انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 21

الموضوع: بالله عليكم ..بالله عليكم..ساعدونى فى همى ..يا بنات الرياض

الردود
    138

بالله عليكم ..بالله عليكم..ساعدونى فى همى ..يا بنات الرياض

السلام عليكم ياحبيباتى كل عام و أنتن بخير..اسأل الله ان يعيد رمضان عليكم بالخير و راحة البال
    الحكاية يابنات إنى إن شاء الله منتظرة السفر إلى الياض فى خلال شهرين.ز و المشكلة اللى بجد تعبانى و مخلية مخى هيضرب إن المدارس هنا فى مصر هتبدا خلاص بعد كام يوم وولادى فى مدرسة إنترناشونال و الدراسة صعبة و إبنى الكبير داخل الصف الثانى الإبتدائى و هو ده المشكلة حيث إنى قررت عدم دفع المصاريف لإنها مبلغ كبير وكمان الفترة اللى هيدخلها اقل من شهر....
    فأنا الآن فى حيرة لأنى زوجى لسة هيسافر إن شاء الله إلى الرياض بعدشهر يعنى هتكون المدارس بدأت فى المملكة
    فسؤالى الآن هل سٍوف أجد مدارس جيدة تقبل الأولاد بعد شهر من بدء الدراسة ؟
    كمان أريد منكم الله يخليكم تقولولى عن منهج الصف الأول فى الmath , science علشان أذاكره معاة
    واللى ممكن تكتب لى أسماء المدارس و أرقام التليفونات اللى منهجها بريطانى وخصوصا من المقيمات المصريات اللى أولادهم فى المدارس
    وهل فعلا أن كل هيئة التدريس فى مدارس الأولاد من المعلمين الذكور فقط و مفيش مدارس مختلطة؟
    أرجووووووووووووووو منكم الرد سريعا الله يريح بالكم ...كما أرجوووووو من المشرفات عدم نقل الموضوع لأن مفيش حد بيرد عليا

بعدت وكنت هعمل إيه؟؟؟ مين أختار غربته بإيديه!!! (بعيدة عن مصر أم الدنيا و نفسى أرجع لها)
    الردود
    4,023
    انا مش فى الرياض لكن حبيت اقولك رايى

اولا حرام تضيعى السنة على اولادك
    و جوزك لسا هيسافر بعد شهر و لسا هيظبط اموره و يلاقى بيت ويفرشه و يبعت لكم
    يبقى الترم الاول خلص

خلى ولادك يدخلوا مدرستهم و فى اجازة نص السنة سافرو لجوزك و ارجعوا كملوا الترم التانى
    و بعدين ارجعوا استقروا معاه
    و طالما مدارس ولادك انترناشيونال يبقى اكيد لها فرع فى السعودية

ده رايى
    مصلحة اولادك اولا

الردود
    138
    تعقيب كتبت بواسطة azmiralda000 عرض الرد
    انا مش فى الرياض لكن حبيت اقولك رايى

يبقى الترم الاول خلص

خلى ولادك يدخلوا مدرستهم و فى اجازة نص السنة سافرو لجوزك و ارجعوا كملوا الترم التانى

ده رايى
    مصلحة اولادك اولا
    أهلا بيكى ازميرالدا شكرا جزيلا على الرد بس انا ظروفى لا تسمح ان أنا أبقى مدة ترم كامل بمفردى حيث إن أنا من المنصورة و مقيمة فى القاهرة وليس عندى لا صديق و لا قريب فى القاهرة إلا أتا و زوجى كما أنى أسكن فى مدينة على طريق الأوتوستوراد و لآ أستطيع القيادة ومدرسة الأولاد بعيدة فى منطقة غير مسكونة و مفيش مواصلات أقدر أتحرك بيها هنا فى القاهرة...شوفتى بقى يعنى لو واحد تعب و لا حدث لنا شئ لن يعلم عنا أحد و كمان مفيش حد من أهلى يستطيع الإقامة معى
    كما أنى لا أريد تضيع سنة أنا بس هتأخر شهر واحد تقريبا بعد العيد و هجيب مدرس لإبنى يعطى له منهج المدرس الصف الثانى أن شاء الله وكمان مدرسة الولاد مالهاش فرع فى المملكة و أجازة التم هنا مختلفة تماما عن الترم فى السعودية
    مشكورة حبيبتى على الإهتمام و إدعى لى بتيسير الأمور

الردود
    138
    تعقيب كتبت بواسطة azmiralda000;[SIZE="4"
    6696448]انا مش فى الرياض لكن حبيت اقولك رايى

يبقى الترم الاول خلص

ده رايى
    مصلحة اولادك اولا

أهلا بيكى ازميرالدا شكرا جزيلا على الرد بس انا ظروفى لا تسمح ان أنا أبقى مدة ترم كامل بمفردى حيث إن أنا من المنصورة و مقيمة فى القاهرة وليس عندى لا صديق و لا قريب فى القاهرة إلا أتا و زوجى كما أنى أسكن فى مدينة على طريق الأوتوستوراد و لآ أستطيع القيادة ومدرسة الأولاد بعيدة فى منطقة غير مسكونة و مفيش مواصلات أقدر أتحرك بيها هنا فى القاهرة...شوفتى بقى يعنى لو واحد تعب و لا حدث لنا شئ لن يعلم عنا أحد و كمان مفيش حد من أهلى يستطيع الإقامة معى
    كما أنى لا أريد تضيع سنة أنا بس هتأخر شهر واحد تقريبا بعد العيد و هجيب مدرس لإبنى يعطى له منهج المدرس الصف الثانى أن شاء الله وكمان مدرسة الولاد مالهاش فرع فى المملكة و أجازة التم هنا مختلفة تماما عن الترم فى السعودية
    مشكورة حبيبتى على الإهتمام و إدعى لى بتيسير الأمور
    [/SIZE]

الردود
    2,748
    ايوه حبيبتي في مدارس تقبل
    وفي انترناشيونال وكل شي موجود
    واحنا باجازه صارلنا اربع شهور رح تبدء المدرسه في 11- 10

الردود
    2,748
    ومدارس الانترناشيونال عادي تقدري انت تروحي تشوفي ابنك
    لكن المدارس الخاصه العاديه والحكوميه لا ليست مختلطه
    الذكور اساتذتهم ذكور والاناث اناث فقط

GalB o5taha's صورة
    GalB o5taha غير متواجد كبار الشخصيات "نبض وعطاء""ريحانة الحوار"
    يارب رحمتك وسعت كل شيء (وأنا شيء) فأدخلني في رحمتك ..
    الردود
    2,849
    وعليكم السلام ورحمةالله وبركاته

أهلا بكِ never_tety ..

المدارس الأهلية بصفة عامة في المملكة، تقبل الطلاب والطالبات، حتى إذا تأخروا؛ إنتِ بتدفعي مقابل إن تدخلي ابنك،إذن حيقبلوه .. والانترناشونال مثل الأهلية ..
    فلاتخافي إن شاءالله كله يتيسر ..

وهل فعلا أن كل هيئة التدريس فى مدارس الأولاد من المعلمين الذكور فقط و مفيش مدارس مختلطة؟
    إاللي أعرفه إنه في مدارس الانترناشيونال (لست متأكدة بعض أو كل)، ممكن يدرسوهم ذكور وإناث ..

واللى ممكن تكتب لى أسماء المدارس و أرقام التليفونات اللى منهجها بريطانى وخصوصا من المقيمات المصريات اللى أولادهم فى المدارس
    للأسف ما أعرف المدارس الممتازة في الرياض، إن شاءالله يكون في أحد من الرياض ويفيدك ..

كمان أريد منكم الله يخليكم تقولولى عن منهج الصف الأول فى الmath , science علشان أذاكره معاة
    سأبحث لكِ عن المناهج إن شاء الله ..

وأي خدمة، ولايهمك ..
    آخر مرة عدل بواسطة GalB o5taha : 09-09-2008 في 12:57 AM
    { ولم أكن بدعآئك،ربِ شقيًا} ..

الردود
    138
    اموووووووورة مشكووووووورة على الرد المختصر المفيد و كل عام و انتى بخير و لو عرفتى حاجة تانية اكتبيها

الردود
    138
    تعقيب كتبت بواسطة GalB o5taha عرض الرد
    وعليكم السلام ورحمةالله وبركاته

أهلا بكِ never_tety ..

المدارس الأهلية بصفة عامة في المملكة، تقبل الطلاب والطالبات، حتى إذا تأخروا؛ إنتِ بتدفعي مقابل إن تدخلي ابنك،إذن حيقبلوه .. والانترناشونال مثل الأهلية ..
    فلاتخافي إن شاءالله كله يتيسر ..

إاللي أعرفه إنه في مدارس الانترناشيونال (لست متأكدة بعض أو كل)، ممكن يدرسوهم ذكور وإناث ..

للأسف ما أعرف المدارس الممتازة في الرياض، إن شاءالله يكون في أحد من الرياض ويفيدك ..

سأبحث لكِ عن المناهج إن شاء الله ..

وأي خدمة، ولايهمك ..
    إ يييييييييييييييييييييييييه الرد الروعة ده أموت أنا فى الردود المنظمة دى ...متشكرة جدا و منتظرة منك المناهج حتى ولو كانت بالتقريب حيث أشك إن المناهج تختلف من مدرسة لإخرى ..يالا بقى بسرعة

الردود
    3
    تعقيب كتبت بواسطة never_tety عرض الرد
    السلام عليكم ياحبيباتى كل عام و أنتن بخير..اسأل الله ان يعيد رمضان عليكم بالخير و راحة البال
    الحكاية يابنات إنى إن شاء الله منتظرة السفر إلى الياض فى خلال شهرين.ز و المشكلة اللى بجد تعبانى و مخلية مخى هيضرب إن المدارس هنا فى مصر هتبدا خلاص بعد كام يوم وولادى فى مدرسة إنترناشونال و الدراسة صعبة و إبنى الكبير داخل الصف الثانى الإبتدائى و هو ده المشكلة حيث إنى قررت عدم دفع المصاريف لإنها مبلغ كبير وكمان الفترة اللى هيدخلها اقل من شهر....
    فأنا الآن فى حيرة لأنى زوجى لسة هيسافر إن شاء الله إلى الرياض بعدشهر يعنى هتكون المدارس بدأت فى المملكة
    أرجووووووووووووووو منكم الرد سريعا الله يريح بالكم ...كما أرجوووووو من المشرفات عدم نقل الموضوع لأن مفيش حد بيرد عليا
    وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته وكل عام وانتي بخير
    اولا المدارس بتبدا 11 اكتوبر بس المدارس الانتر ناشونال احيانا دوامها يكون مختلف فالاحسن تتصلين فيهم وتتاكدين بنفسك
    ومن معرفتي ان احسن المدارس العالميه عندنا هي مدارس الرواد العالميه في ام الحمام من تجربة قريبتي فاطفالها درسوا في كندا سنتين وبعد مارجعت دخلتهم المدرسه ومره مبسوطين ومستواهم جدا حلو بس جايبه مدرس خاص للقران والعربي لان المدرسة شوي ضعيفه في هذي الامور
    بالنسبه للمنهج ماعرفه
    بس انتبهي فيه الرواد وفيه الرواد العالميه خلك على المدارس العالميه ومهما كانت الاغرات ابتعدي عن المدارس الصغيره والحكوميه لان مستواها مش ولابد
    اما المدرسين فالي يمي على المدارس العالميه غير الي يمشي على المدارس الحكوميه كل مدرسه ونظامها
    فيه مدارس الملك خالد العالميه والملك سعود العالميه و الاقبال بس فيه عدد كبير منها خاص بالهنود او الاغلبيه هنديه
    بس سويت لك بحث ولقيت كم موضوع ابنسخهم لك بالتوفيق ولاتنسيني من دعواتك لاني تعبت مره عشان اقدر ادخل واجاوبك

مواضيع مشابهه

1. الردود: 8
    اخر موضوع: 12-01-2008, 05:08 PM
  2. يا بنات بالله عليكم ساعدونى كيف ازرع الصبار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بواسطة كتكوته المنتدى في الديكور الداخلي والخارجي
    الردود: 5
    اخر موضوع: 26-11-2007, 01:31 PM
  3. بنات بالله عليكم ساعدونى وهو سوال محرج جدا
    بواسطة abcde في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 10
    اخر موضوع: 28-01-2007, 10:12 PM
  4. بنات بالله عليكم ساعدوني
    بواسطة شــ الإيمان ــذى في جمالكِ سيدتي وأناقتك حواء
    الردود: 8
    اخر موضوع: 08-08-2004, 11:26 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ