك
    يارب اكون ادرت افيدك


  10. #10
    fushia's صورة
    fushia غير متواجد النجم الفضي
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    الردود
    4,783
    الجنس
    أنثى
    حبيتي الله يصلح بينكم يااارب ..

    بس من خلال تجربتي للزواج والملكه ... انا افضل انك تتمسكي بزوووجك لا نو مالو ذنب وااهم شي الرجال مو اهلوا اهم شي يعرف قيمتك ويعرف يقدرك ومايخلي احد يخلط عليكي وراااح تندمي اذا سبتيه

    واذا اهلو سوو شي يضايقك قولي حسب يالله الله ونعم الوكيل ....

    بس من جد نصييييييييييييييييحه لا تسسسسسسسسسسسيبي زوجك والله هذا الزمن مراح تلاقي


    اهم شي انتي تؤدي الواجب وبس ومحد له شغل عليكي يعني تروحي تزوريهم في الاسبوع مره انتي حره

    حتى لو سمعتي كلام قوليلها الله يسااامحك والللللله تكبري في عين خطيبك

    وقوليلهم اذا غلطو الله يهديكم

    والله امي شاااااااااااافت البلاوي وطبعا مااقدر اقووول بس الحمدالله بابا كان انسان فاهم ويحبها ويقدرها وشوفي مشاءالله مشيت حياتهم وجابتنا مشاءالله


    يعني ابدا لا تخلي ذي الامور التافه تاثر فيكي ... اهم شي ساعدتك انتي وزوجك وبس وتادي الى عليكي من ناحية اهل زوجك وبس


    ((( لا تخسريه نصيحه والله راح تندمي هوا انسان طيب والرجال ساروا قله الى يخافوا ربهم ))


    والله يوفقك في حياتك ويهديكم لبعض


مواضيع مشابهه

  1. الردود: 20
    اخر موضوع: 26-03-2010, 02:05 AM
  2. خايفه على خطيبى جدا _ساعدونى بالله عليكم
    بواسطة نسمه الاسكندريه في نافذة إجتماعية
    الردود: 11
    اخر موضوع: 20-06-2009, 10:32 PM
  3. دلونى بالله عليكم ماذا افعل مع خطيبى ؟؟؟
    بواسطة جانستا في نافذة إجتماعية
    الردود: 39
    اخر موضوع: 16-05-2008, 09:46 PM

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة

قوانين الكتابة

  • لا تستطيع إرسال مرفقات جديدة
  • لا تستطيع إرسال ردود
  • لا تستطيع إرسال مرفقات
  • لا تستطيع تعديل ردودك
  •  
لكِ | مطبخ لكِ | جمالكِ | منزلكِ | جوالكِ | طفلكِ | تحميل صور | تكرات | المجموعة البريدية | لكِ أطباق لاتقاوم

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97