انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 59 من 95 الأولىالأولى ... 94955565758596061626369 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 581 الى 590 من 941

الموضوع: * * * مدارس ... مدارس ... الجزء العاشر * * *

الردود
    619
    السلام عليكم جمعه مباركه ... لا تنسو قراءه سوره الكهف والدعاء ... ولاتنسوني من دعائكم

الردود
    619

heart2

وقت قراءة سورة الكهف يوم الجمعة

ورد في فضل قراءة سورة الكهف يوم الجمعة أو ليلتها أحاديث صحيحة عن النبي صلى الله عليه وسلم منها :
    أ. عن أبي سعيد الخدري قال : " من قرأ سورة الكهف ليلة الجمعة أضاء له من النور فيما بينه وبين البيت العتيق ". رواه الدارمي ( 3407 ). والحديث: صححه الشيخ الألباني في"صحيح الجامع "( 6471 ).
    ب. " من قرأ سورة الكهف في يوم الجمعة أضاء له من النور ما بين الجمعتين " .
    رواه الحاكم (2/399) والبيهقي ( 3 / 249 ). والحديث: قال ابن حجر في" تخريج الأذكار ": حديث حسن، وقال: وهو أقوى ما ورد في قراءة سورة الكهف.وصححه الشيخ الألباني في"صحيح الجامع"(6470).
    ج. وعن ابن عمر رضي الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من قرأ سورة الكهف في يوم الجمعة سطع له نور من تحت قدمه إلى عنان السماء يضيء له يوم القيامة ، وغفر له ما بين الجمعتين ". قال المنذري : رواه أبو بكر بن مردويه في تفسيره بإسناد لا بأس به . " الترغيب والترهيب " ( 1 / 298 ) .
    وتقرأ السورة في ليلة الجمعة أو في يومها ، وتبدأ ليلة الجمعة من غروب شمس يوم الخميس ، وينتهي يوم الجمعة بغروب الشمس ، وعليه : فيكون وقت قراءتها من غروب شمس يوم الخميس إلى غروب شمس يوم الجمعة .
    الشيخ محمد صالح المنجد

الردود
    3,718
    جزاكى الله خيرا يا اودى على التذكرة

بارك الله فيكى

الردود
    3,718
    مع كل دفقة دم ... مع كل نبضة قلب ... مع كل خطوة وهمسه ... مع كل عبرة تقطر ... وكل نفس يخرج ... في ليل المحبين ... و أسحار المستغفرين ... ينطق القلب قبل اللسان ... بحبك يارب ....

مع شوق السابقين .... ودعاء المضطرين ... و ظمأ الصائمين ... و نصب القائمين ... مع كل قطرة دم سالت في سبيل الله ... يمتلئ الكيان بحبك يارب ...

هتسالوني ... لماذا أحبه ؟؟؟

وأجيب ... وكيف لا أحبه ؟؟؟ ....

عندما تعجز اليد عن الكتابة ... والقلب عن الاحتمال ... والعين عن كف الدموع ... واللسان عن عدم الذكر ... عندها اعلم انه حب الله في قلبك ....

أحبه لأنه رحيم ... أحبه لأنه ودود .... أحبه لأنه قيوم ... أحبه لأنه ربي ....

فى هذه السلسة التى لن تكتب بالحروف ولكن بالمشاعر ... اكتبها اليكم لا لكي تقرأها أعينكم ... ولكن لتحس بها قلوبكم ...

وتنشغل بها عقولكم ... وتجتهد أناملكم فى المساهمة فيها بمشاعركم ... فلست وحدي من سيكتبها ..

. ولكن ستكون إن شاء الله محاوله منا لكتابة جزء من ما نشعر به من حب لله ... أو مما شعر به غيرنا من حب لله ...

وكما قراتم من العنوان هذه هي ((البداية)) ... ونسال الله العون على التمام والاستمرار ....

وأن يكتب لهذه السلسة القبول .... وأن يفتح لها القلوب ... وأن يتقبلها منا .. وأن يرضى بها عنا ...

>>>> آية ... من كتاب الله ... كلام ربي ... من سورة النجم ... (( مش هتقدر تمسك قلبك )) (( يرجى من اصحاب الأمراض القلبية أو من اصحاب الاحاسيس المرهفة عدم اكمال الموضوع إلا فى وجود دوا القلب جنبهم أو على الأقل علبه مناديل حجم

كبير ))جمد قلبك واقرأ بس الأول ونتناقش فى الآية بعد شوية :

{الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّوا أَنفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى }النجم32

هل حد فيكوا عارف الآية اللى قبلها إيه ؟؟

{وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَسَاؤُوا بِمَا عَمِلُوا وَيَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى }النجم31

يعنى الذين أحسنوا الذين يجتبون كبائر الاثم والفواحش إلا اللمم ...

مش ممكن أفصح فصحاء الأرض يلاقي كلمات فى اى لغة من لغات العالم بعدها إلا ما قاله الله عز وجل
    إن ربك واسع المغفرة ...بحبك يارب ...

وفي الآية بعد كده .... هو أعلم بكم ... تشعر فيها بالحفظ من الله عز وجل ليك ... وبرحمة الله بك ... و وده بك .... من أول ما كنت جنين فى بطن أمك .... يعنى من قبل ما تاخد اول نفس فى حياتك والله يمدك بقوتك - سبحان المقيت -... ورزقك ... ويحفظك ... ويرعاك ...

يعلم عنك كل كبيرة وصغيره فى حياتك .... يعلم ما يحزنك وما يسعدك ... يعلم عنك كل حسنة عملتها وكل حرف قرآن قرأته وكل درس علم

روحتله .... وكذلك يعلم عنك كل ذنب اقترفته ... وكل معصيه عملتها ... ومع ذلك ... يبسط يده بالليل والنهار لك لتتوب ... تقدر تقول حاجة غير .... بحبك يارب ....

لا أريد أن أطيل فى أول وقفة ... وإلا فالمشاعر في هذه الآية كثيرة جدا جدا جدا ... وبجد عايزين نبكي لما

نقراها ... ونحفظها ونعلقها ... ونعملها خلفيه شاشة ونحطها على الديسك توب ... وخلفية للموبايل ...

القرآن ياجماعة بإذن الله غير حياة الصحابة .. والتابعين والسلف .... لازم نستغل الفرصة ... ونتغير احنا كمان ...

فليتك تحلــو و الحــــياة مريرة *** و ليتك ترضى و الأنام غضاب

وليت الذي بيني و بينك عامر *** و بيني و بين العالمين خراب

اذا صحّ منـك الودّفالــكل هيّن *** و كل الذي فوق التراب .. تراب

<<<<<< بحــــــــــــــــــــــــــبك يــــــــــــــــــــــارب >>>>>

يا جماعه

ياريت كلنا نبدأ نخرج حب الدنيا من قلوبنا

مفيش حاجه بقيالنا من الدنيا ديه

ايوه احنا بشر ومن حقنا نحب

مقولناش متحبش

بس حب وانت بتقول انا بحب علشان ارضى ربنا

انا بحب فى الله

وقبل كل دا لازم نحب ربنا
    لازم نصدق

اه بنحب ربنا بس فيييييييييين

فييييييييين حبنا لربنا

كل واحد ماسك فى الدنيا

بنت بيحبها ومش قادر يسبها

بنت متعلقه بالبس .. ومكياج... وولد... غيرها من المتعلقات

واحده واحده ان شاء الله حب الدنيا هيخرج من قلبنا

عاوزين فعلا نقولو بنجبك يارب

بحبك يارب وانا مش بعمل حاجه تعصيك

بحبك يارب واقدر اقولها للك وانا مش بغضبك

كدا فعلا تستاهل انك تقولو بحبك يارب
    لازم علشان تحبو لازم تتطيعو
    المحب لمن يحب مطيع

ليه البنت لما حببها يقولها متكلميش دا مترديش على دا متلبسيش دا تسمع كلامو

طب ما ربنا قاللك متسمعيش دا البسي حجاب شرعى ليه مسمعتيش كلامو

ونفسك الحكايه من اخونا الشباب

ليه مكسوف تقصر بنطلونك ليه مش عاوز تربي لحيتك ليه بتتفرج.... ليه بتعمل........... مش عارف انها حرام

مش عارف ان ربنا شيفك وانت بتعملها
    ليه كل واحد بيدور على قلب يحبو ولا يتكلم معاه

معااااااااااااااااااااااااااك ربنا

فى اى وقت بيسمع دعائك

لازم نتعلم ازاى نحب ربنا ونساعد بعض اننا نتغير

ايوه نتغير

كل يوم بتسيب حاجه حرام في حياتك بتظهر ليك فتنه تانيه

هى الدنيا كدا

ربنا قال فى سوره العنكبوت

الم أحسب الناس ان يتركو ان يقولو أمنا وهم لا يفتنون ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقو وليعلمن الكاذبين

يالا يا اخواتى فى الله ... يالا نجدد قلوبنا
    ونسأل من ربنا انو يجدد الايمان فى قلوبنا

عَنْ عَبْدِ الله بن عَمْرو بن العَاص رَضِيَ الله عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :"إِنَّ الإِيمَانَ لَيخلق فِي جَوْفِ أَحَدكُمْ كَمَا يَخلقُ الثَّوْبُ فَاسْأَلُوا الله أَنْ يُجَدِّدَ الإِيمَانَ فِي قُلُوبِكُمْ". أخرجه الحاكم ( 1 / 4 )، وحَسَّنَه الألباني

ومننساش

أعظم أسباب قسوة القلب: طول الأمد عن ذكر الله، وعن تقوى الله، وعن مجالس وحلق الذكر والخير، وعدم التفكر في ملكوت السماوات والأرض وعدم التفكر في الموت،

عاوزين قلوبنا ترجع تانى
    وتبقى مع ربنا.... مفهاش غير ربنا

احنا بشر وبنغلط

ومش عيب اننا نغلط لكن الغلط اننا نستمر على الغلط واحنا عارفين انو غلط

يا فرحتك وانت سايب معصيه كنت بتعملها فى السر علشان ربنا
    لا سيبك من الناس المهم قدام ربك

يارب انا كنت بحبها بس سبتها علشانك صدقنى ربنا هيعوضك بخير منها

يارب انا معتش بتفرج على الفلم..... علشانك يارب يارب بدلنى خير من هذه الدنيا

بالله عليكم

راجعو نفسكم راجعوها علشان متخسروش دنيتكم واخرتكم
    كلنا عارفين

عارفين بس مبنعملش بال انا عارفينو ليه

ليه المعاصى موقفانا عن طريق ربنا

ليه..........؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كن لله كما يريد وكفى

بحبك يارب ..... ومعتش هعمل حاجه تغضبك تانى بحبك يارب

قربنى ليك بحبك يارب ساعدنى انا عبدك الضعيف

عليكم اخواتى فى الله واخوانى بالدعاء وكثرته وتجديد التوبه يوميا وكثرت الاستغفار
    وصلى الله وسلم على سيدنا محمد

الردود
    1,095
    جزاكى الله خيرا يا ام جورى

جزاكى الله خيرا يا أودى على التذكره أنا أمبارح بعتلك الفايل اللى أتفقنا عليه على الأيميل يا ترى وصلك؟

الردود
    1,095
    يا جماعه يا اللى بيحولوا لأولادهم عايزه أسأل عن حاجه فى أجراءات التحويل

أنا الأول روحت الأداره التعليميه و جبت الورق و دفعت ال 27 جنيه و بعدين روحت المدرسه جبت بيان النجاح وأخدت الأختام و الموافقات من القطاع و الأداره التعليميه بعد كده قلولى روحى على المدرسه المحول اليها (المصريه الدوليه مريوطيه) خدى الموافقه و بعدين أرجعلنا تانى فى الأداره التعليميه و بعد كده المفروض أروح أسحب الورق من مدرستها القديمه
    ده اللى انا فهماه

أنا أخر خطوه عملتها هى انى روحت المصريه أدتلوهم الورق علشان اخد الموافقه أخدوا الورق و قلولى كده خلاص الأجراءات خلصت و مفيش حاجه تانى المفروض تتعمل !! قلتلهم أزاى فى الأداره التعليميه قلولى ان المفروض ارجعلوهم تانى بموافقه المدرسه قالولى لأ أحنا مش محتاجين حاجه تانى لو عايزه تكملى مع الأداره التعليميه زى ما تحبى و أدونى الموافقه على طلب التحويل

عايزه اسأل اللى حولوا حصلهم زىى و لا ايه الموضوع ؟ و يا ريت كمان اللى حولوا للمصريه حصل معاهم كده برده؟
    أنا مش فارق معايا المهم البنت تبقى مقيده عندهم و تبع الأداره التعليميه بتاعتهم بدل ما الاقى نفسى محتاسه بعد كده

يا ريت يا عبير تسأليلى صاحبتك اللى حولت للمصريه و لو طماطم ترد يبقى كتر خيرها

و جزاكم الله خيرا مقدما

الردود
    1,354
    باركم الله فيكم اودي وام جوري ورزقكما الفردوس الاعلي

الردود
    619
    ربنا يبارك لك يا كوكي الدعوه دي حلوه قوي قوي ربنا يجمعنا معاك ان شاء الله في فردوسه الاعلى ... ربنا يبارك لك يا حبيبتي

الردود
    1,095
    أودى حبيبتى رديت على الأيميل

الردود
    619
    ربنا يبارك لك يا كوكي الدعوه دي حلوه قوي قوي ربنا يجمعنا معاك ان شاء الله في فردوسه الاعلى ... ربنا يبارك لك يا حبيبتي

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  3. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ