انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 3 من 8 الأولىالأولى 1234567 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 21 الى 30 من 72

الموضوع: افضل المدارس فى مصر

الردود
    402
    تعقيب كتبت بواسطة marwa81 عرض الرد
    طيب يااختى ده متوقف على المنطقه اللى هاتسكنى فيها وهنا فى مدارس كتير دوليه مستواها عالى وان شاء الله الاخوات يفيدونا
    أنا ساكنة مابين الهرم وفيصل

الردود
    41
    الاخوات العزيزات
    انصحكم الاطلاع على نفس الموضوع اللى بتتكلموا فيه على الرابط التالي
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=488324
    انا كنت محتارة نفس حيرتكم وخاصة ان ابني كان سنة في اول اكتوبر 4 سنين تمام و حسيت انه حرام اضيع عليه سنه لو المدرسة تنسيقها عالي و استقريت على مدرسة قريبة من بيتي نوعا وسمعت عنها سمع خير في الادارة التعليمية بس بصراحة اتصدمت لما ابني دخل اولى ابتدائي
    اهمال - لا يوجد تدريس المدرسين وسواقين الباص بيتغيروا في وسط العام وده بيسبب ربكة للاولاد ولينا كمان شاطرين في الكذب والعقاب للاولاد بطرق مهينة ويضحكوا العيال على بعضهم منتهى التخلف التربوى مما جعلني احول ابنى منها في وسط العام -

بصراحة سمعت فعلا سمعة طيبة لمدرسة طلائع الكمال بس كان ابني هايضيع عليه سنة برغم ان مدرسة طلائع الكمال سنة ما كان ابني داخل kg1 كانت عاملة تنسيق خاص في نفس العام وقبلت اطفال اعمارهم بين 3ونص و4 سنوات ممااشعرني انه مكان فيه برضه واسطة وظلم. لكن الله اعلم. حسيت انى رافضة مدرسة بترفض ابنى مع اتمامه السن المطلوب في حين انهم واخدين اصغر منه يعنى ابني يدخل بيبي كلاس واصغر منه يدخلوا kg1!!

المهم لماجيت اختار له عند التحويل سمعت عن مدرسة النزهة ومدرسة المصرية للغات كلام جميل كتير وبالاجماع اقرأوا تجارب الامهات في منتدى مدارس مدارس.
    وربنا معاكم ومعانا.

الردود
    1,640
    بصراحة سمعت فعلا سمعة طيبة لمدرسة طلائع الكمال بس كان ابني هايضيع عليه سنة برغم ان مدرسة طلائع الكمال سنة ما كان ابني داخل kg1 كانت عاملة تنسيق خاص في نفس العام وقبلت اطفال اعمارهم بين 3ونص و4 سنوات ممااشعرني انه مكان فيه برضه واسطة وظلم. لكن الله اعلم. حسيت انى رافضة مدرسة بترفض ابنى مع اتمامه السن المطلوب في حين انهم واخدين اصغر منه يعنى ابني يدخل بيبي كلاس واصغر منه يدخلوا kg1!!
    مع احترامى لكلامك اتحداكى لو فى وسطه فى المدرسه ديه لدرجه ان اطفال لو مبيجبوش السن ممكمن يعيدوا بيبى كلاس تانى وكلامهم بيبقى واضح عند التقديم وبيقولك قدمسسله فى مدرسه تانيه عشان لو التنسيق متوفقس معاكى
    وربنا يوفقكم مع اولادكم ويهديكم للصواب

الردود
    1,029
    اختى حبيبه تيتو اشكرك كتير ممكن عنوان المدرسه بالضبط ولو تليفون تكونى شاكره

الردود
    1,640
    22910244
    شارع احمد الدرديرىمن شارع المرغنى خلف سنترال الماظه

الردود
    1,029
    اشكرك اختى معلشى هاكتر عليكى باسئلتى هل بيهتموا بالباصات يعنى اكيد انتى مجربه لانى قريت مشاكل كتير فى باصات المدارس وماذا عن مستوى المعلمين؟

الردود
    1,640
    تعقيب كتبت بواسطة marwa81 عرض الرد
    اشكرك اختى معلشى هاكتر عليكى باسئلتى هل بيهتموا بالباصات يعنى اكيد انتى مجربه لانى قريت مشاكل كتير فى باصات المدارس وماذا عن مستوى المعلمين؟
    ولا يهمك حبيبتىمش فاهمه قصادك فى الاهتمام بالباصات يعنى من ناحيه خوفهم على الولاد اذا كان من هذه الناحيه فلاداعى للقلق اطلاقا لان من الحضانه المديره مش بتخرج طفل لولى امر او مشرفه الباص الا بالكارنيه بتاعه حتى لو والده او والدته اجه من غير الكارنيه مش بترضه تخرجه
    اما عن مستوى المدرسين حقيقى فوق الممتاز وخاصه الحضانه والهى مش شكر علشان انا منهم لكن باقى الاصتطاف يستحق الشكر والتقدير وياسلام على مديره الحضانه مثال لكلمه ام فى الحزم والحنيه
    اما عن الجزء الابتدائى والاعدادى فاسمع عنهم سمع خير لان اختى بتشتغل فى ابتدائى
    والله الموفق وانا تحت امرك

الردود
    1,029
    مشكوره اوى ياحبيبتى ماقصرتى وان شاء الله اقدمله فيها من شهر 5 انشاء الله بس هل يا اختى بيعملوا تحديد مستوى للطفل ولا ايه معلشى اصلى اول طفل ليه يعنى ممكن يرفضوا الطفل انا ساكنه فى الزيتون فى شارع نصوح هل هيكون سهل فى التقديم
    آخر مرة عدل بواسطة marwa81 : 15-01-2009 في 10:09 PM

الردود
    1,640
    ايوه يا حبيتى فى امتحان مستوى للاطفال لمعرفه مدى لباقه الطفل ومدى دريته مثلا بالالوان والحيوانات فممكن انك تتدربى معاه على الحاجات ديه من دلوقتى وياسلام لو تعلميه المعانى بالانجليزى وكمان بيعملوه اختبار لولى الامر
    اما بالنسبه لموضوع السكن فليس فيه اى مشكله من ناحيه القبول او الرفض ده بيبقى بالتنسيق مع اداره المدرسه ومناطق الباصات ولو معجبكيش او ملقتيش باص لمنطقتك فيه باصات لشركات خارجيه ممكن تشتركى ده حسب راحتك انتى
    وربنا معاكى ويبارلك فيه بس ابقى طمنينى
    آخر مرة عدل بواسطة حبيبه تيتو : 16-01-2009 في 01:13 AM

الردود
    1,029
    اختى حبيبه تيتو ممكن اعرف امتحان ولى الامر بيكون عباره عن ايه احسن انا عندى فقدان ذاكره هههههههههههههه
    وبعدين هايبقى شكلى وحش لو ماعرفتش اجاوب؟؟ قلقتينى بموضوع الامتحان ده طيب ماذا لو رسبت مع انى ليسانس لغات وترجمه بس قسم لغه اسبانيه
    طيب انا ابنى لسه طبعا هايتم 3 فى شهر مارس انشاء الله بس كلماته على قده لسه يعنى عارف 1 -2 لغايه 10 مثلا بالعربى بس ولسه بيتعلم لسه الكلام فاممكن اعرف امتحانه عباره عن ايه ؟؟

مواضيع مشابهه

1. افضل المدارس العالمية بالرياض
    بواسطة نور الله في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 25
    اخر موضوع: 04-05-2010, 09:59 PM
  2. يا اهل جده اي المدارس الاهليه افضل
    بواسطة ورده تبوك في المجلس العام
    الردود: 0
    اخر موضوع: 03-10-2009, 07:01 AM
  3. *~°~* ¤§ افضل المدارس,,,, يا لكِ §¤*~°~*
    بواسطة الورد فى الاكمام في روضة السعداء
    الردود: 7
    اخر موضوع: 30-09-2008, 12:15 AM
  4. عودة المدارس.. وجبتلكم بترون مريول المدارس
    بواسطة ام ولادي في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 25-08-2007, 07:26 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ