انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 9 من 9

الموضوع: مين مدرسة انجليزي اوعندها ولد سنة تانية بمدرسة عالمية

الردود
    207

مين مدرسة انجليزي اوعندها ولد سنة تانية بمدرسة عالمية

الله يرضى عليكم اخواتي كيف اقدر اقيم مستوى ولدي انا مستواي في الانجليزي متواضع و نتيجة الاختبارات ليست مقياس حيث ان المعلمات يساعدن الطلاب و وحابة اتأكد اذا كان ولدي يحتاج تتطوير ام ان المعلمومات الي في الكتاب كفاية وخصوصا ان بعد العطلة الصيفية نسي الكثير من المعلومات

♥أم عبد الله♥'s صورة
    ♥أم عبد الله♥ غير متواجد كبار الشخصيات- بالعلم نرتقي -شعلة العطاء -لؤلؤة شتوية نادرة- بالعلم نرتقي - زهرة الحوار
    الردود
    10,541
    التدوينات
    9
    إن شاء الله الأخوات يفيدوك يا غالية

الردود
    207
    سلمت يداك على الردا ختي ام عبدالله

الردود
    679
    انا مدرسه انجليزي واولادي في مدرسه عالميه بجده عادي ان الاولاد ينسوا بعد الاجازه بمجرد الرجوع للدراسه بيفتكروا بس المفروض انك كنت تتابعي معاه بعض الاساسيات علشان ما ينساها علي اي حال هو ابنك في ثانيه كي جي ولا جراد علشان تفرق كتييير وهو في مدرسه عالميه ولا اهليه علشان بتفرق بردوا قوليلي وبعدين ارد عليكي

الردود
    207
    تعقيب كتبت بواسطة نورم عرض الرد
    انا مدرسه انجليزي واولادي في مدرسه عالميه بجده عادي ان الاولاد ينسوا بعد الاجازه بمجرد الرجوع للدراسه بيفتكروا بس المفروض انك كنت تتابعي معاه بعض الاساسيات علشان ما ينساها علي اي حال هو ابنك في ثانيه كي جي ولا جراد علشان تفرق كتييير وهو في مدرسه عالميه ولا اهليه علشان بتفرق بردوا قوليلي وبعدين ارد عليكي
    الله يسعد قلبك ويحفظ اولادك من كل شر
    ولدي grade 2 في مدرسة عالمية
    في الاجاز من الصعب السيطرة على الاولاد و ولدي كان غير متعاون
    ارجو بان تساعدي حتى اجدد نقاط الضعف واقويه

الردود
    20,724
    التدوينات
    27
    التكريم
    • (القاب)
      • عدسة مبدعة
      • درة صيف32و1431هـ
      • زهرة الصحة
      • متميزة صيف1429هـ
      • ضياء قناديل نبوية الثانية
      • لمسة إبداع
      • شعلة العطاء
      • أميرة الاحسان
      • بصمة تعاون
      • بصمة مبدعة
    (أوسمة)

شُوفي يالغاليَة ابحثي لكِ عن كُتب للغة الإنجليزية مناسبة لعمر ابنكِ . .
    بشرط أن تتواجد حلولها إما بكتاب منفصل أو بالنت ..

واجعليه يحلّها ثم قيّيمي إجاباته بالنسبة للإجابات الصحيحة
    رُبّ خيرٍ لم تنلْه ؛ كانَ شراً لو أتاكَ ~
    بكلّ الحب .. كُنتُ هنا يوماً ()***

الردود
    207
    تعقيب كتبت بواسطة الدّرَرْ..~ عرض الرد

شُوفي يالغاليَة ابحثي لكِ عن كُتب للغة الإنجليزية مناسبة لعمر ابنكِ . .
    بشرط أن تتواجد حلولها إما بكتاب منفصل أو بالنت ..

واجعليه يحلّها ثم قيّيمي إجاباته بالنسبة للإجابات الصحيحة
    فكرة ممتازة ولكن كتب المدارس العالمية يختلف مستواها من مدرس لاخرى هذا حسب كلام ذوي الخبرة منها الضعيف ومنها الدسم
    وهذا ما اتمنى ان احصل عليه اختبار او كتاب او حتى مجموعة اسئلة احدد فيه مستوى ابني
    جزاك الله خير على التفاعل

الردود
    679
    انا شايفه انك تركزي علي كتاب المدرسه فقط وعاده بيكون مع الكتاب الاصلي كتاب تمارين بيكون كافي المهم تتابعي معاه وتزكريله اول باول لو في جرامر اشرحيها له وتحلي معاه تمارين وتجيبيله امثله من عندك
    وبالنسبه لمواد زي السينس والسوشيال اقرايهاه معاه وركزي علي المصطلحات المهمه وطبقيهم علي الاشياء في الحقيقه مثلا لو عنده اجزاء النبات حاولي تجيبيله نبات حقيقي ووضحيله عليه
    المتابعه اهم بكتييييير من كثره الكتب لانها ممكن تشتت تفكيره ممكن تروحي اي مكتبه كبيره وتشتري كتاب تمارين جرامرلجراد 2 بتكون الاساسايات واحده في اي مرحله الاختلاف في طريقه التناول ده اكيد علشان يساعدك انك تعطيله امثله او تمارين اكثر واشتري له قصص بالغه الانجليزيه اقرايها معاه واجعليه يستمتع بيها واخر حاجه استخدمي الغه الانجليزيه بكثره في تعاملك معاه في البيت
    ولا توصليلله ان ضعيف بل دائما شجعيه ونظمي الوقت بين المذاكره واللعب والخروج اخر الاسبوع

الردود
    207
    تعقيب كتبت بواسطة نورم عرض الرد
    انا شايفه انك تركزي علي كتاب المدرسه فقط وعاده بيكون مع الكتاب الاصلي كتاب تمارين بيكون كافي المهم تتابعي معاه وتزكريله اول باول لو في جرامر اشرحيها له وتحلي معاه تمارين وتجيبيله امثله من عندك
    وبالنسبه لمواد زي السينس والسوشيال اقرايهاه معاه وركزي علي المصطلحات المهمه وطبقيهم علي الاشياء في الحقيقه مثلا لو عنده اجزاء النبات حاولي تجيبيله نبات حقيقي ووضحيله عليه
    المتابعه اهم بكتييييير من كثره الكتب لانها ممكن تشتت تفكيره ممكن تروحي اي مكتبه كبيره وتشتري كتاب تمارين جرامرلجراد 2 بتكون الاساسايات واحده في اي مرحله الاختلاف في طريقه التناول ده اكيد علشان يساعدك انك تعطيله امثله او تمارين اكثر واشتري له قصص بالغه الانجليزيه اقرايها معاه واجعليه يستمتع بيها واخر حاجه استخدمي الغه الانجليزيه بكثره في تعاملك معاه في البيت
    ولا توصليلله ان ضعيف بل دائما شجعيه ونظمي الوقت بين المذاكره واللعب والخروج اخر الاسبوع
    جزاك الله خير

مواضيع مشابهه

1. مطلوب معلمات بمدرسة عالمية بالدمام
    بواسطة أم أدهم2005 في حافز الوظائف والدورات التدريبية والمشاريع التجارية
    الردود: 5
    اخر موضوع: 27-01-2011, 12:21 PM
  2. مدرسة انجليزي
    بواسطة أكيد أنا في المجلس العام
    الردود: 2
    اخر موضوع: 14-08-2008, 06:03 PM
  3. الردود: 9
    اخر موضوع: 01-09-2006, 04:26 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ