انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 4 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرالأخير
عرض النتائج 31 الى 40 من 72

الموضوع: افضل المدارس فى مصر

الردود
    1,718
    هو انت يا حبيبتي في اللي الستف؟؟ يعني في التدريس؟ وهل انتوا محتاجين حد تاني على السنة الجاية مثلا باذن الله؟ اصل انا خريجة تربية قسم بيولوجي انجليزي دفعة 2005 ، وكان نفسي اشتغل في المدرسة اللي هتدخلها بنتي وكنت اشتغلت سنة مدرسة انجليزي كي جي وان في معهد الغد المشرق الازهري اللي في التجمع الخامس ، وقعدت بعد كدة لاني كنت حامل، فهل هينفع اقدم شغل لما اقدم لبنيتي؟؟ وهما بياخدوا كي جي وان منكام سنة؟؟ وربنا يكرمك يارب ويجزيكي خير اللهم امين

الردود
    1,640
    تعقيب كتبت بواسطة marwa81 عرض الرد
    اختى حبيبه تيتو ممكن اعرف امتحان ولى الامر بيكون عباره عن ايه احسن انا عندى فقدان ذاكره هههههههههههههه
    وبعدين هايبقى شكلى وحش لو ماعرفتش اجاوب؟؟ قلقتينى بموضوع الامتحان ده طيب ماذا لو رسبت مع انى ليسانس لغات وترجمه بس قسم لغه اسبانيه
    طيب انا ابنى لسه طبعا هايتم 3 فى شهر مارس انشاء الله بس كلماته على قده لسه يعنى عارف 1 -2 لغايه 10 مثلا بالعربى بس ولسه بيتعلم لسه الكلام فاممكن اعرف امتحانه عباره عن ايه ؟؟
    مفيش داعى للقلق ده اختبار عادى جدا وكمان شفوى
    يعنى ممكن يسالوك مؤهلك ايه مؤهل والده بتشتغلى ولا لا كده يعنى بس بالانجليزى
    بالنسبه لابنك ربنا يحميه 1-2 بالعربى ملوش اى لازمه لان اهتمامهم بالانجليزى امتحانه شفوى برده يعنى ممكن يدوله صوره ويقوله صوره ايه؟ وممكن يسالوه بابا بيشتغل ايه؟ او عندك اخوات ادايه ؟ او يسالوه عن الالوان
    فمتقلقيش خالص بالنسبه للاختبارات ده

الردود
    1,640
    تعقيب كتبت بواسطة فرح1983 عرض الرد
    هو انت يا حبيبتي في اللي الستف؟؟ يعني في التدريس؟ وهل انتوا محتاجين حد تاني على السنة الجاية مثلا باذن الله؟ اصل انا خريجة تربية قسم بيولوجي انجليزي دفعة 2005 ، وكان نفسي اشتغل في المدرسة اللي هتدخلها بنتي وكنت اشتغلت سنة مدرسة انجليزي كي جي وان في معهد الغد المشرق الازهري اللي في التجمع الخامس ، وقعدت بعد كدة لاني كنت حامل، فهل هينفع اقدم شغل لما اقدم لبنيتي؟؟ وهما بياخدوا كي جي وان منكام سنة؟؟ وربنا يكرمك يارب ويجزيكي خير اللهم امين
    ايوه يا حبيبتى ليه فى الاستف بس قاعده برده لحد ما اولد ان شاء الله وبعدين اشوف هعرف اوافق ولا
    بالنسبه لك ممكن تقدمى بس على شهر 6 ان شاء الله
    اما بالنسبه لسن كى جى وان على حسب تنسيق كل سنه بس المدرسه بتاخد سن كبير شويه يعنى ممكن حوالى من 4و7 شهور الى 5 سنوات
    وربنا يوفقك ان شاء الله

الردود
    333
    '

الردود
    6
    مدرسةطلائع الكمال جيدةجدا لكن البيت ايضا عليه عامل كبير

الردود
    630
    يا جماعة نفسى حد يقولى راية فى مدارس الراهبات للولاد والبنات

عــــ بفضل ـــــدنـــ اللـه ـــــا:)(بحبك يامصر)
    الردود
    1,630
    تعقيب كتبت بواسطة possy26 عرض الرد
    يا جماعة نفسى حد يقولى راية فى مدارس الراهبات للولاد والبنات

بصي انا سمعت عن التعليم كويس هناك اوى لكن مشكلتها في تعليم الطفل منذ صغره في تعلقه بالراهبات فضلا عن الكنيسة الملحقة بالمدرسة وانا شفت بنفسي بنت مسلمة كانت في الثانوي بنت مدرسة كانت تيجى لوالدتها المدرسة بالشورت والبدى
    واصلا ماذا نتمنى من اولادنا ازا اودعناهم في مدارس المسيحيين على الاقل سيحتفل الطفل بعيد الميلاد المجيد و و الخ من اعيادهم وسيكون مدافعا عنهم في كبره ولن تنتج ابدا تلك المدارس اطفال صالحين مسلمين

فكرى كثيرا قبل دخولهم ياعسل فابنك او بنتك مسئولة انتى عنهم يوم القيامة
    كما في الحديث :" وعن الحسن ، عن نبي الله صلى الله عليه وسلم قال إن الله سائل كل راع عما استرعاه حفظ أم ضيع"
    حسن صحيح

قال الحافظ وتقدم حديث ابن عمر سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول كلكم راع ومسؤول عن رعيته الإمام راع ومسؤول عن رعيته والرجل راع في أهله ومسؤول عن رعيته والمرأة راعية في بيت زوجها ومسؤولة عن رعيتها والخادم راع في مال سيده ومسؤول عن رعيته وكلكم راع ومسؤول عن رعيته(صحيح)

رواه البخاري ومسلم وغيرهما

عزيزتى مجرد راي

الردود
    630
    والله انا محتارة اخر حيرة ومش عارفة اقرر انا اعرف ناس خرجين مدارس راهبات وبيشكرو فيها جدا وانا شيفاهم ملتزمين دينيا جدا وفى مدارس راهبات فيها جامع وانا جبت للبنت شيخ يحفظ قران ويعرفها دينها كويس و فى مدارس كتير عادة لا تهتم بالدين والله انا محتارة جدا

الردود
    273
    تعقيب كتبت بواسطة حبيبه تيتو عرض الرد
    ايوه يا حبيبتى ليه فى الاستف بس قاعده برده لحد ما اولد ان شاء الله وبعدين اشوف هعرف اوافق ولا
    بالنسبه لك ممكن تقدمى بس على شهر 6 ان شاء الله
    اما بالنسبه لسن كى جى وان على حسب تنسيق كل سنه بس المدرسه بتاخد سن كبير شويه يعنى ممكن حوالى من 4و7 شهور الى 5 سنوات
    وربنا يوفقك ان شاء الله
    عزيزتى انتى كنتى بتقولى ان مدرسة طلائع الكمال ليها فروع ممكن تقوليلى على الفروع بتاعتها لانى ساكنة فى السيدة زينب ونفسى اقدم لابنى فى مدرسة كويسة ومش لاقيه هنا فلو ليها فروع ممكن تقوليلى عليها

الردود
    1,640
    تعقيب كتبت بواسطة mero17 عرض الرد
    عزيزتى انتى كنتى بتقولى ان مدرسة طلائع الكمال ليها فروع ممكن تقوليلى على الفروع بتاعتها لانى ساكنة فى السيدة زينب ونفسى اقدم لابنى فى مدرسة كويسة ومش لاقيه هنا فلو ليها فروع ممكن تقوليلى عليها
    فرع مصر الجديده والمهندسين والهرم

مواضيع مشابهه

1. افضل المدارس العالمية بالرياض
    بواسطة نور الله في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 25
    اخر موضوع: 04-05-2010, 09:59 PM
  2. يا اهل جده اي المدارس الاهليه افضل
    بواسطة ورده تبوك في المجلس العام
    الردود: 0
    اخر موضوع: 03-10-2009, 07:01 AM
  3. *~°~* ¤§ افضل المدارس,,,, يا لكِ §¤*~°~*
    بواسطة الورد فى الاكمام في روضة السعداء
    الردود: 7
    اخر موضوع: 30-09-2008, 12:15 AM
  4. عودة المدارس.. وجبتلكم بترون مريول المدارس
    بواسطة ام ولادي في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 25-08-2007, 07:26 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ