انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 6 من 25 الأولىالأولى ... 234567891016 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 51 الى 60 من 249

الموضوع: يا مخطوبين تعااااااااااااااااالو

الردود
    587

heart2 هلى اتكلمتى مع خطيبك على ......؟

اولادكم فى المستقبل ......... طبعا واكيد اتكلمتوا على اسمهم ......... انما هل اتكلمتوا معاهم هتربوهم إذاى وأول حاجه هتهتموا بيها فى تربيتهم ايه ...... احب اؤلكوا شئ مهم جدا أتفقى إنتى وخطيبك من دلواتى هتعملوا ايه معاهم عشان لما تتجوزوا تفتكروا اتفقوا دا وفعلا تعملوا بيه وكمان تنجح طريقتكم فى التربيه عشان انتوا الاتنين متفقين يعنى مش مختليفين ...
    انا عن نفسى خلاص اتكلمت معاه فى الموضوع دا واتفقنا خلاص الحمد لله ...
    واحب اعرفكم بعض اللى انا شايفه ان لازم نعملوا مع اطفلنا واحب اعرفوا ليكوا واللى شيفانى غلط فى حاجه ياريت لو تؤلى وانا واثقه انها هتفدنى ...... ....انشاء الله..........

اولاّ : انا شايفة اننا ندعيلهم من دلوأتى ديماّ فى الصلى..( الهم ارزقنا الذريه الصالحه ) وطبعا دعوات تانية بس مش بعرف اكتبها اعرف اؤلها بس وانا بدعى لربنا. اصل انا بتكلم بالغه العميه مع ربنا .. ... وطبعاّ نؤل لخطبنا يدعولهم هما كمان من وهما لسا خطبنا يعنى من دلوأتى ..

ثانياّ: لما نتجوز نكثر من الدعوات ليهم وأول ما نحمل ندعى اكتر وكمان نكثر من سماع القرأن عشان البيبى لما يجى يتعود على صوت القران ويحبوا من وهو لسه بيبى صغير اوى ...

ثالثا:اول ما ابننا حببنا يشرف وينور حياتنا طبعاّ مش نعمل سبوع والحاجات الغلط دى لأة نعمل عقيقه واللى ربنا مش مديها اول ما تولد بكره يديها واول ما يديها تعمل عقيقه .....بعد ما نعمل العقيقه طبعا القرأن ميبطلشى فى البيت اول ما تشيلى حبيبك شغلى قرأن عشان يتعود لما يسمع صوت القرأن يهدأ ويعرف ان معنى كدا ان مامتوا جايه وهتشيلوا وكمان يربط القرأن بشيل مامتوا ليه يعنى لما تشغلى القرأن وهو بيعيط وسمع صوته هيهدا فهمانى ؟؟.....

رابعاّ: طبعاّ مش حلو إنك تعودى ابنك حبيبك على الشيل يعنى تقليل الشيل دا احسن حاجه عشان تحببيه فى الصلى وهو لسه بيبى مش فاهم عوديه وانتى بتصلى وانتى لسه بلبس الصلى اول ما تخلصى تروحى تشيليه على طول (على الرغم ان انتى مش بتشليه طول اليوم إلا فى الحاجه اللى مضطره فيها) انما بعد الصلى على طول شيليه بدون سبب لمجرد انك تضحكيه وتلعبيه دقيقه كدا.

خامسا ّ: ابنك فى سن سنتين لحد اربع سنين كلميه لغه تانيه يعنى غير العربى عشان دا هيسهل لأبنك انوا يبأ معاه لغتين وكمان هيسعدوا إنوا يكون متفوق فى المدرسه وهيخلى الامور اسهل عليه خصوصاّ لو ناويه على مدارس لغات .

سادساّ : بعد الاربع سنين ممكن تبتدى تتكلمى معاه عربى وطبعا حفظ القرأن دا اول حاجه فى سن اربع سنين يعنى تجيبيلوا شيخ فى البيت يحفظوا او توديه انتى جامع او لو انتى بتعرفى ترتيلى علميه وحفظيه انتى ...

سابعا ّ: ياريت من وهو لسه بيبى متنسيش انك متعليش صوتك خالص انتى او باباه فى البيت عشان هو كمان يطلع هادى الطباع ومش نرفوز وياريت متخليش حد يديأوا من اهلك يعنى المديأه اللى احنا بنستلز نديأ الاطفال فى السن 3سنين عشان نشوف ردود افعالهم الحلوه اللى بتضحكنا كلنا ..

ثامناّ: طبعا حببنا كبر وبأ عندى 4سنين يعنى العيب عيب والصح صح والغلط غلط واحترام الكبير اهم من اى حاجه ورضى ربنا اهم واهم

تاسعا ّ: الاتفاق فى تربيته يعنى الام متؤلشى لأه والاب يؤل اه او العكس مينفعشى ...
    لو اختلفنا مع الاب على حاجه بينى وبينوا اؤلوا وهو كمان بينوا وبينى يؤلى ونتفق ....وبعد كدا يدخل ابننا المدرسه ويكون فى الصيف حفظ قرأن ولعبه رياضيه يلعبها وفى الشتاء المدرسه والمذاكره اللى هنحبب ابننا فيها وممكن جمب المدرسه بردوا نشاط رياضى ......غير إن على الصح فى ثواب وجايزه ...........وعلى الغلط فى عقاب .....

يارب يارب اكون افدتكم
    اسفه طولت عليكوا....

الردود
    1,271

heart2

تعقيب كتبت بواسطة فتاه تحب الله عرض الرد
    اولاّ: عاوزة اشكرك على النصائح الحلوه دى يارشا( على فكره انا اسمى ..سها ...)وعاوزه اؤلك انى انا كمان عملت استخاره فى كل حاجه تخيلى انى عملتها ابل ما اوافق انى ارتبط بخطيبى ابل الخطوبه يعنى ايام ما كنا طلبه رغم إن الارتباط غلط بس سبحان الله الحمد لله كملنا على خير وكمان انا وهو تدينا لما ارتبطنا ببعض وكان كل يوم بنتدين اكتر. انا اول ما اللى انوا بيحبنى تخيلى اول حاجه عملتها لبست الحجاب على طول رغم انى مكنتش لسه وأفقت على الارتباط بس حسيت بحب كبير اوى جوايه لربنا وانى عاوزه ارضيه والحمد لله .
    ثانيا: ايه النصايح الجامده دى يا علياء وايه المعلومات الجامده دى حقيقى افدتينا وامتعتينا وفكرتينا بأيام ما إحنا لسه بنعرف إحنا بنحب اللى معانا دا ولا لاة بس حقيقى فرحت اوى بلمعلومات دى .

للأسف مش لاقيه عندى معلومه دلواتى اؤلها بعد الكلام الحلو اللى انتى ورشا اؤلتوا انتوا تقريبا التوا الافكار كلها يعنى بعد ما قرأت اللى انتوا كاتبينوا مش لاقيه حاجه اؤلها غير

مرسيه اوى
    ميرسى ليكى انت كمان يا سوسو اسمحيلى ادلعك يعنى احنا اخوات فى الله بجد انتى شخصية لذيذة اوى اوى وان شاء الله ربنا يقدرك ويقدرنا اننا نجمع اكبر عدد من المواضيع اللى تخص المخطوبات واللى فى الطريق الى الخطوبة وبعدين لسة يابنتى المشوار طويل وكا ان شاء الله ماتفتكرى حاجة حطيها وهتبقى جميلة اوى علشان انتى اللى حاطاها

الردود
    1,271
    تعقيب كتبت بواسطة فتاه تحب الله عرض الرد
    اولادكم فى المستقبل ......... طبعا واكيد اتكلمتوا على اسمهم ......... انما هل اتكلمتوا معاهم هتربوهم إذاى وأول حاجه هتهتموا بيها فى تربيتهم ايه ...... احب اؤلكوا شئ مهم جدا أتفقى إنتى وخطيبك من دلواتى هتعملوا ايه معاهم عشان لما تتجوزوا تفتكروا اتفقوا دا وفعلا تعملوا بيه وكمان تنجح طريقتكم فى التربيه عشان انتوا الاتنين متفقين يعنى مش مختليفين ...
    انا عن نفسى خلاص اتكلمت معاه فى الموضوع دا واتفقنا خلاص الحمد لله ...
    واحب اعرفكم بعض اللى انا شايفه ان لازم نعملوا مع اطفلنا واحب اعرفوا ليكوا واللى شيفانى غلط فى حاجه ياريت لو تؤلى وانا واثقه انها هتفدنى ...... ....انشاء الله..........

اولاّ : انا شايفة اننا ندعيلهم من دلوأتى ديماّ فى الصلى..( الهم ارزقنا الذريه الصالحه ) وطبعا دعوات تانية بس مش بعرف اكتبها اعرف اؤلها بس وانا بدعى لربنا. اصل انا بتكلم بالغه العميه مع ربنا .. ... وطبعاّ نؤل لخطبنا يدعولهم هما كمان من وهما لسا خطبنا يعنى من دلوأتى ..

ثانياّ: لما نتجوز نكثر من الدعوات ليهم وأول ما نحمل ندعى اكتر وكمان نكثر من سماع القرأن عشان البيبى لما يجى يتعود على صوت القران ويحبوا من وهو لسه بيبى صغير اوى ...

ثالثا:اول ما ابننا حببنا يشرف وينور حياتنا طبعاّ مش نعمل سبوع والحاجات الغلط دى لأة نعمل عقيقه واللى ربنا مش مديها اول ما تولد بكره يديها واول ما يديها تعمل عقيقه .....بعد ما نعمل العقيقه طبعا القرأن ميبطلشى فى البيت اول ما تشيلى حبيبك شغلى قرأن عشان يتعود لما يسمع صوت القرأن يهدأ ويعرف ان معنى كدا ان مامتوا جايه وهتشيلوا وكمان يربط القرأن بشيل مامتوا ليه يعنى لما تشغلى القرأن وهو بيعيط وسمع صوته هيهدا فهمانى ؟؟.....

رابعاّ: طبعاّ مش حلو إنك تعودى ابنك حبيبك على الشيل يعنى تقليل الشيل دا احسن حاجه عشان تحببيه فى الصلى وهو لسه بيبى مش فاهم عوديه وانتى بتصلى وانتى لسه بلبس الصلى اول ما تخلصى تروحى تشيليه على طول (على الرغم ان انتى مش بتشليه طول اليوم إلا فى الحاجه اللى مضطره فيها) انما بعد الصلى على طول شيليه بدون سبب لمجرد انك تضحكيه وتلعبيه دقيقه كدا.

خامسا ّ: ابنك فى سن سنتين لحد اربع سنين كلميه لغه تانيه يعنى غير العربى عشان دا هيسهل لأبنك انوا يبأ معاه لغتين وكمان هيسعدوا إنوا يكون متفوق فى المدرسه وهيخلى الامور اسهل عليه خصوصاّ لو ناويه على مدارس لغات .

سادساّ : بعد الاربع سنين ممكن تبتدى تتكلمى معاه عربى وطبعا حفظ القرأن دا اول حاجه فى سن اربع سنين يعنى تجيبيلوا شيخ فى البيت يحفظوا او توديه انتى جامع او لو انتى بتعرفى ترتيلى علميه وحفظيه انتى ...

سابعا ّ: ياريت من وهو لسه بيبى متنسيش انك متعليش صوتك خالص انتى او باباه فى البيت عشان هو كمان يطلع هادى الطباع ومش نرفوز وياريت متخليش حد يديأوا من اهلك يعنى المديأه اللى احنا بنستلز نديأ الاطفال فى السن 3سنين عشان نشوف ردود افعالهم الحلوه اللى بتضحكنا كلنا ..

ثامناّ: طبعا حببنا كبر وبأ عندى 4سنين يعنى العيب عيب والصح صح والغلط غلط واحترام الكبير اهم من اى حاجه ورضى ربنا اهم واهم

تاسعا ّ: الاتفاق فى تربيته يعنى الام متؤلشى لأه والاب يؤل اه او العكس مينفعشى ...
    لو اختلفنا مع الاب على حاجه بينى وبينوا اؤلوا وهو كمان بينوا وبينى يؤلى ونتفق ....وبعد كدا يدخل ابننا المدرسه ويكون فى الصيف حفظ قرأن ولعبه رياضيه يلعبها وفى الشتاء المدرسه والمذاكره اللى هنحبب ابننا فيها وممكن جمب المدرسه بردوا نشاط رياضى ......غير إن على الصح فى ثواب وجايزه ...........وعلى الغلط فى عقاب .....

يارب يارب اكون افدتكم
    اسفه طولت عليكوا....

ايه ده بس يا سوسو الجمال ده فعلا موضوع كويس اوى اننا نحدد عاوزين ولادنا يبقوا ازاى انا كمان اتكلمت مع خطيبى فى الموضوع ده وكمان اتكلمنا فى العدد ولوانه شئ بتاع ربنا بس اهو بقى اصل بينى وبينك انا نفسى اخلف 6 عيال ههههههههههه عزوة يعنى بس هو قال 2 بس يالله مش مشكلة بس ييجوا الاتنين ان شاء الله ونقدر نربيهم بما يرضى الله

تسلم ايدك يا سوسو ومستنين منك المذيد

الردود
    1,271

heart2 للحفاظ على خطيبك

ربما أنك تتعاملين بتلقائية شديدة مع خطيبك .. ولكنك تفاجئين ذات مرة بأنك فقدته ولا تعلمين لماذا !!
    حيث يكون السبب بعض العبارات الخرقاء التي ربما رددتها طوال فترة الخطبة والتي كانت السبب .. وهذه بعض العبارات الخاطئة التي تتسبب بشكل أو بآخر في أزمة مع خطيبك :

1- ما الذي تفكر فيه ؟ :

قد يبدو سؤالاً عادياً ولكن المشكلة تكمن تكرار السؤال الذي يشعر الطرف الآخر بأنك ربما لا تثقين في طريقة تفكيره فيك أو حولك

2- جميع من حولي مملون ولكنك مختلف :

هذا يعني أنك تحملينه مسؤولية ارضاء مزاجك بشكل دائم .. والرجل لا يحب أن يشعر بذلك .. كما أنه من غير المناسب أن تجعليه يشعر بأنك تقارنين بينه وبين من حولك بشكل دائم .. ما يجعله يقع تحت الضغط الدائم والمستمر .

3-أنا أشبهك في هذه وتلك :

وهي عبارة جيدة .. ولكن ان كانت حقيقية فلا تحاولي تقريب المسافات بينك وبينه بالكذب عليه بأنك تشبهينه في كل شيء .. الأمر الذي يجعله يفقد الثقة فيك اذا اكتشف العكس

4- لماذا لم تتصل بي ؟ :

لا يحب الرجل أن يشعر بأنك في محاولات دائمة لأن تجعليه محور حياتك .. بل من الأفضل أن تعطيه فرصة الاشتياق اليك

5- ما مشروعاتك المستقبلية ؟ :

لابد وانه أخبرك بها سابقاً ضمن اطار الخطوبة والاحلام المشتركة .. وتكرار السؤال ربما يجعله يعتقد انك غير راضية عن مشروعاته أو ربما انك غير جدية .

6- لا تعجبني طريقتك في كذا :

ليس من الخطأ التعبير عن رأيك حول شخصيته في بعض الملاحظات الناعمة لا أن يكون محل نقد دائم .

7- أين كنت اليوم اتصلت بك ولم تجب ؟ :

لا تشعريه بأنه مراقب دائماً وبأن عليك معرفة كل صغيرة وكبيرة في حياته .. بل اتركيه يخبرك من نفسه بكل شيء اذا رغب في ذلك .

8- كيف أبدو اليوم ؟ :

هذا السؤال من اخطر الاسئلة التي تعطي انطباعاً بعدم ثقتك بنفسك .. والرجل عامة لا يحب الفتاة التي لا تثق بنفسها .

9- ما قمت به كان امراً عادياً :

لماذا الاحباط ومعظم الرجال يفضلون الفتاة التي تقدر ما يقومون به حتى وان كان بسيطاً .. والقاعدة العامة تقول : " لا تقللي من عمل الآخرين
    م

ن
    ق
    و
    ل

الردود
    222
    شكرا عزيزتي على الموضوع الحلو
    الحمد الله أناوخطيبي في انسجام وتوافق كبير وخطيبي انسان كتير حنون وكريم ومرح وبيضحك وبيمزح كتير وعلى فكرة يابنات أهم صفة بالشاب لازم تكون انو يكون حنون وكريم
    لاتزعلو يابنات بس طبعا مافي خطبة بدون مشاكل وهدا شي عادي وطبيعي لحتى الخطيبين يفهمو بعض ويتأقلمو مع بعض وأناعن نفسي مشاكلي أناوخطيبي قليلة وسببها الرئيسي غيرتي عليه وحبي الشديد الو واذا مر يوم ماشفتو فيه بجن وبكتئب وووواوو عنجد مصيبة
    عكل حال نحنا الاتنين مبسوطين وانشاللله كل المخطوبين يكونو متلنا

الردود
    587
    اولاّ: انا عاوزه اؤلك انتى اللى عسل ودلعينى ذى ما انتى عاوزه انا هنا اختك يعنى براحتك اوى معايا

ثانيا: عاوزه اؤلك ان موضوعك فعلا مهم الاسئله الكتير دى والكلام اللى بيتكرر بيسبب ملل فى العلاقه وكمان الانتقاد المتكرر ورا بعضوا بيحسس خطيبك انك اتغيرتى وكمان بيحس ان حبك قل ليه ودا بيزعلوا نفسياّ ... ماشاء الله الموضوع فعلا مهم ومفيد ربنا يجعلوا فى مزان حسناتك.....

الردود
    633
    علياء , خلود , سها ...........تسلم ايديكم على النصايح الجميله

وكلكم وحشونى بقالى يومين مش بدخل المنتدى عندى امتحانات ادعولى.............

الردود
    587
    ربنا يارب يسهل عيليكى الامتحانات وانشاء الله تنجحى بتقدير كمان ...هوانتى فى كلية ايه؟؟؟

الردود
    1,271
    روشا حبيبتى ربنا معاكى فى الامتحانات ويسهلك كل صعب يا قمر هاه ايه الاخبار عملتى ايه مع خطيبك طمنينى وجبتيله الهدية ولا لأة ابقى طمنينى عليكى

خلود ميرسى يا قمر وربنا يتمملك على خير

سوسو انتى اللى قمر يا حبيبتى اخبارك ايه وحشتينى اوى وايه نشاطك متوقف ليه فين نصايحك الحلوة اللى زيك يالله يا قمر شدى حيلك

الردود
    1,271
    تضـيع أنوثة الـمرأة أحياناً إن علا صوتها.. أو أصبح خشـناً فـظاً أو أدمنت « العـبوس » والانفـعال أو تعـاملت « بعـضلات» مفتولة أو نطقت لفـظاً قبيحاً أو فاحشاً أو تخلت عن الرحمة تجاه كائن ضعيف أو أدمنـت الكراهية وفـضلتها على الحب أو غلبـت الانتقام عـلى التسامح أو جهلت متى تتكلم .. ومتى تصمت أو قصر شعرها وطال لسانها

وتضيع أيضا حين تهمل المرأة رقتها وطيبتها وحين تنسى حق الاحترام والإكبار للرجل زوجاً وأباً وأخاً .. ومعلماً وحين لا توقر كبيراً أو ترحم صغيراً. وجمال المرأة ليس في قوامها .. أو ملامحها فحسب، كما أن رشاقتها ليست في الحمية (الريجيم) القـاسي..لأن الأنوثة شيء تشعـره .. ولا تراه غالباً.

يقول الرجل
    أريدها ضعيفة معي قوية مع الآخرين...هذه هي الأنثى الحقيقـية في نظر الرجل ... الرجل يستطيع مساعدة المرأة عـلى الاحتفاظ بهذه الأنوثة، وذلك بأن يحترم ضعف المرأة معه .. ولا يستغله وأن يمنحها القـوة بعطفه وحنانه واحترامه .. وأن يعلّمها الضعف الجميل وليس ضعف الانزواء وفقدان الثقة.

الأنوثة فن .. والرجل يستطيع بذكائه أن يعلّم زوجته هذا الفن .. فبعض الرجال يتقن هذا الفن.. وبعض الرجال يدفع المرأة إلى أن تتخـلى عـن أنوثتها وضعفها وتتمرد على الرجل لأنه استغل حبها وضعفها وأهانها بدلاً من أن يثني عليها .. وهنا بعض النساء يتغيرن إلى النقيض. وهكذا فالرجل الواثق من نفسه يستطيع أن يقود أقوى النساء ويحيلها إلى كائن وديع يحتاج منه لمسة حنان.

الإجابة متروكة لك عزيزي الرجل ،، قد يكون لديك الكثير في ذهاب أنوثة حواء ؟؟؟؟؟؟؟؟
    آخر مرة عدل بواسطة لوليتا 85 : 01-06-2007 في 11:32 PM السبب: كيف تضيع انوثة المراة

مواضيع مشابهه

1. الردود: 51
    اخر موضوع: 10-03-2008, 04:32 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ