وصفة أيسكريم بطريقة تقديم عصرية مابين الحياء والخجل من المناهي اللفظية لكبار العلماء 
في كلٍ منا لأحبتنا ديوان..فهلُمُّوا إليه 

وصفة أيسكريم بطريقة تقديم عصرية مابين الحياء والخجل من المناهي اللفظية لكبار العلماء 
في كلٍ منا لأحبتنا ديوان..فهلُمُّوا إليه 

كب كيك خفيف و ظريف ببيضة واحدة بسسس**ام يحيى و مازن

المشاركات
1,277
الإعجابات
58
#1
السلام عليكم و رحمة الله
وحشتونى يا ال منتدى لك الغالى على قلبى

حبيت اطل عليكم بموضوع بسيط و خفيف


هنعمل النهاردة تطبيق للكب كيك للشيف (مدرسة الطبخ ) محمد فوزى ربنا يرزقه الصحة و البركة فى العمر اللهم امين
ساعات كتير مش بيكون متوفر عندنا مكونات من حلو احنا عايزين نعمله
و المثل المصرى بيقول الشاطرة تغزل برجل حمار ههههههههههه
يعنى الجدعة تتصرف و تعمل و تشتغل بلى متاح عندها
و لو مش عندك الا بيضة واحدة بس تخيلى
هتعملى منها 12 قطعة كيك كيك ماشاء الله هش جدا جدا


19.jpg
.. و عملت نوعين نوع بالكاكاو و النوع الاخر باليوسفى ...
يالا نبدأ بسم الله

المقادير
*******

1 1/2 واحد و نصف الكوب دقيق ( انا شلت معلقة كبيرة مليانة دقيق و استبدلتها بالكاكاو الخام)
3/4 ثلاثة ارباع الكوب سكر عادى
1/2 نصف كوب حليب ( استخدمت ماء)
1/2 نصف الكوب زيت او سمن ( استخدمت زيت)
معلقة صغيرة بكينج بودر
رشة فانيليا
بيضة واحدة

(( اما بالنسبة لكب الكيك اليوسفي استعملت عصير اليوسفى و بشره بدل الماء و الفانيليا ))


الطريقة
*****

  • هضرب الزيت مع السكر فى الخلاط او المضرب و بعدين هضيف البيضةمع الفانيلياو اضريب تانى و هضيف اللبن او الميه و اضرب و فى الاخر هضيف الدقيق مع البكينج بودر
  • و بعدين هصب الخليط فى قوالب الكب كيك و احطه فى فرن اعلى من المتوسط بقليل على درجة 200 و هياخد من 12 الى 15 دقيقة
  • 2.jpg
  • و طبعا الفرن يكون شغال من بداية عملنا فى الكيك
  • و اتفضلوا احلى و اوفر كب كيك
  • 3-.jpg
22.jpg

23.jpg

14.jpg
فى رعاية الله و حفظه احبتى فى الله :);)
 

المرفقات

  • 48.2 KB المشاهدات: 3
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

um almajd

كبار الشخصيات<br>"نبض وعطاء " "مجموعه الابداع فى ر
المشاركات
13,013
الإعجابات
13
#2
ماشاءالله حبيبتي تسلم الايادي شكلها بشهي :)
 

الشفاعة

مشرفة المطبخ والأطباق والتغذية
طاقم الإدارة
المشاركات
16,597
الإعجابات
1,969
#3
فعلا يا ام يحيى طالع مميز معك
وشهيتيني عليه :).. وسهل جدا
صحة وهنا على قلبكم
لاتحرمينا من اطباقك وتواجدك معنا :)
 

وعود الخير

رئيسة أركان الأطباق
طاقم الإدارة
المشاركات
52,873
الإعجابات
1,373
#4


يا عالم أنا عاملة داااااااااااايت
بس شكلي راح أأجل شوية
كب كيك وبيضةواحدة
لازم التطبيق

تسلم يمناك يا عسل
وصحة وعافية​
 
أعلى